Kontrakt dyrektora Teatru Polskiego nie zostanie przedłużony (NOWE: oświadczenie Rady Artystycznej Teatru)

Gregor Niegowski | Utworzono: 2016-02-12 08:39 | Zmodyfikowano: 2016-02-12 08:39

Z kolei obecny dyrektor Teatru Polskiego Krzysztof Mieszkowski liczy na przedłużenie kontraktu bez konkursu. Czy to możliwe? Gościem Rozmowy Dnia Radia Wrocław był Tadeusz Samborski, który w zarządzie województwa odpowiada za instytucje kulturalne.

ROZMOWA W WERSJI AUDIO:

DARIUSZ LITERA (RADIO WROCŁAW): Panie Marszałku, dlaczego w tej sytuacji potrzebny jest konkurs, skoro bywało w instytucjach kultury tak, że ludzie mianowani do zarządu instytucjami kultury radzili sobie znakomicie?

TADEUSZ SAMBORSKI: W aktualnej sytuacji instytucji kultury, którymi zarządza samorząd województwa dolnośląskiego, uznaliśmy, że konkursy jako metoda dochodzenia do najbardziej właściwych rozwiązań kadrowych jest pożądana. Oczekiwana również przez środowisko artystyczne, związki zawodowe i znakomitą większość opinii publicznej.

Kulturę trudno wymierzyć, a artyści nie lubią się ścigać?
Tak, trudno jest sformatować artystę. To też uwzględniamy. W konkursie jednak nie wykluczamy wielkich osobowości. Komisja jest np. 9-osobowa, jest zbiorowa mądrość komisji, doświadczenie i analiza jej członków. Mamy wrażenie, że konkurs jest przejrzysty w podejmowaniu decyzji. Decyzja komisji powinna być sprawiedliwa, a konkurs daje taką możliwość.

Konkurs do końca stycznia miał zostać ogłoszony. Jest połowa lutego. Co się stało?
Rzeczywiście trwały dyskusje nad doborem kryteriów. Spieraliśmy się nieco na temat zakresu wykształcenia kandydata. Z muzycznego rozszerzyliśmy do artystycznego, a potem np. ekonomiczne, prawnicze i managerskie.

Może szukamy dwóch osób?
Okazuje się, że są osoby w świecie artystycznym, które są wyjątkowe, ale również ukończyły różne podyplomowe studia, które ułatwiają kierowanie instytucjom artystycznymi. Rzeczywiście w odniesieniu do Opery Wrocławskiej wyrażamy taki pogląd, żeby udało się wyłonić dyrektora artystycznego i dyrektora naczelnego.

Jeżeli chodzi o artystycznego, to byłoby świetnie, żeby to była osoba z dorobkiem. To ma być osoba znana i ceniona.
Wielkie nazwisko przyciąga wielkie nazwiska. Chcemy też, by ten dyrektor naczelny nie był tylko menadżerem i ekonomistą, ale miał też jakiś dorobek artystyczny. Wtedy to współdziałanie z dyrektorem artystycznym będzie lepsze.

Kiedy dowiemy się o ogłoszeniu konkursy i kryteria?
Konkurs zostanie ogłoszony za kilka dni, najpóźniej za tydzień. Już teraz możemy powiedzieć, że idziemy w kierunku dwóch nazwisk.

Aleksandra Kurzak?
Nie powinienem odnosić się nazwisk, bo nie chciałbym wskazywać nikogo. Mogę jedynie powiedzieć, że jest to wybitna artystka i jeżeli chciałaby się skojarzyć z naszą Operą, to wybór Aleksandry Kurzak byłby krokiem w dobrą stronę.

Krzysztof Mieszkowski nie będzie dłużej dyrektorem Teatru Polskiego?
To, że będzie konkurs, jest przesądzone, ale wybór nowego dyrektora jeszcze nie. Jeżeli zgłosi się do konkursu, ma szansę jak każdy inny kandydat.

Po południu dostaliśmy oświadczenie Rady Artystycznej Teatru Polskiego, oto ono:

Wrocław, 12 II 2016 r.

Pan
Cezary Przybylski
Marszałek Województwa Dolnośląskiego

Oświadczenie Rady Artystycznej Teatru Polskiego

Rada Artystyczna Teatru Polskiego we Wrocławiu wyraża oburzenie, że do dzisiaj nie otrzymała odpowiedzi na pismo z dnia 7 stycznia 2016 roku, w którym stanowczo sprzeciwiała się ogłoszeniu konkursu na dyrektora Teatru i prosiła o spotkanie w sprawie procedury jego wyłonienia. O zaplanowanym już konkursie dowiedzieliśmy się z mediów.
Ponownie prosimy o spotkanie w tej niezwykle ważnej dla dobra naszego Teatru sprawie.

Anna Ilczuk
Marzena Sadocha
Katarzyna Strączek
Marta Zięba
Wiesław Cichy
Igor Kujawski
Michał Opaliński
Edwin Petrykat
Piotr Rudzki
Andrzej Wilk

Reklama