Zabójstwo antykwariusza: Będą walczyć w Strasburgu

Michał Wyszowski | Utworzono: 2014-12-15 10:04 | Zmodyfikowano: 2014-12-15 10:55
Zabójstwo antykwariusza: Będą walczyć w Strasburgu - fot. Wikimedia Commons
fot. Wikimedia Commons

Do zbrodni doszło w marcu 2000 roku. Po poszlakowym procesie wyroki skazujące usłyszała dwójka nastolatków z Wałbrzycha. Nigdy nie przyznali się do winy, nie znaleziono też żadnych bezpośrednich dowodów. Mecenas Jerzy Świteńki mówi, że szanse na korzystny wyrok w Strasburgu są duże:

Obrońcy w tej chwili czekają na wyznaczenie terminu rozprawy. W trybunale będą domagać się m. in. prawa do rzetelnego procesu. Według nich rozprawa była pełna błędów, a mężczyźni zostali skazani wyłącznie na podstawie jednej poszlaki. Potwierdza to również Janusz Bartkiewicz, który jako policjant pracował przy sprawie antykwariusza:

Tak się nie stało, wyrok skazujący zapadł. Dwa tygodnie temu po 14 latach w więzieniu na wolność wyszedł jeden ze skazanych - Radosław Krupowicz. Drugi z nich wciąż czeka na opuszczenie zakładu karnego.


To jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych w Wałbrzychu. Do zabójstwa antykwariusza Henryka Ś. doszło w marcu 2000 roku. Mężczyzna zginął od strzałów z broni palnej we własnym sklepie. Śledztwo było trudne, tak zwany przełom w sprawie nastąpił dopiero po telewizyjnym reportażu „997”. Na komendę zgłosiła się wtedy kobieta, której syn został potem „świadkiem anonimowym numer 1”. Zeznał, że widział trzech mężczyzn wchodzących do sklepu i po chwili wybiegających z niego. Wskazywał na Patryka K. oraz Radosława Krupowicza. Trzeciego sprawcy nie udało się ustalić. W śledztwie nie znaleziono broni, nie ustalono do kogo należą odciski palców znalezione w antykwariacie, nie ustalono motywu, a eksperymenty procesowe nie wskazywały jednoznacznie na sprawców. Dwaj aresztowani – wówczas nastoletni chłopcy - na podstawie anonimowych zeznań w grudniu 2002 roku zostali skazani na dwadzieścia pięć lat więzienia. Wyrok był potem wiele razy zaskarżany, także do Sądu Najwyższego. W 2011 roku wrocławski Sąd Apelacyjny uznał, że nie da się ustalić kto strzelał (być może ten trzeci) i zmniejszył wyroki do 15 lat pozbawienia wolności. Skazani nigdy nie przyznali się do winy.

Dla prw.pl komentuje adwokat  Jerzy Świteńki:
Skarga złożona do Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu oparta jest naruszeniu artykułu szóstego, ustęp pierwszy i ustęp trzeci konwencji o ochronie praw człowieka. Zarzut dotyczy naruszenia prawa do rzetelnego procesu. Trybunał nie jest sądem kolejnej instancji, wiec skutkiem uwzględnienia skargi nie byłoby automatyczne uchylenie wyroków sądów krajowych zapadłych w tej sprawie. A było ich w tej sprawie łącznie dziesięć. Uwzględnienie skargi, czyli stwierdzenie, że państwo polskie naruszyło konwencje, mogłoby otwierać drogę do wznowienia postępowania karnego. Równolegle z żądaniem stwierdzenia naruszanie konwencji formułowane jest roszczenie wypłaty tak zwanego słusznego zadośćuczynienia.

Dla prw.pl komentuje emerytowany policjant Janusz Bartkiewicz:
Zacząłem pracować nad tą sprawą w październiku 2002 roku. Przejąłem materiały operacyjne i po ich analizie doszedłem do wniosku, że dwaj zatrzymani po prostu nie są sprawcami. Wtedy proces już się toczył, był w zasadzie przy końcu. Część materiałów, które były w posiadaniu policji, a które wskazywały na to, kim mogą być sprawcy, została zlekceważona. Bazując na tym przygotowałem spory raport, liczący ponad czterdzieści stron, w którym przedstawiłem swoje wątpliwości, ustalenia i wskazanie, aby podjąć sprawę od nowa. Wtedy zapadła decyzja, że ponieważ na dniach zapadnie wyrok to, jak stwierdził komendant, nie będziemy sobie strzelać w stopę, nie pójdziemy do sądu i nie powiemy: przepraszamy, pomyliliśmy się. Wszyscy policjanci w Wałbrzychu, z którymi rozmawiałem, łącznie z komendantem wojewódzkim, byli przekonani, że sprawa jest tak słaba dowodowa, że nie ma szans na to, że zapadnie wyrok, że zostanie cofnięta do śledztwa. I wtedy mieliśmy wyjść z moimi ustaleniami.

Reklama

Komentarze (30)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Andrzej Sikoń 2014-12-23 10:41:13 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Wesołych , spokojnych i radosnych świąt dla WSZYSTKICH !!! Wierzę w magię świąt,siłę spowiedzi i wybaczenia. POKÓJ BRACIA I SIOSTRY :) :) :) Alle Luja :)
~Lokalna Patriotka2014-12-22 22:11:08 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Nie wiem jak Wy , ale ja czuje sie chole**ieoszukana.. Po emisjii programu Panstwo w Panstwie myslalam : - " okropnie szkoda mi tych chlopakow, tyle lat spedzili w murach wieziennych... zupelnie niewinni. .. , zyjacy z prawda , ktora niesie nadzieje naoczyszczenie ich dobrego imienia..." Dzis po przyznaniu sie jednego z nich do udzialu w zabojstwie mysle, ze niezle sie dalamwkrecic.. Mysle , iz nie jest to ich wina... Za tym wszystkim stoji ktos inny..Ktos ktol napedza ta cala lawine klamstw... ktos kto jest bez jakich kolwiek moralnych i etycznych zasad... Wiemy kto! Lecz nie wiemy jaki ma w tym cel? Ale mysle iz i tego jestesmy w stanie sie dowiedziec.. Po nitce do klebka - pamietajmy... !
~...2014-12-21 21:31:49 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Nikczemne plany pewnego Pana runely jak Mur Betlinski....
~Lara2014-12-19 15:16:18 z adresu IP: (46.205.xxx.xxx)
Ciągle sie : mówi, słyszy, czyta, pisze o tym jacy to chlopcy biedni, poszkodowani, ze spory kawal zycia im zabrano i mlodosc !, A do jasnej ch*lery czy ktos sie zastanowil co czuje Rodzina zamordowanego antykwariusza P. Henryka ! co oni czuli wtedy? jak stracili ojca, dziadka, kogos waznego! co czuja dzisiaj jak sprawa jest znow na nowo roztrzasana ? wracajace wspomnienia, bol, powracajace uczucie straty osoby bliskiej. Wszyscy tylko poruszaja temat dwoch mordercow! !!! a gdzie w tym wszystkim rodzina zamordowanego ! panie Bartkiewicz nalezy im sie choc troche , kilka slow, wyjasnienia, szacunek dla ich pamieci ! Chociaz od szanownego Pana nie uzyskaja nawet tego !!!!!!!!!!!
~JAJO2014-12-19 18:03:21 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Lara trzeba mieć cywilną odwagę i choć strzępy honoru by wykonać taka czynność jaką jest rachunek sumienia . Dobrze wiemy że ten człowiek, ....przepraszam ci ludzie nie mają czegoś takiego nawet w swoim zasobie słowotwórczym a co dopiero cechach charakteru. Największe jaja to chyba pokazał Krupowicz klepiąc się do udziału w zabójstwie, choć sam Bartkiewicz nazwał go za ten czyn IDIOTĄ :) ..... nie tak sobie to Bartkiewicz zaplanował.....
~LARA2014-12-19 15:02:44 z adresu IP: (37.31.xxx.xxx)
Chciala bym tez uzyskac odpowiedz na pytanie zadane przez Gacka , a mianowicie : pytanie.... co ma do powiedzenia Janusz Bartkiewicz rodzinie zamordowanego Henryka Śliwowskiego ... ?? Jestem ciekawa czy uzyskam .....
~toto2014-12-19 14:05:12 z adresu IP: (37.152.xxx.xxx)
Dokładnie popieram, sam Krupowicz w wywiadzie w gazecie przyznał się że powiedział prawdę, miał udział w zabójstwie , w takim razie tłumaczenie się teraz ze musiał tak powiedzieć jest po prostu niepoważne.......mógł to powiedzieć sędziemu na wokandzie !!!!!
~kibol2014-12-18 23:29:58 z adresu IP: (37.152.xxx.xxx)
Co emeryt nie odpowie rodzinie ofiary ?
~gacek2014-12-18 01:29:03 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Proste pytanie.... co ma do powiedzenia Janusz Bartkiewicz rodzinie zamordowanego Henryka Śliwowskiego ... ?
~WOKANDOWY PSIKUS2014-12-18 00:15:15 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Faktycznie psikusa zrobił PIRANIA ......powiedział prawdę i cały misterny plan poszedł się jeb.....ć. UPS.....tego nie było w planie.......
~FRYTKA 2014-12-17 22:12:57 z adresu IP: (213.189.xxx.xxx)
Jeżeli sie jeżdzi po sędziach , policjantach, prokuratorach jak na łysych kobyłach to nie można liczyć na przychylność tychże....... o czym przekonał sie dziś na własnej skórze Patryk ! Jaką głupotą i nieprzemyślaną strategią było niespełna po tygodniu na wolności odgrażanie się Bartkiewicza i Radka że teraz będą docierać do zeznających na ich nie korzyść świadków i będą APELOWAĆ do nich o zmianę zeznań ubliżając mu nazywaniem go mitomanem .Sam Radek tez nie wydaje się być naprostowany i zresocjalizowany skoro 5 wpisów poniżej każe komuś uciekać z kraju , ciekaw jestem z jakich to przyczyn, politycznych czy rasowych (może planuje się kolejne morderstwo ......? ) No zachowanie nie ma co w pełni zresocjalizowanego człowieka ........!Choć ja mam swoją teorię na ten temat . Nie umknęła również mojej uwadze wypowiedź jednego Pana, który próbuje wytłumaczyć, dla czego Radek w czasie wokandy uderzył się w pierś i przyznał do uczestnictwa w zabójstwie....... .Oj psikusa zrobił swoją wypowiedzią skazany .....skąd mógł wiedzieć (bez wykształcenia i wiedzy prawniczej ) jakie skutki może mieć jego wypowiedź w czasie rozpatrywania skargi w Strasburgu . Gdy ma się na szali upragnioną wolność i możliwość ....a raczej głupotę dalszego trwania w kłamstwie, człowiek rozsądny a takim wydawał się Radek wybrał dobra drogę , drogą prawdy....nagrodą było zwolnienie. Tylko ciekaw jestem czy gdyby dziś dysponujący wiedzą o aktualnych zachowaniu się Radka sędzia ( a oni również śledzą internet, gazety, komentarze) .........miał zadecydować czy dać mu kredyt zaufania...... efekt był by raczej oczywisty BLACHA! Dla tego moim skromnym zdaniem zachowanie się w/w , miało decydujące znaczenie w dzisiejszej BLASZE Patryka. Radek nie powinien zapominać że warunek......to warunek...... . a droga którą obrał obecnie prowadzić może tylko do problemów. Czasem można się zachłysnąć wolnością....... i nie myśleć o tym jaka jest ona krucha. Patryk może podziękować za BLACHĘ kolegom. Nie ma to jak pomóc jeden drugiemu ..... od dziś mam nowe określenie dla NIEDŹWIEDZIEJ przysługi ..... BARTKIEWICZOWA przysługa ........ . Sędziowie na wokandach powinni być bardziej nieufni taki z tego morał.
~LARA2014-12-17 14:24:00 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Pirania... jezeli to naprawde ty, to wspolczuje glupoty.... niedawno oposciles wiezienne mury, a juz lamiesz dany warunek !!!! Grozac Sik..... gratulacje. Zgadzam sie z Czytelnikiem, tlumaczenia Bartkiewicza , ze tak musial sa parodia, jego tlumaczenia obejda wszystkich , a tym bardziej Strasburg!!!! Jawne przyznanie sie do zwiazku z zabojstwem antykwariusza= dyskfalifikacja w Strasburgu ! Pirania godne pozalowania i wspolczucia jest to, ze w dalszym ciagu sluchasz Bartkiewicza, on spada na dno i ciagnie ciebie i kolege razem ze soba. Na Twoim miejscu zastanowila bym sie czy chcecie, aby on nadal wyjasnial jego zdaniem nie wyjasnione i was reprezentowal . Kompronituje was w dalszym ciagu , a ty na to pozwalasz .Dobra rada : zastanow sie lepiej czy wybrales sobie odpowiedniego przedstawiciela i obronce !
~gddd2014-12-17 14:06:42 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
~Sprawiedliwy 2014-12-17 11:01:14 z adresu IP: (84.166.xxx.xxx)
Chlopaki! Otworzcie oczy i uszy! Sluchajcie opinii ludzi! Nie dajcie soba kierowac jak przez te wszystkie lata! Nie straszcie tylko wsluchajcie sie w glos tlumu....tam odnajdziecie prawde o tym co zostalo przeciw Wam zrobione i kto to zrobil. Wnioski wyciagniecie sami....wiem ze was zaskocza.
~Neonka2014-12-17 10:45:45 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Były kolega Bartkiewicz zamiast rzucać bezpodstawnymi oskarżeniami we wszystkich ostatnio Policjantów z Wałbrzycha, szkalowanie u siebie na blogach Zagórskiego ,Sikonia itd....... niech przypomni sobie jakim wspaniałym milicjantem był. Propunuję sięgnąć pamięcią do imprezy w szczawieńskim TAKSI-BARZE gdzie nawalonemu do nieprzytomności mega naczelnikowi zabrano legitymacje służbową..... ale była komedia. Jeżeli PIRANIA ........to ten sam.......PIRANIA..... to gratuluje raczej głupoty niż odwagi, będąc dopiero kilka dni na warunkowym już straszy jak czytam poniżej Sik....... żeby uciekał z Polski , no no , no czyżby Sąd penitencjarny popełnił błąd i będziemy mieli niedługo następne morderstwo?
~PIRANIA2014-12-17 00:41:34 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Jeśli gościu o Nicki Czytelnik znałby sprawę to by bzdur nie pisał,otórz Panie Sik.. nie toczy swojej wojny z P.Bartkiewiczem tylko skoro masz takie info o jego po czynaniach to powiedz mi o tym,to co ty robisz jest godne pożałowania więc abderyto i mbecylu jesli nie potrafisz zrozumieć to precz z polski
~CZYTELNIK2014-12-17 00:01:41 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
No i wszystko mamy jasne........sam Bartkiewiewicz przyznał że Radek poszedł po rozum do głowy i przyznał się sędziemu że miał związek z zabójstwem antykwariusza ! Tłumaczenie się, że musiał tak powiedzieć jest komedią! Skoro skłamał zatem w trakcie orzekania na wokandzie, powini mu wokandę cofnąć ? Nie Radek odcierpiał swoje, odpowiedział bardzo dotkliwie, i miał szczęście że skrócono mu wyrok o 10 lat. Gdy ma się na szali .....dalsze brnięcie w kłamstwie , lub powiedzenie prawdy i wyjście na wolność...... wynik jest oczywisty. Prawdą jest że to przyznanie się do związku z zabójstwem totalnie dyskfalifikuje go w Strasburgu , tylko komu bardziej na Strasburgu zależy ....... raczej temu kto najbardziej dał ciała. Tłumaczenie się teraz że MUSIAŁ tak powiedzieć........jest dziecinadą. Radek świat się nie skończył, złapiesz oddech i jeszcze go zawojujesz proponuje bardzo uważać na karjerowiczowskie wykorzystanie Ciebie i Patryka przez Policjanta, który teraz próbuje się wybielać i robić z siebie waszego obrońcę. Pobędziecie na wolności to jeszcze wiele się dowiecie o nim i jego poczynaniach gdy wy marnowaliście najpiękniejsze lata życia.... ale cóż jak sam Radek przyznał, nie siedział zatem za niewinność. Radek głowa do góry ! Dałes radę!
~yes2014-12-16 14:46:48 z adresu IP: (31.1.xxx.xxx)
Zamordowany antykwariusz p. Henryk Sliwowski byl moim dobrym znajomym. W antykwariacie bywal i kupowal ksiazki aktor Wojciech Pszoniak.
~Limciu2014-12-16 14:38:01 z adresu IP: (89.174.xxx.xxx)
A ja bym bardzo chciał znać nazwiska sędziów, którzy wydawali wyroki w tej sprawie. Może ktoś widział akta i może podać te informacje ? To nie są informacje tajne ! Nie można nic im zrobić, bo nie odpowiadają za błędy, to chociaż niech sąsiedzi wiedzą.
~ZIOM2014-12-15 22:21:13 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
ciekawe, co takiego cennego dla policji i prokuraturydawal ten TRZECI skoro dostal taki parasol .....?
~Lokalna Patriotka2014-12-15 20:54:11 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Dlaczego wiec przez te wszystkie lata go kryja??
~Lokalna Patriotka 2014-12-15 20:51:41 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Ja nie rozumie dlaczego Sad najwyzszy nie okreslil ich mianem niewinnych , a jedynie wahal sie ktory z nich pociagnal za spust ... Skoro jedyny swiadek jaki byl w tej sprawie widzial tuz po popelnieniu przestepstwa trzech mezczyzn opuszczajacych antykwariat to zrozumiale jest to iz osadzeni znaja trzeciego sprawce skoro byli z nim na miejscu zdarzenia..
~LARA 2014-12-15 20:31:50 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
JAKIE TEORETYCZNE ROZWIĄZANIA W TEJ SPRAWIE MOGĄ ZAPAŚĆ W SRTASBURGU ?! ciekawi mnie czy strasburg moze tylko wrocić sprawę do ewentualnego ponownego rozpatrzenia czy może równiez ich uniewinnić......ale to raczej wydaje mi się nie możliwe!!! WAŁBRZYSZANIN pomyliles sie: to pirania tak mówi na mieście a nie ślimok, bo ten jeszcze siedzi i raczej do niczego się nigdy nie klepnie bo grypsuje .
~CZYTELNIK2014-12-17 00:38:59 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Dobrze Lara słyszałaś, i to nie ploty ! Trzeba oddać Radkowi szacunek za to że powiedział prawdę, a to że ta prawda jest BARDZO NIEKORZYSTNA dla Janusza Bartkiewicza...... bo jak sam zauważył poniżej wypowiedź Radka jest co najmniej niewygodna skoro Strasburg za pasem, a tu takie zeznania samego oskarżonego ......... No to masz ci babo placek ! Ciekawe czy drugi ze skazanych .......już dziś wyjdzie na wolność ......? życzę tego mu z całego serca, bo szkoda życia na wieczne potępienie. Niech idzie po rozum do głowy, powiedzieć jak było NA PRAWDĘ i do domu ....!!!! Trzeba zakładać rodzinę, sadzić drzewa, budować domy a nie gnić w więzieniu !
~Janusz Bartkiewicz2014-12-16 14:38:00 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Jeżeli Trybunał w Strasburgu stwierdzi, ze państwo polskie naruszyło konwencje m.in. praw człowieka, mogłoby otwierać drogę do wznowienia postępowania karnego. Co oznacza, ze skazani (Radek i Patryk) będą mogli wnieść wniosek o rozpoznanie sprawy od początku na podstawie art. 540 § 3 k.p.k : Postępowanie wznawia się na korzyść oskarżonego, gdy potrzeba taka wynika z rozstrzygnięcia organu międzynarodowego działającego na mocy umowy międzynarodowej ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską." Poza tym myślę ze powtarzasz plotki. Radek co najwyżej może opowiadać, ze w czasie ""wokandy"powiedział sędziemu ze miał związek z tym zabójstwem. Rzecz w tym, ze gdyby tak nie powiedzial nie otrzymałby warunkowego zwolnienia. Musiałby być idiota, aby takie bzdury opowiadać w sytuacji kiedy sprawa stoi w Strasburgu. Kazda taka wypowiedz ( a policja zapewne go "monitoruje", co jest normalne w tej sytuacji) na pewno pogorszy jego sytuacje prawna przez Trybunale w Strasburgu. Trochę juz go poznałem i wiem, ze idiota nie jest.
~wałbrzyszanin2014-12-15 19:09:52 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Po czyjej stronie jest PRAWO.....a po czyjej PRAWDA ?
~Jarek2014-12-15 15:41:51 z adresu IP: (83.13.xxx.xxx)
W Polsce to norma !!! To kolejny skandal w którym bez jednoznacznych dowodów skazuje się niewinnych ludzi !!
~ater2014-12-15 14:46:41 z adresu IP: (46.169.xxx.xxx)
ile to takich spraw sporo pokusa czyni a reszta bez znaczenia to raczej nigdy się nie skończy jak nie tu to gdzieś indziej
~wałbrzyszanin2014-12-15 13:43:56 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Czyżby więc Policjanci, prokuratorzy i sędziowie pracujący przy w/w sprawie wszyscy nie dopełnili swoich obowiązków służbowych poprzez zatajenie ustalonych faktów ważnych dla prowadzonego śledztwa ?, zatajenie prawdy ? ....... a może ustalenia f-sza które zawarł w swoim sprawozdaniu były tak słabe że nikt im nie dał żadnej wiary. Ostatnio usłyszałem na śródmieściu , ze sam ślimok twierdzi że nie jest niewinny, ale tak na razie mus gadać bo kazał mu ten pies........... .I kto tu mówi prawdę ? Skoro ustalono kto niby tak naprawdę był sprawcą zabójstwa......... to czemu nikt , ani policja, ani prokuratura, ani Sądy nie ruszyły tego przez 14 lat ? Może ktoś mi to wytłumaczy ?
~Janusz Bartkiewicz2014-12-15 14:17:10 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
"ten pies" - to chyba o mnie? No cóż, "Ślimok" może za dwa dni wyjdzie na wolność. Na pewno się z nim spotkam (tak jak spotkałem się z Radkiem) i spytam o to. "Wałbrzyszanin" powtarza bzdury wypisywane przez pewnego gostka ze Szczawna Zdr. (są prawie identyczne, więc wskazują na autora) - uwagi te są tak absurdalne, że nie warto z nimi polemizować.