Stąd do historii: Jelczańskie Zakłady Samochodowe

Leszek Mordarski | Utworzono: 2016-02-05 10:35 | Zmodyfikowano: 2016-02-05 10:37

Historia Jelczańskich Zakładów Samochodowych sięga pierwszych lat II wojny światowej i jest ściśle związana z jednym z najsłynniejszych niemieckich przemysłowców. Alfred Krupp von Bohlen und Halbach po raz pierwszy wysunął pomysł budowy pod Wrocławiem wielkich zakładów zbrojeniowych 5 lutego 1942 roku. Związany blisko z Adolfem Hitlerem, nie musiał zabiegać o przychylność wodza, bowiem ten uważał Kruppa za jedną z najważniejszych osób ze swego otoczenia.

Ostateczna decyzja o budowie w Jeltsch-Laskowitz "Bertha Werke", bo tak miała się nazywać fabryka, zapadła w sierpniu 1942 roku na spotkaniu w kwaterze Hitlera w Wilczym Szańcu pod Kętrzynem. Byli na nim m.in. Alferd Krupp i Albert Speer minister odpowiedzialny za zbrojenia w III Rzeszy, zarazem szef Organizacji Todta (stworzonej przez niemieckich przemysłwoców w celu budowy obiektów militarnych).

Produkcja ruszyła już pod koniec 1943 roku. Bertha Werke wytwarzała ciężkie haubice, wały korbowe do silników lotniczych i silniki...

Posłuchaj:

 

Reklama

Komentarze (1)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Jancio tokarz2023-06-16 20:47:32 z adresu IP: (79.189.xxx.xxx)
Dziadek opowiadał mi że były tam wielkie tokarki do szał morskich a znał se na rzeczy był przedwojennym ślusarzem i przeżył oblężenie Breslau.