Od pomysłu do wydruku: proces tworzenia materiałów drukowanych w drukarni internetowej

Radio Wrocław | Utworzono: 2023-04-28 10:56
Dodaj do Wykop.pl
Od pomysłu do wydruku: proces tworzenia materiałów drukowanych w drukarni internetowej - Materiał Sponsora
Materiał Sponsora


Zaplanowanie projektu

Prawidłowe określenie wszystkich elementów koniecznych do wydruku materiałów jest gwarancją satysfakcji z efektu końcowego. Dlatego ważne jest dokładne przemyślenie i zaplanowanie projektu na każdym etapie jego produkcji.

Pierwszym krokiem jest określenie celu, do którego materiał drukowany ma służyć. Od tego, czy ma być to ulotka, plakat, wizytówka czy może papier firmowy zależą dalsze etapy planowania.

Po określeniu jaki materiał drukowany nas interesuje, konieczne jest wybranie formatu oraz rodzaju materiałów drukowanych. Jeśli na przykład wybranym produktem jest ulotka, należy określić czy ma być to ulotka prosta czy składana, a także jaką ma mieć wielkość. Najczęściej stosowane formaty to:

  • format A – najbardziej popularne są: A4, A5, A6 i A7,
  • format B – największą popularność zdobywają ulotki B4, B5, B6 oraz B7,
  • format C – najchętniej wybierane są C4, C5, C6 oraz C7,
  • format DL – klienci wybierają DL oraz 2DL, które stanowią kolejno 1/3 oraz 2/3 formatu A4.


Przygotowanie projektu graficznego

Wybór rodzaju, formatu i gramatury papieru już za nami, można więc przystąpić do wykonania projektu. Istnieją dwie możliwości opracowania projektu graficznego:

  • zaprojektowanie samodzielnie, przy wykorzystaniu dostępnych na rynku programów, np. Canva czy Photoshop,
  • skorzystanie z gotowych projektów dostępnych w internecie i dostosowanie ich do własnych potrzeb (na przykład w wersji komercyjnej Canvy dostępnych jest wiele szablonów, które w łatwy sposób można przekształcić w odpowiadający naszym wymaganiom).

Na tym etapie warto zapoznać się z wymaganiami, dotyczącymi wydruku. To bardzo ważne, ponieważ nieprawidłowy format, rozdzielczość czy wybór kolorów będzie skutkować wydrukiem o słabej jakości czy nieodpowiednimi barwami. Najczęściej zasady przygotowania plików przed drukowaniem znajdują się na stronie drukarni. O czym należy pamiętać?

  • Format - drukarnie określają, w jakich formatach należy dostarczyć plik, aby zagwarantować ich otworzenie i prawidłowe wyświetlanie. Najczęściej jest to JPG, PDF lub TIFF.
  • Spady - projekt musi uwzględniać obszar, który wychodzi poza krawędź cięcia z każdej strony, zazwyczaj wynosi on minimum 2 mm. Jest to format brutto, podczas gdy format netto określa rozmiar, jaki będzie już po wydruku i przycięciu spadów.
  • Rozdzielczość - aby na wydruku nie pojawiły się piksele, a projekt nie był rozmyty, wymagana przez drukarnie rozdzielczość wynosi najczęściej 300 DPI.
  • Kolory - już na etapie tworzenia projektu należy pracować w zakresie barw CMYK. Dzięki temu symulacja kolorów na monitorze będzie zbliżona do wydruku. Praca w kolorystyce RGB i przekształcenie jej na CMYK pod koniec pracy sprawi, że odwzorowanie barw będzie inne od oczekiwanego. Należy pamiętać także o nasyceniu barw CMYK na minimum 8 proc. dla każdego koloru, co zagwarantuje ich widoczność podczas wydruku.
  • Czerń - kolor czarny ma szczególne znaczenie podczas wydruku. W poligrafii stosuje się pojęcie czerni zwykłej oraz głębokiej. W przypadku tekstów i rysunków można zastosować czerń zwykłą (CYAN: 0%, MAGENTA: 0%, YELLOW: 0%, BLACK: 100%), natomiast czerń głęboka jest kombinacją kolorów (np. C-70%, M-60%, Y-60%, K-100%), stosowaną jako tło dla innych czarnych elementów, dużych czarnych powierzchni czy apli.
  • Korekta - przed wysłaniem pliku warto upewnić się, czy w projekcie nie ma błędów. Do tego przydatna będzie druga osoba, zgodnie z zasadą, że we własnych pracach nie zauważamy błędów.


Zamówienie materiałów w drukarni internetowej

Po przygotowaniu pliku z projektem, czeka nas już tylko wybór drukarni internetowej. Wbrew pozorom, to etap równie ważny, jak poprzednie. Warto wybrać profesjonalną drukarnię z dużym doświadczeniem na rynku, która zagwarantuje uzyskanie takiego efektu, na jakim nam zależy.

Dobrym wyznacznikiem profesjonalizmu drukarni jest opinia klientów. Serwis Opineo.pl co roku prowadzi ranking, w którym liczne nagrody zebrała DrukarniaOnline.pl w 11. edycji Rankingu Sklepów Internetowych OPiNEO 2020 znalazła się w gronie Laureatów, natomiast w 13. edycji zajęła drugie miejsce.

Na stronie drukarni wybieramy produkt, do którego przygotowaliśmy projekt i określamy parametry wydruku. Nasza przykładowa ulotka może być drukowana na papierze kredowym matowym, kredowym błyszczącym lub offsetowym. Papier ma również różnego rodzaju gramaturę (grubość): 130, 170, 250 lub 300 g, a offsetowy 90 g.

Opcją jest także dodatkowe foliowanie i lakierowanie ulotki. Na stronie drukarni znajdziemy informacje o formatach ulotek, a także porady co zrobić, żeby wygląd ulotki był bardziej atrakcyjny i użytkowy.

W opcjach zamówienia wybieramy nakład wydruku. To, ile materiałów ma być wydrukowanych zależy od ich przeznaczenia. Oczywiście, im więcej zamówimy, tym mniej zapłacimy za jedną sztukę. Jednak nie muszą to być ilości hurtowe, by wydruk był opłacalny. Najlepiej poprosić o indywidualną wycenę przed złożeniem zamówienia.

Po przesłaniu projektu do druku warto spojrzeć na makietę, dzięki której zobaczymy jak projekt będzie wyglądał w danej drukarni.

Na zakończenie pozostaje realizacja zamówienie i płatność za usługę. W dobrej jakości drukarniach mamy do wykorzystania różne opcje, jak płatność online, płatność z opcją "Płacę później" w terminie do 30 dni (dla zweryfikowanych klientów), płatność za pobraniem (z wyłączeniem produktów wielkoformatowych) czy płatność przelewem na podstawie faktury Pro-Forma.


Realizacja zamówienia i dostawa

Po przesłaniu i opłaceniu zamówienia, realizacja jest po stronie drukarni, która najpierw zweryfikuje poprawność przesłanego pliku. Jeśli projekt nie spełnia wymagań, obsługa sklepu skontaktuje się z nami i doradzi, w jaki sposób projekt należy poprawić.

Przyjęcie projektu przez drukarnię oznacza, że możemy już wygodnie oczekiwać na dostarczenie zamówionych materiałów. To ogromna wygoda - wszystko załatwiamy z domu czy biura, bez konieczności udawania się do siedziby drukarni.


Dlaczego warto drukować online?

Rozwój zamówień internetowych udowodnił zalety drukarni online. Klient w spokoju, po przemyśleniu, sam może wybrać z szerokiego asortymentu odpowiedni do swoich potrzeb produkt. Nigdzie nie jedzie, nie wydaje pieniędzy na paliwo, nie spędza czasu w drukarni. Nie musi także zamawiać ilości hurtowych, jeśli nie jest mu to potrzebne, ponieważ drukarnie internetowe realizują także mniejsze zamówienia.

Dodatkową zaletą jest zazwyczaj darmowa dostawa, tak jak ma to miejsce w przypadku drukarniaonline.pl. Oszczędzamy więc czas, pieniądze i nerwy, zyskując produkt, który spełnia nasze oczekiwania.

Reklama