Regeneracja turbosprężarek – czy warto ją wykonać?

Radio Wrocław | Utworzono: 2022-08-02 10:28 | Zmodyfikowano: 2022-08-02 10:32
A|A|A
Artykuł sponsorowany

Materiał Sponsora


Regeneracja turbosprężarek to najlepsza droga do szybkiej eliminacji słyszalnych i odczuwalnych objawów jej uszkodzenia. Pierwsze z nich dotyczą zwykle utraty mocy silnika, zabarwienia spalin, obecności dziwnych dźwięków spod maski oraz utraty oleju. W przypadku ich zauważenia warto jak najszybciej skonsultować się z mechanikiem lub serwisantem. Zwlekanie z tą decyzją może bowiem doprowadzić do wystąpienia tzw. awarii krytycznych, które uniemożliwią specjalistom regenerację turbosprężarki i przyczynią się do dłuższego unieruchomienia pojazdu. Wówczas konieczna może okazać się jej całkowita wymiana, która jest zwykle przynajmniej kilkukrotnie droższa.

 

Przyczyny i objawy uszkodzenia turbiny

Na powstawanie uszkodzeń i awarii turbin wpływ ma przynajmniej kilka czynników. Należą do nich przede wszystkim nieodpowiedni styl jazdy kierowcy i zły stan techniczny całego pojazdu oraz jego poszczególnych układów. To, że turbina ulega awarii, może bowiem świadczyć nie tylko o błędach w jej funkcjonowaniu, ale również nieprawidłowościach współpracujących z nią elementów wyposażenia samochodu. Nieczystości w filtrach (oleju, powietrza, cząstek stałych), niedrożność przewodów olejowych, nieprawidłowe ciśnienie oleju lub jego niewystarczająca ilość w układzie – to tylko niektóre z okoliczności, jakie mogą doprowadzić do uszkodzenia turbiny. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że nie są one związane bezpośrednio z mechanizmem działania turbosprężarki, rzeczywistość jest odwrotna. Układ turbodoładowania współpracuje ściśle z układem smarowania, układem dolotowym i wylotowym. Regeneracja turbosprężarek może być zatem konsekwencją złego stanu technicznego różnorodnych komponentów pojazdu.

Niezależnie od przyczyny uszkodzenia, niesprawne turbosprężarki manifestują zwykle kierowcom podobne objawy. W pierwszej kolejności użytkownicy samochodów osobowych odczuwają znaczny spadek dotychczasowej mocy silnika. Jego przyspieszenie nie jest efektywne, wobec czego jazda po wzniesieniu, wykonywanie manewrów wyprzedzania, rozpędzanie się i start pojazdu mogą stać się trudniejsze i mało wygodne dla kierowców. Zauważają oni ponadto „podejrzane” zabarwienie spalin (najczęściej białe lub niebieskie), słyszą dziwne odgłosy dobiegające spod maski (gwizdy, świsty, stukot), a czasami pojawia się wyciek oleju z turbiny – co robić w przypadku usterki? Należy wykonać diagnostykę jej stanu technicznego. Jazda z uszkodzonym układem turbodoładowania jest nie tylko uciążliwa, ale może również okazać się niebezpieczna.


Regeneracja turbosprężarek – kiedy warto ją wykonać?

Turbosprężarka pracuje w wymagających warunkach. Nawet jej niewielkie uszkodzenie może zatem szybko przeobrazić się w awarię, która uniemożliwi kierowcy kontynuowanie jazdy samochodem. Z tego względu regeneracja turbosprężarek jest zalecana już po zauważeniu pierwszych objawów usterki. Najczęściej w turbinach dochodzi do uszkodzenia tulei, rozszczelnień (wirnika, obudowy), zużycia łożysk, wygięć lub złamań łopatek wirnika. Czasami zapieka się układ zmiennej geometrii, w który wyposażone są niektóre układy turbodoładowania.

Wszystkie z tych usterek są stosunkowo proste do usunięcia, a naprawa turbiny wykonywana przez wykwalifikowanego serwisanta przywraca jej pełnię sprawności w stosunkowo krótkim czasie. Regeneracja turbosprężarki w firmie REGENT najczęściej opłaca się dużo bardziej niż kupno nowej części. Koszt oryginalnej sięga nawet kilku tysięcy złotych. Niemniej ani regeneracja, ani zakup nowej części nie zwalnia kierowcy z obowiązku wykonania dokładnej diagnostyki stanu technicznego pojazdu. Czynnik, który doprowadził do uszkodzenia starej turbiny, może bowiem w szybki sposób ponownie przyczynić się do awarii nowej części.

Regeneracja turbosprężarek


Regeneracja turbosprężarek – etapy

Skuteczna naprawa turbin rozpoczyna się od ich demontażu z pojazdu. Kierowcy mogą ją dostarczyć do siedziby firmy REGENT osobiście lub za pośrednictwem kuriera. Gdy część dotrze do rąk serwisantów, zajmują się oni skrupulatną diagnostyką jej stanu. Wyłącznie ten etap procesu naprawczego może przebiegać na tzw. stanowiskach brudnych, gdzie fachowcy dokonują demontażu poszczególnych części turbiny, ściągają złącza, uszczelnienia, śruby. Po rozłożeniu turbiny ocenia się jej ogólny stan i stopień zużycia. Nawet na tym etapie prac niektóre z uszkodzeń mogą nadal być niewidoczne. Skutecznie ukrywa je zwykle warstwa smaru lub innych zanieczyszczeń. Elementy turbiny oczyszcza się zatem w myjce ciśnieniowej lub ultradźwiękowej, a niektóre dodatkowo piaskuje. Po zakończeniu diagnostyki serwisant wpisuje w zlecenie listę części koniecznych do wymiany podczas procesu naprawczego.

Wymiana części turbiny odbywa się z kolei w warunkach sterylnych, co zapobiega zanieczyszczeniu poszczególnych komponentów. Wszystkie zużyte lub uszkodzone elementy wymienia się na nowe. Zawsze turbosprężarkę wyposaża się ponadto w nowe uszczelnienia, śruby i zaciski oraz złącza. Następnie serwisanci składają rdzeń turbiny i wyważają wirnik. Prawidłowość działania części kontroluje się dzięki wykorzystaniu możliwości wyważarki rdzeniowej model CMT-48 VSR BIG TWIN. Do kalibracji i regulacji mechanizmu zmiennej geometrii wykorzystuje się nowoczesne modele maszyny TurboTestExpert. Po prawidłowym przeprowadzeniu procesu wyważenia turbosprężarka osiąga parametry techniczne odpowiadające fabrycznie nowej części. W REGENT naprawione turbiny otrzymują roczną gwarancję bez limitu kilometrów.

Urządzenia dostępne w parku maszynowym firmy przyczyniają się do przyspieszenia procesu naprawczego, zwiększenia wydajności pracy serwisantów oraz dokładności wykonywanych pomiarów i kontroli jakości.


Jakich turbin nie można zregenerować?

Czy istnieją okoliczności, w jakich regeneracja turbin może okazać się nieopłacalna, a zatem nie warto jej wykonywać? Z pewnością jest ich niewiele. Do procesu naprawczego nie kwalifikuje się bowiem jedynie tych części, których koszt naprawy jest zbyt wysoki. Oznacza to, że gdy przewyższa kwotę, jaką należy zapłacić za nową część, uznaje się go za nieopłacalny. Zwykle jednak w turbinach awarii ulega jeden lub dwa komponenty, których wymiana jest nie tylko tania, ale i szybka.

Procesowi regeneracji nie można poddać obudowy turbiny. Jeżeli jest ona pęknięta, ma na swojej powierzchni dziury lub znaczne rysy, konieczna jest jej wymiana. Takie działanie zapewnia odpowiedni poziom jej szczelności i zapobiega dostaniu się do turbiny drobinek zanieczyszczeń.

 

REKLAMA
Reklama