Aktywiści chcą nowych linii tramwajowych. Apelują do władz miasta

GN | Utworzono: 2021-10-06 14:13 | Zmodyfikowano: 2021-10-06 14:34
Aktywiści chcą nowych linii tramwajowych. Apelują do władz miasta - fot. Martyna Czerwińska
fot. Martyna Czerwińska

Akcja Miasto i Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia złożyły wspólny wniosek do Urzędu Miasta o zarezerwowanie w przyszłorocznym budżecie pieniędzy na projektowanie nowych linii - np. na Ołtaszyn, Racławicką, Jagodno, czy Maślice. - Bez projektów nie wystartujemy w konkursach unijnych i pieniądze zgarną inne miasta - mówi Jakub Nowotarski, prezes Akcji Miasto:

- Jest o co walczyć - mówi Piotr Szymański z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia:

Według wyliczeń społeczników Wrocław może liczyć w optymistycznym wariancie nawet na 380 milionów dofinansowania na ten cel. Kwoty są na razie szacunkowe, bo unijne programy nie zostały jeszcze oficjalnie potwierdzone.

KOMENTARZ BIURA PRASOWEGO UM we Wrocławiu:

Samorządy - w tym Wrocław - nie poznały jeszcze ostatecznych ram i możliwości finansowania miejskich, aglomeracyjnych i regionalnych inwestycji na najbliższe lata, a chodzi m.in. o: środki unijne – warto pamiętać, że rządowa propozycja podziału Regionalnego Programu Operacyjnego dla Dolnego Śląska jest zdecydowanie niższa od poprzedniej perspektywy unijnej. Z kolei Krajowy Plan Odbudowy wciąż nie został uruchomiony i samorządy nie wiedzą, kiedy Polska otrzyma europejskie pieniądze na odbudowę po pandemii. Z drugiej strony tzw. Polski Ład, może radykalnie wpłynąć na dochody własne wszystkich samorządów, w tym Wrocławia. Dość powiedzieć, że według samych wyliczeń ministerstwa finansów polski samorząd – w związku z planowanymi w Polskim Ładzie zmianami podatkowymi – może stracić w ciągu 10 lat nawet 150 mld złotych.

Mimo wszystko, budżet inwestycyjny Wrocławia w trwającym roku 2021 jest rekordowy – ponad 1 mld zł! Od początku kadencji prezydenta Jacka Sutryka na rozwój komunikacji miejskiej przeznaczono 1 mld zł – w tym czasie na ulice Wrocławia wyjechało 200 nowych autobusów, 40 niskopodłogowych tramwajów, zmodernizowane zostały 42 tramwaje, co więcej realizujemy także kontrakt na dostawę 46 nowych tramwajów. MPK rozpisało również przetarg na zakup kolejnych 40 tramwajów, a także otrzymało finansowanie na zakup 11 autobusów elektrycznych. Nie możemy zapominać o trwającej TORYwolucji, na którą każdego roku przeznaczamy 80 mln zł.

Jednocześnie trwają we Wrocławiu prace inwestycyjne przy budowie tramwaju na Popowice (koniec prac zaplanowano na 2022 rok) oraz Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór (koniec prac zaplanowano na 2023 rok). Tylko na te dwie inwestycje miasto pozyskało łącznie 230 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Warto także pamiętać, że z końcem 2022 roku zakończą się prace projektowe linii tramwajowej na Swojczyce. Obecnie czekamy na wydanie ZRID-u, który będzie finałem długotrwałego i skomplikowanego procesu planowania budowy nowych mostów Chrobrego, po których będzie przebiegała nowa, 1,7-kilometrowa trasa tramwajowa na Swojczyce. Do ogłoszenia Programu Tramwajowego 2.0, który będzie stanowił większą część pakietu inwestycyjnego na najbliższe lata, miasto chce podejść niezwykle odpowiedzialnie, dlatego chce pokazać plany inwestycyjne już przy znajomości dostępnych rodzajów instrumentów finansowych, z których samorządy będą mogły skorzystać.

Gdy tylko pojawią się odpowiedzi na najbardziej frapujące pytania związane z finansowaniem, Program Tramwajowy 2.0 zostanie opublikowany. Warto nadmienić, że od czasu wejścia do Unii Europejskiej Wrocław, otrzymał ponad 2,6 mld zł bezzwrotnego dofinansowania na realizację projektów infrastrukturalnych i społecznych.



Reklama

Komentarze (7)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Gosc2022-06-30 17:03:38 z adresu IP: (2a00:f41:7039:84c:3807:x:x:x)
Czy ci demagodzy nie rozumieją, że o liniach Jagodno i Ołtaszyn należy raz na zawsze zapomnieć z powodu braku możliwości technicznych przejścia przez czynną linię kolejową, której miasto razem z pkp nie chciało podnieść na nasyp a teraz są krokodyle łzy. W tej sytuacji Maślice i Psie Pole to najbardziej sensowne propozycje
~Przemek2021-10-07 02:27:31 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Dziaderstwo i pseudoeksperci. Mówiący bzdury... Wystarczy chwilę poszukać żeby wiedzieć że tak nie działa budżetowanie. Skąd te jednostki się w ogóle wzięły?
~wrocławianin2021-10-06 17:12:27 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Akcja Miasto i Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia mogą nie wiedzieć jak działa planowanie i budżetowanie takich inwestycji. Ale ci z Urzędu którzy wiedzieli jak działa planowanie i budżetowanie takich inwestycji przez kilkanaście lat nie wykorzystali tej wiedzy z pożytkiem dla mieszkańców Wrocławia. Za to mam uzasadnione podejrzenia, że ci z Urzędu którzy wiedzieli jak działa planowanie i budżetowanie takich inwestycji przez kilkanaście lat robili wszystko aby te inwestycje zablokować albo przynajmniej opóźnić.
~www2021-10-06 19:18:05 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Nie, że mogą, tylko to jest pewne że nie wiedzą. Albo cynicznie ignorują wiedzę. Trolle gadają, żeby gadać, a nie żeby realnie poprawić jakość życia w mieście. Dlatego powinno się pogonić to całe tałatajstwo bo dotychczas częściej szkodzą i znacząco się przyczyniają do planistycznego wandalizmu niż pomagają.
~O.N.A2021-10-06 16:33:48 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Tych chłopców w krótkich spodenkach to do urzędu pracy wysłać, żeby się wreszcie za coś pożytecznego wzieli a nie do radia.
~Wschód2021-10-06 16:18:46 z adresu IP: (83.29.xxx.xxx)
Duża biała plama na mapie tramwajowej to Psie Pole
~Łukasz2021-10-06 16:06:26 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Chyba program koryto 2.0. Pan Jakub Nowotarski, prezes Akcji Miasto mówi żeby mówić, ale niestety nie ma pojęcia o tym o czym się wypowiada - po prostu nie wie jak działa planowanie i budżetowanie takich inwestycji... Przykre jest, że bierze się pod uwagę głosy takich "ekspertów"