Spółka CPK ogłosiła przetarg na Kolej Dużych Prędkości

Martyna Czerwińska, JD | Utworzono: 2023-06-05 07:28 | Zmodyfikowano: 2023-06-05 07:38
Spółka CPK ogłosiła przetarg na Kolej Dużych Prędkości - fot. ilustracyjna / Radio Wrocław
fot. ilustracyjna / Radio Wrocław

Na nowych torach pociągi będą mogły się rozpędzić nawet do 250 km/h, a w przyszłości nawet do 350 km/h. Zainteresowane firmy mogą zgłaszać swoje oferty do 23 czerwca. Umowa zostanie podpisana z 15 wykonawcami na 8 lat.

- Na razie wciąż jednak nie wiadomo, ile domów trzeba będzie wyburzyć - mówi Radiu Wrocław Konrad Majszyk z CPK:

- Wybraliśmy wariant, który oznacza najmniejszą liczbę kolizji, jest najkrótszy, oznacza też najniższe koszty. Jednak jest za wcześnie, żeby odpowiadać na pytanie o liczbę wyburzeń, ponieważ te dane dostarczy w sposób szczegółowy etap projektowania, który jeszcze trwa.

Na trasie Kolei Dużych Prędkości trzeba będzie wyburzyć domy i wykarczować część lasów. CPK zapewnił, że robi wszystko, aby oszczędzić jak najwięcej domów.

- Wybraliśmy opcję z najmniejszą liczbą kolizji - dodaje Konrad Majszyk i przekonuje, że -cel jest wart poświęcenia:

- Korzyści z budowy tej linii dla pasażerów są bardzo duże. Dla przykładu - podróż z Wrocławia do Łodzi skróci się do godziny. Dziś jedziemy tam 3 godziny. Natomiast z Wrocławia do stolicy dojedziemy w 1 godzinę i 55 minut. To oznacza, że to będzie ponad dwa razy szybciej, niż obecnie.

Trasa połączy Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Pierwsze roboty budowlane mają rozpocząć się w przyszłym roku.

Reklama

Komentarze (15)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Robert2023-09-18 11:01:37 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
A kiedy remont Magistrali Podsudeckiej ? Tą trasą jeździ bardzo dużo pasażerów,wywozi się kamień z kopalni w Piławie Górnej a prędkość tam jest 40 km/h.Obiecanki cacanki już w w 2021 miał być ukończony remont a nawet jednej luźnej śrubki nie dokręcili. Na stacji w Dzierżoniowie podkłady są z lat 30 tych 20 wieku .p
~Joasia2023-06-12 15:21:48 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Naprzód lokalne linie odbudować i rozwijać, dla dobra małych ojczyzn A jak już, chce się pędzić... To przecież można, dołożyć często trzeci tor i jechać nim,bez zatrzymywania do lotniska Czy ktoś, o takiej opcji pomyślał ? I o wiele mniej ,kasy się wyda, podliczajac wszystko...! Ale po co myśleć ! Lepiej iść, na skróty ! Wbrew logicznemu myśleniu...!
~Aldona2023-06-11 20:30:10 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Co to kolej, tak naprawdę nam da i regionowi ? Napewno dużo mniej, niż linię lokalne Szkoda na to kasy Bo ta inwestycja, będzie dużo więcej kosztowała, niż planują Lepiej przeznaczyć ta kasę, na dalszy rozwój, czy odbudowę lokalnych lini Bo to będzie bardziej opłacalne, dla województwa wizerunkowo, gospodarczo i turystycznie
~Mieszkaniec2023-06-11 19:41:36 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Srebrna Góra też,chce mieć dostęp do koleji i korzystać z niej ,jak każdy A nie być tylko, prowincjonalna miejscowością Znana tylko z fortów i byłego wiaduktu kolejowego Nawet ścieżki rowerowej ,ty nie ma ,z prawdziwego zdarzenia do Ząbkowic
~lolek2023-06-11 19:35:49 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Naprzód czas ma inwestowanie, w lokalne linię kolejowe Bo to one są najważniejsze, dla lokalnych społeczności i gospodarek, jak też promocji turystycznej Często u nad nawet po odbudowie, są puszczane 2 ,czy 3 pary pociągów i to tylko ,w sezonie letnim Czy o ,taki rozwój i promocje, nam chodzi ? Zamiast koleji dużych prędkości Przeznaczyć te pieniądze właśnie, na zwiększenie ruchu całorocznego, na kolejach lokalnych i ich odbudowę, oraz dalszy rozwój A to sprawi ,że Dolny Śląsk będzie bardziej dostępny, dla potencjalnych inwestorów Niż smigajacy pociąg, nie dający na dobrą sprawę, nic mieszkańcom
~Robert2023-06-11 19:22:36 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Za połowę tej kasy ,na tą kolej Można by wybudować, resztę Koleji Sowiogorskiej wraz,z górskim odcinkiem ! I spiąć z sobą, w ten sposób ,dwie strony Gór Sowich I było by to ,bardziej pożyteczne dla regionu i promocje w kraju Niż smigajacy za oknem, szybkowar po torach
~Bielawianin2023-06-11 19:14:45 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Naprzód powinno się, odbudowywać małe lokalne linię Bo to one są , oknem na świat małych miejscowości Jak też impulsem, gospodarczym i turystycznym A te duże, co dają małym ? Jedynie przemykaja i halasuja, nie wspominając o ingerencji, w środowisko Budować potęgę Polskiej koleji, trzeba z głową !A nie na hura, bo inni szybką mają ! Ile jest lini kolejowych i projektów, ich odbudowy u nas Których koszt ogólny, jest dużo mniejszy niż tej ,dużych prędkości ! Wystarczy obliczyć i ma się odpowiedź
~Janek 2023-06-08 18:28:38 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Tu zupełnie nie o to chodzi . To jest projektowane na jakiś drakońskich zasadach - nie liczy się człowiek , przyroda , natura 2000 tys itp . Chciałbyś mieć nasyp 7 metrowy i tory pośrodku małej wioski ??
~Rei2023-06-08 08:18:30 z adresu IP: (46.76.xxx.xxx)
Nie inwestujmy w KDP. Dalej narzekajmy po powrocie z innych krajów, że u nich to XXI wiek w koleji a u nas XIX...
~Ala2023-06-05 18:06:08 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Zająć się połączeniami lokalnymi aby można jakoś dojechać do Wrocławia do szkoły i pracy a nie jakieś tam wymysły KDP za miliardy. Ktoś się zastanawiał ile zostanie wyciętych lasów ? akurat tych w okolicach Wrocławia mamy mało i trzeba je chronić !!
~Dolnoslazak2023-06-05 16:25:24 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Naprzód odbudować lokalne połączenia A tamto ,może poczekać i szkoda środowiska, oraz domów mieszkańców O kasie, nie wspominając ,wyrzuconej w bloto
~Bielawianin2023-06-05 16:19:28 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Lepiej te pieniądze przeznaczyć, na odbudowę koleji lokalnych Na Dolnym Śląsku, wiele jeszcze jest do zrobienia w tym temacie A koszta tych reanimacji lini będzie o wiele mniejszy, niż budowa kilometra ,szybkiej koleji Szkoda kasy i ingerencję, w środowisko naturalne czy w miasta
~Aleksandra Janicka2023-06-05 16:12:00 z adresu IP: (2001:67c:2628:647:f:x:x:x)
A kiedy przywrócenie kolei zwykłych prędkości do Radkowa? Politycy odebrali nam pociągi, politycy nie chcą nam ich oddać, mamiąc opinię społeczną wyremontowanym kawałeczkiem torów do Bielawy. A linia kończy się w Radkowie, nie w Bielawie. Jesteśmy takimi samymi mieszkańcami Dolnego Śląska, którzy potrzebują takiego samego, sprawnego dojazdu do Wrocławia. Mieszkańcy Wrocławia zaś, co widzimy po tablicach rejestracyjnych, rozjeżdżają nasze drogi, wypoczywając w Górach Stołowych. Dzięki temu zarabiamy, to fakt. Ale wolelibyśmy, aby przyjeżdżali do nas ekologicznymi pociągami niż samochodami z niemieckiego szrotu.
~Nick2023-06-05 10:26:21 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Liderzy Opinii, opowiedzcie o tym, jak Lasy Państwowe wycinają nasze lasy, ogołacają ziemię z naturalnych rezerwuarów wody, jakimi są drzewa.
~Janek 2023-06-05 09:53:38 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Lokalnie KDP spowoduje straty środowiskowe i społeczne na dziesiątki lat, które w żaden sposób nie naprawi dojazd do Warszawy nie w 3 h a w 2 h. Gm Czernica zostanie przecięta na pół, wycięte zostaną setki h lasów, podzielone pola uprawne, setki domów będzie miało pod nosem tory, nowe domy będą wyburzane- rodzinne dramaty, które już trwają