„Złoty pociąg”: 3 dzień prac i super-wiertło

Michał Wyszowski | Utworzono: 2016-08-18 11:00 | Zmodyfikowano: 2016-08-18 11:00
„Złoty pociąg”: 3 dzień prac i super-wiertło - fot. Michał Wyszowski
fot. Michał Wyszowski

18 sierpnia, czwartek

Kopać już nie można, dlatego do akcji wkracza wiertnica. Trzeci dzień prac na 65. kilometrze w Wałbrzychu. Ekipa wciąż działa w pierwszym wykopie i jest na różnych głębokościach od pięciu do ponad ośmiu metrów. Niżej są skały, dlatego na miejsce kilkanaście minut temu przyjechała specjalistyczna wiertnica. Geolog, doktor Adam Szynkiewicz, mówi, że w tej chwili typują miejsca, w których będą pracować.

Do sprawdzenia wytypowane są jeszcze dwa miejsca. Tam prace jeszcze nie ruszyły, w cały projekt zaangażowanych jest ponad sześćdziesiąt osób.

17 sierpnia, środa

Godz. 18.30
Koniec drugiego dnia prac na nasypie kolejowym w Wałbrzychu. W pierwszym sprawdzonym miejscu ekipa odkrywców zeszła już na poziom dziewięciu metrów. Tunelu, ani tym bardziej pociągu wciąż nie widać. Pod nawiezioną ziemią pojawiła się natomiast warstwa iłów. Rzecznik odkrywców Andrzej Gaik mówi, że może to być dobry znak:

- One wytłumiają siłę pocisku, który tam ewentualnie mógłby spaść. To tak, jakbyśmy wrzucili kamień w glinę, on się wtapia do środka. We wszystkich budowlach tego typu okresu II wojny światowej takie iły były stosowane. Najprawdopodobniej nad naszym tunelem również ten ił wylano.

W tym miejscu praca będzie kontynuowana jutro. Wykorzystane zostaną jednak nie koparki, ale specjalistyczna wiertnica.

Godz. 17.00
Odkrywcy - jak przypomina zloty-pociag.com - otrzymali wydruk zdjęcia z georadaru od jednego z badaczy, który był 15 sierpnia na 65 kilometrze. To właśnie wtedy na miejsce zostali wpuszczeni właściciele firm, którzy chcieli przebadać miejsce prac swoim sprzętem.

Odkrywcy dysponują wydrukiem zdjęcia, które przesłali pracownicy jednej z niemieckich firm badających teren swoim sprzętem.

- Firma ta ma całkiem inny georadar niż te, z którymi my pracowaliśmy. Jedna z firm robiła badanie zupełnie innym sprzętem, ukraińskim i jego wynikami dysponujemy - tłumaczy odkrywca Andreas Richter.

- Jest to strop tunelu. Widać to bardzo wyraźnie – mówi cytowany przez portal Piotr Koper – Pan który robił to badanie jest z Ostrołęki, zadzwonił do nas czy może przyjechać i zrobić badanie swoim sprzętem i jakoś nam pomóc. Zaprosiliśmy go do współpracy. Od niego dostaliśmy te wydruki - podkreśla.

Godz. 15.00
Poszukiwania złotego pociągu z perspektywy drona - nowy film opublikowany w internecie przez Tomasza Górę:

Godz. 14.35
Schodzą w dół, ale bardzo powoli. Wciąż bez przełomu w drugim dniu prac przy wałbrzyskim złotym pociągu. Ekipa przekopuje koronę nasypu kolejowego, obecnie jest na pięciu metrach głębokości. Ziemia jest na bieżąco sprawdzana przez sapera, w niektórych miejscach trzeba pracować ręcznie. O szczegółach mówi Radiu Wrocław rzecznik przedsięwzięcia, Andrzej Gaik:

To właśnie na głębokości 8-9 metrów powinien zaczynać się tunel z pociągiem. Dzisiejsze prace potrwają do wieczora.

Na razie jednym z wygranych jest sprzedawca miodu, który już wczoraj ustawił swój stolik obok ekip dziennikarzy z całego świata:

Godz. 11.55
Opóźnienie w pracach przy odkopywaniu wałbrzyskiego złotego pociągu. Licząca ponad sześćdziesiąt osób ekipa walczy nie tylko z czasem, ale również z ukrytymi w ziemi kablami. Plan na dzisiaj to dokończenie przekopu w poprzek skarpy. Na razie ciężki sprzęt jest na głębokości czterech metrów, odkrywcy chcą zejść na co najmniej osiem. Piotr Koper przyznaje, że na teraz to najbardziej obiecujące miejsce:

- To jest dziwne, jeżeli z głębokości 6,5-7 metrów wyciągasz cegły, fragmenty filiżanek, izolatorów (...)

* Zdjęcie takiego znalezionego izolatora zobaczycie poniżej

Jeżeli to się uda, dzisiaj popołudniu dowiemy się, czy w tym miejscu jest ukryty tunel, a w nim pociąg. Na przeprowadzenie całej operacji czas jest do końca sierpnia.

Godz. 11.30
Przez światłowód w ziemi prace na 65. kilometrze są opóźnione. W najbardziej obiecującym miejscu poszukiwacze są na czterech metrach. Do wieczora zejdą głębiej. Wtedy przekonamy się, czy jest tam tunel.

Na godz. 11.00 zaplanowano kolejną konferencję prasową:

Godz. 10.13
Czyżbyśmy mieli pierwszy dowód na istnienie tzw. złotego pociągu? Podczas prac na 65. kilometrze wykopano izolator kolejowy. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że ma on pochodzić z lat 40. ubiegłego wieku.

Godz. 8.00
Na zamkniętym terenie są dwie duże koparki oraz naprawdę spore wywrotki. Ekipa dalej będzie kopać blisko wiaduktu. Wczoraj zeszli tam na 6 metrów, dzisiaj chcą aż do 14. Jeżeli jest tunel, to tam powinien być jego strop. Dlatego według odkrywców jest szansa, że jeszcze dzisiaj po południu poznamy jedną z tajemnic 65. kilometra.

Poszukiwania śledzą oczywiście media z całego świata. Relację opublikował już np. The Time:

Oto transmisja wideo, którą udostępnił na Facebooku Tomasz Góra:

Reklama

Komentarze (83)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~grzes2016-09-12 18:23:12 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Jestem zdumiony, w dobie tak rozwinietej technologi nie mozna wykopac dolu o glebokosci 10 metruw? Smiac mi sie chce, jedni lataja na Marsa a inni nie potrafia wykopac dolu, muj Boze, brak sluw.
~robciowi2016-08-23 08:15:33 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Niemcy byli /wybór Hitlera/ i są głupi/obecna polityka migracyjna/ żeby nie wspomnieć o dwóch przegranych wojnach światowych !!!!!
~R.......2016-08-20 23:21:08 z adresu IP: (95.222.xxx.xxx)
Czy ktoś wie w jakiej cenie jest ten miód ? Ten pan wystawia paragon , albo sprzedaje na czarno ?
~R.......2016-08-20 23:20:16 z adresu IP: (95.222.xxx.xxx)
Czy ktoś wie w jakiej cenie jest ten miód ? Ten pan wystawia paragon , albo sprzedaje na czarno ?
~ROBCIO2016-08-20 23:16:34 z adresu IP: (95.222.xxx.xxx)
Uważacie że Niemcy byli tacy głupi by zostawić pociąg ze złotem ? Niemcy nie są i nigdy nie byli głupi . Każdy ich ruch jest i był 100 przemyślany Jak mówią na świecie NIEMIECKA DOKŁADNOŚĆ lub NIEMIECKA TECHNIKA . Pozdrawiam naiwnych poszukiwaczy , prędzej dokopiesz się do piekła , a nie do złotego pociągu
~Herkules2016-08-19 01:01:16 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Niemcy niebyli by idiotami, aby zostawić taki skarb. Ten mit o wywiezieniu złota w stronę Wałbrzycha, to przykrywka. Dawno już złoto zostało przetransportowane do innych krajów, landów w czasie Festung Breslau. Nawet jakby znaleźli jakiś pociąg, to napewno złom zniszczony przez działania wojenne. Hitler ze swoimi ludźmi wiedział co robić, aby nie stracić złota. Wkońcu na nim się wzbogacał, gdyby zostawiał złoto żydów, to by już rodziny dawno po wojnie odzyskali.
~RamzesXXIV2016-08-18 23:55:18 z adresu IP: (89.243.xxx.xxx)
A czy ktoś z Was wie że po drugiej wojnie światowej w Wałbrzychu były tramwaje???? Więc jeśli były tramwaje dlaczego nie miałoby być pociągu gdzieś zakopanego.
~kerad2016-08-18 18:33:49 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Izolator ok problem że tam była sieć nieskompensowana na której nie było takich izolatorów . Ponadto sieć 3 kv stałego to może trzy kołpaki nie osiem czy dziesięć . Przeglądam zdjęcia kolej górskiej i nie widzę takich .....
~oql2016-08-28 22:05:13 z adresu IP: (89.69.xxx.xxx)
Ten izolator to współczesny produkt, on niema nic wspólnego z latami czterdziestymi a jego obecność świadczy, że prace były tam już prowadzone, znacznie po 2 wojnie światowej. Powtarzam jeszcze raz, w okresie do 1950 roku nie było izolatorów długopniowych. Odnaleziono kawałek izolatora LP60/10, produkowanego od głębokiego gierka, aż do dziś. Izolator ten rzadko stosowano na kolei, głównie na sieciach średniego napięcia, zwłaszcza na liniach 40KV na terenach poniemieckich.
~pan dora2016-08-18 14:34:39 z adresu IP: (185.25.xxx.xxx)
dokopiecie się do puszki pandory i wtedy będzie wielkie nieszczęście
~wrocl2016-08-18 14:13:54 z adresu IP: (83.18.xxx.xxx)
Kurcze ludziska - czemu taki hejt robicie na tych poszukiwaczy??? Czyżbyście byli tacy wszyscy zazdrośni, że jednak może im się udać? Kopią za swoje pieniądze, dotychczas nikt inny tego nie zrobił. Póki nie skończą tych prac to nie dowiemy się czy rzeczywiście tam coś jest. Dajcie im szanse, jeśli nic z tego nie wyjdzie to i tak szacunek za podejście do tematu. Osobiście kibicuję.
~alie 2016-08-18 18:24:57 z adresu IP: (109.197.xxx.xxx)
ale rok temu po jaka cholere upierali sie ,wrecz wpierali ze stoja na pociągu...
~Brono 2016-08-18 17:35:13 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Wrocl masz całkowitą rację i całkowicie popieram Twój wpis. Ale wiesz jak to jest w Polsce. Teraz 85 % ludzi komentujących bawi się w fachowców od tuneli,pociągów i wojny. A żeby coś znaleźli! Chciałbym zobaczyć miny tych wszystkich "szpeców" ;)
~ok232016-08-18 13:31:31 z adresu IP: (176.109.xxx.xxx)
Nic, powtarzam nic tam nie znajda. Ani tunelu , ani pociągu ani nawet torowiska, tam po prostu zwyczajnie tego nie ma . Badania tymi georadarami są tak wiarygodnie jak badania wykonane w Głuszycy , Kamiennej Górze czy Mamerkach, o wynikach informowały media ! Moim zdaniem za chwile dobiegnie końca 10-dniowy okres wykopków i poza izolatorem, pekiem drutu i garścia iłu nic nie znajdą, smutne to ale prawdziwe .
~EdW2016-08-19 00:02:38 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Oj tam smutne. Panowie realizują swoją pasję, temat na wakacje świetny. Nawet jeśli nie znajdą nic, to zdobędą cenne doświadczenie, jak organizować tego typu przedsięwzięcie. A w tym rejonie, parudziesięciu km, nie brak miejsc gdzie warto kopać, łącznie z takimi gdzie na 100% coś jest (wykonywano odwierty i wpuszczono kamery do tuneli pod lasem) choć może nie działające tak mocno na wyobraźnię.
~POMOC2016-08-18 13:04:25 z adresu IP: (91.238.xxx.xxx)
proponuję zatrudnić stado kretów z okolicy. krety lecą podobno na świeżą marchewke. kazdy kret powinien być wyposażony w mini kamerkę, mini gps oraz mini telefon. wtedy poszło by szybko
~zielony ogórek2016-08-18 12:34:51 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Sezon na mnie w pełni!
~Chyba to nie fair2016-08-18 11:44:16 z adresu IP: (87.205.xxx.xxx)
Wykorzystujecie do relacji wizerunek tego samochodu "cięcie wiercone" a nazwę firmy zamazujecie, ja bym się nie zgodził na ich miejscu, kupkę ziemi bym kazał sobie sfotografować.
~po ile miód2016-08-18 10:34:46 z adresu IP: (91.238.xxx.xxx)
a po ile sprzedają ten miód? tegoroczny lipowy czy wielokwiatowy? czy można kupić przez internet?
~pszczolka2016-08-19 00:35:34 z adresu IP: (46.43.xxx.xxx)
Kupic nie ale mozna polizac przez neta.
~gość2016-08-18 10:29:21 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Cytat:"Odkrywcy natrafili na warstwę iłów. To znak, że jest tunel?" To chyba żart. Kopali to i dokopali się do warstwy ilastej. To jest zupełnie normalne.
~DZIWNE2016-08-18 10:21:38 z adresu IP: (91.238.xxx.xxx)
to wszystko jakoś sie nie trzyma kupy. ten nasyp jest prawie w centrum miasta. dookoła drogi, tory, budynki i jak tam ma być tunel i pociąg. poza tym nie przekonje mnie to zdjęcie z georadaru - można na nim zobaczyć to co się chce. ja na przykład kiepsko to wszystko widzę
~W centrum miasta haha2016-08-18 13:10:49 z adresu IP: (87.206.xxx.xxx)
W centrum miasta chłopie nie wypowiadaj się jak się nie znasz, gdzie ty masz tam centrum miasta ?
~DZIWNEcd2016-08-18 10:31:08 z adresu IP: (91.238.xxx.xxx)
zastanawiam się czy nie prościej byłoby zrobić najpierw jakieś odwierty szczelinowe, przecież jakby wiertło weszło w tunel to by było czuć, zamiast kopać
~Brono. 2016-08-18 09:03:53 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Kurde ludzie dajcie im spokojnie przekonać teren i wszyscy się dowiemy czy coś tam zeczywiscie jest czy nie ma. Skoro Polak z Niemcem wzięli się za wykopki na taką skalę i znajdują jakieś rzeczy to coś może być na zeczywiscie choć wątpliwe żeby hitlerowcy coś pozostawili. Pożyjemy, poczekamy,zobaczymy...
~sisi2016-08-18 07:47:47 z adresu IP: (178.42.xxx.xxx)
Przypominam że to były czasy trakcji parowej...Izolator pochodzi z innej bajki !!! Ale dla gawiedzi taki syf informacyjny jest ok.
~stanley2016-08-18 13:35:44 z adresu IP: (80.215.xxx.xxx)
Na Dolnym Śląsku przed wojną kolej była z elektryfikowana, którą po wojnie wywiźli Rosjanie
~kolejorz2016-08-18 08:13:36 z adresu IP: (86.111.xxx.xxx)
Proponuję najpierw trochę poczytać kiedy powstały pierwsze lokomotywy elektryczne i o Elektrycznej Śląskiej Kolei Górskiej. Nawet w Polsce przed wojną były już pierwsze linie zelektryfikowane w węźle warszawskim.
~Dux2016-08-18 06:27:13 z adresu IP: (77.87.xxx.xxx)
Nie!!!nie!! Nie wtym miejscu 1 m dalej ta koparka musi kopać i tam na 100% jest na pewno ha ha
~Jonasz2016-08-18 05:35:59 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Otoczka jest w dobrej formie, ale nadal nie ma sedna.
~Jasiek2016-08-17 23:25:30 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Ciekawe - echogram z GPR wyszedł pod iłami.
~siwy2016-08-17 23:11:12 z adresu IP: (77.254.xxx.xxx)
ktury to juz raz mowie ze tam nie ma pociongu
~apn2016-08-18 09:50:33 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Panie siwy pociongu na pewno nie ma bo to nieistniejący twór "pociong", natomiast są poszlaki ,że jest szansa na odnalezienie pociągu!
~Zloty stolec2016-08-18 02:03:23 z adresu IP: (106.68.xxx.xxx)
Nic tam nie ma panowie tylko przedluzaja nagonke. Na georadarze wlasnie ily widac
~Zloty stolec2016-08-18 02:01:20 z adresu IP: (106.68.xxx.xxx)
Do szkoly wracaj tumanie.
~Aussie2016-08-18 02:00:39 z adresu IP: (106.68.xxx.xxx)
Do szkoly wracaj tumanie
~Miodek2016-08-18 00:09:28 z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
który pisze sie "ó"
~Komentarz został usunięty2016-08-17 22:47:18 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Ph@n2016-08-17 22:21:05 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Hit sezonu. Sprzedawca miodu i właściciel drona. Soeki, ale czy któryś z nich ma pozwolenie na swoją działalność ????
~nie[piszczowi2016-08-18 07:07:28 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Pisy pewnie
~ameo2016-08-18 00:19:51 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
A Ty coś taki socjalista, psiakrew!
~krowka2016-08-17 22:10:31 z adresu IP: (91.51.xxx.xxx)
Kopią za swoje.
~maniek2016-08-17 21:48:26 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
nie tengie minki mają było wiadomo że to będzie wielkie nic
~Czesio2016-08-17 21:37:14 z adresu IP: (82.3.xxx.xxx)
Witam serdecznie.ja proponuje tym pana zawiazac wspolprace z Macierewiczem bo on wie dokladnie gdzie jest ten pociag
~mich2016-08-18 09:57:35 z adresu IP: (31.175.xxx.xxx)
Oczywista oczywistość zaraz za brzozą ;) A tak na poważnie to kopią za swoje i nic nikomu do tego a,że przy tak zwanej okazji jest fan i spore zainteresowanie to super. Jeszcze z innej beczki jak kraj długi i szeroki zawsze znajdzie się ekipa tak zwanej loży szyderców i zawsze znajdzie sie ekipa pozytywnie nastawionych. Nie mam zdania ale kibicuję w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
~elektryk 2016-08-17 20:56:24 z adresu IP: (87.206.xxx.xxx)
ten izolator to jest polskiej produkcji z lat 60-70
~Majmelada2016-08-17 21:39:01 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Potwierdzam, izolatorow typu długopniowego nie stosowano przed wojną... :-)
~Antyklerykanin 2016-08-17 21:16:03 z adresu IP: (83.3.xxx.xxx)
Wyprodukowany w zakładzie Zofiówka w Jedlinie Zdroju ;)
~ROBCIO2016-08-17 20:17:15 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Uważacie że Niemcy byli tacy głupi by zostawić pociąg ze złotem ? Niemcy nie są i nigdy nie byli głupi . Każdy ich ruch jest 100 przemyślany Jak mówią na świecie NIEMIECKA DOKŁADNOŚĆ lub NIEMIECKA TECHNIKA Pozdrawiam naiwnych poszukiwaczy , prędzej dokopiesz się do piekła , a nie do złotego pociągu
~Paco2016-08-18 11:42:07 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
Niestety obecnie słynna niemiecka solidność w technice i motoryzacji (patrz Volkswagen) oraz w planowaniu i budownictwie (patrz budowa lotniska w Berlinie) to już niestety historia.
~Faraon2016-08-17 21:39:45 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
A co ty możesz wiedzieć o wojnie i Niemcach
~craft2016-08-17 20:32:58 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Ale tu nie chodzi o pociąg ????, tu generalnie chodź o istnienie tunelu
~Zniecierpliwiony2016-08-17 18:02:42 z adresu IP: (91.238.xxx.xxx)
zamiast zdjęć z drona wolałbym zdjęcia z kreta
~Zbyszek2016-08-17 15:48:27 z adresu IP: (69.119.xxx.xxx)
Nie ładnie jest KRAŚĆ zdjęcia od reporterów z Twitter , oj nie ładnie ! I co to znaczy "Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się" ? Wy się dowiedzieliście ? Bez przesady ! Grzesiek wysłał zdjęcia do ludzi z Muzeum Kolejnictwa, Energetyki, itd i to oni stwierdzili ze prawdopodobnie lata czterdzieste, co nie oznacza ze jest prawda ponieważ muszą to widzieć, a kto będzie jechał do Łazisk ? chyba wy.
~Znawca2016-08-17 14:50:53 z adresu IP: (176.114.xxx.xxx)
"Ekipa rozkopuję"?! Człowieku, czy ty znasz ortografię??? Możesz napisać w odniesieniu do siebie - "ja rozkopuję". Jeżeli jednak piszesz o kimś to ten ktoś ROZKOPUJE a nie "rozkopuję"
~Wh24h2016-08-17 14:24:37 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
same śmieci wyciągają póki co ... taka Sensacja
~majk2016-08-17 22:33:30 z adresu IP: (46.175.xxx.xxx)
zeby to czasem jutro nie wyleciało w powietrze
~marko2016-08-17 13:40:20 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Te ruskie to tą linię elektryczną zwinęli w ramach przyjaźni polsko - radzieckiej?
~Misiek2016-08-17 13:15:29 z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
Ktoś go według wa ten izolator porzucił bo był uszkodzony i macie takich w ogródku w okolicy pełno? no zgoda ale kto by się trudził żeby izolator i inne przedmioty zakopać aż 6-7 metrów pod ziemią? O czymś to świadczy ano świadczy to tylko o tym że skarpa która powinna być naturalna i w ziemi gdzie nie powinno być takich śladów świadczy to tylko o tym że przez człowieka było coś tam robione.........
~oql2016-08-28 22:09:59 z adresu IP: (89.69.xxx.xxx)
typ izolatora wskazuje lata siedemdziesiąte... ktoś już to przekopał, ale za gierka lub póżniej
~nick2016-08-17 17:56:10 z adresu IP: (176.221.xxx.xxx)
Ale takie skarpy po wojnie były w każdym mieście. Wynik budowania okopów, wybuchy bomb itp. - i czym to miano zasypywać, piachem?. Walono co tylko było pod reką stąd te przedmioty.
~vultur.cadens2016-08-17 17:41:35 z adresu IP: (78.11.xxx.xxx)
~Mateusz2016-08-17 11:29:39 z adresu IP: (82.160.xxx.xxx)
U mnie koło domu na łące zakopanych jest mnóstwo takich izolatorów, to by znaczyło że drugi złoty pociąg jest u mnie zakopany? heheheh To ja się zabiera do kopania może będę szybszy niż ekipa p.Richtera oraz p.Kopra. ;)
~podniecony2016-08-17 15:56:31 z adresu IP: (77.255.xxx.xxx)
Rysio nie podniecaj się tak ,opanuj emocje :)
~Rysio2016-08-17 13:17:48 z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
Jasne i kopałeś 7 metrów pod ziemie by je wydobyć, czasami pomyśl zanim coś głupiego napiszesz. Bo 7 metrów pod ziemią oznacza tylko jedno, ktoś czyli człowiek ingerował bardzo głęboko pod ziemią. A w tym miejscu żadna hałda nie była składowana...
~Ktos Inny2016-08-17 11:34:48 z adresu IP: (31.178.xxx.xxx)
Pewnie, moze znajdziesz bursztynowa komnate :)
~ixi2016-08-17 11:29:11 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Izolatory starszej daty w mojej pracy wygladają tak samo, ktoś go dawno temu tam porzucił bo był uszkodzony i tyle.
~JaRos2016-08-17 11:20:47 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Izolator, cóż tajemnica nie jest iż linia za czasów niemieckich była zelektryfikowana a rozbiórki trakcji elektrycznej dokonała Armia Radziecka
~Slowik 2016-08-17 11:02:26 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Oile dobrze pamietam to pociag byl na wegiel i pare a nie elektryczny to co izolator ma wspolnego???
~okokok2016-08-17 11:11:50 z adresu IP: (95.160.xxx.xxx)
Linia Wrocław-Wałbrzych była pierwszą w Europie zelektryfikowaną linią kolejową. Po przyłączeniu tych ziem do Polski, elektryfikację rozebrano i wywieziono do ZSRR...
~Stelaż Stefana 2016-08-17 11:06:26 z adresu IP: (95.160.xxx.xxx)
Wokół zp panuje napięcie, stąd też izolator ;-)
~nnnn2016-08-17 10:54:27 z adresu IP: (87.206.xxx.xxx)
Niestety nie dowiemy się całej prawdy
~Realista2016-08-17 10:49:11 z adresu IP: (46.29.xxx.xxx)
Ten izolator to doprowadzal prad dp niemieckiej latryny polowej co jest tam zakopana
~Crr2016-08-17 11:09:44 z adresu IP: (47.68.xxx.xxx)
Ales kur... glupotą zabłysnął mama dumna?
~gość22016-08-17 10:32:01 z adresu IP: (193.25.xxx.xxx)
Pojawiła się nowa miara, czyli: naprawdę spore wywrotki. A na niby jest tylko pociąg? :)
~Marcin.2016-08-17 10:30:26 z adresu IP: (195.147.xxx.xxx)
Jeden izolator wiosny nie czyni nie zapominajmy że ów miejsce jest w sąsiedztwie istniejącej lini kolejowej podczas jakiś prac konserwujących torowisko etc mógł być po prostu wyrzucony na miejsce obecnego terenu wykopalisk więc z sensacją bym się wstrzymał.
~Marcin.2016-08-17 11:12:06 z adresu IP: (195.147.xxx.xxx)
~Polszczyzna2016-08-17 10:47:05 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
OWO miejsce. Nie używaj słów, których nie umiesz odmieniać, to nie wypada mądrzej...
~gość2016-08-17 10:18:52 z adresu IP: (178.42.xxx.xxx)
No. przynajmniej widać że wreszcie kopią. Władze tylko cały czas podkładały poszukiwaczom kłody pod nogi.
~JAG2016-08-17 09:10:46 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
To teraz szukają wiaduktu?? Chyba brakuje Wam korektorów...
~Mig3332016-08-17 19:13:07 z adresu IP: (188.149.xxx.xxx)
Sprzedawca miodu wygrał
~Stelaż Stefana 2016-08-17 11:08:09 z adresu IP: (95.160.xxx.xxx)
Ja słyszałem ze tam jest też złoty wiadukt;-)
~Miodek2016-08-17 09:14:28 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
w dodatku "popołudniu"