Coraz więcej dzieci choruje na nowotwory! Tych objawów nie wolno ignorować

Justyna Kościelna | Utworzono: 2018-12-14 11:32 | Zmodyfikowano: 2018-12-14 11:37
Coraz więcej dzieci choruje na nowotwory! Tych objawów nie wolno ignorować - fot. zdjęcie ilustracyjne; fot. pexels
fot. zdjęcie ilustracyjne; fot. pexels

Stąd apel znanej onkolog do wszystkich rodziców - rozmawiajcie z dziećmi, uważnie je obserwujcie i reagujcie na każdą anomalię. Szukajcie przyczyn długo utrzymującego się kaszlu, uporczywego bólu nóg czy głowy, nieprawidłowego oddawania moczu czy stolca. Lepiej zbyt często przychodzić do lekarza, niż nie przyjść ten jeden raz, a później usłyszeć diagnozę, która zwali nas z nóg.

- Raz do roku dziecko, nawet takie, które nie choruje, musi być gruntownie zbadane przez pediatrę. Trzeba się też domagać profilaktycznych badań krwi i USG jamy brzusznej. To tanie i szybkie badania, które mogą szybko wykryć chorobę. W Polsce wciąż zbyt rzadko rozpoznajemy nowotwory u dzieci w pierwszym i drugim stadium, kiedy wyleczalność jest niemal 100 proc., a leczenie jest szybkie i nie pozostawia po sobie śladów. Najczęściej trafiają do nas dzieci z już bardziej zaawansowaną chorobą i niestety - 15 na 100 opuszcza ten świat. A nie ma nic gorszego, bo, jak powiedziała jedna z mam, to jakby słońce zgasło, jakby skończył się świat - mówi prof. Chybicka.

Jak przekonuje prof. Chybicka, zdrowie dzieci jest w rękach ich rodziców. Choć większość objawów nowotworów u dzieci jest bardzo nieoczywista, są i takie, które powinny od razu nas zaalarmować - np. drgawki, patologiczne złamania kończyn i wreszcie - guzy.

- Ostatnio trafiła do nas dziewczynka, która zderzyła się na przerwie z inną, czołami. Guz nie zniknął szybko, jak powinien. Zamiast maleć, rósł. Okazało się, że to nowotwór. Stało się tak, bo komórki nowotworowe, które krążą w organizmie, osiadają w miejscu, w którym naczynia są "nadżarte". To samo dotyczy tzw. złamań patologicznych. Gdy na prostej drodze dziecko łamie kość może to oznaczać, że ta kość jest wyżarta przez nowotwór. Inne bardzo groźne objawy to drgawki. Należy być też czujnym, gdy dostrzeżemy np. opadanie kącika ust, asymetrię oczu czy nagłą zmianę usposobienia i nastroju, bo to mogą być objawy nowotworu mózgu. Niestety, w Polsce niemal nie wykrywamy ich w I, II i III stadium - mówi szefowa Kliniki Transplantacji Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej. 

Co my, rodzice, oprócz uważnej obserwacji dziecka i kontrolowaniu jego wyników, możemy zrobić? Alicja Chybicka podkreśla, że niesamowicie ważny jest zdrowy tryb życia - unikanie "śmieciowego" jedzenia, unikanie stresu, wyważenie czasu na obowiązki szkolne i odpoczynek, dostateczna ilość snu i ruchu na świeżym powietrzu. - Ale tu przykład musi iść z góry - jeżeli my sami będziemy wylegiwać się na kanapie, jest duża szansa, że dziecko przejmie te kiepskie nawyki - mówi lekarka.  

POSŁUCHAJCIE CAŁEJ ROZMOWY:

 

Reklama

Komentarze (49)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Andi2019-08-29 23:04:30 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Wincyj szczepionek. Może na katar, albo roztocza no nie wiem na co by tu jeszcze. Jest jeszcze jakaś choroba na którą się nie szczepimy :) ? Wy durnie patentowane. Nowotór to nic innego jak źle działający system immunologiczny który psujecie dzieciakowi od chwili narodzin :) Jak ktoś chce niech poczyta prace prof Magdzika pioniera wakcynologii, który przestrzegał przed nadmierną ekspozycją na patogeny która może doprowadzić do nowotworzenia i niedziałania prawidłowego układu odpornościowego. Straszą Was niegroźną odrą a z raka który zabija masę ludzi co roku robią chorobę cywilizacyjną którą można wyleczyć :) Gówno można wyleczyć. Po paru latach i tak rak wróci bo rak to nie choroba ale objaw źle działającego układu odpornościowego.
~Bla2019-08-21 20:20:09 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
A czemu? Wielu lekarzy ma pretensje że się przyszło
~Lll2019-08-20 08:52:04 z adresu IP: (91.214.xxx.xxx)
Komórki nowotworowe krążące po organizmie osiadają w gadżety naczynia.... Jeżeli komórki krążą po organiźmie to chyba już gdzieś mi się się rozwijać nowotwór.
~ggg2019-08-26 00:22:16 z adresu IP: (91.201.xxx.xxx)
Bo to byl przerzut z ogniska pierwotnego, w miejscu uszkodzonego naczynia komorki nowotworowe znajdujace sie we krwi osiadly w tkance i urósł guz przerzutowy. Widocznie guz pierwotny nie dawał jeszcze objawów i pierwszym z nich był właśnie przerzut.
~rubik2019-08-19 07:39:00 z adresu IP: (32.42.xxx.xxx)
Może by tak zastanowić się jaka jest przyczyna takiego stanu rzeczy? dlaczego jest tak duzo nowotworów? jemy zdrowo a mimo to chorujemy. Z całą pewnością nie jest to spowodowane toksycznym plastikowym swiatem który nas otacza. Z pewnością nie jest to spowodowane masową produkcją mięsa z uzyciem ropopochodnych chemikaliów oraz truciem atmosfery. Z pewnością również nie przyczyniają się do tego metale ciężkie, które są wszechobecne w powietrzu, jedzenieu, lekach (włączając w to szczepionki). Można tak wymieniać w kółko. Jednak zasadnicze pytanie jest dlaczego wszystko oparte jest na ropie, na masowej produkcji mięsa, chemicznych lekach, otóż oczywiście chodzi o pieniądze. Na produkcji wszystkiego opartego na ropie zarabiają grube miliardy różnej maści baroni naftowi, wliczając w to największe korporacje. Na zarządzaniu objawami zamiast rzeczywistego leczenia zarabiają koncerny farmaceutyczne. Jeśli to nie zostanie zatrzymane czeka nas kiepski los. Najciekawsze jest to, że właścicieli tych wielkich koncernów również nic nie uchroni. Klimat jest już przegrzany, ale oni nadal brną w to dalej.
~Monika2019-08-19 07:23:24 z adresu IP: (77.3.xxx.xxx)
Prosze mi podac liste sklepow, z ktorych mozna korzystac robiac zdrowe zakupy, by nie karmic swinstwem. Co z zego ze moja rodzina odzywia sie zdrowo skoro ta zywnosc odbiega od norm. Chemikalia, pestycydy itp. Jemy warzywa, owoce, pijemy wode, uprawiamy sport, nie palimy. Chemia w zdrowej zywnosci zabija. Nasz uklad pokarmowy jest drugim systemem immunologicznym, ktory niestety pochlania chemie z owo zdrowej zywnosci a sluzba zdrowia rozklada rece bo wzrost zachorowalnosci na raka nie maleje.
~Sandeq2019-08-21 18:15:55 z adresu IP: (83.9.xxx.xxx)
Nic dodać nic ująć :(
~Onkomama2019-08-18 22:21:33 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Mnie odsylano do domu kilka razy dziecku nic nie jest . 2 latek przewraca się wymiotuje bez powodu odchyla głowę w prawo . Nic mu nie jest . Przy kolejnej wizycie uparłam się . Zrobiona tomograf guz mózgu 5 cm . Ot co dwa lata leczenia operacja 16 chemii radioterapia wygraliśmy ale żaden lekarz u którego byłam. Objawami nie miał pojęcia jakie badania zlecić !! Przeszkolcie lekarzy a nie rodziców my reagujemy pediatrzy nie ;(
~Aerial2019-08-19 23:31:49 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Dokładnie! Apel powinien być skierowany do lekarzy, niewielu spotykam takich, którzy chcą wykonać głębszą diagnostykę przy nieoczywistych objawach.
~NIka2019-08-19 15:15:44 z adresu IP: (80.87.xxx.xxx)
Przykre ale prawdziwe
~Gość2019-08-18 22:14:21 z adresu IP: (80.87.xxx.xxx)
Niestety, lekarz pierwszego kontaktu, nie zawsze widzi problem... Głupie wytłumaczenia, bo matka zapewne panikuje.
~Mama2019-08-18 22:05:53 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Jak poszłam do pediatry z synem zaniepokojona jego objawami i poprosiłam o skierowanie na badania krwi i usg to usłyszałam że to nie jest sklep , i ze dobrze wygląda .Zmieniłam pediatre ale wcześniej wykonałam wszystkie badania odpłatnie ok 500 zł... na szczęście okazało się że to tylko niedobór witaminy D ale jakbym nie zrobila to by sie pogarszalo ,ale moglo być różnie, co by było jak kogoś nie stać na badania płatne.
~Gość 2019-08-18 21:58:26 z adresu IP: (185.63.xxx.xxx)
Ostatnio moja znajoma poszła do onkologa, skierowana przez lekarza rodzinnego. I co na to onkolog? Po co Pani do mnie przychodzi z podejrzeniem? Przecież bez konkretnych badań nie wiem co Pani jest. Proszę najpierw badania sobie porobić i nie zajmować kolejki innym. Takie o to podejście ma onkolog. Znajomą aż zatkało. W rękach miała wynik USG, markerów i innych, jednak dla tego onkologa to za mało. Podejrzewam, że powinna sama sobie pobrać wycinek, zbadać go i jeszcze wynik opisać... może uznałby, że to jest powód do zajęcia kolejki? Kto wie?
~Wojowniczka 2019-08-18 20:52:43 z adresu IP: (89.68.xxx.xxx)
Wiele lat walczylam z rakiem a raczej z nieudolnościa lekarzy... Pani profesor proszę o listę lekarzy którzy podchodzą do pacjenta tak jak Pani pisze! To białe kruki! Moja walka polegała na płaczu, proszeniu, blaganiu... nie pomogło. Jedyny strach to Sąd i groźby. Ale w desperacji i w znieczulicy widać tylko tego Bogowie się boją... Zwyciężyłam... czego i innym pacjentom życzę.
~Gosc2019-08-18 12:29:08 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Pani profesor a oderwania od rzeczywistości niech idzie do lekarza rodzinnego i poprosi o skierowanie ja usłyszałem że niepotrzebnie zajmuje kolejkę bo ktoś z bardziej chorym dzieckiem nie dostanie pomocy tylko na jakiej podstawie to stwierdził to nie wiem więc najpierw niech apeluje do swoich po fachu żeby lepiej podchodził do tych rzeczy
~Joanna2019-08-17 22:58:36 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
A my mamy bardzo dobrego pediatrę.. kiedy poproszę o skierowanie na badanie krwi to nigdy nie ma problemu- dostaniemy, tak samo jak na usg ju brzusznej... zawsze raz w roku dostaje od pediatry i człowiek spokojniejszy
~Gracjan2019-08-17 17:09:29 z adresu IP: (31.130.xxx.xxx)
Niestety denerwują mnie słowa Pani profesor. A onkolodzy tylko potrafią mówić, że za późno pacjenci się zgłaszają. Kto ma ich do Was wysyłać? Kto? Pierw trzeba zmienić podejście samych lekarzy pierwszego kontaktu, a dopiero później rodziców. Spróbujcie uzyskać skierowanie na badanie gruntowne krwi, to usłyszycie od lekarza, że się w d... poprzewracało. Rodzice w stosunku do dzieci bywają nadwrażliwi i widzą zmiany w zachowaniu swojego dziecka. Lekarz to bardzo często ignoruje. Naprawdę pierw trzeba zmienić podejście samych lekarzy do badania nie tylko dzieci, ale osób dorosłych. Dam przykład: Dermatolog dał mi skierowanie na usunięcie znamiona. Na chirurgii dostałem zje...ę, że przychodzę z g... i to moje znamie jest takie samo jak 10 innych które mam. I po co usuwać. Więc się pytam lekarzy. Jaki sens? Dziś wiele osób chorych na raka było by leczonych skutecznie, ale nie ma zmiłuj się u lekarza podstawowej opieki medycznej. Oni wszyscy praktycznie patrzą na koszty. Jak chcesz, to zrób sobie badania sam, prywatnie.
~Kinia2019-08-19 11:59:55 z adresu IP: (91.231.xxx.xxx)
Genernie nacieszyć racje, dlatego trzymam się pediatry moich dzieci jak rzep psiego ogona.
~Gość2019-08-18 22:16:33 z adresu IP: (80.87.xxx.xxx)
Podpisuję się pod tym!!!
~Leśna2019-08-17 16:34:51 z adresu IP: (83.9.xxx.xxx)
Ja pojechałam na sor z córka bo miała płytki oddech i stwierdzoną tachykardię kilka dni wcześniej. A na sorze pani doktor stwierdziła, po osłuchaniu klatki piersiowej, że wsyztsko w normie i ja jestem nadwrażliwa a córka ma problemy psychiczne a to był jeden z objawów tachykardii, który powinien być zahamowany lekiem...
~Yoł 2019-08-17 11:05:52 z adresu IP: (42.200.xxx.xxx)
Wiecej szczepionek z rtęcią , aluminium , formaldechydem i komórkami z abordowanych płodów.
~Beata2019-08-19 21:37:06 z adresu IP: (95.40.xxx.xxx)
Anna zapoznała się Pani z badaniami, artykułami, książkami na ten temat? Debili to robią z rodziców. Książki i artykuły nie powstały od tak sobie i kazde źródło ma w sobie to coś co powinni włączyć światło w myśleniu.
~Anna2019-08-17 15:04:44 z adresu IP: (89.229.xxx.xxx)
~Jarek2019-08-16 20:24:22 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Więcej szczepień wprowadźcie to będzie mniej nowotworów gamonie. Nikt nie kontroluje tego co się wszepia noworodkom ! Do tego dochodzi toksyczne jedzenie z masą konserwantów również w tych dla dzieci. A oni się dziwią. I jeszcze szczepionkę na HPV chcą wprowadzić co za głupi naród swoje wlasne dzieci pozwala okaleczać...
~Gość2019-08-19 20:40:21 z adresu IP: (91.246.xxx.xxx)
Jak Wam coś nie pasuje to zmieńcie klimat..
~Anna 2019-08-16 22:18:26 z adresu IP: (46.169.xxx.xxx)
To prawda coraz więcej chemi. Więcej masowych szczepień, żarcie obrzydliwe.
~Lekki 2019-08-16 20:20:31 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ludzie ! lekarzy i przychodnie traktujcie jak firmę usługową. To oni wam służą. Mają dać skierowanie na badanie jakie tylko chcecie. Im się w głowach popierniczyło. Jak kłuć dziecko na szczepieniu to pierwsi lecą ale jak na krew to po co ? Nie dajcie się poniewierać
~Ziuta2019-02-02 14:40:42 z adresu IP: (89.238.xxx.xxx)
Ja tez poszlam z 6 letnia córka do lekarza bo nie podobalo mi sie to że córka malo przybiera na wadze i nie ma apetytu. Od lekarza uslyszalam ze za moje podejrzenia nfz nie zrefunduje badań. Lekarza przycisnęlam i z wielka laska dostalam skuerowanie na krew. Okazalo sie ze córka ma duzy niedobor zelaza i grozi jej niedokrwiskosc. Gdy poszlam z wynikami powiedzialam lekarzowi ze mialam racje na to on zaczął sie tlumaczyc ze niedoboru zelaza nie widac golym okiem ja mu na to powiedzialam ze intuicja matki jest najwazniejsza.
~Magda2019-02-01 20:40:14 z adresu IP: (89.72.xxx.xxx)
Mojej 2 letniej córce chciałam zrobić badanie krwi, tak profilaktycznie. .. to usłyszałam, po co kłóć dziecko jeśli wszystko jest dobrze więc odpowiedziałam - a skąd wiadomo, czy jest dobrze?
~jan2018-12-21 19:29:58 z adresu IP: (89.238.xxx.xxx)
Przykra sprawa.
~mac2018-12-19 14:40:18 z adresu IP: (88.220.xxx.xxx)
Ja USG dziecku zrobiłam prywatnie. Na bilansie usłyszałam, że skierowanie na to badanie i morfologię jest bezpodstawne. - Nic mu nie dolega. Po co stresować dziecko białymi fartuchami? - to usłyszałam od pediatry. Nie mówmy więc o profilaktyce, bo ona nie istnieje.
~Mama2019-08-18 18:08:22 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Zmienic lekarza
~Mariola 2018-12-23 00:22:17 z adresu IP: (91.222.xxx.xxx)
Dokładnie. Trzeba wręcz się prosić o skierowanie na badanie krwi
~Sylwia2018-12-18 08:43:27 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Niestety spora liczba lekarzy bagatelizuje objawy odsyła z kwitkiem moja córeczka mając zaparcia trafiając do chirurga nie została. Nawet przez niego zbadana a co dopiero USG na chama zrobili lewatywę i tyle a później okazuje się Nowotwór nerki .
~Andreas2018-12-19 14:39:15 z adresu IP: (178.212.xxx.xxx)
Wrocław Europejską stolica HIV i nowotworów :)
~Autorka2018-12-18 01:19:16 z adresu IP: (5.60.xxx.xxx)
ma dioksyn POnad normę od czasów jego Świątobliwej boleści .Padre POszedł wyżej córko -POdążaj za Ojcem
~Karol Maciejewski2018-12-25 12:46:22 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Co to ma być ? Jesteś głupi czy tylko udajesz ?
~////2018-12-17 22:11:48 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Ciekawe jaka dawka dioksyn dostała się wczoraj do atmosfery w mieście z płonącego i znanego prezydentom Wrocławia nielegalnego składowiska śmieci przy Szczecińskiej.
~Kwakwa2018-12-17 18:10:14 z adresu IP: (31.2.xxx.xxx)
więcej szczepić...
~Teresa2018-12-16 06:40:33 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Mądre słowa wyważenie czasu na naukę i odpoczynek. Jak to się ma do 12 godzinnego dnia pracy 5 klasisty . Co no te słowa pani profesor odpowiedzi pani minister Zalewska.
~Mała 2018-12-15 18:47:16 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
A u nas pediatra jak widzi za często dziecko w przychodni to marudzi że wy znowu tu! MASAKRA
~Aga2018-12-17 20:34:54 z adresu IP: (77.113.xxx.xxx)
Nasz pediatra z kolei jak widzi drugi raz dziecko w ciągu miesiąca to wysyła na wszystkie możliwe badania.
~Mama2018-12-16 21:30:11 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Ja ostatnio też poszłam z córką do lekarza bo mówiła że ja boli głowa i oczy jak patrzy na boki, to mi lekarka powiedziała że niepotrzebnie przyszliśmy że mogłam jej w domu naparzyc herbaty z lipy i położyć do łóżka. My jako rodzice powinniśmy obserwować dzieci ale kiedy przychodzimy do lekarza, lekarz nie powinien patrzeć na nas jak na nadwrazliwe matki.
~Mała 2018-12-15 18:50:20 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
A żeby dostać skierowanie na jakie kolwiek badania to trzeba bardzo prosić ale pediatra twierdzi że nie ma potrzeby nawet gdy cos sie dzieje.RODZICE WYMYŚLAJĄ. ????????
~Kasia2018-12-15 00:17:56 z adresu IP: (83.25.xxx.xxx)
Straszne????a Pediatra osłucha i przepisze syropek U nas tak się zawsze kończy Sama muszę być czujna, sama przeprowadzam wywiad z dzieckiem i chodzę prywatnie w razie jakichkolwiek obaw
~apel 2018-12-14 21:55:03 z adresu IP: (91.231.xxx.xxx)
Przydałby się w takim razie apel do lekarzy pediatrów - zlecajcie usg i badania krwi
~Kaya2019-02-13 00:36:49 z adresu IP: (82.177.xxx.xxx)
Raczej do nfz. Fundusz nie przewiduje innych badań profilaktycznych niż cytologia, mammografia i kolonoskopia w danych grupach wiekowych. Często lekakarz musi tlumaczyć się przez swoim przełożonym z każdego zleconego badania. Górnolotnie zaleca się profilaktykę, ale kasy na to nikt nie daje! W Polsce nie myśli się przyszłościowo - że taniej zapobiegać niż leczyć. Sama zlecam badania jesli tylko widzę do nich wskazania. Trzeba wiedzieć, kiedy je robić. Nadmiar - też nie ma sensu - zawsze najwazniejsze jeat badanie i wywiad. Badanie laboratoryjne czy obrazowe to tylko dodatki. Można umrzeć na nowotwor mając idealną morfologię. Większe naklady na opiekę zdrowotną => wielksze możliwości diagnostyczne => mniej zbyt późnyvh rozpoznań... Ale jak lekarze protestują to wiele głosów mówi, że dbają tylko o własną kieszeń... Naprawdę nie trudno się sfrustrować kiedy na oddziałach brakuje pielęgniarek, podstawowego sprzętu... Każdy widzi tylko swoją stronę...
~Paula2018-12-15 13:49:30 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Dokładnie. Moja córka w tamtym roku miała kaszel który trwał 3 miesiace. W przeciągu tych 3 miesiący prosiłam się lekarza o trg płuc, dopiero za 4 razem dostałam skierowanie. Chory kraj!
~Anka2018-12-15 13:44:35 z adresu IP: (89.76.xxx.xxx)
Dokładnie...