RWK: Archiwum Druha Sławka

Krzysztof Majewski | Utworzono: 2016-05-27 20:15 | Zmodyfikowano: 2016-05-27 14:18

Na przełomie lat 1960. i 70., na fali wielkich przemian społecznych w Ameryce związanych z wojną w Wietnamie, rewolucją kulturową i nieustającą walką Afroamerykanów o prawa obywatelskie, mniej więcej w tym samym czasie w Nowym Jorku i znanym z zamieszek na tle rasowym Watts w Kalifornii powstały dwie formacje, The Last Poets oraz Watts Prophets, wyrażające swój gniew i protest poprzez uliczną poezję, recytowaną często bez żadnej muzyki, a czasem na tle zaledwie bębenków afrykańskich. Z czasem ich brzmienie ewoluowało, pojawiły się coraz bogatsze aranżacje, a The Last Poets zapoczątkowali nurt znany jako jazzoetry – mieszankę jazzu i funku ze słowem mówionym, lub jak kto woli uliczną poezją. Ale jedną z najgenialniejszych płyt w tym nurcie wydała szerzej nieznana, też kalifornijska grupa Homeless Writers Coalition. Wydali jeden album, wcześniej ani później nikt o nich nie słyszał, a w każdym razie mnie nie udało się przez ostatnie 20 lat dotrzeć do jakichkolwiek informacji na ich temat. I to właśnie tego albumu – "Sidewalk Prophets" – będziemy dzisiaj słuchać, a ponieważ nie jest długi, audycję dopełni jedna strona albumu "Rapping Black in A White World" grupy Watts Prophers z ich początkowego, tego surowszego muzycznie okresu.

Reklama

Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.