Kormorany wykluczeni - koncert multimedialny

materiały prasowe | Utworzono: 2018-05-23 15:05 | Zmodyfikowano: 2018-05-26 14:25
A|A|A

 Tym razem Kormorany w poszerzonym składzie - z Olga Chojak, Julita Charytoniuk, Joanną Skowrońską (Joanna Skovronova), Marcin Witkowski, Andrzej Hejne i Igor Gawlikowski zapraszają na wydarzenie w formie spektaklu/performance'u muzycznego, w którym porywają słuchaczy w podróż w czasie, do świata słowiańskich przodków.

Rytmy bogów, ludu pieśni

Idea projektu zrodziła się, z obserwacji zmian jakie zaszły w słowiańskich kulturach archaicznych, w wyniku przełomu cywilizacyjnego jaki nastąpił ponad tysiąc lat temu, w momencie przyjęcia przez te plemiona chrześcijaństwa. Co to oznaczało dla nich i jak wpłynęło na naszą współczesną cywilizację? Kim jesteśmy dziś, lub kim staliśmy się w wyniku tej zmiany ?

Czerpanie z kultury ludowej otwiera szerokie pole dla muzycznej interpretacji czy inspiracji. W polskim folklorze, pieśniach ludowych zawiera się świat, którego już nie ma, a który został w nich zapisany. Czując potrzebę sięgania do tego co rdzennie nasze, podejmujemy pewnego rodzaju kulturowe wyzwanie. Wyzwanie przeniesienia unikalnego pradawnego bytu, kodu w czasy nam obecne.

Kormorany - Wykluczeni oddają nam świat i ziemię z czasów człowieka partycypacyjnego. Człowieka w boskim cyklu stwarzania, narodzin, życia i śmierci, który jest częścią otaczającej go przyrody.

Po przyjęciu przez Słowian chrześcijaństwa, nie zachowało się prawie nic z naszej słowiańskiej mitologii, mimo że doskonale ma się mitologia krajów, od których Ewangelię przyjęliśmy. Oznacza to dla nas tyle, że póki mamy dostęp do żywych źródeł - np. archaicznych pieśni Polesia przekazywanych z pokolenia na pokolenie, czy do badawczego dorobku Oskara Kolberga - szukamy inspiracji w tym co z pradawnych czasów pozostało i jest oryginalne dla naszej słowiańskiej kultury.

Wykluczeni nie są jednak następną odsłoną prezentacji muzyki folk, ani też zespołu ludowego. W tym ujęciu stanowią multimedialny performance, którego część jest inspirowana pradawnymi archaicznymi pieśniami lub takimi właśnie technikami ich wykonania.

Projekt składa się z 12 utworów, a ich ilość jest nawiązaniem do kosmologicznego rytuału stwarzania, żywiołów, agrarnego cyklu wegetacji, zbiorów, zamknięcia roku i odrodzenia - swego rodzaju niedokończonego, urwanego kalendarza.

Muzyka jest tu kluczowym elementem prowadzenia narracji, a różne rodzaje użytych technik wykonawczych (od zabiegów sonorystycznych, klasycznej kompozycji do improwizacji) kładą akcent na przemianę funkcji jaką dany utwór ma spełniać w całej formie dzieła.

Napięcie między tradycją a nowoczesnością, między uwolnionym brzmieniem a słowiańskim śpiewem, między pierwotnym obrzędem a widowiskiem, między tym gdzie jesteśmy i co zyskaliśmy, a tym co być może utraciliśmy - tworzy muzyczną dramaturgię, choreograficzną i wizualną spójność

  • Krzysztof Konik Konieczny - viola, gitara, drumla, digiridoo, ogród różności.
  • Jacek Tuńczyk Fedorowicz - gitara, bas, drumla, digiridoo, misy, pukafony, ogród różności
  • Piotr Bluesmen Jankowski - gitary, głosy, ogród różności
  • Artur Gaja Krawczyk - bębny, gazofon, melodyka
  • Marcin Witkowski - perkusja, perkusja preparowana.
  • Andrzej Heniu Hejne - rhodes, korg, głos, słowo
  • Igor Gawlikowski - gitara, gitara preparowana, komputer, głos
  • Olga Chojak - wokal
  • Joanna Skowrońska- wokal
  • Julita Charytoniuk - wokal
  • Alicja Pietrucka - video
  • Bartek Góra - dźwięk

CS Impart
Poniedziałek 28.05.2018 Duża Scena godz. 20.00
Bilety 30 PLN

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Reklama