Jak żyć z chorobą otępienną? Rusza kampania we Wrocławiu

Elżbieta Osowicz, WK | Utworzono: 2021-09-22 06:52 | Zmodyfikowano: 2021-09-22 06:54
Jak żyć z chorobą otępienną? Rusza kampania we Wrocławiu - fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe

Jej celem jest podniesienie świadomości na temat chorób otępiennych oraz przeciwdziałanie stygmatyzacji chorych i ich bliskich. Jak mówi psycholog prof. Dorota Szcześniak z Uniwersytetu Medycznego w ramach kampanii naukowcy będą między innymi przesiewowo badali mieszkańców w mobilnych punktach:

Jak mówi prof. Piotr Ponikowski problem dotyczy nie tylko osób w podeszłym wieku:

Jednym z elementów kampanii będą filmy edukacyjne wyświetlane w pojazdach komunikacji miejskiej, zapowiada prezes MPK Krzysztof Balawejder:

Specjaliści podkreślają, że w Polsce pacjenci z chorobami otępiennymi zgłaszają się za późno, a w badaniu obrazowym mózgu można zauważyć zmiany na 20 lat przed pojawieniem się symptomów choroby. Kampania jest skierowana do chorych i ich bliskich. Szczegółowe informacje o wydarzeniach i poradniki można znaleźć na stronie internetowej razemprzedsiebie.pl

POSŁUCHAJ: Rozmowa z psychiatrą prof. Joanną Rymaszewską z Uniwersytetu Medycznego i psychologiem Dorotą Szcześniak z Uniwersytetu Medycznego

Kampanię we Wrocławiu wsparły: Urząd Marszałkowski, Urząd Wojewódzki, Urząd Miasta oraz MPK Wrocław i Koleje Dolnośląskie.

 Kluczowe aktywności związane z kampanią:

● 21 września 2021 – oficjalne otwarcie w Światowym Dniu Choroby
Alzheimera (konferencja prasowa z udziałem osób z otępieniem,
opiekunów, personelu opieki medycznej i społecznej oraz
przedstawicieli władz),
● 30 września 2021 - spotkanie w Centrum Spotkań na Ciepłej
● 1 października 2021 – akcja badań przesiewowych dla mieszkańców w
autobusie MPK Wrocław przy ul. Oławskiej (pierwsza z trzech
zaplanowanych tego typu akcji),
● 9-25 października 2021 – wernisaż prac malarskich artystki żyjącej z
otępieniem (stojaki wystawowe na ul. Oławskiej),
● 20 października 2021 spotkanie i wykład na Forum Rad Senioralnych
w Jeleniej Górze
● ekspozycja animacji z informacjami na temat chorób otępiennych,
ich przebiegu i symptomów na ekranach w pojazdach MPK Wrocław
i w pociągach Kolei Dolnośląskich,
● przejazdy autobusu MPK Wrocław z grafikami kampanii po ulicach
Wrocławia,
● cykl webinarów dla opiekunów osób z otępieniem i pracowników
ochrony zdrowia,
● działania informacyjne w mediach społecznościowych
● udostępnianie aktualnych informacji dla osób żyjących z otępieniem,
dla opiekunów i dla profesjonalistów na stronie internetowej
www.razemprzedsiebie.pl stworzonej w ramach międzynarodowego
projektu naukowego Cognisance.

 

Reklama

Komentarze (4)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Zandberg2021-10-13 13:30:34 z adresu IP: (83.142.xxx.xxx)
Logo wygląda jak Lewica Razem. :))
~Srovidozya2021-09-29 23:36:29 z adresu IP: (37.249.xxx.xxx)
otępienia i setki tys zamordowanych
~Natalka DLW2021-09-22 11:32:25 z adresu IP: (5.62.xxx.xxx)
Bardzo potrzebna kampania i bardzo dobrze, że z zaangażowaniem KD, dzięki temu dotrze do mnóstwa ludzi. Wbrew pozorom sprawa jest poważna, ludzie z otępieniem żyją wśród nas i często zamiast niezbędnego wsparcia są niesłusznie piętnowani. Ponadto choroba nierozpoznana zawczasu i nieleczona ewoluuje po postaci nieuleczalnej. U pacjenta z naszego miasta objawy wystąpiły ok. 5 lat temu. Na początku było to podręcznikowe otępienie. Wielu ludzi i specjalistów starało się zawczasu pomóc, jednak pacjent uparcie tkwił przy swoim, że jest zdrowy. A choroba się rozwijała, aż przekształciła się w CHAD o wielorakim podłożu, włącznie z halucynacjami i omamami. Ostatecznie pacjent trafił na nowo otwarty oddział w Choroszczy. Zdaniem najlepszych specjalistów na leczenie jest już za późno, nie ma szans na przywrócenie człowieka do normalnego społeczeństwa. Ze względu na dodatkowe schorzenie związane z patrzeniem łapczywym okiem na małe dzieci niezbędna stała się całkowita izolacja.
~wrocławiak2021-09-22 10:35:17 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Bez przekąsów to dobra kampania. Z przekąsem fajnie, że chociaż oklejanie pojazdów udaje się Balwajderowi, bo poza tym to ten chłop już dawno powinien wylecieć bo takiego bajzlu jak z MPK to nigdy tu nie było.