Rewolucja na dwóch kółkach. Wrocław z nowymi ścieżkami rowerowymi

Agata Wojciechowska | Utworzono: 2015-02-25 07:46 | Zmodyfikowano: 2015-02-25 07:47
Rewolucja na dwóch kółkach. Wrocław z nowymi ścieżkami rowerowymi - fot. Wroclaw.pl, pozostałe zdjęcia: www.prw.pl
fot. Wroclaw.pl, pozostałe zdjęcia: www.prw.pl

"Super, niesamowicie, nareszcie" - tak rowerzyści reagują na wiadomość o nowych trasach rowerowych. Radości nie kryją także członkowie Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej. - To będzie super rok - mówi Aleksander Obłąk. - Przypuszczam, że już w przyszłym roku kilkanaście tysięcy wrocławian przesiądzie się na rower. Warunki do jazdy, szczególnie w centrum, znacznie się poprawią, będzie bezpieczniej i po prostu dużo łatwiej będzie się jeździć na rowerze. To zapewne przekona nieprzekonanych.

Posłuchaj całego materiału:

- Na razie jeżdżenie rowerem po Wrocławiu nie należy do najłatwiejszych - zaznacza Karolina Micuła, blogerka Wroclaw Cycle Chic, która codziennie jeździ do pracy na jednośladzie. Jej zdaniem głównym problemem rowerzystów jest brak spójności tras. By pokonać kilkusetmetrową trasę rowerzysta musi skorzystać ze ścieżki rowerowej, kontrapasu, chodnika i jezdni, a co więcej kilka razy schodzić, by przeprowadzić swój pojazd przez przejście dla pieszych.

To zmieni się już w tym roku. - Mamy do dyspozycji rekordowy, kilkumilionowy budżet - mówi Daniel Chojnacki, wrocławski oficer rowerowy. Dzięki temu powstaną ścieżki rowerowe na ul. Legnickiej, Ślężnej i Trzebnickiej. Właśnie kończona jest ścieżka na ul. Traugutta.

Inwestycje te uzupełni Wrocławski Budżet Obywatelski 2014. Wygrał bowiem projekt 10 kilometrów, który zakłada stworzenie ścieżek rowerowych w ścisłym centrum, m.in. na ul. Kazimierza Wielkiego czy pl. Dominikańskim. Nie stanie się to jednak kosztem kierowców, gdyż by zrobić miejsce jednośladom, po prostu zmniejszy się pasy jezdni.

Swoistą wisienką na torcie jest rozszerzenie zostanie także zasięg roweru miejskiego. Do tej pory w 17 stacjach można było wypożyczyć 140 pojazdów. Już w tym roku zostanie powiększony do 70 stacji i 700 rowerów. Miejski rower będzie można pożyczyć na Śródmieściu, Nadodrzu, Ołbinie i Gajowicach.

Wszystko to ma służyć jednemu, aby ludzie przesiedli się na rowery. - Bo rower to dla mnie symbol mobilności - dodaje Karolina Micuła. - Zrobiono badania, które pokazały, że jest on bezkonkurencyjny do pięciu kilometrów, czyli podczas większości naszych codziennych dystansów.

A jaka przyszłość rowerowa czeka Wrocław? - Niektórzy mówią, że amsterdamowa, kopehnaska czy berlińska - wymienia oficer rowerowy. - Osobiście uważam, że po prostu wrocławska, gdyż na starych zdjęciach możemy zobaczyć mnóstwo rowerzystów, więc być może zatoczymy, jako miasto, koło.

Nowe ścieżki rowerowe w 2015 roku:

  1. Na ul. Legnickiej od ul. Poznańskiej do ul. Rybackiejtrasa w kierunku centrum po chodniku
  2. Na Świdnickiej między Piłsudskiego a pl. Kościuszki (wzdłuż Arkad) oraz przy ul. Bożego Ciała
  3. Na pl. Staszica od ul. Reymonta do pl. Powstańców Wielkopolskich
  4. Na pl. Bema z mostów Młyńskich na wprost w kierunku Prusa
  5. Na ul. Traugutta od Fosy do pl. Społecznego
  6. Na ul. Trzebnickiej od ul. Probusa do ul. Św. Wincentego i pl. Powstańców Wielkopolskich
  7. Wzdłuż Buforowej w kierunku centrum
  8. Na al. Jana III Sobieskiego
  9. Na ul. Ślężnej od ul. Swobodnej w kierunku Wiśniowej
  10. Na Powstańców Śląskich od ul. Sudeckiej do Swobodnej

WBO 2014: na Kazimierza Wielkiego, Ruska, Nowy Świat, Oławska, Kamienna, Plac Dominikański, Piotra Skargi, Kołłątaja, Piłsudskiego, Trzebnicka, Drobnera

Reklama

Komentarze (13)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~lala2015-02-26 15:59:16 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
To może rzeczywiście będzie nieco lepiej, wyjazd z Wrocławia jest jednak tylko w jedną stronę - kawałeczek w stronę Trzebnicy by nagle się urwać. W każdym innym kierunku dramat, strach. W Czechach trasy maja po kilka tysięcy km do Wiednia czy nawet do Paryża. W Wrocławia nigdzie nie wyjedziesz. Faktem jest jednak że na rowerze Dutkiewicz nie jeździ woli drogie limuzyny i tramwaje. Żałosny.
~krak2015-02-26 15:14:09 z adresu IP: (89.74.xxx.xxx)
Fajnie, że się w Polsce poprawia w tym względzie :) Gratuluję Wrocławiowi! :) W Krakowie ten rok też będzie bardzo dobry. Miasto zatwierdziło już osobny 15-milionowy budżet tylko na budowę ścieżek. A dodatkowo jeszcze ścieżki będą budowane przy okazji remontów dróg. Plus nowe kontrapasy, stojaki, itp. Niech polskie miasta rozwijają się rowerowo!
~kajtek2015-02-26 14:10:02 z adresu IP: (83.31.xxx.xxx)
Warszawa również gratuluje. U nas niestety lobby samochodowe jeszcze wygrywa :(
~ale jaja2015-02-26 10:32:47 z adresu IP: (80.50.xxx.xxx)
cytat: "gdyż na starych zdjęciach możemy zobaczyć mnóstwo rowerzystów, więc być może zatoczymy, jako miasto, koło." Panu oficerowi podpowiem, że na starych zdjęciach widać także dużo zaprzęgów konnych i dorożek. Skoro to dla Pana argument, to może do tego też wrócimy?
~kierowca2015-02-26 08:25:10 z adresu IP: (109.199.xxx.xxx)
Też jeżdżę rowerem. Niestety nazbyt często widzę jak dobrze wyposażony rowerzysta (kask, światła, odblaski) jedzie ulicą (np. Karmelkowa) gdzie obok jest ścieżka rowerowa. Ktoś mi wytłumaczy dlaczego ?
~rocez2015-02-26 11:35:27 z adresu IP: (5.226.xxx.xxx)
Prawdopodobnie ścieżka zbytnio utrudnia mu jazdę, bo nie spełnia żadnych standardów.
~benek2015-02-25 14:41:01 z adresu IP: (82.143.xxx.xxx)
O rowerach się więcej gada niż robi. Na głupie lampki świąteczne magistrat wydał kilka milionów. Lekką ręką daje kilkanaście milionów na premie dla piłkarzy i działaczy. Buduje stadion z otoczeniem za 2 mld i nagania teraz przedszkolaków aby nie stał pusty zamiast zainwestować w prawdziwy sport jako są rowery. Przecież kilometr ścieżki to zaledwie 200-300 tys zł więc ten wykaz jest dość tani w realizacji szczególnie, że część ścieżek będzie zrobiona farbą na jezdni. Uwierzyłbym w szczere intencje UM gdyby na ścieżki wydawał proporcjonalnie do udziału rowerów w ruchu co czyni na dziś jakieś 50 mln rocznie. Tymczasem budżet na 2013 był 1,7 mln . Ściemniają. Jak się nic nie budowało przez kilka lat to rzeczywiście 2015 to rok postępu. Ale zauważmy, że od wygrania BO 2014 potrzeba grubo ponad pół roku aby wymalować pasy. Mało komu zależy na życiu ludzi.
~tatar2015-02-25 12:37:29 z adresu IP: (78.30.xxx.xxx)
A kto wreszcie usunie rowerzystów z chodników i zadba o bezpieczeństwo pieszych?
~benek2015-02-25 14:27:05 z adresu IP: (82.143.xxx.xxx)
Gdyby policja odebrała prawo jazdy lub choćby ukarała mandatem tych kierowców, którzy z głupoty, chamstwa a często z braku wiedzy zagrażają rowerzystom i pieszym na jezdni, to by się rowerzyści nie musieli przenieść z jezdni na chodniki. Jeśli jesteś kierowcą lub pieszym to spróbuj pojeździć rowerem a zaraz przestaniesz pleść androny. Jazda rowerem po chodniku ratuje życie, a pretensje proszę do UM, który co roku wydawał setki milionów na remonty jezdni a grosze na ścieżki czy naprawę chodników.Ponieważ ścieżki wepchnięto na chodniki, jazda chodnikiem nie jest bardziej niebezpieczna niż ścieżką. Gdyby jazda po ścieżce na chodniku była niebezpieczna to 30%-50% pieszych by po ścieżkach nie spacerowało skoro wystarczyłoby iść po drogiej stronie linii separującej. Dziś magistrat płaci za naprawę swoich błędów jakie popełniał przez 25 lat. Obecnie mogłoby jeździć rowerem 100.000 osób a tak przez ćwierć wieku magistrat dofinansowywał KZ i auta marnując środki, które przeznaczone na ścieżki zwalniałyby UM z kosztów na dziesięciolecia. Dodatkowo zginęło niepotrzebnie wiele osób, zaś dla sporej części kierowców rowerzysta czy pieszy na drodze stał się wrogiem, bo urzędy stawiały ana przepustowość ulic zamiast na BRD. Dopiero wstyd UM, że na zachodzie bogate społeczeństwa częściej używają roweru niż my, zmusił urzędników do zmiany frontu. Wstyd, że auto było symbolem dobrobytu co prawie doprowadziło do paraliżu komunikacyjnego miasta.
~Cfaniak2015-02-25 13:59:40 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
A kto usunie pieszych z dróg rowerowych?
~Kasia22015-02-25 12:25:45 z adresu IP: (15.227.xxx.xxx)
albo osiedle Gadow... ul. Balonowa jest rowerowym koszmarem - na ulicy dziury, a na chodnikach wysokie krawezniki...
~openmind2015-02-25 12:49:41 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
Wnioskuj o obniżenie krawężnika. Więcej na stronie wroclawpl
~Kasia2015-02-25 12:21:13 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
A co z Popowicką? Ciągle te wertepiszony? ;(