Jak Wam się podobają nowe Moderusy? (ZOBACZ)

Dorota Kuźnik | Utworzono: 2015-12-30 11:22 | Zmodyfikowano: 2015-12-30 11:23
Jak Wam się podobają nowe Moderusy? (ZOBACZ) - fot. Dorota Czubaj
fot. Dorota Czubaj

Są nowe i klimatyzowane, ale nie wszystkim się podobają - wrocławskie MPK dziś wypuściło w trasę sześć tramwajów Moderus. Pojazdy są klimatyzowane i układem przypominają jeżdżące od lat Protramy - z niskopodłogowym elementem środkowym. Mamy możliwość kupienia jeszcze szesnastu takich pojazdów i poważnie się nad tym zastanawiamy mówi Dyrektor Inwestycji i Rozwoju MPK Patryk Wild:

Moderusy mają jednak też swoich przeciwników. Na facebooku powstał wspierany przez blisko 300 osób protest, by tego typu tramwajów nie kupować. Jak mówi jego założyciel - Tomasz Szymczyszyn - tramwaje są nowe, ale nie nowoczesne:



Jeden Moderus kosztuje ok. 3,7 miliona złotych, co jest kwotą o ponad połowę niższą od całkowicie niskopodłogowych tramwajów Pesa Twist. Tych po Wrocławiu na razie jeździ 8 sztuk.

Reklama
Zdjęcia
Jak Wam się podobają nowe Moderusy? (ZOBACZ) - 4
Jak Wam się podobają nowe Moderusy? (ZOBACZ) - 5

Komentarze (16)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~krz2016-01-04 14:00:23 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Toruń ma o wiele mniejszą sieć tramwajową i jest mocno zadłużony, ale nie bawi się w żadne półśrodki i od razu kupuje tylko w pełni niskopodłogowe Pesy (wcześniej niż Wrocław), których ma już 16 (Wrocław tylko 8) i kolejnych 25 w planach. Właśnie środki unijne powinno się wykorzystywać do zakupu nowoczesnych tramwajów, a tramwaje Protramu czy Bety są na tyle tanie, że MPK mogłoby je samo sukcesywnie kupować za środki z amortyzacji starego taboru. Ale te środki idą na inne cele, więc MPK nie ma kasy na wymianę taboru, musi żebrać od miasta. Jak wytryńkamy kasę z Unii na półśrodki, to kiedyś ta kasa się skończy i nie będzie z czego kupić nowoczesnych tramwajów.
~kowalczyk2015-12-31 14:48:17 z adresu IP: (101.231.xxx.xxx)
Naprawdę nie przeginajcie z tą internetową krucjatą, bo wczorajsza masa zadowolonych pasażerów była odmiennego zdania co do tych tramwajów. Poza tym moim zdaniem ten model wymiany taboru, który był zastosowany w tym roku jest całkiem rozsądny, czyli że kupujemy część całkowicie niskopodłogowych i część częściowo-niskopodłogowych tramwajów. Mamy w mieście całe setki wysokopodłogowych tramwajów, które trzeba odesłać na emeryturę, a kupując wyłącznie drogie sztuki to będzie trwało w nieskończoność, a jak się środki unijne skończą to w ogóle zostaniemy z nimi na wieczność. Trzeba spojrzeć na to pragmatycznie, bo sloganami to łatwo rzucać.
~Ad-M2015-12-31 00:50:56 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Dopłacając ledwo 700 tys. (reszta dopłaca unii) moglibyśmy mieć 100% niskiej podłogi i konstrukcję, która nie jest kąpią 105 N z PRL-u... Ale nie, lepiej kupować złom, na który będziemy skazani przez następne 40 lat :(
~krz2015-12-30 23:10:44 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Problem w tym, że one wcale nie są aż tak bardzo tanie. Jeśli tak koniecznie zależało miastu na tanim tramwaju o takich parametrach, to równie dobrze można byłoby zrobić taki trójczłonowy tramwaj na bazie szkieletów dwóch starych stopiątek i dorobionej niskopodłogowej wstawki - wyszłoby jeszcze taniej, a pasażer nawet nie zauważyłby różnicy. Gdyby tak robiono 20 lat temu, to za grosze mielibyśmy 100% taboru z niską podłogą, który teraz sukcesywnie wymienialibyśmy na nowoczesny. Teraz jest na to za późno, a kupowanie takiego tramwaju można porównać do wymiany starego zardzewiałego malucha na całkiem nową replikę malucha, tylko że z nieco wydłużonym nadwoziem, wyposażonego w klimatyzację, eleganckie skórzane fotele, większy bagażnik i oczywiście w lakierze ciemnoniebieski metalik. Ale dalej będzie to mały fiat.
~Wrockanin2015-12-30 20:49:44 z adresu IP: (31.178.xxx.xxx)
Są tanie, nowe, tanie i tanie. To dobry powód by odtrąbić kolejny sukces magistratu mimo upadku komunikacji zbiorowej i potężnego zadłużenia, którego obsługa powoduje, że nie starcza już na podniesienie MPK z dziury, w którą się osuwa.
~wiktor2015-12-30 20:44:42 z adresu IP: (83.20.xxx.xxx)
Ogólnie jestem zadowolony, myślę że warto dać im szanse i dokładne oceny wystawić jak już trochę czasu pojeżdżą po mieście.
~Co za bzdury! --Wild2015-12-30 20:31:48 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
We Wrocławiu nie ma podziału na linie "śródmiejskie" i "nieśródmiejskie", "bardziej" czy "mniej obłożone". Wszystkie są identyczne, a na największym pustaku w mieście - 23 - jeżdżą najbardziej nowoczesne i najdłuższe tramwaje. #LogikaMotzno.
~xxx22015-12-30 19:03:50 z adresu IP: (178.183.xxx.xxx)
Wyrzucone pieniadze. Bedziemy mieli za chwile kilkanascie typow tramwajow po kilka sztuk. To nie lapiej bylo zaplacic Protramowi z Wroclawia za zrobienie kolejnych sztuk 205 z klimatyzacja?
~krz2015-12-30 22:41:23 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Protram nie wystartował, bo wykluczał go warunek doświadczenia - swoje tramwaje robił kilka lat temu, a wymagane było doświadczenie w budowie podobnego tramwaju nie dawniej niż bodajże 2 lata.
~wiktor2015-12-30 20:42:05 z adresu IP: (83.20.xxx.xxx)
Może by było lepiej, może by było gorzej, ale takie gdybanie nie ma sensu skoro Protram w ogóle do tego przetargu na tramwaje nie wystartował.
~krycha2015-12-30 15:03:19 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
te nowe granatowe tramwaje co teraz jeżdżą chyboczą się bardzo
~Tina2015-12-30 14:55:07 z adresu IP: (178.162.xxx.xxx)
Całkiem fajny, robi pozytywne wrażenie.
~Krycha2015-12-30 13:28:26 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Jakiś wąski , a nie będzie się chybotał?
~Kibol2015-12-30 12:40:40 z adresu IP: (31.61.xxx.xxx)
A w protramach czy autobusach to niby ile jest automatów biletowych?
~adela2015-12-30 13:02:23 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
niby po jednym, ale w skodach sa po 2 ;)
~adela2015-12-30 12:28:08 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
fatalne, duzo niewykorzystanego miejsca, a dostep do automatu zeby kupic bilet-makabra (jest tylko jeden na cały tramwaj)