Czy nadszedł czas na kolej miejską w Legnicy?

Andrzej Andrzejewski, BT | Utworzono: 2023-05-10 13:48 | Zmodyfikowano: 2023-05-10 13:50
Czy nadszedł czas na kolej miejską w Legnicy? - fot. Andrzej Andrzejewski
fot. Andrzej Andrzejewski

- Kolej jest szybsza, bardziej ekologiczna, sprawniejsza. No to jest konkurencja nieprawdopodobna dla samochodu. Legnica ma ten atut, że dworzec znajduje się w centrum miasta. Dzięki temu, że mieszkam na osiedlu, a pracuje blisko dworca, to będę korzystała z tych połączeń - mówią mieszkańcy Legnicy.

O budowie nowych przystanków kolejowych w Legnicy mówiło się już w latach 80-tych. Przystanki miały być zorganizowane m.in przy Hucie Miedzi. Teraz mieszkańcy proponują, by listę stacji powiększyć o okolice szpitala wojewódzkiego i osiedla Zosinek.

POSŁUCHAJ MATERIAŁU:


Komentarze (17)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Unknown 2023-05-12 16:15:16 z adresu IP: (62.122.xxx.xxx)
Kopalnie węgla??? Chyba nie bardzo pozatym jest jeszcze trochę lat do wydobycia i nie myśl że nagle Legnica stanie się jakimś centrum regionu.
~Horus6902023-05-12 00:35:17 z adresu IP: (82.145.xxx.xxx)
Do uja niech ustawią tak jak się należy światła żeby w szczycie drogi główne miały zielone fale. Jak również z Rzeczypospolitej auta które jadą ze strefy kiedy mają zielone aby światła paliły się nieco dłużej mimo drogi podrzędnej. Natomiast niech wywalaja ten cały ciężki transport na wagony i na tory a nie asfaltami się toczą te słonie drogowe.
~Marcin Kunat2023-05-11 16:26:50 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Panie Józefie, już niedługo Lwówek Śl. będzie miał połączenie z Legnicą, a to ważne dla miasta, bowiem drugie miasto powiatu Gryfów Śl. ma połączenia kolejowe, a stolica nie....
~ Józef Rybak2023-05-10 22:18:39 z adresu IP: (2001:67c:2628:647:f:x:x:x)
Najbardziej brakuje pociągu ze Lwówka do Lwowa, żeby był dogodny dojazd w rodzinne strony. SKPL złożyło wniosek do UTK o pociąg do Lwowa z Warszawy. Skoro da się z Warszawy, to i ze Lwówka musi się dać.
~Gumiś 2023-05-10 21:01:28 z adresu IP: (5.174.xxx.xxx)
Bez przesady. Legnica jest na tyle mała, że można nawet rowerem dla zdrowia śmigać zamiast jeździć samochodem bez korków, których prawie tutaj nie ma... Dodatkowe przystanki to dłuższy czas przejazdu pociągu z Legnicy do innych miejscowości i odwrotnie.
~Polegnicki 2024-02-10 21:50:17 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
@Marcin Kunat, miasto przejdziesz spokojnie w 2-3h. Legnica jest jednym z bardziej zwartych miast, a jeśli uwzględni się obszary zabudowy nie obejmujące pojedynczej zabudowy, to 2h jak najbardziej wystarczy, żeby spacerkiem przejść z jednego końca na drugi. Przystanek przy hucie, na Zosinku i ew. koło szpitala są jak najbardziej uzasadnione z samego wewnętrznego ruchu w mieście, a co dopiero że względu na znaczenie huty i szpitala wojewódzkiego w okolicy (ruch min. z kilku powiatów)
~Polegnicki 2024-02-10 21:42:51 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Korki są, chociaż miasto ich nie miało , gdy liczyło dobre kilkanaście tysięcy mieszkańców więcej... Ale wtedy w mieście istniał spójny, wydolny system komunikacji miejskiej i podmiejskiej, a teraz nawet biedni ludzie, których nie stać na jedno auto w eksploatacji muszą mieć po kilka złomów, ale premium...
~Horus6902023-05-12 00:30:07 z adresu IP: (82.145.xxx.xxx)
A no dobrze prawisz morały. Tutaj to ludzie nie wiedzą co to są korki. W Rotterdamie to by przez miasto żeby przejechać potrzebowali godzinkę wracając w szczycie do domu jeszcze rozwiązać ludzi to tak mięciutko dwie godziny.
~Marcin Kunat2023-05-11 16:23:12 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Legnica zajmuje obszar 5 629 ha i liczy 93 040 mieszkańców, jest trzecim miastem województwa. Jej rozciągłość z północy na południe do blisko 11 km, a z zachodu na wschód 9 km. Zatem polemizowałbym Gumisiu czy jest, aż tak mała.
~Czata2023-05-10 19:11:33 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Układ komunikacyjny jest krwiobiegiem miasta – kiepski, to zawał Ale tego architekt miasta i urbanista nie zostali nauczeni - to muszą mieć wykute w pamięci .Wydając pozwolenie na budowę kolejnych budynków, osiedli należy zapewnić dla tego kompleksu układ komunikacyjny - spełniający swoją funkcję nawet za 20 lat. Układy dwupasmowe z pasem dla MZK. Jeżeli miasto chce czystego powietrza , to tylko komunikacja zbiorowa. Niestety wszystkie osiedla takowego rozwiązania nie posiadają. To wszystko odbija się na egzystowaniu mieszkańców, ludzi docierających do pracy, dzieci do przedszkola, szkoły, dotarcia Pogotowia, Straży Pożarnej itd, itp . Duża dwója dla architektów. Czytaj więcej:
~Polegnicki 2024-02-10 21:58:03 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
MPK jest tak sprawne, że gdy nie jadę samochodem do rodzinnego miasta, to z dworca wolę się przejść na piechotę, zamiast czekać tyle ile mogę przejść te 2,5km do rodziny, na jednym z końców miasta. Miasta, które nie miało korków, autobusem jechało się niewiele wolniej niż autem, a przejścia nie były z guzikami dla pieszych rodem z wiosek, bo dziury w drogach są już dawno gorsze od najbardziej zapadłych wsi w dalekiej okolicy... Widać priorytety wymierające miasta -Jaszków xD
~Horus6902023-05-12 00:47:57 z adresu IP: (82.145.xxx.xxx)
MZK to chyba na Śląsku jeździ coś ci się chyba pomerdały miasta. Dla twojej świadomości w mieście Legnica jeździ komunikacja miejska ale pod skrótem MPK i to sobie zaszyfruj. Jeździły tu kiedyś tramwaje ale to już prehistoria.
~Krzysztof 2023-05-11 15:22:35 z adresu IP: (62.122.xxx.xxx)
Widać że Legnicę to tylko na zdjęciu widziałeś. Zero przykładów i same ogólniki do tego brak znajomości nazewnictwa przewozowej spółki miejskiej.
~Marcin Kunat2023-05-10 18:22:11 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Legnica, to główny po Wrocławiu, węzeł kolejowy województwa. Poza tym co zostało powiedziane w materiale, pragnę jeszcze podkreślić i miasto jest objęte projektem Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego. To z kolei oznacza, iż linia do Złotoryi (nr 284) ma docelowo być dwutorowa z przystankami Legnica Zachodnia (alternatywnie nazwa Legnica Zosinek) oraz Legnica Huta, podobnie z resztą jak linia do Jawora (nr 137), która też będzie, wedle planów, dwutorowa, z dwoma przystankami, które już istnieją (Legnica Piekary i Legnica Strefa). Dopełnieniem będzie oczywiście przystanek Legnica Szpital na linii do Wrocławia (nr 275) - chociaż osobiście optowałbym za nazwą Legnica Wschodnia, gdyż nazwa Szpital nie koniecznie dobrze się kojarzy.
~Cogito 2024-02-10 22:07:09 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
@Janek ale jak można porównać Białystok, który z dużego miasta ma tylko liczbę ludności i tylko ostatnie kilkadziesiąt lat istnienia, do Legnicy, która od czasu swojej lokalizacji była jednym z co najmniej 5 najistotniejszych miast całego Śląska, regionu bogatego, zurbanizowanego i uprzemysłowione od wieków, a ostatnie kilkadziesiąt lat na terenie Zagłębia Miedziowego, to wzrost znaczenia miast i miasteczek pomiędzy Legnicą a Głogowem i rozwój jednego z silniej zurbanizowanych subregionów Polski. Warto poczytać o perspektywie rozwoju, obecnych problemach komunikacyjnych konurbacji LGOM i kierunkach rozwoju kraju, a nie dawać przykład z miejsc, które stały się wielkimi bł łowiskami i stolicami województw, bo w okolicy nie ma prawie żadnych prawdziwych ośrodków miejskich...
~Janek 2023-05-12 06:07:01 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Mania wielkości dopada mieszkańców Legnicy , ja tu tylko chwilowo pracuję i dla mnie legnica będzie kojarzyć się zawsze z tragicznymi pod względem dziur w jezdniach drogami , nie koszonymi trawnikami , psimi kupami na chodnikach , brudem i śmieciami .jak moze byc inaczej i to bez kolei aglomeracyjnej to jedzcie do innych miast na podlasiu np. Bialystok a zaraz wyrzucucie swoje wladze na bruk za brak kompetencji.
~Horus6902023-05-12 01:38:25 z adresu IP: (82.145.xxx.xxx)
Niektórzy to nie wiedzą co to jest aglomeracja miejska. A jeśli chodzi o Legnice i inne miasta Zagłębia Miedziowego to jak najbardziej będzie pasować. Zwłaszcza kiedy kopalnie węgla zostaną zamykane to większość przeniesie się tutaj za pracą. A bez sprawnej komunikacji to będzie makabra. Swoją drogą jest tu nie tylko Miedź ale i srebro które jest razem z Miedzią wydobywane. A tak na marginesie to nie wiem czemu we Wrocławiu nie ma ma metra. W Holandii z Rotterdamu do Den Haag lata metro naziemne tylko na niektóre stacje w zabudowie aglomeracyjnej wylatuje pod ziemię ale między miastami dużymi leci po ziemi a nie w tunelu. Bo tutaj to wszyscy mają uwalone w głowach że metro to ma pod ziemią jeździć a wcale tak nie musi być. Nawet na niektórych stacjach jest powiązane z tramwajami miejskimi z tym że stacje są rozciągnięte i mają dwie różne wysokości między torami a poziomem stacji. Wszystko na jednych torach zorganizowane z jednakowymi rozstawami wózków. Jeden peron dwa tory. Tylko trzeba chcieć i wszystko jest możliwe.