Wywłaszczenia i dewastacja obszarów Natura 2000 - czy Kolej Dużych Prędkości jest tego warta?

Martyna Czerwińska, MC | Utworzono: 2021-12-08 14:35 | Zmodyfikowano: 2021-12-08 14:44
A|A|A

fot. Martyna Czerwińska

o zupełnie nowa linia, łącząca największe miasta w Polsce. Pociągi mają się rozpędzać do 250 km, a docelowo nawet 350kmh. Siechnice, Czernica, Jelcz-Laskowice nie chcą na to pozwolić, bo inwestycja oznacza dewastację terenów Natura 2000 i wysiedlenia mieszkańców. Ci, którzy zostaną na miejscu będą się musieli z kolei zmagać z hałasem i drganiami nie dostając za to żadnej rekompensaty. -Mamy dość i nie pozwolimy na więcej, mówi mieszkaniec Św. Katarzyny, którego dom znajduje się na trasie planowanej linii:

Centralny Port Komunikacyjny obiecuje, że wywłaszczeni mieszkańcy nie będą stratni. -Chcemy wypłacać odszkodowania z 10% nawiązką, mówi Jarosław Zwolski, koordynator projektu:

W tej chwili brane są pod uwagę już tylko 4 warianty przebiegu trasy. Do końca grudnia zainteresowani mogą uzupełniać ankiety konsultacyjne i zgłaszać uwagi. Ostateczna decyzja dotycząca tzw. wariantu inwestorskiego zapadnie w połowie przyszłego roku. Budowa ma ruszyć w 2023 i zakończyć się 4 lata później. Mieszkańcy Jelcza-Laskowic mają zamiar protestować w każdą sobotę na rondzie w swojej miejscowości. Najbardziej obawiają się "granatowego", który przecinałby Jelcz-Laskowice, zniszczył tereny rekreacyjne przy stawach i zmusił do przesiedleń m.in mieszkańców Chwałowic:

otestuje też burmistrz Siechnic Milan Usak. Na inwestycji mogłoby stracić wiele miejscowości w tej gminie. M.in Św. Katarzyna, Kotowice, Zębice, czy Radwanice - zależnie od zwycięskiego wariantu. Według burmistrza niedopuszczalne są wszystkie 4 opcje, bo niszczą nie tylko domostwa, ale także cenne lasy. -Tereny leśne nie będą się powiększać. To płuca nie tylko Siechnic, ale całej aglomeracji wrocławskiej.  Podczas ostatniego spotkania konsultacyjnego zaproponował inwestorowi poprowadzenie kolei przez północną część Wrocławia, ale Jarosław Zwolski z Centralnego Portu Komunikacyjnego wyklucza taką możliwość:

Burmistrz Siechnic zapowiada batalię sądową. Mieszkańcy postulują z kolei by, w ogóle zrezygnować z inwestycji. Ich zdaniem lepiej byłoby zadbać o istniejące torowiska - dokładając np. równoległe szyny i usprawniając w ten sposób połączenia Wrocławia z Warszawą czy Łodzią.

Posłuchaj całego programu:

 

 

 

 

REKLAMA
Zdjęcia

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Grobliczanka
2021-12-12 08:11:41
z adresu IP: (81.15.xxx.xxx)
Ocena: 2
Nasyp 15 m od domu, tory 30!!! Kpina, żarty sobie z nas robią! A w trakcie spotkania, nie odpowiedzieli na niewygodne pytania.
~NIMBY...
2021-12-09 21:44:52
z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Ocena: -3
...czyli klasyczne Not In My BackYard. Dzięki Timmermansowi i spółce za 20 lat tylko bogatych (średnie wynagrodzenie x2) będzie stać na jeżdżenie samochodem, o lataniu nie wspominając. Kolej będzie jedynym dostępnym dla przeciętnego obywatela UE środkiem transportu. Z dwojga złego wolę jednak KDP niż tłuczenie się nad morze starym składem przez 11 godzin....
~Plantacja Groblice
2021-12-09 17:37:39
z adresu IP: (81.161.xxx.xxx)
Ocena: 5
Plantacja Groblice przyłącza się do protestu . Trasa granatowa- 44 dewastuje nam ekologiczną plantację borówki amerykańskiej, a sąsiadowi pasiekę i biegnie pod oknami naszych domów. Mieszkańcy Groblic NIE ZGADZAJĄ SIĘ na tą wersję KDP!!!????W imię czego niszczyć pracę i rujnować życie tak wielu ludziom, by nieliczni trochę szybciej dojechali do celu...
~Szczęśliwy człowiek
2021-12-09 01:15:33
z adresu IP: (188.147.xxx.xxx)
Ocena: 5
LKK pozdrawia Siechnice, Radwanice, Św. Kararzynę i wiele innych miejscowości nawiedzanych przez stalowe potwory na szynach. Znamy ten problem od podszewki, dzieci nie mogły spać, krowy nie dawały mleka, kury nie znosiły jajek. Teraz dzięki LKK mamy już święty spokój :)
~fachowiec
2021-12-08 16:10:19
z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Ocena: 3
Durna inwestycja jak wszystkie pisowskie pomysły. Na pewnie wyjdzie z niej to samo co z bloku Ostrołęka: znikną grube pieniądze a zostanie zwykła kupa.
Reklama