Legnica: Jest raport kuratorium w sprawie "procedury wejścia"

Andrzej Andrzejewski | Utworzono: 2015-03-30 15:35
Legnica: Jest raport kuratorium w sprawie "procedury wejścia" - Fot. archiwum prw.pl
Fot. archiwum prw.pl

Radio Wrocław dotarło do raportu pokontrolnego opracowanego przez kuratorów w sprawie legnickiej Szkoły Podstawowej nr 2. To w tej placówce obowiązywały specjalne procedury wejścia dla dzieci. Chodzi o specjalny program  opracowany przez psychologów i pedagogów dla klas, do których chodzą nadpobudliwe dzieci z poważnymi problemami emocjonalnymi. Janina Jakubowska, rzeczniczka dolnośląskiego kuratorium uważa, że podstawowym błędem popełnionym przez dyrekcję szkoły jest objęcie procedurą wejścia wszystkich 70 uczniów klas terapeutycznych.

- 21 uczniów w ogóle nie miało ani opinii ani orzeczenia, a więc to są dzieci, które nie wymagają, by być w klasie terapeutycznej. A tutaj całą grupę uczniów objętą jedną metodą - tłumaczy Jakubowska.

Dyrektorka szkoły zapewnia, że w klasach terapeutycznych wszyscy uczniowie mają problemy emocjonalne. W 21 przypadkach rodzice albo zdecydowali się na przeniesienie swoich dzieci w czasie roku szkolnego, albo...nie dostarczyli odpowiednich dokumentów ze względu na własne problemy. Kuratorium przyznaje, że nie jest w stanie ocenić wszystkich metod dydaktyczno-wychowawczych w legnickiej "dwójce". Dlatego inspektorzy właśnie poprosili o ekspertyzę biegłych z Instytutu Pedagogiki Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

O sprawie informowaliśmy już wcześniej. Zasad wejścia do klasy jest dokładnie 10 (kliknij w obrazek poniżej i przeczytaj). W regulaminie przypiętym do drzwi każdej sali starszych klas napisano również o absolutnej ciszy, o tym, że kto nie potrafi sprostać zasadom, wchodzi na końcu. No i o nagrodach. dyrektorka placówki podkreśla, że regulamin to efekt umowy zawartej dwa lata temu między rodzicami, uczniami i nauczycielami. - Od siedmiu lat prowadzimy szkołę z oddziałami terapeutycznym. Mamy dzieci z zaburzeniami zachowania, emocjonalnymi, opozycyjno-buntownicze. Zdaniem psychologów dzieci. np. z ADHD, żeby rozpocząć lekcję i z niej skorzystać, muszą mieć coś w rodzaju buforu między przerwą, a lekcją, na której muszą się skupić - tłumaczyła nam dyrektorka.

Za wejście do klasy, zgodnie z zasadami, uczniowie natychmiast muszą otrzymać nagrody. Tak mówi regulamin. Katarzyna Rymarczuk, wychowawczyni podkreśla, że po kary w legnickiej dwójce nauczyciele sięgają sporadycznie. - Kierujemy się zasadą prawa efektu - zachowania nagradzane mają większą szansę na to, żeby były kontynuowane - mówi nauczycielka.

KLIKNIJ I CZYTAJ WIĘCEJ O SPRAWIE

Reklama

Komentarze (1)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~PTR2015-03-31 19:57:42 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Kuratorium jakoś dziwnie nie zna obowiązującego prawa oświatowego... bo zgodnie z jednym z rozporządzeń MEN z 2013r. pomocą terapeutyczną ma być objęte każde dziecko, które tej pomocy potrzebuje i wcale nie musi posiadać opinii badz orzeczenia. "Janina Jakubowska, rzeczniczka dolnośląskiego kuratorium uważa, że podstawowym błędem popełnionym przez dyrekcję szkoły jest objęcie procedurą wejścia wszystkich 70 uczniów klas terapeutycznych." Zastosowanie tego, o czym mówi p. Jakubowska oznacza stygmatyzację dzieci lub etykietyzację, dzielenie ich na gorszych i lepszych. Tak może wypowiadać się tylko ktoś, kto nie zna się na pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ktos dla kogo waże są tylko papierki a nie żywy młody człowiek. Poraża brak podstawowej wiedzy nie tylko z zakresu pedagogiki specjalnej, ale i znajomości prawa oświatowego. Tak niestety funkcjonuje kuratorium oświaty - wykonuje "rozkazy" minister edukacji... Kiedyś ktoś powiedział: "Jak się chce uderzyć, to bicz się zawsze znajdzie". I tak jest w tym przypadku.