Jelenia Góra: Podpisano umowę na dostawę 20 autobusów elektrycznych

Piotr Słowiński, mk | Utworzono: 2023-01-05 17:45 | Zmodyfikowano: 2023-01-05 17:48
Jelenia Góra: Podpisano umowę na dostawę 20 autobusów elektrycznych - fot. Twitter/ Jerzy Łużniak - Prezydent Jeleniej Góry
fot. Twitter/ Jerzy Łużniak - Prezydent Jeleniej Góry

- Pojazdy marki Yutong zdały test w Jeleniej Górze - mówi prezydent miasta Jerzy Łużniak:

Marcin Kucharski, prezes firmy Busnex Poland mówi, że pojazdy tej marki od dwóch lat jeżdżą już z powodzeniem w Polkowicach i jest ona znana na świecie:

Każdy z zakupionych autobusów elektrycznych ma 75 miejsc, w tym 28 siedzących. Zapewnią obsługę wszystkich lub większość kursów na liniach 6, 7, 8, 10, 23, i 26. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska wsparł tę inwestycję dotacją w wysokości 47 milionów złotych. Reszta to nisko oprocentowana pożyczka. 

Reklama

Komentarze (12)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Saja2023-01-06 09:22:37 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Auto Świat : Elektryczne autobusy wycofywane z niemieckich miast. Wszystko przez pożary! Miały być ekologiczne i tanie w eksploatacji, ale ostatnio uchodzą za potencjalnie niebezpieczne. Po gigantycznym pożarze w Stuttgarcie, w którym spłonęło aż 25 autobusów, Monachium wycofuje z ulic autobusy elektryczne tego typu, który miał się zapalić w Stuttgarcie – do czasu wyjaśnienia przyczyn serii pożarów.
~lucyzucker2023-01-06 10:30:29 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
Stare i nie aktualne. Paliły się e-citara Mercedesa. Już wróciły do normalnej eksploatacji.
~Pseudoekologia2023-01-06 08:53:05 z adresu IP: (185.186.xxx.xxx)
Koszt potworny. Akumulatory i baterie nie utylizują się. Zyskują koncerny. Czy producent jest faktycznie polski, czy znowu Zachód doi biedniejszych?
~Janusz2023-01-06 08:29:57 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
A później płacz że autobus się zepsuł, że nie mamy prądu itp.
~Jaro2023-01-06 09:47:31 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Gaszenie samochodu elektrycznego, hulajnogi, baterii li-ion Czy i jak gasić samochód elektryczny oraz baterie w mniejszych sprzętach? Zapalenie się baterii charakteryzuje wydobywający się szary dym w okolicy podwozia, oraz wspomniany wcześniej dźwięk syczenia. Zachodzi wówczas reakcja która niedługo wywoła wybuch ognia. W takim przypadku najlepiej oddalić się jak najdalej. Dopóki nie pojawią się płomienie, to nie ma co gasić. Nie da się powstrzymać zapłonu gdy pojawia się szary dym, reakcja zachodzi w środku baterii do której dostęp jest utrudniony.
~Jaro2023-01-06 09:26:45 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Kiedy na drogach zaczęły pojawiać się pierwsze auta hybrydowe i elektryczne, mało kto zastanawiał się nad tym, czy takie pojazdy mogą się zapalić, a jeżeli tak, to jak je ugasić. Początkowo faktycznie nie było problemu, bo szansa poważnego wypadku z udziałem auta elektrycznego była stosunkowo nieduża. Ale statystyka pozostaje nieubłagana - im więcej aut elektrycznych wyjeżdża na drogi, tym większe ryzyko, że będą one uczestniczyły w poważnych wypadkach, co może skończyć się pożarem. Rzeczywistość pokazuje, że ugaszenie auta elektrycznego wcale nie jest takie proste. Jak możemy dowiedzieć się m.in. z serwisu greencarcongress, źródłem problemu jest obecny w bateriach separator. Element ten ma ograniczoną wytrzymałość i odporność na wysoką temperaturę. Jeżeli nastąpi uszkodzenia ogniwa (mechaniczne, przeładowanie lub zewnętrzne źródło ciepła), separator pęka i dochodzi do zwarcia, czego efektem jest uwolnienie całej zgromadzonej energii w postaci skumulowanego ciepła, a ostatecznie pożaru. Powstałe źródło ciepła uszkadza sąsiednie cele i następuje reakcja łańcuchowa. W tej sytuacji gaszenie z zewnątrz jedynie spowalnia pożar. Specjalny kontener w roli bufora wodnego Zanim system gaśniczy Rosenbauera trafi do pierwszych oddziałów straży pożarnej (można zamawiać go już teraz, ale fizycznie pojawi się dopiero na początku przyszłego roku), do gaszenia pożarów aut elektrycznych można wykorzystać kontener, który będzie pełnił rolę bufora wodnego. Państwowa Straż Pożarna na swoim profilu na portalu społecznościowym poinformowała, że Komenda Miejska PSP m.st. Warszawy kupiła pierwszy w Polsce kontener przeznaczony do działań gaśniczych przy pożarach pojazdów elektrycznych. Jest on wyposażony m.in. we wciągarkę pozwalającą umieścić we wnętrzu kontenera palący się pojazd.
~Piter2023-01-05 22:40:47 z adresu IP: (185.186.xxx.xxx)
Ściema ekologiczna, produkcja plus utylizacja samych bateri jest obciążeniem dla środowiska ale co tam można każdą ściemę wcisnąć, przecież to i tak podatnik płaci. Unia i cała srekologia dla zarabiania pieniędzy. Jak chcemy być tacy eko zajmijmy się zwierzętami które żyją w paskudnych warunkach lub są bite i głodzone przez ludzi lub zabijane w nieludzkich warunkach na potrzeby człowieka !!!
~kram2023-01-06 09:32:38 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Eric Labourdette, szef jednego ze związków zawodowych straży pożarnej działających w Belgii, uważa, że nadszedł czas na zmianę prawa. Jego zdaniem ustawodawca powinien zakazać parkowania elektryków na parkingach podziemnych. Szczególnie, że strażnicy nadal nie zostali przeszkoleni, jak postępować z pojazdami tego rodzaju, więc obawiają się nawet, że mogliby zostać porażeni prądem. Problemem mają być też tlenki metali (kobaltu, manganu, niklu), które powstają podczas spalania aut elektrycznych, a które obecne są zarówno w sadzy, jak też w wodzie wykorzystanej do gaszenia. Gdy rozpuszczają się w wodzie, ta staje się toksyczna, musi więc zostać poddana oczyszczaniu zanim trafi z powrotem do środowiska. Kłopotliwa jest wreszcie obsługa elektryków po pożarze, aktualnie straż pożarna często zanurza pojazd na 2-3 dni w wodzie, żeby mieć pewność, że w ogniwach nie dojdzie do ponownego zapłonu.
~fachowiec2023-01-05 21:20:26 z adresu IP: (2a01:112f:c0a:d500:8478:x:x:x)
Chińczycy z Yutong mocno wchodzą na europejski rynek, wrocławskie Volvo startowało w przetargu czy było chociaż rozważane?
~pasażer z Jeleniej Góry2023-01-08 12:53:56 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
Wrocławskie Volvo nawet nie startowało w przetargu ale to dla nas mieszkańców Jeleniej Góry nawet dobrze bo to sprzedali nam poprzednio to złom którym strach jeździć bo się rozlatuje.
~Fred2023-01-05 19:15:43 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Czy 2 lata użytkowania do już powód do zadowolenia?
~Seto2023-01-06 09:34:19 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Siedem godzin tyle średnio może trwać gaszenie pożaru samochodu elektrycznego. Wykorzystać do tego trzeba nawet 10 tys. litrów wody. To trudne interwencje, ale jesteśmy przygotowani do takich zdarzeń – zapewnił st. kpt. Marcin Bajur, rzecznik Państwowej Straży Pożarnej w Kielcach.