Do Warszawy w 3,5 godziny! (ZOBACZ)

Radio Wrocław, IAR | Utworzono: 2013-05-29 07:31 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
Do Warszawy w 3,5 godziny! (ZOBACZ) - fot. www.eicpremium.intercity.pl
fot. www.eicpremium.intercity.pl

Prawdopodobnie w sierpniu do Polski przyjedzie pierwszy z 20 szybkich pociągów Pendolino. Wtedy też rozpoczną się testy.

Kolejarze zaprezentowali pierwsze zdjęcia i wizualizacje składu, który pojedzie w barwach PKP Intercity. Cały pociąg będzie klimatyzowany i wyciszony. Będzie obsługiwał m.in. trasę Wrocław-Warszawa, którą m pokonać w 3,5 godziny.

Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztował bilet na szybki pociąg. Trzy lata temu kolejarze kalkulowali, że za najtańszą miejscówkę trzeba będzie zapłacić 65 złotych. Dziś prezes PKP Intercity Janusz Malinowski nie chce potwierdzić tych wyliczeń. Mówi jedynie, że na podroż szybkim pociągiem będzie stać każdego.

Pociąg Pendolino będzie mógł rozwinąć prędkość do ponad 200 kilometrów na godzinę. Stanie się tak jednak dopiero po modernizacji torów i sieci trakcyjnej. Wszystkie prace mają się zakończyć na początku 2015 roku.

Przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych zapewniają jednak, że pociągi Pendolino będą mogły rozwijać maksymalną prędkość już pod koniec 2014 roku. Ale będzie to możliwe tylko na  na remontowanej dziś trasie z Warszawy do Gdańska i na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Mazowsze ze Śląskiem. Na innych odcinkach pociąg będzie jechał do 160 km/h.

Eksperci nie mają pewności, czy zakup Pendolino jest najlepszą inwestycją. Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR twierdzi, że inwestycja może się źle odbić na finansach PKP Intercity. Dodaje też, że nie wszystkich może być stać na podroż szybką koleją, dlatego że cena biletu może przewyższać możliwości finansowe wielu osób. Za 20 szybkich pociągów polska kolej zapłaciła 400 milionów euro.

Reklama

Komentarze (9)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~pindol2013-06-20 20:45:53 z adresu IP: (178.180.xxx.xxx)
znowu pindolą w PRW o pindolino
~konduktor2013-05-30 23:09:37 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
Kraków nie będzie miał tych nowych pociągów z prostego powodu jakim jest tunel znajdujący się na trasie przejazdu. Jest to stary tunel, zbudowany wiele lat temu według nieaktualnych już norm. Nowy pociąg po prostu się z nim nie zmieści. Ale media oczywiście nie podają tej informacji.. lepiej wciskać ludziom kit.. jak zwykle zresztą.
~lopez2013-05-30 19:48:33 z adresu IP: (79.184.xxx.xxx)
mam tylko nadzieje że chociaż będzie czysto w kibelku no i może wreszcie coś wyjdzie bo wiecznie ta nasza kolej ma pod górkę
~Mateutek2013-05-30 10:46:19 z adresu IP: (188.123.xxx.xxx)
LOL coś tu się strasznie nie klei w tej tabeli. Możliwe, że mam jakieś problemy z liczeniem, ale Katowice->Gliwice 25m (zresztą teraz się tyle jedzie jak się zatrzymuje w zabrzu tylko) Gdynia->Katowice 5 h 15m , Gdynia -> Gliwice 6h
~Frsh2013-05-29 19:30:39 z adresu IP: (31.182.xxx.xxx)
Ech, PKP do konkurencyjności wystarczy prędkość nieznacznie większa niż samochodu - ot, np. 120 km/h (średnia zakładając 100% jazdy na autostradach + dojazd do i z tychże). Zamiast tego bezwzględna, absolutna punktualność i komfort podróży (klimatyzacja, bezpłatne WiFi) połączone z konkurencyjnością cenową skłoniłyby mnie do korzystania z pociągów.
~TRAXX2013-05-29 14:33:17 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Najpierw Panowie powinni przygotować infrastrukturę pod prędkości ponad 200km/h a nie kupować tak drogie i niepotrzebne składy! Składy jadące 200km/h są w Polsce dostępne (np. z lokomotywą Husarz cyz też 31WE Newagu) ale prawdziwym problemem jest brak przystosowanych do tych prędkości szlaków kolejowych. Cóż to za durne decyzje się na górze podejmuje. Polska kolej daaleko w tyle i tyle.
~TAURUS2013-05-29 13:49:17 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
A co z połączeniami do Łodzi czy Poznania. Częstochowa, rozumiem, pielgrzymki.
~MAr2013-05-29 13:32:58 z adresu IP: (193.201.xxx.xxx)
Problem tylko w tym że pendolino to system wychylania wagonów a my kupiliśmy wersję bez tego. Wiec mamy pendolino bez pendolino
~mareks2013-05-29 12:03:59 z adresu IP: (95.143.xxx.xxx)
"Eksperci nie mają pewności, czy zakup Pendolino jest najlepszą inwestycją." dobrze że inni "eksperci" podjęli właściwe decyzje..