Stronie Śląskie: Deklaracje śmieciowe często są przekłamane, a to kosztuje gminę nawet 800 tysięcy złotych

fot. archiwum radiowroclaw.pl
Od dłuższego czasu problemy ze zbilansowaniem gospodarki odpadami ma Gmina Stronie Śląskie. Ale nie tylko ona, bo problem dotyczy praktycznie każdej gminy.
- Paradoksalnie nieprawidłowe dane w deklaracjach spotyka się często nie w zabudowie wielorodzinnej, a w domach - mówi Grzegorz Wróblewski - kierownik Zakładu Odbioru i Transportu Odpadów Komunalnych w Wałbrzychu:
Niektórzy nie wiedzą, że deklaracja dotyczy wszystkich osób zamieszkujących lokal, łącznie z malutkimi dziećmi. Inni myślą, że zaoszczędzą, a stanu faktycznego nikt nie sprawdzi. To błąd.
- Urzędnicy mają sposoby na weryfikację - mówi Aleksandra Więckiewicz - kierowniczka referatu gospodarki komunalnej w Urzędzie Miejskim w Wałbrzychu:
- dodaje Dariusz Chromiec - burmistrz Stronia Śląskiego. To ta gmina, przez nieprawidłowości w deklaracjach, dopłaciła do wywozu odpadów w ubiegłym roku ponad 800tys zł. Teraz się to zmieni. Wdrożono tam specjalną aplikację, która będzie weryfikować deklaracje z innymi rejestrami urzędu.
W każdym przypadku, osoby które nie wpisały wszystkich lokatorów zostaną poproszone o korektę. Jeśli nie zaktualizują deklaracji, gmina może na nich nałożyć dwukrotność stawki na osobę.
W Stroniu Śląskim wywóz odpadków kosztuje 32zł od osoby.
- To nam powinno zależeć, aby w zgłoszeniach były prawdziwe dane - mówi Aleksandra Więckiewicz - kierowniczka referatu gospodarki komunalnej w Urzędzie Miejskim w Wałbrzychu:
- ostrzega Dariusz Chromiec - burmistrz Stronia Śląskiego. Gmina rozpoczyna akcję weryfikowania poprawności deklaracji. Weryfikacja odbywać się będzie w oparciu o dane pochodzące z kilku źródeł. To m.in:
- dokumenty uprawniające do pobierania świadczenia 500+;
- dokumenty przyjęcia dzieci do szkół, przedszkola i żłobka;
- dokumenty meldunkowe;
- dokumenty o dostarczanie wody i odbiór ścieków;
- wywiad środowiskowy
Uchybienia w deklaracjach nie są jedynie finansową przeszkodą. To także problem z dobraniem wielkości pojemników na odpady dla danej posesji, a także ustalenia logistyki i częstotliwości wywozu odpadów. Często bowiem w wyniku nieścisłości - przy danym budynku może być mniej pojemników niż faktycznie jest potrzebne. To prowadzi do przepełnienia i bałaganu w boksach śmietnikowych.