Bogdan Zdrojewski: Martwi mnie to, że uzyskaliśmy dobry efekt kosztem Szymona Hołowni

Dariusz Wieczorkowski, GN | Utworzono: 2021-07-29 09:48 | Zmodyfikowano: 2021-07-29 09:50
Bogdan Zdrojewski: Martwi mnie to, że uzyskaliśmy dobry efekt kosztem Szymona Hołowni - fot. RW
fot. RW

Czy umie pan wytłumaczyć na czym polega dyskusja ws. ustawy medialnej?

Tak. bez żadnych wątpliwości. Chodzi o jedną kluczową rzecz: o prawdę. Po prostu TVN24 to instytucja, która mówi prawdę. Przekazuje informacje niezgodne z narracją rządową.

Rząd wskazuje, że nie może być tak, żeby jakiś podmiot x lub y będzie mógł kupować media w Polsce i sterować narracją, przekazem. Czy te sprawy nie powinny być jednak uregulowane?

To trzeba było je uregulować 5-6 lat temu. Dlaczego ta regulacja nagle pojawia się, kiedy TVN-owi kończy się koncesja. Ta koncesja kończyła się z zapowiedzią wcześniej. Mamy 17. miesiąc rozpatrywania koncesji i rząd sobie nagle przypomniał, że być może taką kwestię trzeba uregulować. Nie ma przypadku. Ja mogę powiedzieć tak, że w narracji polskiego rządu jest dokładnie tak jak powiedział Jarosław Kaczyński: czarne jest biała, białe jest czarne. Ponieważ TVN24 w swojej ramówce ma program czarne jest czarne, białe jest białe, to od razu widzimy symbolikę tych przekazów. Po prostu jeszcze raz podkreślam, chodzi o to, że TVN24 idzie pod prąd rządowej narracji. Mówi prawdę.

TVN24 faktycznie ma program czarno na białym. Na czym się ta sprawa skończy? Być może to tylko takie strachy na lachy?

To nie są strachy na lachy, bo mamy do czynienia z konkretnym projektem ustawy, z konkretnym przekazem posła sprawozdawcy, pana Suskiego, który wprost powiedział, że chodzi przecież o to, aby mieć jakiś wpływ na to co się dzieje w TVN-ie. To bardzo niepokojąca zapowiedź, nie niefortunna, ale skandaliczna. Uważam, że to tego trzeba się odnosić.

Wyobraża pan sobie, że TVN24 ten koncesji nie dostanie?

Wyobrażam sobie taką sytuację. Wiele razy przez te 6 lat myślałem, że jest jakaś granica dla ekipy rządowej. Ale okazuje się, że żadnych granic nie ma. Wszystkie granice są w stanie przekroczyć, pokonać, łącznie z łamaniem konstytucji.

I co wtedy? Będzie czarna plansza na ekranie? A sądzi pan, że Polacy zwrócą uwagę na to jakoś szczególnie?

Zwrócą uwagę, oczywiście nie wszyscy. Trzeba pamiętać, że cały czas mamy do czynienia z dominacją przekazu naziemnego, nie satelitarnego. Wyobrażam sobie też sytuację, że TVN znajdzie partnera, Amerykanie znajdą partnera w Europie i uzyskają licencję nadawania z Europ, w innej strukturze kapitałowej, także na teren Polski w języku polskim. No ale strata, wstyd, utrata prestiżu, także fatalny sygnał dla biznesu amerykańskiego będzie faktem.

Czy Platforma Obywatelska będzie głosowała za uchyleniem immunitetu Mariana Banasia?

Pan prezes Banaś nie jest człowiekiem z mojej bajki. Według mnie, jeżeli zarzuty są poważne i dobrze udokumentowane, to trzeba wtedy głosować za uchyleniem immunitetu. Ale jeżeli chodzi tylko i wyłącznie o to aby zaatakować prezesa NIK-u, bo powiedział prawdę o zadłużeniu państwa polskiego, to oczywiście ten immunitet nie powinien być uchylony.

A w pana ocenie te zarzuty są prawdziwe czy nie?

Nie wiem. Ja ich nie znam. Nie znam wniosku i uzasadnienia. W związku z tym nie wiem jak będę głosował. Wydaję mi się natomiast, że dziś najważniejsza jest właśnie ta przyczyna. Okazuje się, że wybrany przez PiS, przecież nie przez Platformę, pan prezes Banaś nacisnął odcisk ekipie rządowej i z tego powodu postanowili go odwołać.

Kto wygra ten pojedynek? Prezes Banaś czy PiS? Ile ten impas może trwać?

Szkodę, bez względu na wynik i rozstrzygnięcie w tej decyzji, ponosi państwo polskie. Mamy do czynienia z instytucją. Mamy do czynienia z instytucją, która jest w chwili obecnej obarczona bardzo poważnymi skazami, tak bym delikatnie to nazwał, natomiast to co najistotniejsze, najważniejsze, to przyszłość tych wszystkich urzędników, którzy posiadają wielkie doświadczenie, potrafią pracować, dokonywać określonych kontroli, a w tej chwili mają sytuację poważnego, druzgocącego napięcia politycznego.

Czy Polacy mogą wierzyć w instytucje państwowe?

Jestem propaństwowcem. Jak byłem prezydentem Wrocławia to uważałem, że najważniejsza rzecz jaką mam do zrobienia to daleko trzymać się od polityki i tak rzeczywiście było. Natomiast dziś patrzę na to pomieszanie najważniejszych instytucji z polityką z przerażeniem. Także z troską o przyszłość. Trzeba pamiętać, że podejście do Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, KRS-u, do instytucji takich jak NIK, ale też do spółek Skarbu Państwa, przynosi druzgocące efekty. Przypomnę, że wartość spółek Skarbu Państwa spadła. Nakłady inwestycyjne wyrażane w procentach do PKB, do budżetu spadły, My w tej chwili jesteśmy państwem niezwykle wysokiej konsumpcji w czasie kryzysu. To jest gorzej niż za Gierka. Gierek część pieniędzy przeznaczał na rzeczywiste inwestycje, nieważne czy lepsze, czy gorsze, ale tylko część przeznaczał na konsumpcję, czyli poprawę sytuacji obywatela tak wprost. My w chwili obecnej jesteśmy niestety w bardzo dramatycznej sytuacji, jeszcze nieodczuwalnej przez poszczególnego obywatela, ale to tsunami z tym efektem fali uderzeniowej, to wszystko jest przed nami. Bardzo się martwię obserwując także dewastację wymiaru sprawiedliwości ze swojej pozycji. Jestem, jako reprezentant Senatu, zgodnie z konstytucją, członkiem KRS-u. Muszę powiedzieć, że coraz więcej zaległości w pracach sądu, coraz bardziej wydłużony tryb spraw, które można uznawać za proste. Dotyczą one spraw osobistych obywateli, ale dotyczą też spraw gospodarczych. Bardzo wiele podmiotów, chcąc zainwestować w Polsce, próbuje zastrzec, że spory pomiędzy rozmaitymi instytucjami mają być rozpatrywane przed sądami w ich własnych krajach. To są sygnały więcej niż niepokojące.

Zmieniamy temat. Czy w Platformie już widać efekt Tuska? Spodziewa się pan jakiś konkretnych zmian?

Widać zmianę. Ta zmiana jest rzeczywiście poważna. Widać także tzw. efekt Tuska w sondażach, to jest blisko 10-procentowy wzrost. Widać, że w pewnym sensie wyszliśmy z kryzysu, w którym byliśmy przez ostatnie 3 lata. Dostrzegam także taką większą energetyczność i większe nadzieje w szeregach samej Platformy. Natomiast powiem co mnie martwi. Martwi mnie to, że uzyskaliśmy ten dobry efekt tak szybko i prawie wyłącznie kosztem Polska 2050, czyli Szymona Hołowni. Dla nas najważniejsze jest to, żeby elektorat, który wierzy PiS-owi, który cały czas uważa że jest to formacja, która jest ich formacją, żeby w tej grupie zaczęły funkcjonować osoby, które dostrzegają fatalne, przyszłościowe skutki polityki prowadzonej od 6 lat. Tych o których już wspomniałem, ale też tych związanych ze służbą zdrowia, z dewastacją oświaty, z zatrzymaniem rozwoju elektrowni wiatrowych, czyli energii odnawialnej. Kruszenie elektoratu PiS-u to może być dopiero prawdziwe źródło satysfakcji czy pewnych poważnych nadziei w samej Platformie.

Czyli ludzie byli zmęczeni Platformą i przerzucili się na Polskę 2050, a kiedy jest nowe otwarcie w PO, to do niej wracają?

Teraz właśnie tak jest. Ja to dostrzegam. Miałem wieloletni czas funkcjonowania w katedrze socjologii, zajmowałem się badaniami społecznymi, byłem twórcą pierwszego ośrodka badań opinii publicznej w Polsce, to był 89. rok i wiem doskonale co trzeba zrobić, żeby pokonać PiS.

To co trzeba zrobić?

Przekonać nieprzekonanych. Nie tych, którzy cały czas głosują na te same formacje. Przekonać tych, którzy nie zamierzają iść na wybory, aby poszli na wybory i uszczknąć w elektoracie PiS-u. To jest ten najprawdziwszy barometr ewentualnego sukcesu.

A będzie pan wspierać Donalda Tuska?

Będę wspierać. To oczywiste. Bardzo mi zależy na tym, aby w Platformie te zmiany były głębsze. Abyśmy nie byli totalną opozycją, a skuteczną opozycją, opozycją o wysokiej odpowiedzialności i bardzo mocno stawiającą na edukację i naukę, ekologię, prawdziwe, autentyczne zmiany w służbie zdrowie. Byśmy pokazali, że Polska musi inwestować tak, aby w tym XXI wieku wreszcie się oderwać od poprzedniego, który zakończyliśmy 21 lat temu.

Kiedy PO przedstawi konkretny program i czy jego brak nie był waszą słabością w ostatnich latach?

Nie, to nie jest największa słabość. Wszyscy doskonale wiedzą jaką formacją jest Platforma. Że jest proeuropejska, progospodarcza, proinwestycyjna, otwarta. Natomiast te elementy programu, które musimy przedstawić, będą prawdopodobnie pojawiać się w pewnym sensie na raty. Tak jak będziemy reagować na to się dzieje w obozie władzy.

Dlaczego chcecie być reaktywni a nie aktywni?

Będziemy także aktywni. Natomiast ta reaktywność musi być konstruktywna. Tzn. my musimy pokazywać, że jeżeli nie akceptujemy np. lex TVN to co akceptujemy, jak ten rynek medialny ma wyglądać, jak telewizja publiczna ma wyglądać, no na pewno nie tak jak wygląda teraz. W związku z tym uważam, że reaktywność jest absolutnie niewystarczająca, że do tego trzeba za każdym razem dodawać alternatywy. Jeżeli PiS mówi: blokujemy elektrownie wiatrowe, to my musimy powiedzieć: stawiamy na wodór, na elektrownie wiatrowe, nowoczesne technologie.

Posłuchaj rozmowy: 

Reklama

Komentarze (16)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~jozek z bagien2021-08-01 15:28:29 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Prawdziwy sondaż, zawsze jest przy urnach I diabeł Tusk się zdziwi , jak słupki opadną i to mocno I nawet wasza telewizja TVN Anty PIS ,nic wam nie pomoże A Holownia jest tacy jak wy ,bez programu I jak zawieje ,tak mowi A poza tym Holownia to PO BIS ,zbiera waszych uciekinierow Smiechu warte
~Brygada RR2021-08-01 14:03:58 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Wasza prawda jest taka ,jak wasz program wyborczy Ktorego wogole nie macie ,bo i tak byłby klamstwem Wiec pozostalo wam atakowanie i straszenie Pisem ,oraz donosy do Brukselskich lewackich nierobow Tu jest Polska, a nie dziki zachod Wbijcie to sobie wreszcie ,do głów Ze nie wygracie wyborow Bo Polacy nie idioci ,jak her Tusk mysli I pamiętają wasze rzady ,ukierunkowane na rozwalenie Polski ,jako panstwa Tylko po to Bysmy byli niewolnikami ,dla obcych panstw ,w Polsce Was z Tuskiem ,tylko na taczki i wywiezc ,do Merkel
~Dolnoslazak2021-08-01 13:52:06 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Przeciez TVN tylko szczuje , cały czas na rząd i PiS Zupelnie nie zauważając ,kłamstw PO i brak planu ich , dla Polski Wiec po co nam anty Polski TVN ,jak mamy anty Polske ,w niemieckich Telewizjach? Boicie się, że nie bedziecie mieli gdzie , na PIS nadawać? A za waszych rządów, to TVP było wasze i szczuliscie ,na PIS I bylo wteczas okey? Niewygodna przeszlosc ? Wy tylko anty Pisem jedziecie ,zwlaszcza teraz Gdy niemiec Tusk wrócił i miesza codzień, w TVN na rzad A swoich uczynkow agent Merkel ,nie pamieta ,lub udaje skleroze...
~Pamiętamy rządy PO2021-07-31 20:56:10 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
1) Afera taśmowa 2) Afera hazardowa 3) Afera wyciągowa 4) Afera stadionowa 5) Afera autostradowa 6) Afera stoczniowa 7) Afera AmberGold 8) Afera Elewarru 9) Afera z informatyzacją MSW 10) Afera z budową gazoportu w Świnoujściu oraz dostawami gazu z Kataru 11) Afera z budową elektrowni atomowej (od 5 lat trwa "wybieranie" jej lokalizacji, a kasa dla zarządów specjalnych spółek leci) 12) Afera z opóźnieniem publikacji przez Rządowe Centrum Legislacji ustawy o rajach podatkowych 13) Grabież Polakom połowy oszczędności emerytalnych zgromadzonych w OFE (153 mld zł) 14) Wydłużenie obowiązku pracy (wieku emerytalnego) o 7 lat u kobiet i 2 lata u mężczyzn 15) Rozrost biurokracji (sto tysięcy nowych etatów) 16) Drastyczny wzrost zadłużenia kraju (z 530 mld zł do blisko 1 bln zł) 17) Podniesienie VAT-u na wszystko 18) Podwyższenie o 1/3 składki rentowej (ZUS) dla przedsiębiorców 19) Zamrożenie na 8 lat kwoty wolnej od podatku, kwot uzyskania przychodu oraz progów podatkowych 20) Podniesienie akcyzy na paliwo 21) Likwidacja ulg podatkowych (budowlana, internetowa) 22) Zmniejszenie o 1/3 zasiłku pogrzebowego 23) Wprowadzenie nowego podatku paliwowego - tzw. opłaty zapasowej 24) Nałożenie na Lasy Państwowe haraczu w postaci podatku od przychodu (a nie dochodu!) 25) Prace nad wprowadzeniem podatku smartfonowego i tabletowego 26) Prace nad wprowadzeniem podatku audiowizualnego 27) Przyjęcie zabójczego dla polskiej gospodarki pakietu klimatycznego 28) Zgoda na wprowadzenie do Polski GMO 29) Przyjęcie ustawy o ograniczeniu dostępu obywateli do informacji publicznej 30) Przyjęcie ustawy o ograniczeniu wolności zgromadzeń 31) Przyjęcie ustawy o "bratniej pomocy" (tzw. ustawa 1066) 32) Spuszczenie w sejmowym klozecie kilku milionów podpisów złożonych pod obywatelskimi inicjatywami referendalno-ustawodawczymi 33) Utajnienie raportu o nieprawidłowościach w ZUS do jakich doszło w latach 2008 - 2013 34) Próba nocnej zmiany Konstytucji RP, która umożliwiłaby sprzedaż Lasów Państwowych 35) Doprowadzenie do tragicznego stanu publicznej służby zdrowia (czekanie po kilka lat na wizytę u lekarza specjalisty) 36) Podpisanie z Rosją niekorzystnej umowy gazowej (najdroższy gaz w Europie) 37) Blisko 3-letni paraliż legislacyjny w sprawie wydobywania gazu łupkowego 38) Drenaż Funduszu Rezerwy Demograficznej 39) Wyprzedaż majątku narodowego za ponad 65 mld zł (w tym spółek strategicznych takich jak Azoty Tarnów); 40) Ograniczenie potencjału militarnego 41) Brak przemyślanej i suwerennej polityki zagranicznej 42) Wszechobecny nepotyzm i kolesiostwo (tysiące stanowisk opłacanych z publicznej kasy dla platformianych kolesi). Mało ?
~Wiesław2021-07-30 09:59:14 z adresu IP: (185.27.xxx.xxx)
popaprancy antypolska szczujnio wypier****c
~Grzegorz S.2021-07-30 08:46:14 z adresu IP: (83.15.xxx.xxx)
A kiedy znowu zobaczymy młodych działaczy w PO ? Po powrocie Donalda znowu tylko te same zabytki z czasów Okrągłego Stołu i współpracy z PZPR. Młodzi nie powinni głosować na emerytów, którzy tak kurczowo trzymają się stołków i nie dopuszczają do niczego młodych. Mam nadzieję że te ostatnie zmiany poczynione przez Pana Donalda ostatecznie pogrążą PO. Przecież pamiętamy jak podnieśliście nam wiek emerytalny i podatki, zabraliście pieniądze z naszych emerytury i wszystko wyprzedawaliście, aby nic nie zostawić dla przyszłych pokoleń.
~Wrocek2021-07-31 16:08:00 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Niema to jak bezgranicznie wierzyć w POwską propagandę. Okradli Cię i narobili Ci na głowę. A ty z uśmiechem prosisz o jeszcze. Gratuluję gościu co nawet nie masz swojej nazwy tylko podszywasz się pod innych. Typowe dla POwskich trolli. Pozdrów Angelę i Putina, którzy Ci płacą.
~@Tylko PIS2021-07-31 15:29:58 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
PiS nie ma żadnych prospołecznych opcji, to jest tylko przekazywanie pieniędzy zabranych podatnikom w podatkach tym, którzy wierzą w pisowskie bajki i za 500+ za nich głosują. Ale i oni oraz ich dzieci będą musieli kiedyś spłacić to 500+. A jeśli chodzi o Balcerowicza, to właśnie dzięki niemu polska gospodarka nie padła tak jak Ukraina czy Białoruś. Ruinę to zapewni PiS. Zresztą Szydłowa zapowiadała: "Polska w ruinie".
~@Rafałek T.2021-07-31 15:26:40 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Tak się akurat składa, że uszczelnienie VAT-u to jest projekt z czasów PO, jedynie zakończony już po wygranej przez PiS. Niemniej owo mityczne uszczelnienie wcale nie przynosi wielkich dochodów do budżetu, wbrew temu co mówi propaganda PiS i TVP. Już NIK wykazał, że nie ma żadnych 25 MLD nadwyżki, tylko niemal 250 MLD, ale deficytu. Za wszystko przyjdzie w przyszłości zapłacić. Ty również będziesz to spłacać.
~Rafałek T.2021-07-31 13:48:16 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
O widzę że się POwski troll odezwał. Grzegorz S (bez kropki) tak jak każdy członek PO nic nie umie wymyśleć tylko kopiuj wklej z Grzegorz S. (z kropką) to właśnie pokazuje miernotę PO. Wrócił Tusek i mówi że 500+ i uszczelnienie VATu to jego pomysły. Rozumiem, że ma swoich wyborców za bez mózgów, ale większość Polaków tego nie łyka. Patrzymy jak PO osiada na dnie rynsztoka. I tak trzymać, to odpowiednie miejsce.
~Tylko PIS2021-07-31 13:16:17 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Nie ma innych prospołecznych opcji, dlatego będziemy na nich głosować. Zawsze i wszędzie. Mamy nadzieję, że PIS będzie bardzo długo jeszcze rządził. Bełkot Grzegorza S. jest adekwatny do bełkotu Balcerowicza, który w latach 90. zrujnował Polskę.
~@Grzegorz S2021-07-31 11:50:41 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
A kiedy znowu zobaczymy młodych działaczy w PiS ? Znowu tylko te same zabytki z czasów Okrągłego Stołu i współpracy z PZPR. Młodzi nie powinni głosować na emerytów, którzy tak kurczowo trzymają się stołków i nie dopuszczają do niczego młodych. Mam nadzieję że te ostatnie zmiany poczynione przez Pana Jarosława ostatecznie pogrążą PiS. Przecież pamiętamy jak podnieśliście nam podatki, zabraliście pieniądze z naszych emerytury i wszystko wyprzedawaliście, aby nic nie zostawić dla przyszłych pokoleń. Co prawda w ramach ochłapu obniżyliście wiek emerytalny, ale to tylko na chwilę. Ekonomii i demografii nie da się oszukać slajdami i propagandą w TVP. Za to wszystko zapłacimy bardzo drogo już w niedalekiej przyszłości. Zapłacą za to nasze dzieci i wnuki. A wiek emerytalny będzie musiał być podniesiony nie do 67 lat i to w 2040 roku, ale do 68 lub więcej i to w trybie ekspresowym. Takie będą właśnie skutki rządów PiS. Tak więc drodzy wyborcy, zwłaszcza ci głosujący na PiS, już możecie przygotowywać się na puste portfele. Tak się właśnie kończy jak się głosuje na socjalistów.
~popieram PIS2021-07-29 22:34:11 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Popieram poczynania Polskiego Rządu!
~sky2021-07-29 10:46:36 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Ha, Ha, Ha... TVN24 mówi prawdę. Nie no, tu to pan Bohdan popłynął. TVN i TVP są siebie warte - obie kłamliwe i szczujne instytucje. Ale paradoksalnie o pseudo pandemii mówią jednym głosem - też zresztą manipulacyjnym.
~Specjalista2021-07-29 10:17:42 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
od kranówki w Sobótce...
~Makrela2021-07-29 10:01:47 z adresu IP: (89.151.xxx.xxx)
Wrócił fuhrer Donald Oskar Stasi i w Patologii Oszustów nastały rządy dyktatorskie. Zdrojewski niech uważa na słowa bo zostanie ukarany przez ryżego ciulasa.