Szczepionkowe zamieszanie w Złotoryi

Karolina Bieniek, WK | Utworzono: 2021-02-01 15:48 | Zmodyfikowano: 2021-02-01 15:50
Szczepionkowe zamieszanie w Złotoryi - fot. Patrycja Dzwonkowska
fot. Patrycja Dzwonkowska

Okazało się, że Złotoryja postanowiła przeprowadzić własne zapisy na szczepienia przeciwko COVID-19 dla osób po osiemdziesiątce. Miasta nie było w systemie rejestracji online, decyzją burmistrza Złotoryi. Robert Pawłowski krytykuje rządowy system zapisów, gdzie obowiązywała zasada "Kto pierwszy ten lepszy":

Złotoryja prowadziła więc własne zapisy na szczepienia przeciw COVID-19 dla osób po osiemdziesiątce, a o kolejności szczepień decydowała data urodzenia.

- Niestety część mieszkańców dowiedziała się o tym za późno, próbując się zarejestrować przez rządową platformę - tłumaczy radna Barbara Zwierzyńska-Doskocz:

Miasto uważa, że złotoryjski system się sprawdził, a zapisy nie bez powodu prowadził Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej czy też Związek Emerytów i Rencistów. Założenie było takie, że członkom tych organizacji łatwiej będzie dotrzeć do seniorów. To jednak zdaniem mieszkańców, mimo szczerych chęci, się nie udało.

POSŁUCHAJ CAŁEGO MATERIAŁU:

Część 1:

Część 2:

KOMENTARZ BIURA PRASOWEGO DOLNOŚLĄSKIEGO URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO:

Informujemy, że na szczepienie przeciwko COVID-19 można zapisać się na trzy sposoby: za pośrednictwem dedykowanej infolinii pod numerem 989, poprzez platformę elektroniczną lub poprzez kontakt z wybranym punktem szczepień.

Zgłoszenie do realizacji Narodowego Programu Szczepień przez placówki było dobrowolne - chętne punkty podpisywały umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Województwo dolnośląskie zostało w tym zakresie bardzo dobrze zabezpieczone, dzięki czemu mamy najlepszy wynik w Polsce jeśli chodzi o procent zaszczepionych mieszkańców w województwie. Gmina Złotoryja zgłosiła 3 takie punkty, a w powiecie jest ich łącznie 9.

Należy podkreślić, że jedyne co nas dzisiaj ogranicza to dostępność szczepionki. Unia Europejska zobowiązuje się do równoczesnej dystrybucji szczepionek do wszystkich krajów członkowskich. Czas dostaw zależy jednak od producentów.

Pracownicy infolinii zadzwonią do każdego seniora, który przekaże swoje dane, jak tylko pojawią się szczepionki w Polsce, a w konsekwencji nowe terminy i zaproponują konkretną datę szczepienia. Możemy zagwarantować, że każdy senior w Polsce, który będzie chciał się zaszczepić, zostanie zaszczepiony.

Jednocześnie informujemy, że każda gmina otrzymuje dofinansowanie w wysokości 3 tys. zł. umożliwiające powołanie koordynatora ds. szczepień, do obowiązków którego należy obsługa gminnej infolinii oraz przekazywanie obywatelom informacji dotyczących realizacji Narodowego Programu Szczepień.

Ponadto, regularnie organizowane są spotkania sztabów kryzysowych dla przedstawicieli gmin i powiatów z udziałem przedstawiciela wojewody w celu omówienia realizacji tego przedsięwzięcia oraz wyjaśnienia wszelkich wątpliwości. Podczas spotkań zachęcaliśmy przedstawicieli gmin i powiatów do przeprowadzenia lokalnej akcji informacyjnej.

Wyjaśnienie dolnośląskiego NFZ

Harmonogramy szczepień zgłaszają do systemu same punkty zakwalifikowane do Narodowego Programu Szczepień. Pula dostępnym miejsc jest następnie udostępniana do rejestracji przez infolinię, online i osobiście. W trosce o seniorów POZ umożliwia rejestrowanie terminów wewnętrznych, na które zarejestrować mogą wyłącznie punkty szczepień.

Każdy kto będzie chciał się zaszczepić, a nie udało mu się zarejestrować na konkretny termin szczepienia, zostanie zaszczepiony kiedy tylko będą docierały do nas kolejne dawki szczepionek. Osoby, które mają skierowanie na szczepienie, ale w ich okolicy nie ma już dostępnych terminów mogą zgłosić swoją chęć zaszczepienia i zostaną powiadomione o wolnym terminie kiedy się taki pojawi. Można zgłosić się samemu lub może to za nas zrobić bliska osoba, np. opiekun lub ktoś z rodziny. Zgłosić się na szczepienie można na cztery sposoby:

1. Bezpośrednio w wybranym punkcie szczepień, jednak zwłaszcza w przypadku osób starszych lepiej nie narażać się na zakażenie i nie zgłaszać się osobiście tylko zadzwonić do przychodni.

2. Telefonicznie na bezpłatnej, całodobowej infolinii 989.

3. Wejść na stronę szczepimysie.pacjent.gov.pl i wypełnić formularz, w którym podajemy imię nazwisko, pesel, kod pocztowy, numer telefony i ewentualnie adres email.

4. Wysłać sms o treści SZCZEPIMYSIE na numer 664 908 556 i postępować wg kolejnych wskazówek, które otrzymamy.

Niezależnie od wybranej drogi zapisu, kiedy tylko będzie dostępny termin szczepienia, zostaniemy o tym poinformowani.

Reklama