Kawa czy herbata? Co pić na diecie odchudzającej?

Radio Wrocław | Utworzono: 2021-11-25 13:38 | Zmodyfikowano: 2021-11-25 13:39
A|A|A
Artykuł sponsorowany

Materiał Sponsora


Czarna, zielona, czerwona - o drogocennych właściwościach herbaty 

Herbata występuje w kilku odmianach. Do najpopularniejszych gatunków należą: herbata czarna, zielona, biała, czerwona i żółta. Każda z nich wykazuje cenne właściwości odżywcze. Czarna herbata obniża ciśnienie krwi i chroni przed próchnicą, z kolei biała zawiera antyoksydanty, które wzmacniają odporność. Gatunki żółte mają działanie moczopędne, a zielone pobudzają tak dobrze, jak kawa. Dla osób na diecie odchudzającej najlepsza jest herbata czerwona. Gatunek pu-erh (bo tak inaczej nazywa się czerwoną herbatę) obniża cholesterol i poprawia przemianę materii. 

Herbata sama w sobie praktycznie nie posiada wartości energetycznej (100 gram herbaty to 1 kaloria). Wiele osób poprawia jej smak za pomocą substancji słodzących. Łyżeczka białego cukru podbija kaloryczność napoju o 20 kalorii, a łyżeczka miodu - o 40 kalorii. 

Eliminacja cukru z diety to proces, który powinien odbywać się stopniowo. Na początek wystarczy zmniejszyć dodatki słodzące (na przykład dodawać tylko pół łyżeczki lub słodzić co drugą herbatę). Można też stosować zdrowsze (i mniej kaloryczne) zamienniki cukru, takie jak stewia czy ksylitol. 

Dziennie można wypijać 4-5 filiżanek herbaty, najlepiej godzinę po posiłku.


Aromatyczny świat kawy
 

Jedni uwielbiają jej smak i zapach, inni wręcz przeciwnie. Wokół kawy narosło sporo mitów, ale jedno jest pewne - kawa to jeden z najpopularniejszych napojów na całym świecie. Czy kawa jest zdrowa? Tak, o ile pijemy ją z umiarem. 

Właściwości kawy:

      • poprawia pamięć i koncentrację,
      • zmniejsza ryzyko chorób Parkinsona i Alzheimera,
      • zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 i chorób serca,
      • wykazuje właściwości przeciwnowotworowe,
      • poprawia metabolizm, a co za tym idzie - wspomaga odchudzanie.

Bezpieczna, optymalna dawka kofeiny to około 300 mg dziennie, czyli mniej więcej trzy filiżanki kawy. Po kawę najlepiej sięgnąć po śniadaniu - do trzech godzin od przebudzenia. 

Pojedyncze espresso ma około 1,7 kalorii. Tak samo jak w przypadku herbaty, tak i w kawie, najbardziej kaloryczne są dodatki. Śmietanki, syropy, lody, czekolada, a nawet mleko - tego trzeba unikać, jeśli chcesz zrzucić zbędne kilogramy. Kawa latte na podwójnym espresso to około 80 kalorii, a kawa z bitą śmietaną i czekoladą staje się deserem o wartości energetycznej prawie 400 kalorii. 

Szukasz diety odchudzającej dla siebie? Sprawdź ofertę cateringu dietetycznego w Twojej okolicy, na przykład na stronie: https://www.maczfit.pl/wroclaw/. Znajdziesz tam różne programy dietetyczne w kilku wariantach kalorycznych. 

REKLAMA
Reklama