Prezes GOPR: Górskie pogotowie to nie taksówka! Należy skończyć z bezpłatnymi akcjami

Piotr Słowiński, jk | Utworzono: 2019-01-08 10:40 | Zmodyfikowano: 2019-01-08 10:49
Prezes GOPR: Górskie pogotowie to nie taksówka! Należy skończyć z bezpłatnymi akcjami - fot. Piotr Słowiński
fot. Piotr Słowiński

Górecki podkreśla jednak, że wymaga to zmiany przepisów, bo obecnie ratowanie życia w Polsce jest bezpłatne - zarówno w czasie wypadków na drodze, jak w górach i to niezależnie od tego, czy wzywający pomocy zawinił wypadkowi czy nie:

Naczelnik GOPR mówi, że GOPR mógłby również być opłacany, jak każde inne pogotowie ratunkowe, z Narodowego Funduszu Zdrowia. Wymaga to jednak nie tylko zmian w prawie, ale również pełnej profesjonalizacji górskiego ratownictwa. Obecnie jest to bowiem stowarzyszenie realizujące zadania ratownicze zlecone przez MSW.

ZOBACZ KONIECZNIE: Karkonoski GOPR uratował Artura Szpilkę i jego psa

Jak podkreśla Górecki, plagą stały się ostatnio imprezy, których uczestnicy udają, że nimi nie są, a szczyt, np. Śnieżkę, zdobywają indywidualne, by uniknąć zdobywania zgód i wynajmowania GOPR-u do zabezpieczenia przedsięwzięcia:



Na razie jednak organizatorzy żadnej z podobnych imprez nie zostali ukarani za omijanie prawa.

CZYTAJ TEŻ: Chcieli wejść na Śnieżkę w samych spodenkach. Znieśli ich ratownicy GOPR

POSŁUCHAJCIE CAŁEJ ROZMOWY:

Reklama

Komentarze (35)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Taka Ewropa2022-12-31 18:16:41 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
~jozi2019-01-21 23:25:42 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Aktualny stan prawny jest naganny, dziwi mnie to od wielu lat nie został zmieniony.Powinno być jak np. na Słowacji nie jesteś ubezpieczony płacisz grubą kasę tyle i aż tyle .Skończyłoby się z pajacowaniem w górach.
~GOPR2019-01-17 20:39:58 z adresu IP: (86.105.xxx.xxx)
I słusznie!
~Angie2019-01-12 21:41:33 z adresu IP: (178.36.xxx.xxx)
Jak jadę na narty za nasze granice, to wykupuję ubezpieczenie... Nic nie stoi na przeszkodzie by ubezpieczenie pokrywało koszty nieszczęśliwych wypadków. Za głupotę i pijaństwo powinno się płacić z własnej kieszeni
~grzegorz2019-01-12 17:39:45 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
a dla przykladu za głupotę czy to zima czy latem po 500
~ogrodniczek2019-01-11 12:46:25 z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
Gopr jest jedyną organizacją na Świecie, która nie pobiera opłat za akcje ratunkowe. Nie masz ubezpieczenia na ratunek w górach - płacisz z własnej kieszeni. Tak jak w innych krajach europejskich. Czas najwyższy skończyć z darmochą. stajs
~solo2019-01-16 22:05:12 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Salvamont, czyli odpowiednik polskiego GOPR działa we wszystkich górskich rejonach kraju, ale ze względu na olbrzymi obszar i stosunkowo małą ilość ludzi i sprzętu ratownictwo górskie w Rumunii posiada ograniczone możliwości działania. Salvamont nie wystawia rachunków za swoje usługi (samo ratownictwo górskie jest bezpłatne, tak jak w Polsce), ale pozostałe usługi, takie jak transport czy częściowe koszty leczenia nie są refundowane przez polski NFZ. Jeżeli chcemy uchronić się przed sporymi wydatkami powiązanymi z ewentualną akcję ratowniczą, musimy się odpowiednio ubezpieczyć.
~Oli2019-01-12 17:48:35 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
W Rumunii Salvamont działa jak GOPR. Interweniują za darmo. Więc nie jest jedyną.
~Adam2019-01-11 01:55:27 z adresu IP: (81.92.xxx.xxx)
No właśnie!
~grotołaz2019-01-11 00:14:00 z adresu IP: (89.238.xxx.xxx)
Mądrze mówi!
~góral2019-01-10 23:27:14 z adresu IP: (185.217.xxx.xxx)
Słusznie, a sierot z Wrocławia i okolic nikomu nie żal w górach.
~Sprawiedliwy2019-01-10 20:47:41 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
To proponuję też obciążyć kosztami za leczenie nieruchawych tłuściochów, co najpierw żrą byle co i siedzą z piwskiem przed TV, a potem mają zawał. Aha, no i jeszcze papieroski - leczenie raka płuc i innych chorób spowodowanych tym nałogiem (a lista jest dłuuuga) na koszt takich mądralińskich co palą.
~turysta2019-01-10 19:19:51 z adresu IP: (185.216.xxx.xxx)
100% racji!
~dziecko we mgle2019-01-10 09:40:00 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Zdecydowana większość tak zwanych "turystów " najczęściej z aglomeracji miejskich ma o wyprawach na szlaki w Sudetach pojęcie uksztaltowane na podstawie rozkosznych relacji z TV.Latwo miło i przyjemnie do czasu kiedy zmienia się pogoda i zaczynają się schody.Numer GOPR-u nie znany w szpilkach trodno wrócić ..latarka w domu a tak to gdzie my jesteśmy?Rozpacz.
~Edi2019-01-09 21:35:57 z adresu IP: (195.238.xxx.xxx)
Wprowadzić możliwość ubezpieczenia się. kto zapłacił ubezpieczenie będzie ratowany za darmo. kto nie, będzie pokrywać np. 20% kosztów akcji ratunkowej. Pieniądze z ubezpieczeń powinny być na GOPR. W przypadku bezzasadnych wezwań delikwent pokrywa 100% kosztu akcji.
~Roman2019-01-09 17:09:51 z adresu IP: (157.25.xxx.xxx)
Każda interwncja powinna być odpłatna! Chętnie zapłacę za uratowanie mi życia, bo w sytuacji zagrożenia pieniądze się nie liczą!
~Ciekawy2019-01-10 20:48:41 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
A zapłacisz też za żarcie tłuszczu i siedzenie przed TV (a potem zawał) i za papieroski?
~JaRos2019-01-08 20:51:15 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Akcja z p Szpilka była akcj transportowa a nie ratunkowa, i za takow GOPR powinien wystawić rachunek.
~Piotrek2019-01-08 19:20:11 z adresu IP: (188.147.xxx.xxx)
A kto by wtedy "Pumbusia" zawiózł na dół żenada....wstyd by mi bylo po czyms takim wystapic piblicznie..
~retor12-132019-01-08 17:33:03 z adresu IP: (37.247.xxx.xxx)
Od dawna ta sprawa powinna być uregulowana. Nie ma szacunku i pokory dla górskich zagrożeń w każdej porze roku nie mówiąc o ludziach z GOPR-u którzy narażają swoje zdrowie i życie dla nieodpowiedzialnych i ignorantów. Co mi tam zadzwonię i przyjadą i po strachu. W tym chorym kraju wszystko podporządkowane jest słupkom poparcia dla rządzących.
~Cesli2019-01-08 17:25:40 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
A podobno koszt akcji ratunkowej to kropla w morzu w porównaniu z kosztem ustrzymania stanu gotowości. Czyli nawet 600 akcji rocznie nie obciąża GOPRu. No to ja sie pytam, jak - qwa- jest??? W GOPR tez jus każdy swoja politykę uprawia? O co chodzi? (O kasę rzecz jasna, ale dokładnie jaka i od kogo?)
~D_mon_6662019-01-08 16:16:45 z adresu IP: (91.237.xxx.xxx)
Zrobić cennik ile kosztuje wyjście jednego ratownika, wyjazd ekipy, wylot helikoptera. Zaczynając od powiedzmy 3tys. jako najniższej kwoty. Od razu ludzie zastanowiliby się czy jest sens dzwonić. Jak ktoś jest przygotowany do wyjścia w góry to po taksówki nie dzwoni.
~Tom 2019-01-08 15:07:58 z adresu IP: (89.69.xxx.xxx)
Na Słowacji , w Niemczech, w Austrii - akcje są płatne. Dlaczego nie może być normalnie w Polsce ?
~Robo 2019-01-09 02:09:47 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Bo Polska to popier..ony kraj rzadzony przez zdradzieckie sprzedajne ku...rwy i mafie
~solo2019-01-08 15:04:39 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Często GOPR-owcy ryzykują własnym życiem , żeby jakiegoś co chciał swoim selfie pochwalić na facebooku ratować angażując dużą grupę ratowników - oni też mają żony, dzieci. NIESTETY akcja ratownicza kosztuje - bezzasadne wyjście w góry przy złych warunkach musi ponieść koszty. Niech się ubezpieczają i firma zapłaci za głupotę
~solo2019-01-08 14:59:31 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Jedźcie do Słowacji w góry - tam was skasują bez zmrużenia oka
~Góral2019-01-08 13:20:50 z adresu IP: (83.15.xxx.xxx)
Już dawno powinni kasować za akcję. A kogo nie stać niech się ubezpiecza lub siedzi w domu. Czemu wszyscy mamy płacić za niejednokrotnie zwożenie ludzi, którzy nie mają wiedzy i wyobraźni aby poruszać się w górach.
~Cesli2019-01-08 17:27:39 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Kogo nie stać??? A co ty za kupomózgi góral jesteś? Gory dla bogatych?
~kolega2019-01-08 12:49:22 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Niech Pan Górecki nie klapie tak językiem. Trzeba pamiętać , że kto jakim kijem włada, sam często od niego pada.
~Jack2019-01-08 12:55:10 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Każdy odpowiada za swoje postępowanie. Powinien być ukarany odpłatnością.
~Mi$2019-01-08 12:40:40 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Popieram ten pomysł. Działa w Alpach, może też działać u nas. Nikt nikogo nie zmusza do chodzenia po górach. Dobrowolna wycieczka, ratownictwo płatne.
~To ja 2019-01-08 14:03:56 z adresu IP: (31.2.xxx.xxx)
Jak najbardziej racja , zgadzam się.
~////2019-01-08 11:46:26 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
Wystarczy "Art. 160 § 1. Kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3." Człowiek, który siedzi w schronisku nie potrzebuje nagłej pomocy i nie trzeba po niego wysyłać grupy ratowników, jak po jakiegoś Szpilę.
~Taka mała2019-01-08 16:01:55 z adresu IP: (83.14.xxx.xxx)
Zgadzam się z Tobą w 100 % Tylko ratownicy to też nieźle odwalili. A mianowicie jak się dowiedzieli, że to ten ehm..."słynny" Szpilka to też pewnie liczyli na jakieś focie z nim. Znając życie nie było za dużo debili tego wieczoru w górach, nie było wezwań i z nudów i dla fotki polecieli. Zresztą znajomy z GOPRu(gdzie indziej), kiedyś opowiadał jak do skręconej kostki śmigłowiec wzywali, bo im się nie chciało poszkodowanej na desce zwozić, a akurat nowy był i się przelecieć chcieli. jak dla mnie to niesmaczne było. Dodam tylko,że chodziło o Skrzyczne w Szczyrku, także ten nie było trudnych warunków.
~Carat2019-01-08 11:45:38 z adresu IP: (83.12.xxx.xxx)
W pełni się zgadzam, żeby każdy, kto wychodzi w góry miał specjalne ubezpieczenie (tak jak w innych krajach). Dlaczego mam płacić (oczywiście GOPR jest finansowany z budżetu, czyli m.in. z moich i innych Polaków podatków) za nieodpowiedzialnych ludzi, którzy często bez doświadczenia, w "klapeczkach" czy "szpileczkach" idą w góry?