Blogoskop Radia Wrocław: Czy blogi umarły? [POSŁUCHAJ]

Dariusz Wieczorkowski, dwie | Utworzono: 2018-03-06 21:55 | Zmodyfikowano: 2018-03-06 21:55
A|A|A

fot. Pixabay

- Jeśli mówimy o blogosferze jako o całości, to trzeba powiedzieć, że to branża, która dynamicznie się rozwija i dąży do profesjonalizacji. Z drugiej strony mniejsze blogi, które się nie odnalazły w tej rzeczywistości social mediów, przepadają - mówił w audycji "Blogoskop" Piotr Gładczak, założyciel bloga wroclawskiejedzenie.pl.

W grudniu 2017 r. gruchnęła wiadomość, że swoją platformę blogerską – Blog.pl – zamyka Onet. Dziś już jej nie ma – adres Blog.pl kieruje bezpośrednio na główną stronę Onetu. Powód decyzji? Blogi przegrały z mediami społecznościowymi – tak oficjalnie ogłosił sam Onet. Także w grudniu 2017 r. Agora postanowiła zamknąć platformę Blox Lite. W styczniu 2018 r. decyzję o zamknięciu swojej platformy blogerskiej – Bloog.pl – ogłosiła Wirtualna Polska. Oficjalny powód jest taki sam, jak w Onecie: triumf mediów społecznościowych. Czy to oznacza, że polska blogosfera umarła?

Profesjonalizacja blogów

Piotr Gładczak swojego bloga prowadzi od czterech lat. Jak wspominał w audycji, swoją przygodę z blogowaniem zaczynał 10 lat temu, czyli w czasie, gdy blogi zaczęły pojawiać się w Polsce i zyskiwać na popularności. - Wtedy pisałem głównie o koszykówce. Zaczęło się od zabawy, pasji, chęci przelania swoich myśli. Natomiast teraz blogi mocno się sprofesjonalizowały, tu widać trend - ocenił.

Podobnego zdania jest drugi gość programu, Jakub Roskosz, twórca bloga jakubroskosz.com, - Jeżeli mówimy o blogach stricte jako o platformach, gdzie ludzie dodają treści, czyli o stronach internetowych na darmowych szablonach, to rzeczywiście jest tak, że te blogi są coraz mniej popularne, bo social media zabierają coraz większy kawałek tortu – komentował. - 10 lat temu to w Polsce nie istniało, ludzie dzielili się treściami na blogach - przypomniał. Jego zdaniem, blogi same w sobie mają coraz mniejsze znaczenie. - Blogerzy tworzą wideo na Youtube, treści na Instagrama, treści na Facebooka i tam dzielą się treściami z użytkownikami - argumentował.

„Mniejsze blogi przepadają”

Jednak - zdaniem Roskosza - jeśli mówimy o blogosferze jako o całości i bierzemy pod uwagę autorów, mówimy o blogerze jako o influencerze, to "trzeba powiedzieć, że to branża, która dynamicznie się rozwija, dąży do profesjonalizacji". - Mniejsze blogi, które się nie odnalazły w tej rzeczywistości social mediów, przepadają, ludzie o nich zapominają. Ci, którzy korzystają, dalej się rozwijają - mówił gość audycji.

- Blogowanie jako sam format pisania tekstów dalej funkcjonuje, ale każdy bloger, który chce iść do przodu i trafiać do najszerszej rzeszy czytelników, musi poszerzać spectrum działania, chociażby poprzez Facebooka, Youtube, Instagrama – wyliczał Gładczak.

Jak ocenił Piotr Pilewski, szef newsroomu Business Insider Polska, można powiedzieć, że blogi, które znaliśmy do tej pory, przechodzą do historii. - Blogi mieniły się diametralnie. Teraz nie mamy miejsca, gdzie przekazujemy swoje myśli na temat życia czy polityki, tylko takie, w których coś pokazujemy, czyli na przykład filmiki czy zdjęcia – mówił w programie.

Blogi zamiast tradycyjnych gazet?

Goście „Blogoskopu” dyskutowali także o tym, czy dążymy do sytuacji, w której blogi zastąpią tradycyjne media, takie jak drukowane gazety. Gładczak zwrócił uwagę, że czytelność tradycyjnych mediów, w porównaniu do blogów, znacznie spada. - Poszukiwanie informacji przenosi się na blogi i do social mediów – ocenił. Podkreślił jednak, że tu rodzi się pytanie o rzetelność tych informacji. - Jednak chyba jest to nieuniknione, że to w internecie będzie się działo nasze życie realne i multimedialne – podsumował. Natomiast według Pilewskiego, „nie ma możliwości, żeby blogi zastąpiły media”, ze względu na powszechność fake newsów i to, że blogerzy często publikują płatne, sponsorowane treści. - Ktoś to musi kontrolować – przekonywał w audycji.

Blogoskop

Blogoskop wrócił na antenę Radia Wrocław po niemal ośmiu latach przerwy. Audycja była nadawana w latach 2008-2010 i - jak powiedział jej twórca Łukasz Medeksza - powstała "w epoce wielkiego szału na blogi i rodzące się wówczas media społecznościowe".

REKLAMA
Dźwięki

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Ość
2018-03-06 15:11:22
z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
Ocena: 0
Blogi przeszły długą drogę, niektóre podczas tej wędrówki zginęły :-) Na pewno nie jest to łatwe zajęcie w porównaniu do stadnego poruszania się po serwisach społecznościowych - podaj, polub, wklej, podsumuj dyskusję jednym zdaniem, sugeruj się zdjęciem. Tematyczne blogi dla oczekujących specjalistycznych lub publicystycznych treści funkcjonują. Blogom zaszkodziła też "moda" kiedy każdy polityk, samorządowiec czy tam inny działacz miał parcie na posiadanie bloga, które często prowadzono bez sensu, albo za pośrednictwem asystentów czy agencji. Umiejętność pisania nie gwarantuje, że ma się jeszcze coś do powiedzenia ;-)
Reklama