Kolej wróci do Bogatyni

BT, mat. prasowe | Utworzono: 2021-08-30 13:56
Kolej wróci do Bogatyni - fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe

- Podpisana dziś umowa pozwala nam wkroczyć w kolejny etap tej inwestycji. Następnym krokiem jest studium planistyczno-prognostyczne, które pozwoli określić zakres i koszty rewitalizacji oraz umożliwi otrzymanie dofinansowania z rządowego programu Kolej Plus. Wpięcie Bogatyni i okolicznych miejscowości w siatkę połączeń kolejowych jest dla nas niezwykle istotne. Jako samorząd województwa systematycznie przejmujemy dotychczas nieużywane linie od PKP i po przeprowadzeniu niezbędnych prac modernizacyjnych będziemy uruchamiać na nich połączenia pasażerskie – mówi marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych i Samorządowców.

Samorząd województwa Dolnośląskiego przejął już 19 z planowanych 22 nieczynnych linii kolejowych. Projekt rewitalizacji linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia został zgłoszony w ubiegłym roku przez Województwo Dolnośląskie do Programu Kolej+. Koncepcja uzyskała pozytywną ocenę formalną i została zakwalifikowana do II etapu naboru w ramach Programu. Jednym z kluczowych elementów wniosku w ramach II etapu naboru jest przygotowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

Dzięki podpisanej dziś umowie jego sfinansowanie będzie możliwe dzięki współpracy samorządu województwa i samorządu Bogatyni. Koszt oszacowano na 1,4 mln złotych i samorządy podzielą się nim po połowie. Z uwagi na brak woli współpracy ze strony większości lokalnych samorządów: Miasta Zgorzelec, Gminy Zgorzelec, Gminy Sulików oraz Powiatu Zgorzeleckiego przy projekcie rewitalizacji kolejowej realizacja dokumentacji dla II etapu naboru została czasowo wstrzymana. Jedynie Gmina Bogatynia od początku wyrażała zainteresowanie i wolę współpracy przy tym ważnym społeczne projekcie. Dzięki uchwale samorządu Bogatyni o zabezpieczeniu środków finansowych w wymaganej kwocie województwo dolnośląskie kontynuuje również kompletowanie dokumentacji dla tego projektu.

- Decyzja władz regionu o rewitalizacji tej linii niezwykle nas cieszy. Podpisana dziś z Marszałkiem umowa zbliża nas do zrealizowania tej istotnej dla Bogatyni inwestycji. Dziękuję wszystkim, którzy wspierali ten projekt i wierzę, że dzięki współpracy z samorządem województwa i rządem uda nam się go sprawnie zrealizować – dodaje Wojciech Dobrołowicz, Burmistrz Bogatyni.

Tym samym ogłoszony został przetarg na wyłonienie wykonawcy, którego zadaniem będzie opracowanie wspomnianego studium dla tego projektu. Otwarcie ofert w przetargu planowane jest na 19 września 2021r.

Element Serwisów Informacyjnych PAP

Komentarze (10)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~historyk Leuthen2021-08-31 00:28:57 z adresu IP: (158.140.xxx.xxx)
Składy będą kilkanaście razy dziennie niemal ocierały się o pobliskie domy mieszkalne, których nabudowano, gdy tory rdzewiały nieużywane. Teraz pociągi do Bogatyni stanowić będą ogromne niebezpieczeństwo dla zwierzyny, ale i ludności, w tym dzieci, np. chcącym przekraczać ul. Kopaczowską do szkoły. Szykuje się niezły horror.
~hanke452021-08-31 00:27:25 z adresu IP: (158.140.xxx.xxx)
Taaa, udało się od 'gupiej unii' wyrwać dotacje, to na siłe tworzy się przedsięwzięcia, by dać zarobić znajomym królika. Głupota totalna ta linia do Bogatyni, po pierwszej fali euforii, składy będą jeździć - z braku pasażerów - coraz rzadziej. Nieopłacalna głupawka.
~fan kolei z forum sudety2021-08-31 00:25:17 z adresu IP: (158.140.xxx.xxx)
Jeszcze raz - Lwówek, Karpacz i Kowary tak, Bogatynia to fanaberia, ale oczywiście jestem za koleją, lepsza pracująca w sezonie w weekendy linia do Lwówka niż kolejna magistrala do Sobótki czy do Bogatyni za dużo większe pieniądze. Tyle że to nie powinien być priorytet. Pozostanę przy swoim zdaniu znam i potencjał, i badania, i historię, jako praktyk boję się że jedna nieudana reaktywacja położy program na lata. Dlatego jestem przeciw, i chyba zagrożenia jej budowy nie ma za bardzo patrząc na koszty i na sytuację polityczną (inicjator - radny, mieszkaniec Bogatyni jest obecnie w opozycji)
~kukur2021-08-31 00:22:43 z adresu IP: (158.140.xxx.xxx)
Jako mieszkaniec Wrocławia z przyjemnością przejechałabym się po ścieżce rowerowej do Bogatyni zrobionej na miejscu torów. Kamienna Góra zainwestowała w takie ścieżki rowerowe i popatrzcie jak turystyka tam rozkwitła. Droga jest zbyt ruchliwa żeby jechać po niej rowerem.
~Paweł z forum Sudety2021-08-31 00:21:37 z adresu IP: (158.140.xxx.xxx)
Kolej do Bogatyni to kolejne miliony wrzucone w błoto, w mojej ocenie nietrafiony i kosztowny pomysł garstki osób. A może by tak wykorzystać skąd inąd piękną widokowo trasę na drogę rowerową i trasę biegową, na którą jest zapotrzebowanie. Sens mają, owszem, pociągi do Lwówka przez słynny most i do Karpacza, tam zawsze można liczyć na turystów a i mieszkańcy też pewnie skorzystają. Taki linie należy reaktywować. Pozdrawiam i życzę logiki w myśleniu i planowaniu iwestycji. Zapytajcie Państwo mieszkańców o potrzeby i oczekiwania, zamiast uszczęśliwiać na na siłę.
~Stanisław Kukurowski2021-08-31 00:20:55 z adresu IP: (158.140.xxx.xxx)
Ta trasa pociągu do Bogatyni nigdy nie była atrakcyjną trasa lepiej by było uruchomić trasę do Lwówka przez Wleń, Pilchowice o wiele była by dłuższa i bardziej turystyczna. Do Sobótki też nie ma sensu bo tam po drodze są same wsie o ile sie nie mylę
~bezrobotny historyk2021-08-31 00:20:01 z adresu IP: (158.140.xxx.xxx)
A czy miłośnicy poniosą konsekwencje kiedy okaże się że do jazdy tymi bzdurnymi pociągami do Bogatyni nie będzie chętnych? Przypominam że busy i autobusy latają co kilkanaście minut w tych kierunkach, a przystanek w Bogatyni jest na samym dole i potem i tak trzeba przesiadać się do busów jeżdżących dalej kompletna głupota i marnowanie pieniędzy. A ile osób dziennie skorzystało by z bezpiecznych ścieżek poprowadzonych po torowiskach. Niech miłośnicy wsiądą na rower i przejadą się do Bogatyni zobaczą jakie to niebezpieczne.
~ QQ 2021-08-31 00:16:43 z adresu IP: (158.140.xxx.xxx)
Kto będzie do tego dokładał ? Zróbcie ścieżkę dla pieszych i rowerów do Bogatyni. Sukces będzie większy niż kolej !
~Leuthen2021-08-31 00:15:12 z adresu IP: (220.92.xxx.xxx)
czy oni sami będą płacić za utrzymanie tej linii do Bogatyni czy zapłacimy my wszyscy ? bo jak ja mam płacić na kolej z której nie będę korzystał to się nie zgadzam - zrobić ścieżki rowerowe !! no chyba że oni chcą to wyremontować za państwowe nasze pieniądze a potem odkupić za przysłowiową złotówkę i odsprzedać niemcom za miliony euro - coś jest na rzeczy że pchają ten temat w mediach - coś chcą ugrać i chyba nie chodzi jak zwykle o pieniądze - może jacyś dziennikarze śledczy się temu przyglądną kto stoi za tymi ludźmi bo pasjonaci to oni raczej nie są ..
~Paweł Kukurowski2021-08-31 00:13:44 z adresu IP: (114.181.xxx.xxx)
Ja pytam po co komu jest ta linia do Bogatyni. Kto będzie nią jeździł? Michalak to był twój genialny pomysł, zakorkujesz trzy wloty do miasta w imię projektu który będzie padaczką. Jeśli stopień zapełnienia wagonów nie przekroczy 25procent to do końca życia powinieneś kible w tlk sprzątać szkodniku.