Kilka tysięcy użytkowników OdSiebie.com usłyszy zarzuty? (Posłuchaj)

Dominik Panek | Utworzono: 2009-11-04 10:50 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
Kilka tysięcy użytkowników OdSiebie.com usłyszy zarzuty? (Posłuchaj) - Konferencja prasowa. Na zdjęciu: prok. Małgorzata Klaus i nadkomisarz Ryszard Piotrowski  (Fot. Dominik Panek)
Konferencja prasowa. Na zdjęciu: prok. Małgorzata Klaus i nadkomisarz Ryszard Piotrowski (Fot. Dominik Panek)

To efekt zawiadomienia o przestępstwie złożonego przez przedstawicieli organizacji zajmujących się ochroną praw autorskich - ZPAV i FOTA.

Zdaniem policji, właściciele OdSiebie.com, ojciec i syn - Jarosław i Łukasz Ć. - zarabiali ok. 50 tys. zł miesięcznie na reklamach. Mimo że w ich serwisie były nielegalne programy komputerowe, nic nie zrobili, by je usunąć. 

A czy inne serwisy mogą się spodziewać teraz kontroli policyjnej? Mówi nadkomisarz Ryszard Piotrowski z wydziału do zwalczania przestępczości gospodarczej KWP we Wrocławiu (Posłuchaj):

 

Policja zatrzymała właścicieli OdSiebie.com. Zostali jednak zwolnieni po wpłaceniu 50 tys. zł kaucji. Nie przyznają się do zarzutów. Posłuchaj co mówi adwokat podejrzanych mecenas Piotr Marański:

 

Jak mówił w środę przedstawiciel ZPAV, kilkunastu użytkowników dziennie udostępniało nawet 200 tysięcy plików. Portal w ciągu roku mogło odwiedzić ponad 4 miliony osób. Serwis w tym czasie odnotował ponad 120 milionów odsłon. Straty producentów wstępnie szacuje się na 250 tys. zł. Znajdujące się m.in. w Holandii i Niemczech serwery zostały na wniosek prokuratury zablokowane i serwis zniknął z sieci.

Posłuchaj co mówi Jan Bałdyga z firmy chroniącej prawa autorskie ZPAV, która złożyła zawiadomienie o przestępstwie:

 


Posłuchaj, co powiedział Radiu Wrocław we wtorek Wojciech Wybraniec z dolnośląskiej policji:

Zarzutów nie komentuje też właściciel portalu. Mówi jedynie, że nie będzie udzielał żadnych informacji. - Nie czujemy się winni - dodaje.

Radio Wrocław dowiedziało się też nieoficjalnie, że podczas przeszukań przeprowadzonych w związku z tą sprawą policja zabezpieczyła płyty, na których są najprawdopodobniej nielegalne programy.

Przeczytaj, co o sprawie OdSiebie.com pisa we wtorek Piotr "VaGla" Waglowski, znany specjalista od prawa w internecie.

OdSiebie.com było jednym z największych wrocławskich przedsięwzięć internetowych. W sierpniu serwis miał już ponad 2,2 mln użytkowników miesięcznie (dane Megapanel PBI/Gemius) i w rankingu popularności portali w Polsce wyprzedzał m.in. takie tuzy społecznościowego internetu jak Facebook, Grono i MySpace.

Reklama
Dźwięki
Relacja Radia Wrocław
Relacja Radia Wrocław
Relacja Radia Wrocław

Komentarze (46)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~kowalski2010-05-16 23:36:18 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Całe to ściganie za prawa autorskie w szczególności programów komputerowych to wielka BZDURA! Nierzadko firmy produkujące oprogramowanie same rozpuszczają tak zwane "pirackie" kopie, które pózniej ścigają. Wystarczy się zastanowić w jaki sposób mikrosoft zdobył światowy rynek (a właściwie to już tylko około 50%, reszta to Linux). Działa to na zasadzie narkotyku, najpierw podaje się pirackie(darmowe) porcje a po uzależnieniu każe się słono płacić. Policje ścigające "piratów" działają w interesie tych zasran.... firm a nie w interesie prawa! kowalski
~edek 2009-11-23 22:38:39 z adresu IP: (83.25.xxx.xxx)
"Jaki dobry HAKER powinien rozwalic im wszystkie serwery policji" Myślisz że policja ma tak zajebiste zabezpieczenia że do tej pory nikt im tego nie zrobił ? Weź najpierw obeznaj się w temacie, a nie piszesz jakieś głupoty. 90 % tych wszystkich komentarzy jest bez sensu. Jak nie znacie się na rzeczy to po co pisać i robić z siebie idiotę ?
~n3xu22009-11-20 15:20:05 z adresu IP: (77.91.xxx.xxx)
Jaki dobry HAKER powinien rozwalic im wszystkie serwery policji wtedy by uwazali z kim zaczynaja specjaliscie sie znalezli hahaha Dobry adwokat i Łukasz bedzie dobrze! tylko wznowcie dzilanie serwisu !
~oooo2009-11-17 16:43:35 z adresu IP: (83.24.xxx.xxx)
ale przecież jeżeli ktoś ściągał to już ewentualne kopie zniszczył, więc policja zajmie się tymi którzy udostępniali a i tak sporo czasu im to zajmie bo to przecież kilka tys osób
~lolo2009-11-15 10:36:01 z adresu IP: (82.143.xxx.xxx)
Typowa bufonada! A niby chomik i rapid to co? Tam nie ma lewizny? Dlaczego tych serwisów nie zamkną? Czyżby nasza policja była na nich za mała?
~poprostu polak2009-11-13 02:23:06 z adresu IP: (82.95.xxx.xxx)
powiem tyle jesli mamy jakis hakerów pokazmy jaka w nas sila i zademonstrujmy ja wbijajac na strony rzadowe policyjne itp ,ps a ten pan który rzekomo by kupowałjakes płyty prosze bardzo jak kogos stac to spoko dzieki netowi jestesmy równi i tak juz pozostanie 3mamy za was kciuki!!!
~janek2009-11-12 19:43:35 z adresu IP: (83.25.xxx.xxx)
@Kołek Nie masz racji. To znaczy rozumujesz logicznie, ale wbrew przepisom dot. ochrony własności intelektualnej. Strata jest liczona w kwocie, którą artysta zarobiłby, gdyby wykupiono jego twórczość, która została zawłaszczona z naruszeniem praw autorskich. Tak po prostu jest. Prawo chroni twórcę na wszelki możliwy sposób i tak w kraju o cywylizowanym poziomie kultury powinno być. Nie zgadzam się też z tym, że gdyby nie nielegalne ściąganie, to nikt by płyty nie kupił. Kupiłby, kupił. Gdybyś nie miał żadnej możliwości sięgnąć po muzykę/filmy/itp itd w sposób, w jaki funkcjonuje to dzisiaj, to ruszyłbyś się do sklepu.
~kobosan2009-11-10 22:09:15 z adresu IP: (78.131.xxx.xxx)
znacie podobne portale z taką muzą?
~daamian2009-11-09 12:32:12 z adresu IP: (83.145.xxx.xxx)
too nawet jak wstawiłem kilka nieswoich piosenek to mnie zamknom ?? a jak mozna poznac czy to pirackie czy nie ??
~Anonim2009-11-09 12:00:44 z adresu IP: (83.238.xxx.xxx)
Dlaczego w takim razie nie nikt nie zamyka takich potentatów jak rapidshare, megaupload, czy nawet nasze polskie wrzuta.pl !!!!! Najwięcej nielegalnych treści udostępnia YouTube i bez problemu można tam znaleźć teledyski z muzyką i nawet gigabajty całych filmów a pomimo tego jakoś nikt nie protestuje !!!!! Odpowiedź po prostu komuś się nie podobało że ktoś bardziej inteligentny zarabia więcej kasy. A co powiecie o Allegro tam to dopiero masowa podróbka i jakoś nikt tego nie rusza !!!! Ale są równi i równiejsi !!! Mam nadzieję że właściciele odsiebie wygrają sprawę i zażądają milionowych odszkodowań za okres przestoju serwisu. Oczywiście nasze kochane organy ścigania po raz kolejny okazały się być nad wyraz dociekliwe..... Szkoda tylko że nie tam gdzie naprawdę tego potrzeba. Ale rozumiem, rozumiem :-) Łatwiej zamknąć za batonik ze sklepu niż za milionowe przekręty ...... no cóż ..... a to POLSKA właśnie ......... Tak na marginesie to dobrze ponad 70 % internetu to tzw "łamanie praw autorskich" i to na porządku dziennym nawet przez tych największych i najbardziej znanych wiec aby zlikwidować "piractwo" należałoby zlikwidować internet, no cóż ale wtedy prawdopodobnie ponad 50% tych pseudo twórców teraz tak ambitnie wołających "to jest łamanie praw" spokojnie mogłaby zwinąć interes bo nawet nigdy by nikt o nich nie usłyszał ...... Proponuję wytoczyć proces Google - YouTube itp. Panowie eksperci od praw autorskich do dzieła !!!! To się dopiero ośmieszymy i to całym narodem , otrząśnijcie się chcecie naprawdę żeby cały świat znowu śmiał się z Polaków ? To zapraszam - do dzieła teraz Youtube i skarżymy ........ Czasami wstyd mi że jestem polakiem ...... :-(
~Załamana2009-11-08 21:11:54 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
właśnie na chomikuj jeszcze gorsze rzeczy są -.-' i jakoś nikt się tym nie zainteresuje, pff... -___-
~elo2009-11-08 11:02:55 z adresu IP: (77.254.xxx.xxx)
zamknęli odsiebie.com bo właściciel nie chciał sprzedać go
~III twórca OdSiebie.com2009-11-07 21:59:47 z adresu IP: (83.23.xxx.xxx)
Przez Bearshare, Emule, itp programy też można ściągnąć różne piosenki, więc może jak naszą stronę zablokowali to programy takie też powinni?? To są idioci. Piractwo. pff haha... POZWÓLCIE RUSZYĆ www.OdSiebie.com !!!!!!!!
~III twórca OdSiebie.com2009-11-07 21:59:46 z adresu IP: (83.23.xxx.xxx)
Przez Bearshare, Emule, itp programy też można ściągnąć różne piosenki, więc może jak naszą stronę zablokowali to programy takie też powinni?? To są idioci. Piractwo. pff haha... POZWÓLCIE RUSZYĆ www.OdSiebie.com !!!!!!!!
~III twórca OdSiebie.com2009-11-07 21:59:44 z adresu IP: (83.23.xxx.xxx)
Przez Bearshare, Emule, itp programy też można ściągnąć różne piosenki, więc może jak naszą stronę zablokowali to programy takie też powinni?? To są idioci. Piractwo. pff haha... POZWÓLCIE RUSZYĆ www.OdSiebie.com !!!!!!!!
~III twórca OdSiebie.com2009-11-07 21:59:43 z adresu IP: (83.23.xxx.xxx)
Przez Bearshare, Emule, itp programy też można ściągnąć różne piosenki, więc może jak naszą stronę zablokowali to programy takie też powinni?? To są idioci. Piractwo. pff haha... POZWÓLCIE RUSZYĆ www.OdSiebie.com !!!!!!!!
~feh2009-11-07 01:59:28 z adresu IP: (82.160.xxx.xxx)
Wbrew niektórym opiniom chciałbym podziękować twórcom i wszystkim użytkownikom ODSIEBIE.COM - to był super portal, super muzyka, której w żadnym sklepie, serwisie czy gdziekolwiek już nie podsłucham, no i fajne kontakty. Zamknięcie portalu dla wszystkich, to nic innego jak powielanie prawa odpowiedzialności zbiorowej - to chyba jakieś średniowiecze!!! O co właściwie prokuratura oskarża wszystkich użytkowników ODSIEBIE.COM? Istnieje "podejrzenie" - co teraz "PROKURATURA" zamknie cały naród i sprawdzi czy są jeszcze wśród nas święci? Nie jestem za tym, aby naginać prawo do potrzeb jakiejś grupy społecznej, ale czy kiedyś doczekamy czasów, aby polskie prawo było dla ludzi, aby im służyło, a nie "gnoiło"?... i jeszcze PS. Łukasz - trzymaj się, nie daj się i wracaj!
~Polak2009-11-07 01:33:43 z adresu IP: (85.125.xxx.xxx)
bez przesady, jaka połowa? góra kilkadziesiąt tysięcy ;)
~mati2009-11-07 00:38:51 z adresu IP: (77.254.xxx.xxx)
szkoda stronki.ja tam miałem 3 kawałki muzy którą sam zrobiłem w programie music2000, z podkładem który grałem na organach.nikt nie pobierał odemnie tego,jakby co to mam własną płyte z tymi nagraniami.i tyle.połowa Polski pójdzie siedzieć
~Twój nick2009-11-06 20:39:50 z adresu IP: (62.121.xxx.xxx)
Połowa ludzi nie rozumie chyba o co chodzi. Więc wytłumaczę. Przypuśćmy, że jakiś reżyser wydał film. Jest genialny i mógłby zbić na nim fortunę. To jest jego strzał w 10. Każde kino chce go puszczać. Dystrybutorzy z całych świat, importują go do siebie. Wszystko przepięknie. Ale tu.... JEB! Strona piracka, gdzie można ściągnąć film za darmo. To po co, przecież iść do kina lub kupować go na DVD? Można go ściągnąć za darmo! To już reżysera, problem, że jest wiele stron pirackich i to jest wedle niektórych legalne, prawda? To jest naprawdę ZAJEBISTE! A teraz przypuśćcie, że ten reżyser, to... TY! Jakbyś się poczuł?
~....2009-11-06 15:37:17 z adresu IP: (83.25.xxx.xxx)
No to Pół Polski pójdzie do więzienia . ;D
~Maciox2009-11-06 14:12:37 z adresu IP: (83.23.xxx.xxx)
To sie w głowie nie mieści tak tak tylko na Odsiebie są nielegalne pliki jasne w takim razie powinni zamknąć torrenty.org darkwarez.pl itp. Ale za co? Za to że wielkie koncerny czują sie urażone tym że rzesza ludzi ma dostęp do nieprzyzwoicie drogich plików zupełnie za darmo? Lepiej by było gdyby zamknęli zarząd Microsoftu za wciskanie ludziom Visty i absurdalnie drogi pakiet Office i Adobe za ceny programów do obróbki zdjęć. Wolność. Dane cyfrowe całego świata powinny być wspólnym dobrem. Dobro ogółu nie pojedynczej osoby. Niech żyje wolność.
~zbuntowany772009-11-05 23:00:18 z adresu IP: (94.75.xxx.xxx)
Kurczę, fajny portal na którym można było posłuchać muzyki i ściągnąć dla siebie to co było potrzebne. No cóż, trzeba się bedzie przestawić na portale zagraniczne i ściągać z RS. Co prawda trzeba wykupić konto premium ale to nic w porównan iu do tego co można ściągnąc TYLKO dla SIEBIE. Może i prawo jest prawem ale nie można być świętym do końca życia bo po śmierci w niebie tylko mocherowe berety będą wkoło ...Ja ściągam, słucham, oglądam i to za 80zł miesięcznie, bo tyle mnie kosztuje dostęp do internetu. Teraz zmieniam providera i instaluję urządzenie kodujące sygnał oraz klonujące makadresy karty sieciowej. Będzie zabawa.A Policja, prosze bardzo, niech łapią, karzą...Wkońcu od tego są a bez takich jak My nie mieli by nic do roboty.
~hibernator2009-11-05 22:31:55 z adresu IP: (77.255.xxx.xxx)
nie ma praw autorskich - wszystko jest dla dobra społecznego - jest wspólne, nasze.
~nikt2009-11-05 18:12:39 z adresu IP: (77.254.xxx.xxx)
Moim zdaniem nie powinni zamykać tej strony bo znam wiele innych strom bardziej nielegalnych. A to było moja najlepsza strona :( tera juz mi ise nie chce sciągać bo tam mi się sciągało najszybicje i najlepiej
~Mateusz2009-11-05 17:09:34 z adresu IP: (195.205.xxx.xxx)
nie długo to nawet bedzie trzeba miec zgode komentowania artykołow ;D trzeba bedzie usuwac konta z myspace,fotka,chomikuj, itd GLUUPOTA
~kick2009-11-05 16:07:18 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
a microsoft dodatki daje za darmo :)
~Arek2009-11-05 15:30:24 z adresu IP: (82.177.xxx.xxx)
To co teraz kazdy uploader jest przestepcą? To bez sensu
~svdd2009-11-05 15:26:29 z adresu IP: (79.188.xxx.xxx)
Jak czytam co ludzie piszecie to po prostu trwoga ogarnia. Nic dziwnego, że ludziom w Polsce można wmówić, wcisnąć i dać do podpisania wszystko. 3/4 wypowiedzi zawiera kompletne bzdury, najwyższy czas wprowadzić jakiś elementarz prawa do szkół, na początek zacznijcie odróżniać odpowiedziualnośc karną od cywilnej.
~Polak2009-11-05 12:33:54 z adresu IP: (141.201.xxx.xxx)
spoko mi tylko chodzi o to żeby to dogadywanie to była normalna, uczciwa umowa, zawarta w drodze prawnej, bo "dogadywanie" brzmi tak jak by to było robione po kryjomu, na boku, na lewo
~anonim2009-11-05 12:31:33 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
@wujo Moshe: bzdury, źle się orientujesz. Możesz posiadać kopię utworów (muzyki, książek, filmów) jak chcesz i ile chcesz, jeśli zostały już wydane. Podstawa: ustawa o dozwolonym użytku prywatnym. Poszukaj. @sztab antypiracki: kłamstwa. :)
~wujo Moshe2009-11-05 12:19:13 z adresu IP: (212.160.xxx.xxx)
O ile mi wiadomo, licencja plików MP3 pozwala na używanie ich BEZPŁATNIE i LEGALNIE przez 2 tygodnie od ściągnięcia - później powinny być usunięte... A nikt nie jest w stanie udowodnić, ile tak naprawdę trzymam te pliki (zegar w komputerze można przestawiać). Dlaczego nikt się nie powołuje na te zasady?
~sztab antypiracki2009-11-05 08:45:08 z adresu IP: (77.255.xxx.xxx)
Sztab-Antypiracki.pl informuje, że ściąganie muzyki i filmów podlega odpowiedzialności cywilnej, jeśli nastąpiło bezprawnie. W takim wypadku uprawniony (twórca, producent i artysta wykonawca) może, między innymi, domagać się zapłaty potrójnej wysokości stosownego wynagrodzenia (opłaty licencyjnej) – jeśli naruszenie ma charakter zawiniony – lub podwójnej wysokości, jeśli jest niezawinione a także wydania uzyskanych korzyści. Podstawa prawna: art. 79 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
~manwe2009-11-04 23:17:06 z adresu IP: (77.254.xxx.xxx)
@ polak jeśli na chomiku jak napisałeś "płaci sie za prawa autorskie" to właśnie dlatego, bo osoba dysponująca prawami dogadała się z właścicielem chomika. na takim dogadywaniu się polega biznes. na nim opiera się itunes, amazon, nokia music, iplay, lala, pandora, hulu etc.
~Kołek2009-11-04 22:10:25 z adresu IP: (194.146.xxx.xxx)
Ja mam jedną uwagę. Producenci (artyści) stracili na procederze .... zł. Według mnie to ściema. Jeśli w necie ktoś rozpuścił album Artysty X np. tysiąc razy, czy ściągnął film rezysera Y razy 100, to nie znaczy że tyle osób by go kupiło. Czyli artysta/rezyser wcale by tyle nie zarobił. Ściągają za darmo w wielkich ilościach, ale nawet gdyby zlikwidować piractwo w 100 proc to wcale nie znaczy że wszyscy ściągający zaczną kupować. Nie da się więc wyliczyć ile stracił artysta. Stracił - to fakt, ale nie da się udowodnić że 250 tys. zł. Tyle można skasować za te pliki w sklepie ale nikt tyle nie zapłacił więc to nie sa straty....
~Polak2009-11-04 21:29:04 z adresu IP: (141.201.xxx.xxx)
włos mi sie jeży jak czytam te komentarze. Ludzie, albo wreszcie zacznie się egzekwować prawo, albo będziemy żyć w anarchii jak teraz. Tu nie chodzi o wpływy z reklam, tylko o łamanie praw autorskich. Jeżeli na Chomiku trzeba zapłacić, żeby ściągnąć, to prawdopodobnie płaci się za prawa autorskie. Nie znam specyfiki tego portalu, ani odsiebie.com, ale sprawa wydaje się oczywista. Nie mieli prawnego obowiązku, żeby zapobiec przestępstwu? no w głowie mi sie to nie mieści. Aha, no i "Wystarczyło dogadać się z właścicielem". No takie rzeczy to tylko w państwie bezprawia, a my chyba raczej chcemy doszlusować do zachodnich standardów (przynajmniej prawnych)?
~Afgan2009-11-04 20:04:49 z adresu IP: (95.49.xxx.xxx)
Zamknęli moją najlepszą stronę do ściągania plików która w szybkim tępię jeszcze się rozrastała i stawała się coraz popularniejsza To jest Polska!!!
~chomik2009-11-04 18:33:55 z adresu IP: (90.217.xxx.xxx)
a co z chomikiem pl?ten portal ktory zostal zamkniety to byl free,a na chomiku trzeba zaplacic zeby cos sciagnac....
~Hmm 2009-11-04 18:07:46 z adresu IP: (148.81.xxx.xxx)
ale google to wyszukiwarka a to trochę co innego
~lapet2009-11-04 17:40:46 z adresu IP: (79.188.xxx.xxx)
Jeśli wpisze w google coś tam, coś tam ...mp3 to znajde mnustwo plików do ściągnięcia . Czy google też zostanie zamknięte?
~setowiec e2k2009-11-04 16:05:17 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Nie jestem winny bo sam sety nagrywalem z Energy 2000 Jęsli mi policja wpadnie to ja ich postrasze sadem z Łodzi
~dragu2009-11-04 15:38:12 z adresu IP: (87.205.xxx.xxx)
To jest Polska!
~manwe2009-11-04 15:23:12 z adresu IP: (77.253.xxx.xxx)
nie znam tego serwisu, w związku z tym nie wiem od kiedy działał. Jeśli jednak działał dłużej niż 6 miesięcy to znaczy, że przemysł rozrywkowy właśnie zarżnął kurę znoszącą złote jajka. Wystarczyło dogadać się z właścicielem co do podziału dochodu. Jeśli straty jakie ponieśli wyceniono na 250 tys złotych, a serwis miesięcznie przynosił 50 tys złotych z reklam, to rachunek jest prosty.
~PS2009-11-04 14:03:53 z adresu IP: (83.230.xxx.xxx)
Zamiast zamykać serwis wystarczyło raz na kwartał "uwalać" 100 najaktywniejszych uploaderow (to oni faktycznie łamią prawo). Po roku uspokoiło by się wrzucanie tysięcy nielegalnych plików.
~Youzeq2009-11-04 13:59:29 z adresu IP: (83.230.xxx.xxx)
"Takie rzeczy tylko w Polsce". Jeśli właściciele odsiebie.com faktycznie zarabiali 100000zl miesięcznie na reklamach to czeka nas milionowe odszkodowanie! Po prostu czerpanie zysków z reklam jest 100% legalne! A serwis nie będzie działał przez wiele miesięcy i ktoś będzie musiał zapłacić za utracone przychody. A że autorzy nie zabezpieczyli strony przed pirackim hostingiem? Powinni, choć nie mieli prawnego obowiązku. Brawo policja :-(
~marek2009-11-04 13:52:15 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
a co z chomikuj to co tam się znajduje to lepiej nie mówić ale chomik jest Interii czyli większy może więcej ps za ściąganie nic nie mogą zrobić więc tylko mają przekopane osoby które udostępniały