Nie ma zgody konserwatora, aby dolnośląski odcinek autostrady A4 stał się zabytkiem

Andrzej Andrzejewski, BT | Utworzono: 2022-04-30 10:36 | Zmodyfikowano: 2022-04-30 10:37
Nie ma zgody konserwatora, aby dolnośląski odcinek autostrady A4 stał się zabytkiem - fot. archiwum radiowroclaw.pl
fot. archiwum radiowroclaw.pl

- Właśnie tego chcą mieszkańcy i samorządowcy - podkreśla Sławomir Pienias, autor wniosku o wpisanie A4 na listę zabytków.

- Absolutnie nie ma przyzwolenia na to, żeby dla rozbudowy autostrady burzyć obiekty zabytkowe: stacje benzynowe na Bielanach Wrocławskich, żeby z jakiegoś powodu likwidować - lub wiadukty, które już są wpisane do rejestru zabytków.

Wojewódzki Dolnośląski Konserwator Zabytków - w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad uznał jednak, że interes społeczny i szybka przebudowa A4 w tym przypadku ma priorytet.

- To pozwoli na realizację naszych planów - tłumaczy Lidia Markowska, szefowa wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Od węzła "Krzyżowa" do mniej-więcej węzła "Kostomłoty" będzie to - można obrazowo powiedzieć - rozbudowa autostrady, czyli w śladzie istniejącej obecnie autostrady wyburzenie wyburzenie tego co jest i budowa nowej jezdni z trzema pasami, z pasem awaryjnym.

Niewykluczone, że sprawę ostatecznie będzie musiał rozstrzygnąć minister kultury i dziedzictwa narodowego.

 

Reklama

Komentarze (22)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Ewelina2022-05-13 10:01:18 z adresu IP: (2a01:112f:92b:b800:fd28:x:x:x)
Pan Pienias się jednak myli, bo to nie prawda ze chcą tego wszyscy mieszkańcy i samorządowcy. Skąd on ma te dane? Ja akurat mieszkam przy trasie A4 i wszyscy są przeciwni nowym wariantom zwłaszcza, że przebiegają przez naturę2000. Sprzeciw dotyczy władz gminny i zwykłych mieszkańców.
~GDW2022-05-03 15:21:42 z adresu IP: (89.151.xxx.xxx)
No to możemy się szykować na 10 lat bez autostrady A4. Przecież ta rozbudowa to będzie jakiś horror, wiele lat utrudnień a jak skończą ruchu będzie na 4 pasy... Przeznaczyć kasę na pociągi, ewentualnie pas awaryjny.
~PolscyZydzi2022-05-02 19:09:02 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
~Wrocek2022-05-02 17:46:07 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Od..............cie się od stacji paliw już barany zniszczyliście jedną koło Dworca Głównego, Nadajecie się do ............ I tak dalej
~Jurek2022-05-02 16:02:06 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Zabytkowe wiadukty to są w Rzymie, czy Splicie, a nie te pohitlerowskie nad A4
~Gość2022-05-02 09:44:48 z adresu IP: (2a00:f41:707a:ba8c:e14e:x:x:x)
Przecież pewnych elementów jak wspomnianych stacji benzynowych na Bielanach nie trzeba wyburzać, pomiędzy nimi zmieszczą się jeszcze dodatkowe pasy jezdni, a trzeba zmodyfikować odsunąć od nich same wyjazdy, tak aby uzyskać miejsce na parkingi i dodatkową infrastrukturę, nie ma żadnych przeszkód aby wjazd w stronę Legnicy wpiąć dużo dalej za stacją, a wyjazd od strony Legnicy rozpocząć duźo wcześniej.
~Dariusz,2022-05-02 05:43:43 z adresu IP: (188.147.xxx.xxx)
Są tacy dla których pohitlerowska budowla jest zabytkiem, powinni trafić za to do pierdla .
~Adam2022-05-04 06:46:42 z adresu IP: (2a01:111f:4007:4800:5d04:x:x:x)
A pomyślałeś, że przy budowie tej autostrady pracowali więźniowie obozów koncentracyjnych? Nie odzywał byś się przynajmniej z tego powodu... Do tego program budowy autostrad nie był pomysłem Hitlera, lecz on tylko przywłaszczył sobie go.
~Za dużo Wyborczej2022-05-02 10:36:18 z adresu IP: (89.73.xxx.xxx)
To zrównaj z ziemia: m.in Stadion Olimpijski, Urząd Wojewódzki, Sepolno i Biskupin. żałosny jesteś chłopie, to tylko budowla uzytkowa. Może zrównamy z ziemia wszystko co powstało w PRL????
~moro2022-04-30 21:51:41 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Autostrada A4 od Kostomłotów do Przylesia musi mieć co najmniej 4 pasy - jeden pas dla TIRów , drugi dla wyprzedzających a 3 i 4 pas dla osobówek i pozostałych. 4 pasy nie załatwią problemu, bo A4 – to najdłuższa autostrada w Polsce o długości 667 km prowadząca z zachodu na wschód przez południową Polskę (wzdłuż Sudetów i Karpat).
~Kierowca2022-05-02 08:55:01 z adresu IP: (80.49.xxx.xxx)
I jeden pas dla bimiwiu i jeden dla rejsowych busów chyba że będą mieli tacho
~dlatego nowa lepsza2022-05-01 12:36:15 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Dlatego z pewnością lepiej jest na tym odcinku wybudować całkiem nową autostradę i połączyć ją dalej za Bielanami Wrocławskimi z nowo wybudowaną a ten odcinek zastąpić drogą w nowym korytarzu, tak będzie taniej, lepiej i bezpieczniej. Inaczej przez kilka lat będziemy mieć ustawiczny korek od granicy do Bielan od drugiej strony pewnie też, a ile wypadków, ile niepotrzebnych śmieci i kalectw? Budujmy nową drogę, starą zostawmy jako zabytek techniki
~lata2022-04-30 19:16:00 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
BIAŁA KSIĘGA TRANSPORTU 28.03.2011 Komisja Europejska przyjęła dokument Białej Księgi - Transport do 2050 roku. Strategia ta zakłada przeniesienie transportu z samochodowego do przyjaznych środowisku gałęzi transportu, w tym transportu kolejowego, oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska. Pani Dyrektor widać nie zna „Białej Księgi Transportu”. Zgodnie z nią, do 2030 roku 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. transport wodny lub kolej, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50% tego typu transportu. Ponadto zgodnie z tą strategią porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i w Świnoujściu powinny mieć połączenie ze swoim zapleczem poprzez transport śródlądowy. Tak jak mają je inne główne porty europejskie.
~Piotr 2022-05-02 09:38:27 z adresu IP: (109.143.xxx.xxx)
Infrastruktura jest, tylko, że niemiłosiernie zaniedbana. Rozwój żeglugi śródlądowej jest niestety dużo droższy (pomimo dużo niższych kosztów transportu) niż wylanie autostrady i dlatego mamy co mamy i nie sądzę, żeby coś się zmieniło. Poza tym Polska transportem samochodowym stoi, więc zamiana powiedzmy 60 aut ( wraz z 60 kierowcami), na statek z 2-3 osobową załoga będzie morderczy dla gospodarki
~bardzo interesujące 2022-04-30 17:37:07 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Ta pani dyrektor twierdzi że rozbudują to jestem bardzo ciekawy jak mają to zamiar zrobić np na skrzyżowaniu A4 z S3? Jak zamierzają to zrobić koło huty, jak zmierzają to zrobić pod wiaduktem łączącym Legnicę z Jaworem, a takich miejsc jest przynajmniej kilkadziesiąt, a jakieś kwestie bezpieczeństwa przy wodociągach, jestem mega ciekawy jak ta pani dyrektor sobie to wyobraża, może powinna do Legnicy przyjechać i zobaczyć to na żywo, a jeszcze LSSE i podstrefa, no to jak chce to rozbudować? No bo chyba że w pionie, druga jezdnia nad pierwszą, to byłoby rozwiązanie na skalę światową
~lata2022-04-30 19:11:49 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
pani dyrektor nie ma pojęcia - tylko powtarza jak mantrę: szybka przebudowa A4 w istniejącym śladzie. Ta Pani nie ma pojęcia o budowie przy jednoczesnym ruchu - jazdy TIRów , zajmujących jeden pas kierunku. Horror będzie jak podejmą decyzję tworzenia trzeciego pasa zamiast budowy równoległej A4 bis. Przez okres budowy trzeciego pasa, wyburzania wiaduktów, budowy nowych - tylko TIRy będą jeździły przy wyłączeniu jednego kierunku a osobówki objazdami, bo nie pojadą razem z TIRami – będą miażdżone .
~wow2022-04-30 16:59:29 z adresu IP: (2a02:a317:e444:bf00:fdd6:x:x:x)
Brawo, dobra decyzja to nie Via Appia. Do roboty!
~a-42022-04-30 11:44:36 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
i znów korek już na AOW się stoi i nie można wjechać na pseudo A4, powinni szybko zacząć budować nową drogę, nową autostradę w nowym korytarzu a nie na siłę rozbudowywać staruszkę
~Mieszkaniec2022-04-30 17:11:49 z adresu IP: (2a00:f41:704c:c6e6:ce05:x:x:x)
To samo może powiedzieć ten co mieszka przy tej pseudo autostradzie. Powie to samo że nie chce tej drogi jeszcze bardziej pod oknami i tak nigdy nie będzie dobrej bezpiecznej drogi
~Mieszkaniec2022-04-30 15:57:21 z adresu IP: (89.8.xxx.xxx)
Rozumiem że nie mieszkasz nigdzie, gdzie są planowane trasy alternatywne? I dlatego Ci to wisi co nie? Ale widzisz, nikt nie chce mieć autostrady pod oknami. Dlatego rozbudowanie tym samym śladem to najlepsze rozwiązanie.
~A-42022-04-30 11:41:21 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
To jeden wielki zabytek,spadek po niemcach
~PRZEPRASZAM2022-04-30 11:19:23 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ale jak się nazywa konserwator wojewódzki, bo chyba znalazł się tu szkolny błąd dziennikarski