Specjalny system na przejeździe kolejowym we Wrocławiu

GN, PAP | Utworzono: 2021-12-28 08:07
Specjalny system na przejeździe kolejowym we Wrocławiu - www.gov.pl
www.gov.pl

Pierwsze kontrole na przejazdach kolejowo-drogowych zaplanowano w Warszawie (Mazowieckie) przy ul. Cyrulików/Okuniewska, we Wrocławiu (Dolnośląskie) przy ul. Szczecińskiej, w Makowiskach (Kujawsko-pomorskie) na drodze wojewódzkiej nr 397 (Otorowo - Makowiska), w Parkowie (Wielkopolskie) na drodze powiatowej Jaracz - Józefinowo oraz w Radomsku (Łódzkie) na ul. Piłsudskiego - poinformowała dyrektor Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD.

"Przejazdy zostały wytypowane w uzgodnieniu z Biurem Bezpieczeństwa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz w oparciu o analizę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wybrano przejazdy kolejowo-drogowe kategorii B z samoczynną sygnalizacją świetlną i z półrogatkami oraz kategorii C, na których nie ma rogatek, a ruchem sterują wyłącznie samoczynne sygnalizatory świetlne. W przypadku braku możliwości wprowadzenia automatycznej kontroli w tych lokalizacjach, CANARD wykorzysta tzw. listę rezerwową" - tłumaczyła Weronika Biaduń.

Dyrektor CANARD wskazała, że kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem kamer, które po przekroczeniu przez pojazd wirtualnej linii detekcji w trakcie nadawanego czerwonego światła, automatycznie wykryją i zarejestrują wykroczenie. "Urządzenia mają zidentyfikować pojazd, którym naruszono przepisy, jego kategorię oraz markę, zapewnić rozpoznanie numerów tablic rejestracyjnych jadących pojazdów oraz do każdego zarejestrowanego zdarzenia przyporządkować dane dotyczące miejsca i czasu jego wystąpienia oraz czasu trwania fazy czerwonego światła" - podkreśliła.

"Funkcjonalności urządzeń zaoferowanych przez potencjalnych wykonawców zostaną zweryfikowane w trakcie testów. Dopiero po ich przeprowadzeniu zostanie wybrany wykonawca. Prace zostaną zlecone w ramach umowy ramowej. Wykonawca od momentu podpisania umowy będzie miał 44 tygodnie na montaż urządzeń" - podała.

Biaduń przekazała, że montaż systemów Red Light na newralgicznych przejazdach kolejowo-drogowych ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa i zmianę zachowania kierujących. "Wciąż bowiem dochodzi do przypadków wjeżdżania wprost pod rozpędzone pojazdy szynowe, niezachowania ostrożności, ignorowania sygnalizacji świetlnej, objeżdżania opuszczonych zapór, czy wjeżdżania na przejazdy mimo braku możliwości kontynuowania jazdy" - zaznaczyła.

"Montaż urządzeń do automatycznej kontroli na przejazdach kolejowo-drogowych jest realizowany po raz pierwszy w historii Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD. Jest jednym z etapów realizowanego już projektu +Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym+. Zakłada on zakup i montaż 358 urządzeń rejestrujących, w tym w 100 lokalizacjach, które wcześniej nie znajdowały się w systemie CANARD" - dodała.

Według danych PKP PLK S.A. w tym roku na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 159 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów, a skutki tych zdarzeń były tragiczne. Zginęło 25 osób, a 12 kolejnych odniosło poważne obrażenia.

Element Serwisów Informacyjnych PAP

Komentarze (2)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~czorkutowarek2021-12-29 07:28:18 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Niedługo zaczniemy montować yntelygentne systemy przypominające o potrzebie oddychania.
~Zapory powinny się....2021-12-28 19:51:06 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
zamykać na 10 sekund przed przejazdem pociągu jak w Europie zachodniej, a nie 5 minut (czasem jeszcze wcześniej). Na początku kilka osób zarobi nagrodę Darwina, ale reszta szybko się nauczy szacunku do sygnalizacji na przejazdach kolejowych.