Wrocław: Będą podwyżki za parking w centrum?

Piotr Kaszuwara, jk | Utworzono: 2017-09-11 07:41 | Zmodyfikowano: 2017-09-11 07:42
A|A|A

fot. Andrzej Owczarek

12,96 zł - nawet tyle możemy niedługo zapłacić za trzecią godzinę parkowania w ścisłym centrum Wrocławia. Ministerstwo Rozwoju przygotowuje zmiany w ustawie, które przewidują, że opłata za godzinę postoju w tzw. Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania w dużych miastach w całym kraju, będzie wynosiła 0,45% płacy minimalnej, czyli 9 zł. Druga może być o 20 proc. wyższa, trzecia - o kolejne 20.  

Wrocławski magistrat z aprobatą przyjmuje te propozycje, bo opłaty nie wzrosły od wielu lat. - Obecne limity mają kilkanaście lat, zostały wprowadzone na początku obecnego tysiąclecia - mówi Tomasz Stefanowski z Urzędu Miejskiego:

Proponowanym przez Ministerstwo Rozwoju zmianom przyklaskują też miejscy aktywiści z Wrocławia. - Ważne jest, na co przeznaczone byłby pieniądze. Będziemy apelować o to, by trafiły na zrównoważony transport - mówi Jakub Nowotarski z Akcji Miasto:

Sonda

Czy parkingi w centrum Wrocławia powinny być droższe?

Ta sonda już się zakończyła.
Nie
56%
Tak
44%

Poza ceną za godzinę mają wzrosnąć również kary za brak ważnego biletu parkingowego. Taka dodatkowa opłata to z kolei 10 procent pensji minimalnej, a więc 200 złotych. Nie będzie już także darmowego parkowania w weekendy. Wszystko po to, by od początku 2018 roku ograniczyć ruch samochodów w miastach.

Co na to kierowcy?

Poniżej odpowiedź Ministerstwa Rozwoju na pytania Radia Wrocław.

Najnowsza wersja projekt ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw przewiduje możliwość wyznaczenia przez władze samorządowe tzw. śródmiejskiej SPP w miastach o liczbie ludności powyżej 100 000 na obszarach, które stanowią faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, jeżeli ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska. Opłaty za parkowania nie muszą więc wzrosnąć i zdecydują o tym samorządy.

Możliwość utworzenia przez władze miejskie odrębnej śródmiejskiej strefy płatnego parkowania podyktowana jest potrzebą ograniczenia ruchu kołowego w centrach miast i dzielnicach największych miast, co ograniczy emisję szkodliwych substancji oraz stworzy warunki do lepszego uporządkowania przestrzeni miejskiej np. poprzez budowę parkingów wielopoziomowych lub inwestycje w komunikację publiczną. Przykładowo, w Warszawie spaliny odpowiadają za ponad 60% zanieczyszczeń powietrza. Proponowany kierunek zmian był już od wielu lat postulowany zarówno przez władze lokalne (tj. samorządy), jak i organizacje ekologiczne i inwestorów zajmujących inwestycjami publicznymi a także przedstawicieli nauki (np. z Politechniki Krakowskiej). Również w trakcie opracowywania projektu ustawy, propozycja zyskała akceptację szerokiego grona ekspertów zarówno z sektora prywatnego, jak i z sektora samorządowego i organizacji pozarządowych (np. Fundacji Polska Parkuje).

Zasady ustalania opłat za pozostałe godziny postoju nie ulegają zmianie i wynikają z przyjętych przez władze miejskie założeń. Obowiązująca obecnie ustawa drogach o publicznych w artykule 13b ust. 5 określa możliwość zastosowania tzw. progresji tj. druga godzina może być droższa o 20% niż pierwsza, a trzecia godzina o 20% niż druga. Stawka opłaty za czwartą godzinę i kolejne nie może przekraczać stawki za pierwszą godzinę postoju. Procedowany projekt zmian ustawowych nie obejmuje swoim zakresem ww. progresji.

Jeśli chodzi o limity, to w miejsce sztywnych kwot, w ustawie znajdą się limity wyrażone procentem minimalnego wynagrodzenia za pracę. W zwykłej strefie płatnego parkowania oplata za pierwszą godzinę nie będzie mogła przekroczyć 0,15% minimalnego wynagrodzenia, z kolei w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania – 0,45% minimalnego wynagrodzenia. Oplata dodatkowa za parkowanie bez uiszczenia opłaty za parkowanie, zgodnie z projektowanym art. 13f ust. 2 ustawy o drogach publicznych, nie będzie mogła przekroczyć 10% minimalnego wynagrodzenia. Posłużenie się wskaźnikiem, w miejsce sztywnych kwot, zapewni dostosowanie tych opłat do naszych realnych dochodów.

Przewidujemy, że wejście w życie ustawy nastąpi na początku 2018 r. Projekt ustawy jest po konsultacjach publicznych i uzgodnieniach międzyresortowych.

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Limciu
2017-09-11 10:29:03
z adresu IP: (89.174.xxx.xxx)
Ocena: 1
Nie ważne, czy te nowe ceny będą z kapelusza. Ważne, że miasto ma gigantyczną dziurę budżetową i jeszcze większe zadłużenie po Euro2012 i trzeba to z czegoś spłacać. Wszyscy mieszkańcy przecież nie wyniosą się z centrum ani nie pozbędą się samochodów. Będą płakać i płacić. A z tego co zapłacą na rozwój transportu pójdzie z 10%. Albo mniej.
~Ted
2017-09-11 09:25:14
z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Ocena: 1
Zamieszczam ceny parkingów w miastach o ponadprzeciętnych dochodach: Monako: 12 godzin koszt ok 85 zł godzina ok 7zł uśredniając Lugano Szwajcaria: ​ Parking rate Zone 2 (max 120 min) : CHF 2.00/60 min Vaduz Lichtenstein: Rathaus Parkplatz - CHF1,50 - 2 Stunden Miłego dnia
~Andreas
2017-09-11 09:03:14
z adresu IP: (178.212.xxx.xxx)
Ocena: -1
Przyjedzie jeden z drugim swoja furmanką do miasta. Zaparkuje na środku, w bramie lub na innych pasach. Bo ja tylko na chwilę. Wsiadać w tramwaje i wio ;]
~adela
2017-09-11 08:55:28
z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Ocena: 2
a co z mieszkańcami? nie dosc ze place podatki, to jeszcze nie ma gdzie zaparkowac! ile razy mam placic????
~patyczak
2017-09-11 08:29:14
z adresu IP: (83.8.xxx.xxx)
Ocena: 0
pięknie, nie dość że absurdalny argument za podwyżką, bo od lat ich nie było, to jeszcze kwota kompletnie od czapy! W takim Augsburgu opłata za godzinę parkowania w ścisłym centrum to 60 eurocentów!
Reklama