„Tylko Beethoven"– z cyklu „Najpiękniejsza klasyka w najlepszym wykonaniu"

materiały prasowe, jk | Utworzono: 2019-06-05 10:34 | Zmodyfikowano: 2019-06-05 10:35
„Tylko Beethoven"– z cyklu „Najpiękniejsza klasyka w najlepszym wykonaniu" - fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

„Tylko Beethoven"– z cyklu „Najpiękniejsza klasyka w najlepszym wykonaniu"
Data: 20 czerwca 2019 godz. 19.00
Miejsce: Sala Koncertowa Radia Wrocław

Filharmonia Uniwersytecka we Wrocławiu zaprasza na niezwykły ze względu na repertuar, jak i wykonawców koncert p.t. „Tylko Beethoven" – z cyklu „Najpiękniejsza klasyka w najlepszym wykonaniu" w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Uniwersyteckiej. Gościem specjalnym koncertu jest mega gwiazda – Valentina Lisitsa – fortepian – USA, drugi raz w Polsce i pierwszy raz w koncercie muzyki Beethovena. Wybrane utwory nie były jeszcze wykonywane w Polsce łącznie na jednym koncercie.
Program koncertu:

Cz. I
Ludwig van Beethoven – VII Symfonia A-dur op. 92

Przerwa ok. 15 min.

Cz. II
Ludwig van Beethoven – V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73

Valentina Lisitsa – fortepian

Wykonawcy koncertu:

Valentina Lisitsa – fortepian, USA
Andrej Nikolaev – dyrygent, Szwecja – Opera Królewska w Sztokholmie
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Uniwersyteckiej we Wrocławiu

INFORMACJE O WYKONAWCACH:
Valentina Lisitsa
Valentina Lisitsa – nazywana także „The Queen of Rachmaninoff" jest nie tylko pierwszą „gwiazdą YouTube" muzyki klasycznej, ale co ważniejsze, jest pierwszą artystką klasyczną, która przekształciła swój sukces internetowy w globalną karierę koncertową w głównych miejscach Europy, USA, Ameryki Południowej i Azji.Z ponad 180 milionami odsłon YouTube i około 400 000 subskrybentami jej kanału, Valentina Lisitsa jest jednym z najczęściej oglądanych klasycznych muzyków w Internecie, wykorzystując innowacje cyfrowe do mistrzostwa muzyki klasycznej i wydajności. Pod wrażeniem sukcesu YouTube, Royal Albert Hall, w bezprecedensowym kroku, otworzyła swoje podwoje dla londyńskiego debiutu Valentiny 19 czerwca 2012 roku.

Spektakularny recital w londyńskiej Royal Albert Hall przed 8000 widzami w czerwcu 2012 r. Ustanowił pieczęć na jej międzynarodowym przełomie. Słuchacze mieli możliwość wcześniejszego głosowania online na preferowany przez siebie program – formę udziału publiczności, która stała się jedną z „znaków towarowych" Valentiny Lisitsy. Główna wytwórnia DECCA dała Lisitsie ekskluzywny kontrakt na artystę, który tydzień później wydał koncert na żywo z Royal Albert Hall na CD i DVD. Ten koncert, nagrany i sfilmowany przez Decca Classics, stał się jej pierwszym wydawnictwem na etykiecie; był to również pierwszy w historii strumień HD na żywo w Google.

Valentina Lisitsa – pianistka urodzona w Kijowie. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła już w wieku 3 lat. Studiowała w Konserwatorium w Kijowie pod kierunkiem Ludmilly Tsvierko. Z jej wieloaspektową grą opisywaną jako „olśniewająca" Lisitsa czuje się swobodnie w rozległym repertuarze, od Bacha i Mozarta po Szostakowicza i Bernsteina; sam repertuar orkiestrowy obejmuje ponad 40 koncertów. Ma szczególne upodobanie do muzyki Rachmaninowa i Beethovena i każdego roku dodaje swój rozległy repertuar. Washington Post Online napisał o artystce: „To uderzające, że jej gra jest stosunkowo prosta. „Prosto" to nieodpowiedni termin na wirtuozerię. Nie podrywa muzyki. Nie stara się stworzyć osobowości, a tym bardziej narzucić to, co gra. Oferuje odczyty, które są, gdy przenikniesz przez satynowe zasłony miękkiego grania i grzmotu głośnego grania, zasadniczo szczere i bezpośrednie. Czujesz, że dostajesz silnego wykonawcę, ale także poczucie tego, czym jest ten kawałek, a nie jak gra w niego Lisitsa. Byłem pod wrażeniem, czasami oszołomiony, a czasem nawet zaskoczony okrucieństwem jej fortissimos. I jest również delikatnym, wrażliwym, płynnym graczem, który może delikatnie pulsować nad klawiszami z niezmąconą gładkością oleju. " W lutym 2013 roku Valentina Lisitsa zadebiutowała w dużej sali berlińskiej filharmonii, a także wystąpiła na BBC Proms w Royal Albert Hall London.

W 2014 roku wystąpiła z Orchestre de Paris u Paavo Järviego, ze Staatskapelle Dresden w Semperoper, w londyńskim Wigmore Hall i Prinzregententheater w Monachium. Najważniejsze wydarzenia z minionych sezonów to między innymi koncert całkowicie wyprzedany w Auditorio Nacional z Hiszpańską Narodową Orkiestrą, gdzie Valentina zagrała wszystkie koncerty fortepianowe, a także Rapsodię na temat Paganiniego Sergieja Rachmaninowa w jeden wieczór. Poprzedni sezon obejmował trasę z Rosyjską Państwową Filharmonią w Wielkiej Brytanii wraz z koncertami w Londynie, Edynburgu, Cambridge i Warwick, a także wycieczką do Ameryki Południowej do Buenos Aires, Porto Alegre, Belo Horizonte i Rio de Janeiro. Została zaproszona do występów na wielu festiwalach, takich jak Palermo Classica Festival, Festival der Stille w Kaiserstuhl (Szwajcaria), Festival Savoy Truffle w Megeve (Francja). Walentyna występowała także w RPA, Hiszpanii, Francji, Niemczech i Belgii, a także koncert na cześć króla Tajpej. W sezonie 2018/2019 Valentina gra koncerty z orkiestrami w USA, Finlandii, Korei Południowej, Włoszech i Szkocji. Ponadto recitale sprowadzą ją do Ameryki Południowej (Bogota, Kolumbia i Joinville, Brazylia), Portugalii (Sintra i Porto), Włoch (Messina i Catania), Stambułu, Pragi, Paryża, Barcelony i Pekinu (NCPA). Ponadto będzie artystką w rezydencji w Internationale Musikfestspiele Saar i Palermo Classica Festival. Jej dyskografia zawiera między innymi nagrania każdego koncertu fortepianowego Siergieja Rachmaninowa, dzieła Chopina, Philippa Glassa, Liszta i Scriabina, a także najnowszą płytę CD „Love Story – motywy fortepianowe ze złotego wieku kina" z główną muzyką filmową z lat 20. XX wieku.W 125. rocznicę śmierci Czajkowskiego w listopadzie 2018 r. Decca wydała specjalny CD-Box: pełne utwory na fortepian solo Czajkowskiego nagrane przez Valentinę Lisitsę (a także kilka duetów nagranych z mężem i partnerem duetu Alexei Kuznetsoffem). Niektóre prace zostały niedawno odkryte i nigdy wcześniej nie były nagrywane. W Polsce artystka wystapila w 2012 roku w Warszawie podczas festiwalu „Chopin i jego Europa".

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Uniwersyteckiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Uniwersyteckiej pod tą nazwą wystąpiła po raz pierwszy dnia 28.05.2019, ale została powołana do życia w 1997 roku przez Jana Ślęka głównie dla potrzeb Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej i nosiła nazwę Wrocławska Orkiestra Festiwalowa. Występowała we Wrocławiu i innych miastach, ciesząc się uznaniem publiczności i krytyki muzycznej. Aktualnie Dyrektorem Artystycznym Orkiestry Symfonicznej jest Viktor Kuznetsov, laureat Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Polsce w 1986 r i laureat Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. N. Paganiniego w Genui w 1987 r. Od 1991 r. mieszka i pracuje we Wrocławiu. Poza działalnością koncertową prowadzi także klasę skrzypiec we Wrocławskiej Akademii Muzycznej. Jest założycielem i Dyrektorem Artystycznym Wrocławskiego Zespołu Solistów Ricordanza, który obchodzi w tym roku XX-lecie działalności. Ricordanza koncertuje w kraju i za granicą, odnosząc sukcesy, o czym świadczą liczne recenzje i nagrania. Wrocławska Orkiestra Festiwalowa im. Johanna Straussa występuje we Wrocławiu i innych miastach, ciesząc się uznaniem publiczności i krytyki muzycznej. Muzycy tego zespołu są trzonem Orkiestry Symfonicznej, której skład uzupełniany jest w zależności od wymagań koncertu o dodatkowych muzyków z polskich i zagranicznych filharmonii. W ubiegłych latach Orkiestra Symfoniczna występowała pod nazwą Wrocławska Orkiestra Festiwalowa i Wrocławska Orkiestra Symfoniczna, a dyrygował nią maestro Jan Ślęk, oraz Marcin Grabosz. Orkiestrą podczas tegorocznych koncertów gościnnie dyryguje Andrej Nikolaev, skrzypek i dyrygent z Królewskiej Opery w Sztokholmie.
Cena Biletu: parter – I miejsca – 90 zł , II miejsca – 70 zł , balkon plus strefa VIP – 150 zł (bufety gratis)

Bilety do kupienia: www.filharmoniauniwersytecka.pl oraz bezpośrednio przed koncertem w holu Radia Wrocław

Reklama

Komentarze (4)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Dominik2019-06-14 14:17:05 z adresu IP: (144.48.xxx.xxx)
Po ile bilety?
~Alina2019-06-11 15:30:57 z adresu IP: (89.187.xxx.xxx)
Przystojny chociaż?
~Kamil2019-06-10 00:13:59 z adresu IP: (185.189.xxx.xxx)
~wrocławianka2019-06-09 01:34:01 z adresu IP: (185.128.xxx.xxx)
Wolę Bayer Full.