“Opowieści przedmiotów. Design w kinie o przeszłości"

Miłosława Bożek | Utworzono: 2021-10-01 19:00 | Zmodyfikowano: 2021-10-01 19:00

"Olga Drenda w swojej „Duchologii polskiej” pisała o tym, jak pamięć społeczeństwa kształtują obrazy z epoki – zdjęcia wywołane z kiepskiej jakości klisz tworzą z Polski krainę wiecznego lata. Oglądane po latach nie są już jednak niedoskonałymi odbitkami, ale źródłem wiedzy. W kinie polskim jest podobnie – im bardziej oddalamy się od wydarzeń z przeszłości, tym mocniej obrazy historii stają się nie tyle niedoskonałe (takimi były od początku), ile przemielone przez zawodną pamięć kultury. Zanika w niej świadomość niuansu i ułomności obrazów, niezdolnych do pełnego oddania rzeczywistości. Kino, ze swej natury narracyjne (nieliczni próbują z tym walczyć), prowadzi widzów i widzki zarówno przez życie swoich bohaterów, jak i przez Historię przez wielkie „H” – wydaje się zatem stworzone do opowiadania. Czy zawsze oddaje jednak koloryt Historii, jej zniuansowanie i ducha, czy wręcz przeciwnie: wywołuje – jak kiepskiej jakości klisze – pewne nie do końca zgodne z prawdą wrażenie? Jaka jest relacja między rekwizytami i designem filmu dziejącego się w przeszłości a samą przeszłością?

Wideoesej „Opowieść przedmiotów – design w kinie o przeszłości” został stworzony z fragmentów polskich filmów i opiera się na podstawie prawnej jaką jest prawo dozwolonego użytku oraz prawo cytatu (Art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Wideoesej jest krytyczną analizą kina polskiego, ma walor edukacyjny, a przykłady filmowe funkcjonują jako unaocznienie wywodu, którego zasadniczą częścią jest możliwie kompleksowe, autorskie omówienie zaprezentowanego tematu. Autorka projektu nie pobiera wynagrodzenia z tytułu udostępniania treści w internecie."

Patrycja Mucha— doktorantka w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego oraz krytyczka filmowa, związana ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty. Współpracowniczka festiwali filmowych i autorka bloga Filmowe odloty. Wyróżniona w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka w 2019 i 2020 roku. Autorka cyklu wideoesejów o polskim kinie „Na wyrywki”. Wraz z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk prowadzi podcast „Wtem, piosenka” poświęcony filmowym musicalom.


Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.