Czy Wrocław da się odkorkować? Czy powinniśmy się do korków przyzwyczaić?

Dariusz Wieczorkowski, d | Utworzono: 2019-12-09 21:05 | Zmodyfikowano: 2019-12-09 21:15

Z jednej strony, korki i awaryjna komunikacja miejska. Z drugiej, sporo inwestycji prowadzonych obecnie, ale też zaplanowanych na najbliższe lata. To krajobraz Wrocławia z perspektywy kierowców i mieszkańców. Czy Wrocław da się odkorkować? Czy może już powinniśmy się do korków przyzwyczaić? A w audycji Spór, polemika, dialog odpowiedzi poszukiwali: Elwira Nowak i Monika Kozłowska-Święconek (Urząd Miejski we Wrocławiu), Maciej Zathey (Instytut Rozwoju Terytorialnego), Jakub Nowotarski (Akcja Miasto) i Maciej Kruszyna (Politechnika Wrocławska).

POSŁUCHAJ:

„50 tysięcy podróżujących po Wrocławiu powinno zrezygnować z samochodu”

Reklama

Komentarze (38)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Olo2019-12-15 11:26:18 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Wrocław korkują głównie samochody z okolicznych wiosek a ich mieszkańcy nie mają prawa decydowania o losach miasta i wyborze prezydenta w wyborach. Takie prawa mają tylko wrocławianie, którzy ponoszą teraz koszty dzikiej zabudowy okicznych gmin i skrajnych dzielnic miasta. Pierwszy polityk, który zrozumie, że w wyborach liczy się tylko zdanie wrocławian zostanie prezydentem na długie lata.
~Mirakaz2019-12-14 06:10:41 z adresu IP: (69.7.xxx.xxx)
Moja propozycja jest taka: chcesz szybciej jeździć, zamontuj sobie TAXI. N.B. Mieszkam w Kanadzie i takich idiotyzmów nie widziałem.
~Grzech2019-12-12 22:27:08 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
We Wrocławiu zamiast zarządzać drogami i inwestycjami zarządza się konfliktem. Kolarze vs blachosmrody. Transport zbiorowy vs indywidualny. Piłkarze vs drogowcy. Buspasy vs reszta. I tak jakoś leci. A transport miejski powinien być zrównoważony. Większość mieszkańców korzysta lub chciałoby móc łączyć różne formy transportu. Preferowanie jednych kosztem innych to podsycanie konfliktów. Buspasy to recepta na wąskie gardła, które w dużej części wynikają z rażących błędów planistycznych (np. Klecińska, Zwycięska, Rondo Pileckiego, Wiejska/Avicenny) lub zaniedbań inwestycyjnych (niedokończone obwodnice kosztem stadionu dla garstki piromanów, brak kolei aglomeracyjnej, niewykorzystywany Świebodzki, KD pod nowym prezesem nabrały piachu w osie - tłumy zmuszają do przesiadki z pociągów do samochodów). Jak transport zbiorowy będzie wygodny i przewidywalny, to i ludzie się przesiądą.
~Janek2019-12-11 18:12:09 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
We Wrocławiu żyje 650tys ludzi. Dolny Śląsk to Poland 3 mln osób.Wroclaw ma A4 S8 Lotnisko Kolej. Co ma pozostała część Dolnego Śląska np. Kłodzko , Jelenia góra - 1 drogę z 1 pasem ruchu. Wątpię czy pozostali mieszkańcy chcą się zrzucać na metro dla Wrocławia bo w mieście są kotki.
~Grzegorz2019-12-11 18:35:55 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
3
Nie ma powodu by zrzucali się na metro. Tylko na drogi wojewódzkie. Tak to działa.
~Fred2019-12-11 09:55:24 z adresu IP: (165.225.xxx.xxx)
Nie da sie odkorkowac duzego, dynamicznego miasta. Im wiecej drog bedzie, tym wiecej osob bedzie korzystac z samochodow. Jedyne rozwiazanie jakie sie sprawdza na swiecie, to sprawna i niedroga komunikacja miejska. Kazde inne rozwiazanie bedzie tymczasowe...
~rafka2019-12-11 09:00:28 z adresu IP: (195.182.xxx.xxx)
@Paweł - oczywiście Wrocław da się odkorkować. Drogą do tego jest sprawienie, aby wszyscy, którzy nie muszą jeździć własnym samochodem, przestaną to robić (około połowy obecnych użytkowników aut). Jedynym sposobem na zwiększenie jakości i niezawodności MPK jest uwolnienie tramwajów i autobusów od korków oraz zapewnienie odpowiedniego bieżącego utrzymania. Oba trendy zostały wstrzymane w pierszej połowie obecnej dekady ("żyjemy w paradygmacie piłki nożnej") i dopiero teraz do nich wrócono. Zmiana przyzwyczajeń jest bolesna, ale ona nastąpi. Dzięki wydzielonemu torowisku i buspasom mając ten sam tabor i załogę jesteś w stanie zwiększyć częstotliwość i obniżyć koszty. Bez nich nie jesteś w stanie spełnić warunków, o których piszesz. Inna sprawa, że można je złagodzić dzięki technologii. Już teraz nigdy prawie nigdy nie czekam na przystanku. Przed wyjściem z domu/pracy włączam aplikację iMPK i sprawdzam gdzie jest tramwaj/autobus, w który chcę wsiąść.
~Paweł2019-12-10 22:26:19 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Wrocław da się odkorkować. Korki powstają przez złe planowanie infrastruktury oraz komunikacji miejskiej. Samo nieprzemyślane i niepodparte żadnymi danymi i argumentami niż "bo morzna*" stworzenie buspasa na Grabiszyńskiej spowodowało korki na Gajowickiej, Inżynierskiej, Kruczej, Stalowej. Sam przesiadłem się z mpk na samochód z prostej przyczyny - spotkać autobus, który przyjedzie (nie mówiąc już o punktualności) to rzadkość. Pierwszy przesiądę się do autobusu, który będzie: a) często kursować, b) jeździć według rozkładu jazdy (może i długo jechać) c) będzie miał podane rzeczywiste czasy przejazdu. Niestety w magistracie tego nie rozumieją i niektórzy wprost przyznają, że jak zakorkuje się miasto to ludzie zaczną korzystać z mpk. Normalnie żelazna logika - tylko na polaków zadziała wręcz odwrotnie - kupią więcej samochodów.. *-pisownia celowa.
~Grzegorz2019-12-10 13:36:52 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Źle postawione pyranie. W szczycie korki będą. To norma. Ale czy muszą być tak duże? Pewne źródła korków należy eliminować. Nie mam tu na myśli bus pasów. Przebudowa wiaduktu na Boya. Przebudowa skrzyżowań Zwycięskiej z Karkonoską, Grabiszyńskiej z Klecińską, węzla autostrady A4 Bielany. Do tego koniczne zamknięcie 2 obwodnic. No i do tego szybki transport miejski, rozbudowa transportu dojazdowgo do miasta, parkingi PiJ.
~Grzegorz2019-12-11 10:21:41 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
14
Acha, wspomniane modernizacje to nie tylko budżet Miasta, ale też Eojewództwa i Gdaki.
~Grzegorz2019-12-11 10:19:57 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
2
Rafko, trudno mi wstrzymać się od złośliwosci, jak czytam coś takiego. Jakie recepty przerabiano? Obwodnice, czy bezkolizyjne skrzyżowania? Który ze wspomnianych przeze mnie punktów to modernizacja niezgodna z obecnymi trendami komunikacyjnymi? W obrębie tras wlotowych i obwodnic nie robi się wielopoziomowych skrzyżowań? A może tworzenie niedorozwiniętych obwodnic to światowy standard? Kosztuje miliardy? To jest kwestia ludzkiego życia. Pojmij że ta. Wadliwa infrastruktura drogowa to wypadki, to nadmierna emisja spalin. To nie jest miejsce na ideologie. A że nacisk na transport publiczny powinien być? No jasne. Wrocław i tak malo w tym względzie robi. To żadna wymówka. 100% czego? Jaki jest budżet Wrocławia? Pewnie jakie 5-6 miliardów.
~rafka2019-12-11 09:05:42 z adresu IP: (195.182.xxx.xxx)
4
Każda z inwestycji, o których piszesz to koszt co najmniej kilkadziesiąt milionów złotych. Razem to już miliardy. A efekt będzie taki, że przybędzie nam kolejnych kilka lub kilkadziesiąt tysięcy samochodów. Te recepty przerabiano na świecie wielokrotnie. Zawsze kończy się tak samo - jeszcze większymi korkami. Oczywiście nie znaczy to, że nie masz racji - np. obwodnice należy domknąć. Ale w pierwszej kolejności należy uzupełnić sieć tras transportu zbiorowego (tramwaje, autobusy z wydzielonymi trasami, kolej). I to jest robione (100% budżetu jest wykorzystywane na inwestycje).
~derta2019-12-10 12:42:19 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Tak - jak zakończy się obwodnicę śródmiejską i wschodnią Układ komunikacyjny jest krwiobiegiem miasta – kiepski, to zawał Ale tego architekt miasta i urbanista nie zostali nauczeni - to muszą mieć wykute w pamięci .Wydając pozwolenie na budowę kolejnych budynków, osiedli należy zapewnić dla tego kompleksu układ komunikacyjny - spełniający swoją funkcję nawet za 20 lat. Układy dwupasmowe z pasem dla MZK. Jeżeli miasto chce czystego powietrza , to tylko komunikacja zbiorowa. Niestety wszystkie osiedla takowego rozwiązania nie posiadają. To wszystko odbija sie na egzystowaniu mieszkańców, ludzi docierających do pracy, dzieci do przedszkola, szkoły, dotarcia Pogotowia, Straży Pożarnej itd, itp . Duża dwója dla architektów.
~franek2019-12-10 12:27:05 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Szkoła, przedszkole, żłobek - brak miejsca ale dostał się Pan/Pani do innego drobne 15-20 min dojazdu i co rodzic robi wsiada do auta. Panowie i Panie powinni wyjść na ul. Inżynierską i zapytać mieszkańców czy cieszą się z nowych Bus Pasów. I na koniec do redaktora prowadzącego - jak się zaprasza gości to wypadałoby zaprosić ktoś kto jest przeciw. A tak to debata o niczym. Pani mówiąca o płynności komunikacji chyba nie wie co mówi. XXI w a pan mówi o jednym pasie ruchu. Proszę pojechać do Monachium, Barcelony i nie opowiada bzdur. Dlaczego stoicie w korku bo Akcja Miasto w osobie Jakub Nowotarski wam to załatwił.
~Jacek S. ma kota2019-12-10 10:37:25 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Co tak naprawdę rozwiąże wydzielona linia tramwajowa w świetle ulicy Rogowskiej? Ludzie będą się z pociągu mającego za 9 min być centrum, przesiadać na tramwaj? Chyba kot rządzi.
~wrocławianin2019-12-10 10:03:35 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
$utryk to majster od korków ulicznych i kolosalnych nagród dla wybranych.
~IRYD2019-12-10 09:59:15 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
Wszystko się da zrobić, tylko trzeba do tego ludzi mądrych, a nie tylko "odpowiednio" wynagradzanych za przytakiwanie... Wrocław może być przyjaznym mieszkańcom miastem ( wszystkim bez wyjątku: kierowcom, pieszym i rowerzystom), trzeba tylko skończyć z populizmem i autopromocją pewnych włodarzy, którzy zapomnieli, że kampania wyborcza się skończyła rok temu. Trzeba zabrać się do pracy i realizacji obietnic. Chyba, że jedynym celem jest "załapanie" się na kolejną ostatnią kadencje... Czy to przypadek, że inwestycje mają się kończyć tuż przed wyborami?
~Dziadek Tomek2019-12-10 08:04:21 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Żebracza polityka. Polityka komunikacyjna "miastowych" sprowadza się do świadomego niszczenia infrastruktury - okaleczania miasta. Wiadomo bowiem, że na niepełnosprawne miasto można dostać litościwe grosze - dotacje. To zauważył S, Bareja w Alternatywy 4 gdzie dotacje przyznano najgorszemu osiedlu. Być może jest to cwana polityka, ale dla nas, wrocławskich autochtonów, oznacza
~Dziadek Tomek2019-12-10 08:27:38 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
6
Prawo Dziadka Tomka. Im gorszy jest transport miejski tym więcej jest na drodze rowerzystów. Ruch rowerowy wynika bowiem z desperacji, a nie z miłości do pedałowania.
~Dziadek Tomek2019-12-10 08:19:42 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
2
Prawidłowość jest prosta. Im gorszy transport publiczny tym więcej rowerzystów.
~Dziadek Tomek2019-12-10 08:13:09 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
5
Żebracza polityka. Polityka komunikacyjna "miastowych" sprowadza się do świadomego niszczenia infrastruktury - okaleczania miasta. Wiadomo bowiem, że na niepełnosprawne miasto można dostać litościwe grosze - dotacje. To zauważył S, Bareja w Alternatywy 4 gdzie dotacje przyznano najgorszemu osiedlu. Być może jest to cwana polityka, ale dla nas, wrocławskich autochtonów, oznacza kłopoty, korki, koszty, wykluczenie i upodlenie. Mam nadzieję, że ci mędrcy i fachowcy otrzymają adekwatną zapłatę w stworzonym przez siebie piekle.
~Karta świąteczna2019-12-10 07:44:19 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Serdecznie dziękuję za kreatywną politykę utrudniania życia kierowcom i arcygłupie rozwiązania komunikacyjne - zamalowywanie pasów, cykle świetlne po 5 sekund i wszechobecne hulajnogi. Od sprowadzenia ruchu samochodów do poziomu dna nie poprawi się jakość miejskiej komunikacji. Spokojnych Świąt!
~Jacek2019-12-10 00:45:50 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Niby 650 aut na 1000 mieszkańców ale ta sama statystyka mówi że najwięcej we Wroclawiu zarejestrowanych jest... Fiatów 126p (maluch). I teraz proszę wyjrzeć na ulicę i policzyć maluchy... Chciałbym żeby debata opierała się na faktach i prawdziwych liczbach. I ocena decyzji też. Wtedy możemy np. powiedzieć, że przed inwestycja X z podróż z punktu A do punktu B trwała dłużej lub krócej. Należy ocenić funkcjonowanie komunikacji: skąd i dokąd podróżują lub chcieliby poruszać się pasażerowie. Od lat 70 tych układ lini autobusowych i tramwajowych się nie zmienił. A teraz ludzie pracują w innych miejscach i osiedla ja się w nowych miejscach. Narazie dyskusja trwa w oparciu o fałszywe dane, a odczucia ludzi są takie, że korki przed AOW i przed ITS, kiedy TIRy jeździły po Wrocławiu były mniejsze, a komunikacja działa podobnie.
~////2019-12-10 11:22:32 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
2
nie sądzę żeby ludzie ludzie nie wyrejestrowywali swoich swoich samochodów . teraz jest na to "bacik" w postaci drogiego OC .
~rafka2019-12-10 09:12:54 z adresu IP: (195.182.xxx.xxx)
1
To prawda, że dane o liczbie zarejestrowanych aut są przekłamane przez niedotrzymywanie obowiązku ich wyrejestrowania, ale lepszych nie mamy. Nie zmienia to faktów: jesteśmy całkowicie zalepieni samochodami. Problemy z parkowanymi samochodami mają już nawet osiedla o zabudowie jednorodzinnej. W dyskusji padło, że miasto ma przygotowane nowe trasowanie transportu zbiorowego w oparciu o badania ruchu i będzie je konsultować. Polskie miasta, które robiły to w przeszłości poległy - siła przyzwyczajenia do swoich linii jest zbyt duża. Mam nadzieję, że we Wrocławiu się uda.
~Kierowca zaopatrzenia 2019-12-10 00:07:57 z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Pozwólcie nam normalnie pracować, przez te wasze super pomysly jezde sie nie da..!!!
~Xyzz2019-12-09 22:54:33 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
Towarzystwo poparcia polityki gnojenia ludzi w akcji. Radio Wrocław wzięło za kampanie reklamowa buspasow i teraz zaprasza ludzi z odpowiedniego klucza, a mieszkańcy płaczą i uszą nie wierzą co oni wygadują.
~Jurek2019-12-09 22:31:12 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Wystarczy spojrzeć jak wszyscy stoją w korku a buspas jest wolny. Trochę to przypomina Panów którzy moga i poddanych którzy nie mogą a nie inteligentne rozwiazanie służące poprawie przpustowowści miasta.
[email protected]2019-12-10 07:47:25 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
0
Autobusy jeżdżą wg rozkładu a nie „w każdej chwili”. Poza tym na Traugutta nie ma dziennych autobusów a jest buspas. Ile km torowisk tramwajowych mogłoby służyć za buspasy, gdyby nie projektował ich ktoś nierozgarnięty i były wybudowane na płytach a nie wysypane tłuczniem?
~Buspas2019-12-10 00:31:23 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
6
właśnie temu służy, by był wolny i w każdej chwili mógł tamtędy przejechać tramwaj lub autobus. Dzięki temu wiele osób oszczędza sporo czasu podczas przejazdu komunikacją miejską. A jak ktoś chce być wygodny i wozić cztery litery swoim autkiem to niestety musi liczyć się z ograniczeniami. Ulice nie są z grumy i się ich nie poszerzy, a samochodów coraz więcej. Niestety trzeba przyjąć do wiadomości prosty fakt, że liczba samochodów w mieście musi maleć.
~Kolejarz122019-12-09 22:11:35 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Nie ma takiej rury co nie da się odetkać, mawiał wieszcz. Są w Europie większe miasta i možna się w nich poruszać, trzeba tylko pojechać i brać przykład. Brak przejazdu przez nieużywane torowisko do Dworca Świebodzkiego, wyburzanie estakad, zwężanie jezdni to nie są działania mądrych wizjonerów inżynierii ruchu.
~Jacek S. ma kota2019-12-09 21:55:56 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Wrocławianie nie chcieli tramwaju na Nowy Dwór. O tym zadecydował jednoosobowo Jacek Sutryk.
~ttttttt2019-12-10 15:55:24 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
3
myslałem ze na robotniczej w strone N dworu powstania ta estakada i ulice co widzialem na wi,ualizacji w 2012 roku a tu jakas h.a wystarczy zobaczyc co odje...li na jagodnie tyle miejsca a oni po 1 pasie ruchu to nie wioska tylko wielkie miasto
~Mieszkańcu2019-12-10 14:53:39 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
6
To mówisz o sobie, że są was tysiące? Tramwaju na Muchobór Wielki nie będzie. O tym też rozmawiano na Chociebuskiej.
~Mieszkaniec2019-12-10 11:18:46 z adresu IP: (194.8.xxx.xxx)
2
Na spotkaniu na Chociebuskiej było 50-100 osób. A domagających się tramwaju na Nowy Dwór i Muchobór są tysiące.
~////2019-12-10 11:02:41 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
3
dla czego przygłupie piszesz wrocławianie mając na myśli tylko swoja osobę ??
~Mieszkańcu2019-12-10 01:41:01 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
5
Ależ możesz to prosto udowodnić, publikując transkrypt z obrad ze spotkania z mieszkańcami ND w MDK na Chociebuskiej :))))))).
~Mieszkaniec2019-12-09 23:15:02 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
2
Dlaczego kłamiesz? Dutkiewicz nie chciał tramwaju na Nowy Dwór, ale mieszkańcy tak się domagali, że musiał zmienić zdanie. Sutryk wtedy nawet nie myślał że będzie prezydentem.