Marszałek ws. odwoływania połączeń kolejowych. POLREGIO odpowiada

Radio Wrocław, d | Utworzono: 2022-08-04 10:53 | Zmodyfikowano: 2022-08-04 10:53
A|A|A

(fot. archiwum Radia Wrocław)

CZYTAJ: Problemy z podróżami pociągami Polregio

Masowa skala odwołań pociągów POLREGIO na obsługiwanych przez przewoźnika liniach kolejowych na Dolnym Śląsku stała się zatrważająco wysoka i uderza w pasażerów. Brak realizowania pasażerskich przewozów kolejowych przez POLREGIO, które finansowane są przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego, istotnie zaburza funkcjonowanie transportu kolejowego w regionie, uniemożliwiając wielu Dolnoślązakom codzienną komunikację kolejową. Samorząd Województwa stanowczo zażądał, aby realizacja przewozów pasażerskich przez POLREGIO była natychmiast przywrócona, należycie wykonywana i odbywała się z dbałością o pasażerów.

Kolej ma służyć mieszkańcom regionu. Samorząd Województwa Dolnośląskiego nie jest właścicielem POLREGIO, wykupuje u przewoźnika – na podstawie zawartej umowy – usługę pasażerskich przewozów kolejowych na określonych liniach kolejowych na terenie Dolnego Śląska. Umowa zobowiązuje przewoźnika do stabilnego funkcjonowania, punktualności i angażowania odpowiedniej liczby taboru oraz organizowania komunikacji zastępczej każdorazowo za odwołany pociąg. Powyższe, elementarne wymagania stawiane przewoźnikowi POLREGIO niestety nie są spełniane.

Skrajnie wysoka liczba odwoływanych kursów pociągów POLREGIO w skali bieżącego roku wynosi obecnie blisko 1500. Każde odwołanie przez POLREGIO pociągu jest dla podróżnych bardzo poważnym utrudnieniem. Taka sytuacja jest niedopuszczalna. Za każdy odwołany pociąg Samorząd Województwa nakłada na POLREGIO kary finansowe. W związku z nieprawidłowym działaniem POLREGIO – naruszającym postanowienia umowy przewozowej, podjęliśmy decyzję, że będziemy chcieli renegocjować umowę z przewoźnikiem, w szczególności w zakresie podniesienia wysokości kar. Obecna wysokość przewidzianych do nałożenia na POLREGIO kar wynosi ponad 2,2 mln zł. Zażądaliśmy również, aby POLREGIO – zgodnie z nałożonym w umowie obowiązkiem – zapewniało pasażerom autobusową komunikację zastępczą dla każdego odwołanego połączenia.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego finansuje regionalne przewozy pasażerskie na trasach kolejowych obsługiwanych przez dwóch przewoźników: Koleje Dolnośląskie oraz POLREGIO. Jedną z kluczowych tras obsługiwanych obecnie wyłącznie przez POLREGIO jest Linia Nadodrzańska, biegnąca z Wrocławia do Głogowa. Samorząd Województwa podjął decyzję, że od grudnia br., wraz z nowym rozkładem jazdy, Koleje Dolnośląskie będą realizować część przewozów pasażerskich właśnie na tej trasie z Wrocławia (Dworzec Główny) przez Brzeg Dolny, Wołów, Ścinawę do Głogowa, aby umożliwić pasażerom korzystanie z pociągów Kolei Dolnośląskich na tej linii.

Zażądaliśmy od Spółki POLREGIO niezwłocznego przywrócenia połączeń kolejowych na wszystkich obsługiwanych liniach i należytego wykonywania zawartej umowy. Nadrzędną kwestią jest prawidłowa, codzienna obsługa pasażerów.

AKTUALIZACJA, 14:55

POLREGIO S.A, rozumiejąc uzasadnione rozgoryczenie podróżnych sytuacją związaną z odwołaniami i opóźnieniami pociągów w ostatnich tygodniach, pragnie przeprosić pasażerów za wszystkie związane z tym niedogodności.

Jako przewoźnik, który dokłada wszelkich starań, aby świadczyć usługi transportowe jak najlepszej jakości, zmagamy się z wieloma wyzwaniami związanymi z wiekiem odziedziczonego przez nas taboru. Aktualna sytuacja spowodowana jest głównie przez dużą liczbę składów odstawionych jednocześnie do bieżących napraw, a także zakłóceniami łańcucha dostaw części zamiennych.

Pragniemy jednak podkreślić, że w celu jak najszybszej poprawy sytuacji przeprowadziliśmy szereg działań naprawczych, poszerzyliśmy również flotę pojazdów o 6 szt. zmodernizowanych pojazdów typu EN57 FPS Feniks. Pozwoli nam to przywrócić oczekiwaną przez pasażerów stabilność przewozową m.in. w woj. dolnośląskim.

Od najbliższego piątku, 5 sierpnia nie przewidujemy żadnych odwołań.

Jednocześnie zaznaczamy, że POLREGIO uruchomiło największy w historii program inwestycyjny, który pozwoli na zakup nowego taboru. W tym zakresie na bieżąco współpracujemy m.in. z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, który jest jednym ze współwłaścicieli spółki.

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~fachowiec
2022-08-06 08:56:24
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: 4
Z betonem Polregio trzeba krótko. Karać, karać i jeszcze raz karać, zero pobłażania. Każdy taki odwołany pociąg to przecież dramaty pasażerów którzy nie mają jak wrócić do swoich domów.
~UkroPolin
2022-08-06 07:05:05
z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Ocena: 5
naród SŁUGĄ
~Brygada RR
2022-08-05 11:53:14
z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Ocena: 0
Polregio, jak brakuje im skladow, bo sa w naprawie To moze przeciez, wypozyczyc sklady, od innych przewoznikow Np. SKPL.. Jak to IC zrobilo... Wasze tlumaczenia, sa takie same Jak wasze "Zlomy", na torach Ktore wiecznie sa, w naprawach...
~klefka
2022-08-04 19:25:32
z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Ocena: 4
Gdybyśmy mieli cienką blachę, to byśmy robili konserwy, ale nie mamy mięsa...
~pasarzer
2022-08-04 14:56:02
z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Ocena: 2
Z Polregio, trzeba krodko Nie jezdzisz, to kasy nie ma i karac "Nieroba" A najlepiej, to niech wypada, z Dolnoslaskich torow I przejac kursy, powoli wszystkie, do Glogowa Bo z "Betonem" PKP, nie da rady inaczej dzialac
Reklama