Kongres Firm Rodzinnych

GN | Utworzono: 2023-05-26 15:07
Kongres Firm Rodzinnych - fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe

Ponadto: Biznesy rodzinne kształtują trendy – zdrowa żywność ; lokalny patriotyzm, przede wszystkim człowiek, eko kultura, zielona energia

Dotychczasowe 5 edycji Kongresu Firm Rodzinnych zgromadziło ponad 1500 uczestników – właścicieli rodzinnych biznesów.

TEKSTY:

Wyzwania 2023 na wrocławskim Kongresie Firm Rodzinnych

Od 6 lat rodzinny biznes z całej Polski spotykaja się we Wrocławiu na Kongresie Firm Rodzinnych. To ważne wydarzenie jest adresowane do osób prowadzących firmy rodzinne, właścicielskie, przyszłych sukcesorów, sukcesorek oraz pracowników tych firm. W centrum uwagi tegorocznego kongresu będzie energia, która jest jednym z podstawowych wyzwań roku 2023. To zarówno rozproszenie, dywersyfikacja i elastyczność w zakresie źródeł energii, ale również umiejętność znalezienia energii do działania, nowych możliwości i inspiracji. Specjaliści z różnych dziedzin – praktycy i konsultanci -przedstawią uczestnikom kongresu.

Tegoroczny kongres Firm Rodzinnych odbędzie się 6 czerwca we Wrocławiu. Program kongresu to sesje: Trendy i inspiracje -„ Zjawiska, których nie mogą pominąć firmy rodzinne” oraz Kierunki rozwoju współczesnych przedsiębiorstw - „Małe jest piękne, ale … duży może więcej”, panele: Sukcesja z perspektywy pokoleń – „W imię ojca, w imię matki …”, Energia w przyszłości - „(….) wyłączą nam prąd w środku dnia?” .

Kongres zamknie debata na temat przyszłości firm rodzinnych w Polsce – „Należy wspierać, czy wystarczy nie szkodzić ?”

Organizatorem Kongresu jest Centrum Biznesu Rodzinnego Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu.
Zapraszamy na Kongres Firm Rodzinnych. Udział w Kongresie jest bezpłatny, zapisy: www.kfr.com.pl

KONGRES FIRM RODZINNYCH

6. edycja Kongresu z udziałem przedstawicieli biznesu, ekspertów, panelistów. Będziemy mówić o najważniejszych wyzwaniach dla firm rodzinnych i właścicielskich związanych głównie z poszukiwaniem energii do działania i niekonwencjonalnej energii zasilającej. Kongres Firm Rodzinnych, 6 czerwca 2023 r. Wrocławskie Centrum Kongresowe, ul. Wystawowa 1

ZAREJESTRUJ SWÓJ UDZIAŁ www.kfr.com.pl

Kongres Firm Rodzinnych
6 czerwca 2023 r.
Wrocław, Wrocławskie Centrum Kongresowe, ul. Wystawowa 1

ZAREJESTRUJ SWÓJ UDZIAŁ NA KONGRESIE FIRM RODZINNYCH

„Znaleźć energię” to hasło tegorocznego Kongresu. Będziemy mówić:
- o najnowszych trendach, inspiracjach, rozwiązaniach technologicznych, organizacyjnych i finansowych
- przedstawimy najnowsze trendy rozwojowe, nowatorskie rozwiązania sukcesyjne, przykłady i nowe rozwiązania pozwalające profesjonalizować biznes rodzinny
- o transformacji sektora energii dla małych i średnich biznesów prezentując technologiczne i finansowe rozwiązania
Udział w Kongresie jest bezpłatny. Informacje i zgłoszenia na www.kfr.com.pl

Rodzinne biznesy spotkają się we Wrocławiu

Kolejna edycja Kongresu Firm Rodzinnych odbędzie 6 czerwca 2023 roku we Wrocławiu. To już szóste spotkanie firm rodzinnych i właścicielskich. Hasło tegorocznej edycji to „Znaleźć energię”.

- Będziemy zachęcać do wspólnego poszukiwania nowej energii – poprzez inspiracje, przykłady, nowe rozwiązania technologiczne, organizacyjne i finansowe. W haśle tym mieści się również poszukiwanie par excellence nowych lub stosowanie alternatywnych źródeł energii. Poświęcimy mu osobą sesję tematyczną i zaprezentujemy możliwe technologicznie i finansowo rozwiązania przystające do potrzeb i możliwość i małych i średnich biznesów. Będziemy mówić o najważniejszych wyzwaniach dla firm rodzinnych i właścicielskich związanych głównie z poszukiwaniem energii do działania i niekonwencjonalnej energii zasilającej. Przedstawimy najnowsze trendy rozwojowe, nowatorskie rozwiązania sukcesyjne, przykłady i nowe rozwiązania pozwalające profesjonalizować biznes rodzinny. Omówimy zastosowanie alternatywnych źródeł energii prezentując technologiczne i finansowe rozwiązania dla małych i średnich biznesów - Prof. Krzysztof Safin, dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu, twórca Kongresu Firm Rodzinnych.

Podczas Kongresu wręczone zostaną również statuetki laureatom trzeciej edycji Konkursu Promotor Przedsiębiorczości. Nagroda Promotor Przedsiębiorczości Rodzinnej jest znakiem jakości, rzetelności i wiarygodności firmy rodzinnej.

Uczestnictwo w wydarzeniu jest bezpłatne, zapisy uczestników prowadzone są przez stronę www: https://kfr.com.pl/

FIRMY RODZINNE W POLSCE - informacje ogólne

W Polsce wedle GUS działa ponad 2 min firm rodzinnych. Co odpowiada dwóm z trzech części polskiego sektora małych średnich przedsiębiorstw. Jednocześnie firmy rodzinne wypracowują blisko 75 proc. polskiego PKB. Wszystkie razem zapewniają ponad 8 min miejsc pracy, co stanowi niemal połowę wszystkich zatrudnionych pracowników w kraju.

Według ostatnich dostępnych danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości aż 99,8 proc. wszystkich polskich przedsiębiorstw stanowią firmy od mikro do średnich.

Z danych Ministerstwa Rozwoju wynika, że z ponad 2 mln polskich przedsiębiorstw prywatnych prawie 830 tys. to właśnie firmy rodzinne. Najwięcej jest ich w branży handlowej (32 proc.), przetwórstwa przemysłowego (16 proc.), budowlanej (12 proc. ) oraz usług profesjonalnych (11 proc.). Co istotne, ich wpływ na gospodarkę sukcesywnie rośnie.

To, co zazwyczaj wyróżnia biznesy rodzinne, to ich silna tożsamość, filozofii a marki, jasne wartości oraz długoterminowe myślenie. Z badania przeprowadzonego przez Egon Zehnder i HBR wynika, że firmy rodzinne cechują się znacząco niższą rotacją pracowników niż ich konkurenci. Liderzy takich firm doceniają korzyści płynące z długoletnie go stażu: większe zaufanie, silniejsza kultura. Co ciekawe, firmy rodzinne na ogół nie używają motywów finansowych w celu retencji talentu – zamiast tego tworzą kulturę zaangażowania i dążenia do wspólnego celu, promując ludzi od wewnątrz i ich rozwijając.

Firmy zarządzane osobiście przez osoby zaangażowane w ich tworzenie to bardzo solidny partner. Właściciele podejmują strategiczne decyzje z myślą o długotrwałym rozwoju firmy. Unikają agresywnych ruchów aby obniżyć ryzyko biznesowe. W ten sposób zapewniają firmom stabilny wzrost i chronią je przed wahaniami rynków. Chwilowa maksymalizacja zysku w krótkim czasie nie jest kluczowa.

SUKCESJA W FIRMACH RODZINNYCH

Do głównych wyzwań, jakie stoją przed rodzinnym biznesem, trzeba doliczyć sukcesję pokoleniową. Dane Instytutu Biznesu Rodzinnego, przytaczane przez Ministerstwo Rozwoju, pokazują, że w ciągu najbliższych pięciu lat sukcesję planuje ok. 57 proc. firm rodzinnych w Polsce, ale tyko 8,1 proc. następców chce poprowadzić w przyszłości firmy rodziców.

większość firm rodzinnych prawdopodobnie nie znajdzie sukcesorów w gronie rodziny, bo jedynie 15,35 proc. sukcesorów ma na to chęć. Brak sukcesji wynika z nieprzygotowania firm rodzinnych pierwszego pokolenia do międzypokoleniowej współpracy. Oczekiwanie lojalności od młodych to mało. Firmy rodzinne nie jawią się im jako atrakcyjne miejsca realizacji aspiracji, bo 41,18 proc. ma już za sobą pierwsze doświadczenia pracy w nich. Prawie 2/3 sukcesorów chce zmienić miejsce zamieszkania, z czego 1/4 wybiera się na emigrację. Tendencja ta niesie widmo zagłady dla trwałości większości polskich biznesów rodzinnych.

Istnieje cała rzesza firm rodzinnych - nie tylko w Polsce, lecz także na Zachodzie Europy - które nie mają sukcesorów nie dlatego, że właściciele nie mają dzieci, ale dlatego, że jest to dla nich zbyt małe wyzwanie. One często robią już kariery w dużych korporacjach. Tak więc jest to problem w przypadku małych firm. Natomiast w przypadku średnich i dużych istotnym czynnikiem będą z kolei fundacje firm rodzinnych - EKSPERT, dr hab. Krzysztof Safin, profesor Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego i inicjator Kongresu Firm Rodzinnych we Wrocławiu.

Rodzinne przedsiębiorstwa natrafiają na potężną barierę rozwojową, jaką są zmiany demograficzne. To z nich wynika w dużej mierze zarówno brak sukcesorów, jak i rąk do pracy.

- Problem współpracy i zmiany pokoleniowej jest głównym wyróżnikiem wyznaczającym specyfikę biznesu rodzinnego w dłuższej perspektywie. W korporacji dobiera się osoby do stanowisk i wymienia je w zależności od potrzeb. W biznesie rodzinnym jego struktura i zarządzanie są zwykle dostosowywane do aktualnych (i ewentualnie potencjalnych) możliwości członków rodziny: kompetencyjnych, zdrowotnych i emocjonalnych.

Ustawa o fundacji rodzinnej (styczeń 2023)- opracowana przez Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii - ułatwia możliwość zakładania fundacji przez firmy rodzinne. Ma to umożliwić polskim przedsiębiorstwom kompleksowe zaplanowanie sukcesji pokoleniowej i określenie m.in. kto ma zostać właścicielem firmy, kto ma nią zarządzać i kto może czerpać z niej finansowe korzyści. Ustawa wyeliminuje ryzyko konfliktów około spadkowych oraz zapewnia ochronę przed rozdrobnieniem majątku i niekontrolowanym podziałem firmy rodzinnej wskutek dziedziczenia.

USTAWA O FUNDACJI RODZINNEJ

W dniu 26 stycznia 2023 r. Sejm RP niemal jednogłośnie i ostatecznie uchwalił ustawę o fundacji rodzinnej. Przepisy wejdą w życie w maju 2023 r.

https://www.infor.pl/prawo/nowosci-prawne/5663103,ustawa-o-polskiej-fundacji-rodzinnej-ostatecznie-uchwalona-przez-sejm-rp.html

https://www.ozogtomczykowski.pl/klient_indywidualny/polska-fundacja-rodzinna/

W dniu 26 stycznia 2023 r. Sejm RP niemal jednogłośnie i ostatecznie uchwalił ustawę o fundacji rodzinnej. Przepisy wejdą w życie w maju 2023 r.

Dlaczego fundacja rodzinna? Przede wszystkim dlatego, że umożliwi ona polskim przedsiębiorcom zabezpieczenie integralności firmy i jej efektywną sukcesję, przy jednoczesnej dbałości o interesy członków rodziny. Dzięki temu nawet w przypadku niemożliwych do przewidzenia zdarzeń majątek pozostanie w rękach rodziny na pokolenia.

Obecnie właściciele polskich firm rodzinnych mogą korzystać jedynie z niesatysfakcjonujących rozwiązań krajowego prawa spadkowego (które nie zapewnia skutecznego zabezpieczenia interesów przedsiębiorstwa i rodziny), albo z zagranicznych fundacji rodzinnych (zakładanych np. w Holandii, Liechtensteinie czy na Malcie).

Fundacja rodzinna wypełni lukę w krajowych przepisach, pozwalając na efektywne wdrożenie planów sukcesyjnych, bez konieczności korzystania z zagranicznych regulacji. Umożliwi rozwijanie wielopokoleniowych, silnych polskich firm i wzmacnianie ich pozycji na rynkach międzynarodowych.
Najważniejsze cechy fundacji rodzinnej:

• posiada osobowość prawną
• zapewnia wielopokoleniową sukcesję
• izoluje aktywa rodzinne od aktywów biznesowych
• może prowadzić określoną działalność gospodarczą
• jest zwolniona podmiotowo od podatku CIT
• jej statut jest elastyczny
• może tworzyć jednostki terenowe

TRUDNE ZDERZENIE POKOLEŃ-

https://u-rodziny.pl/wpcontent/uploads/2021/03/43_Relacje_web.pdf

Pan Sebastian, syn właściciela, stosunkowo niedawno objął stanowisko dyrektorskie i zaczął się wdrażać w prowadzenie rodzinnego biznesu. Pierwszą rzeczą, którą zauważył w firmie ojca to …. zakonserwowana rzeczywistość lat 80-tych! Firma prosperowała poprawnie, ale mentalnie osadzona była w realiach z czasów jej założenia. Ta sama oferta, sposób działania, stara strona internetowa, skostniałe metody pracy. Zderzenie było tym bardziej przykre, że pan Sebastian poznał w swoim życiu zawodowym młode, prężnie działające, nowoczesne firmy i korporacje

Jeśli mamy utrzymać się na rynku, musimy odświeżyć podejście, bo inaczej utoniemy! Nie mówiąc o  rozwoju czy ekspansji… – pomyślał przerażony. – Na razie wszystko działa siłą rozpędu, ale nie może to długo potrwać. A wtedy będzie za późno na jakiekolwiek działania!. Przekonał zarząd firmy do zatrudnienia dwóch nowych handlowców. Ludzi młodych, pełnych inicjatyw, pomysłów i  nowoczesnych perspektyw. „Szalonych”, jak potem komentowali pracownicy.

I jak myślicie, co się wydarzyło? Ich pomysły, kreatywność, walka o  rozszerzenie oferty i zakresu działania przerosły staromodną firmę. Handlowcy odeszli. Ale firma zmieniła się.

Powiew nowoczesnego świata sprawił, że inaczej spojrzeli na swoje zasady i zasoby. Zaczęli także rozglądać się po rynku, porównywać… I... coś zaczęło się dziać! Już nie negują, tylko rozważają, już nie bombardują, tylko analizują. Okazało się, że to, co nowe, może być interesujące, perspektywiczne, atrakcyjne i fajne! Dodatkowo firma zyskała na zaangażowaniu pracowników we wspólne projekty, zachęca do zgłaszania nowych inicjatyw i  zaczyna doceniać kreatywność, zdolność analizy i  obserwacji trendów rynkowych. Wszyscy musieli oswoić się ze zmianami i przekonać się, że nie są zagrożeniem, tylko możliwością!

Reklama