Wrocław: Muzeum Narodowe kupiło dzieła Magdaleny Abakanowicz [WIDEO]

Piotr Osowicz, BT | Utworzono: 2018-01-31 16:00 | Zmodyfikowano: 2018-01-31 16:00

Na zakup prac Abakanowicz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazało 2 miliony złotych.

- Zwiększyliśmy budżet i stać nas na to, żeby, że tak powiem od ręki na prośbę dyrekcji dokonać zakupu kolekcji, części 14 prac Magdaleny Abakanowicz - mówi minister prof. Piotr Gliński.


Szef resortu kultury dodał, że ministerstwu szczególnie zależało na realizacji tego zakupu ponieważ - dba o to, by polscy twórcy byli najlepiej prezentowani w polskich muzeach. - Muzeum Narodowe we Wrocławiu ma już 51 prac Abakanowicz, kolejne 14 czyni tę kolekcje być może największym zbiorem prac tej wybitnej artystki na świecie - powiedział Gliński.

Wśród wcześniej posiadanych prac są m.in słynne abakany oraz realizowane w kolejnych latach rzeźby z cyklu "Tłum", "Plecy" czy "Postaci siedzące". W zbiorach wrocławskiego muzeum znajdują się również prace Abakanowicz, które są unikatami, w tym "War Games" czy "Koło i lina".
O nowo-zakupionych dziełach opowiada natomiast zastępca dyrektora Muzeum Narodowego dr Barbara Banaś

- Są to m.in z tych których najbardziej się cieszymy: 5 figur z cyklu "Mutanty" - ogromne postaci wielkich zwierząt, przypominających trochę może krowy, może psy. Zdobyliśmy także dwie pracy z cyklu "Konglomeraty". To są takie ogromne formy przestrzenne przypominające nieco wrzeciona, które są dopełnieniem prac, które posiadamy już w kolekcji "Ptaków".

Ponadto w kolekcji znalazło się także 6 rzeźb z serii "Ghost, Spooks, Spirits".
Na otwarciu wystaw był dziś także Wojewoda Paweł Hreniak, który był pod dużym wrażeniem prac artystki:

- Piękne pomieszczenia, ale też piękna sztuka nowoczesna, którą oczywiście każdy z nas - co mnie niezwykle cieszy - może na najwyższym poziomie we Wrocławiu obejrzeć. Myślę, że to są ważne chwile dla wrocławskiej ale co ważne też polskiej sztuki.

Wystawę w Pawilonie Czterech Kopuł będzie można oglądać do 25 marca.


Magdalena Abakanowicz [1930–2017]

Jedna z najwybitniejszych polskich artystek XX wieku, rzeźbiarka, autorka prac z zakresu tkaniny artystycznej. W latach 1949–1950 studiowała w PWSSP w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie. Od połowy lat 60. XX w. tworzyła w tkaninie monumentalne kompozycje przestrzenne, nazwane abakanami, które pokazała po raz pierwszy na Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962 r. Abakany, opracowane jako kompozycje przestrzenne, na poły rzeźbiarskie, były przykładem nowatorskiego i oryginalnego wykorzystania tradycyjnego tworzywa. Od lat 70. artystka wykonywała duże zespoły figuralne i prace o strukturze organicznej z tkaniny utwardzanej żywicą, a także kompozycje z drewna, metalu i kamienia, m.in. serie: Alteracje, Plecy, Tłum, Embriologia, War Games.

Od połowy lat 60. XX w. twórczość Magdaleny Abakanowicz cieszyła się niezmiennie najwyższym uznaniem międzynarodowej krytyki. Po 2000 roku artystka podejmowała eksperymenty z nowym tworzywem, budując z metalowych płyt kompozycje z aluzjami do świata zwierząt (m.in. seria Ptaki). Zrealizowała rzeźby plenerowe (z kamienia lub metalu) w Polsce oraz we Włoszech, Izraelu, Japonii, USA. W 1992 r. w konkursie na przedłużenie Wielkiej Osi Paryża wyróżniono projekt jej autorstwa – Architekturę arborealną – w którym przedstawiła koncepcję ekologicznego miasta. Należała do grona artystów promowanych przez renomowaną Marlborough Gallery. Wystawiała na światowych przeglądach sztuki: Biennale Tkaniny w Lozannie (1962–1976, 1985); Biennale Sztuki w Wenecji (1968, 1980, 1995); Biennale Sztuki w São Paulo (1965, 1979); International Open Air Sculpture Biennial (1983).

Reklama

Komentarze (1)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~sknerus Mackwacz2018-02-01 00:22:20 z adresu IP: (79.163.xxx.xxx)
Rzeczywiście warte każdych publicznych pieniędzy. Wyjątkowa okazja. Te parę baniek zwróci się od razu po wpuszczeniu tłumów żądnych oglądania przybitych do podłogi butów, leżących na ziemi poduszek i innych bzdetów