Środa Śląska: XEOS zawiesza działalność. Zwolnionych zostanie nawet kilkaset osób

PAP, GN | Utworzono: 2021-06-08 14:41
Środa Śląska: XEOS zawiesza działalność. Zwolnionych zostanie nawet kilkaset osób - fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe

W przesłanym we wtorek komunikacie napisano, że zawieszenie działalności zakładu, w który zainwestowano miliard zł, jest spowodowane trwającą od półtora roku pandemią.

“Branża lotnicza jest jedną z tych, które kryzys dotknął najbardziej - znaczne ograniczenie ruchu lotniczego na całym świecie, trwające długie miesiące uziemienia całych flot oraz niskie wskaźniki wykorzystania samolotów szerokokadłubowych sprawiły, że zapotrzebowanie na remonty silników lotniczych znacznie się obniżyło” - napisano w komunikacie.

Jak podano, oprócz ogólnej destabilizacji rynku lotniczego dodatkową przyczyną przejścia XEOS w tryb hibernacji jest zmniejszony globalny popyt na serwis naprawianych w średzkim zakładzie silników GEnx2B (napędzających szerokokadłubowe Boeingi 747-8). Wykazują one bowiem coraz dłuższy okres działania na skrzydle. Ponadto w czasie została przesunięta także data wejścia do eksploatacji silnika GE9X (drugiego z portfolio XEOS). Przesuwa to o kilka lat potrzebę ich remontów.

“Po rozważeniu wszystkich opcji wyjścia z tej sytuacji doszliśmy do momentu, w którym postanowiliśmy podjąć niezwykle trudną, jednak dogłębnie przeanalizowaną decyzję o zawieszeniu działalności firmy. Szczegóły dotyczące ponownego otwarcia będą przedmiotem dalszych uzgodnień, natomiast ich przebieg będzie uwarunkowany terminem prognozowanego, przyszłego ożywienia rynku oraz wzrostem popytu na serwis silników lotniczych” - powiedzieli cytowani w komunikacie przedstawiciele joint venture Dietmar Focke, dyrektor pionu serwisu silników w Lufthansa Technik oraz Maria Deacon, dyrektor generalna nadzorująca sieć zakładów serwisowych w GE Aviation.

Dodali, że w czasie hibernacji wykonywane będą niezbędne działania infrastrukturalne, które zagwarantują utrzymanie budynku oraz jego wyposażenia w stanie operacyjnym. Rozpoczęta w 2019 roku budowa jednej z największych komór testowych w skali światowej zostanie ukończona, pomimo przejścia samego zakładu w tryb hibernacji. Prace konstrukcyjne potrwają do września 2021 roku. Firma pracuje aktualnie nad szczegółowym, rozpisanym na kilka następnych miesięcy, planem przejścia zakładu w tryb hibernacji.

Jak podano, proces redukcji etatów rozpoczyna się we wtorek od powiadomienia związków zawodowych, co otwiera obligatoryjne negocjacje. Po ich zakończeniu oraz podpisaniu umowy pomiędzy XEOS oraz związkami zawodowymi rozpocznie się procedura restrukturyzacji, która obejmie cały personel firmy XEOS, czyli ok. 220 osób.

“Deklarujemy szerokie wsparcie dla pracowników, aby pomóc im odnaleźć się na rynku w tej nowej sytuacji. Szczegóły dotyczące wsparcia zostaną wypracowane po negocjacjach ze związkami zawodowymi. Jesteśmy przekonani o wysokich kompetencjach i kwalifikacjach naszych kolegów, dlatego będziemy promować ich kandydatury do pracy w branży lotniczej i branżach pokrewnych, a także w innych zakładach Lufthansy Technik i GE Aviation“ -powiedzieli cytowani dyrektorzy zarządzający XEOS Thomas Lange i Rob Burton.

Lokalizacja w Polsce tej wartej miliard złotych inwestycji została ogłoszona w 2016 roku. Nowoczesny zakład został zbudowany w rekordowo szybkim czasie 16 miesięcy. Równolegle firma szkoliła mechaników silników lotniczych we własnym centrum szkoleniowym na Bielanach Wrocławskich oraz w zakładach Lufthansy Technik w Niemczech i GE Aviation w Wielkiej Brytanii. Uroczyste otwarcie i przyjęcie pierwszych silników do naprawy miały miejsce w 2019 roku. Przed wybuchem pandemii w firmie zatrudniano 300 osób z 14 narodowości.

Element Serwisów Informacyjnych PAP
Reklama

Komentarze (7)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Franio2021-06-09 23:26:16 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Wszędzie ta sama treść podana do PAP. Już nie mogę się doczekać pierwszych wywiadów z bylymi już pracownikami.
~Co na to peowskie2021-06-08 17:04:41 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
władze powiatu średzkiego?
~Kuba2021-06-09 13:46:17 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
A co ma piernik do wiatraka. Maja wykupić zakład czy kilkadziesiąt samolotów i wysłać silnik do remontu do Xeosa? Czy może maja płacić załodze pensje przez kolejne 5 lat ?
~Antoni2021-06-08 16:25:08 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
A co ma PIS do pandemii. Zapytaj Chińczyków i tych co ich wspierali z przeludnieniem ziemi.
~wujek dobra rada2021-06-08 14:53:48 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Igg żartujesz ? każdy zakład szuka w tej okolicy, na dolnym śląsku brakuje ludzi do pracy.
~Igg2021-06-08 14:48:21 z adresu IP: (94.172.xxx.xxx)
Co na to pis, mają jakieś pomysły co z tymi ludźmi zrobić ?
~no bez jaj2021-06-08 21:28:01 z adresu IP: (188.121.xxx.xxx)
nie jestem wyborcą PiS, szczerze niecierpię tych synów niegodnych Pań. Ale nic z tym nie mają wspólnego. Co za głupi komentarz. Linie lotnicze zmniejszyły ilość lotów o 50-70%. Raczej doczekamy się powrotu, ale jeszcze chwila. Realnie technik lotniczy jest dużo droższy niż pracownik produkcji. Dlatego, jeżeli będzie to miało sens, utrzymają niektórych. Jeżeli nie zwolnią. I tyle. Roboty obecnie jest pełno - szkoda tylko tych, którzy: - w imię start-upu pracowali ponad siły - specjalistów od lotnictwa (Ci będą mieli realny problem przez rok-dwa)