Architektura i wino w Europie Środkowej

Radio Wrocław | Utworzono: 2014-01-30 14:11 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
Architektura i wino w Europie Środkowej  -

Prezentuje ona 38 najciekawszych współczesnych winnic, które są godne uwagi nie tylko ze względu na swą architekturę, lecz także – w szerszym kontekście społeczno-kulturowym – na technologie produkcji wina. Wystawa obejmuje obiekty powstałe na terenie siedmiu wybranych krajów Europy Środkowej – Austrii, Włoch, Niemiec, Węgier, Słowacji, Słowenii, Czech i Moraw.

Dan Merta, kurator: Po raz pierwszy zacząłem zastanawiać się nad pomysłem wystawy prezentującej współczesną architekturę Europy Środkowej związaną z produkcją wina po odbyciu kilku podróży do Austrii, poświęconych oglądaniu architektury, a zwłaszcza odwiedzeniu wspaniałych terenów wokół Neusiedler See. Kolejnym impulsem była sławna wystawa WeinArchitektur zorganizowana w 2005 roku w wiedeńskim Architekturzentrum, na której zaprezentowano sześćdziesiąt austriackich winnic w kontekście ich nowego wspólnego stylu, pierwszorzędnej architektury i wzornictwa. To było prawie dziesięć lat temu. Teraz możemy spojrzeć wstecz, porównać, co się wydarzyło od tamtej pory, i zobaczyć, jak potężnym impulsem był w Austrii – i nadal jest w innych regionach produkcji wina w Europie Środkowej – boom w architekturze winnic.

Wspomniany przez kuratora „boom w architekturze winnic” rozpoczął się w drugiej połowie lat osiemdziesiątych XX wieku w Kalifornii. To właśnie wtedy Museum of Modern Art w San Francisco rozpisało konkurs na projekt nowego budynku dla winnicy Clos Pegase w kalifornijskiej Napa Valley. Zwycięzcą konkursu został architekt Michael Graves, który – według życzenia zleceniodawcy –  rozbudował projekt o dodatkową przestrzeń dla prezentacji kolekcji sztuki. Budowę Clos Pegase ukończono w 1987 roku, a jej imponująca, postmodernistyczna bryła szybko stała się wyznacznikiem  kierunku, w jakim podążyła architektura winnic w innych rejonach świata.

W Europie Środkowej pierwsze przykłady nowoczesnego kształtowania winnic pojawiły się pod koniec XX wieku, by w pełni rozwinąć się w pierwszej dekadzie nowego stulecia. Do ich tworzenia najzamożniejsi właściciele winnic postanowili zaprosić najlepszych światowych architektów:  m.in. Franka Gehry'ego, Normana Fostera, Richarda Rogersa, Álvaro Siza, Zahę Hadid i Renzo Piano.

Winnice zaprezentowane na wystawie „Architektura i wino w Europie Środkowej” to efekt subiektywnego wyboru jej kuratorów. Większość z nich to małe obiekty lub kameralne zespoły budynków w porównaniu z ogromnymi winnicami, takimi jak hiszpańskie i portugalskie bodega albo toskańskie cantine.

Dan Merta: Zaryzykowałbym stwierdzenie, że ta wystawa prezentuje najbardziej interesującą i postępową architekturę związaną z winem w wybranych przez nas regionach. Chcemy jednak pokazać nie tyle poszczególne winnice, ile zjawisko wyjątkowej współpracy światłych inwestorów i znakomitych architektów. Ich celem było stworzenie architektury niepowtarzalnej i oczywiście funkcjonalnej w ramach historycznego i krajobrazowego kontekstu. Ale jeszcze jednym istotnym wymiarem projektu jest to, że wysokiej klasy architektura winnicy może przyczynić się do dalszych interesujących przedsięwzięć w najbliższej okolicy.

Organizatorem wystawy „Architektura i wino w Środkowej Europie” jest Galeria Jaroslava Fragnera w Pradze. Towarzyszy jej publikacja, która zawiera przetłumaczone na język polski teksty kuratorów oraz katalog obiektów prezentowanych na wystawie. Ekspozycja została przygotowana we współpracy z Muzeum Architektury we Wrocławiu, Design Factory w Bratysławie i Centrum Architektury FUGA w Budapeszcie. Wystawa zostanie zaprezentowana we wszystkich tych instytucjach. Patronem projektu jest Karel Schwarzenberg, były Minister Spraw Zagranicznych Republiki Czeskiej.

Reklama

Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.