W obronie życia na drodze śmierci (ZOBACZ)

Michał Wyszowski, Przemysław Gałecki | Utworzono: 2014-12-16 13:26 | Zmodyfikowano: 2014-12-18 16:05
W obronie życia na drodze śmierci (ZOBACZ) - Zdjęcia: Michał Wyszowski, Przemysław Gałecki (Radio Wrocław)
Zdjęcia: Michał Wyszowski, Przemysław Gałecki (Radio Wrocław)

Kilka godzin protestu, aż dziewięć miejsc, w których zorganizowano blokady i ludzie, którzy walczyli o bezpieczeństwo. Tak wyglądała w piątek dolnośląska akcja na drodze krajowej nr 8.

godz. 16.00
Koniec blokady, ostatni protestujący zeszli z trasy w Dusznikach. Blokada trwała cztery godziny.  Policja informuje, że ruch, jak na tę trasę, był stosunkowo mały. Nie doszło do żadnych wypadków.

godz. 15.30
Za pół godziny zakończy się protest na krajowej ósemce między Wrocławiem a Kudową. W tej chwili blokowane są fragmenty tej trasy w Szalejowie i Szczytnej i Dusznikach. W tych miejscach tworzą się zatory, ale jak mówią słuchacze Radia Wrocław - przejazd tą trasą wcale nie jest bardzo uciążliwy.



godz. 14.30
Boguszyn, Szalejów i Polanica, Szczytna i Duszniki tam obecnie trwają blokady krajowej "ósemki". Cały protest ma zakończyć się o 16.00.

godz. 14.00
Bardo, Boguszyn, Szalejów i w tej chwili dołącza Polanica - na krajowej "ósemce" nadal blokady. Wszyscy, którzy biorą udział w proteście mówią właściwie to samo: Chcemy poprawy bezpieczeństwa. Wielu kierowców  - o dziwo, nie są źli i popiera taką formę protestu. Z naszych informacji wynika, że na DK nr 8 nie jest źle. Większość zmotoryzowanych wybrała inne drogi.

godz. 13.20
Do blokady dołączyło Bardo, potem o 13.40 Boguszyn, Szalejów Górny o godz. 13.50, a Polanica o 14.00. Cały protest ma potrwać do godz. 16.00.

godz. 13.00
Rozpoczął się protest w Szklarach. Tam zgromadziło się już kilkadziesiąt osób. To, podobnie jak w przypadku Kobierzyc nie tylko mieszkańcy ale także przedstawicie lokalnej społeczności. - Nie mamy innego, mniej uciążliwego wyjścia - mówił na naszej antenie Marcin Orzeszek burmistrz Ząbkowic Śląskich.

godz. 12.30
W blokadzie biorą udział także radni z gminy Kobierzyce, którzy specjalnie przerwali sesję, by dołączyć się do pikiety. - Rząd musi zrozumieć, że nowa trasa to priorytetowa inwestycja - mówi wójt Kobierzyc Ryszard Pacholik.

godz. 12.10
W Kobierzycach protest już się rozpoczął. Kilkadziesiąt osób blokuje trasę na wysokości stacji paliw "Orlen". Ruch samochodów co 10 minut jest zatrzymywany (na 10 minut) więc powoli tworzy się zator. Wiemy, że kierowcy mają przez nas problemy ale robimy to przede wszystkim właśnie dla osób, które jeżdżą tą trasą - mówi organizator blokady w Kobierzycach, Mieczysław Maj:

Godz. 12.00
Protestujący, to ludzie mieszkający wzdłuż drogi. Domagają się od rządu wybudowania trasy ekspresowej. Organizator protestu w Boguszynie Marcin Kożuchowski mówi że nie jest to sprawa kilku osób:

Informacje o objazdach i korkach będziemy na bieżąco przekazywać w naszym programie w Radiu Wrocław oraz radiowym RDS.


  • Objazd Kobierzyc drogą 35 i trasą wojewódzką 346 do Wierzbic
  • Bardo Śląskie - objazd przez Nową Rudę i Bielawę

Jak już informowaliśmy, rozmowy ostatniej szansy - między organizatorami protestu walczącymi o poprawę bezpieczeństwa, a GDDKiA - nie przyniosły rezultatu. Nie ma złagodzenia protestu w 9 miejscach na drodze krajowej nr 8 na Dolnym Śląsku. Organizatorzy blokady spotkali się we Wrocławiu z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz policją. Protestujący zapowiedzieli, że będą współpracować ze służbami i reagować w razie niebezpieczeństwa na trasie. Są jednak pewni swego i apelują do kierowców o wsparcie i cierpliwość - tak mówił nam jeden z organizatorów blokad, Marcin Kożuchowski:

Sonda

Czy blokowanie drogi to dobra forma protestu?

Ta sonda już się zakończyła.
Tak
70.39%
Nie
29.61%

Paweł Petrykowski z komendy wojewódzkiej podczas rozmowy z Radiem Wrocław kilka dni temu nie ukrywał, że piątkowa blokada krajowej "ósemki" to nieszczęście dla kierowców. Zapowiadał, że funkcjonariusze będą na całej trasie protestów:

Protestujący domagają się od rządzących budowy drogi ekspresowej nr 8 z Wrocławia do granicy z Czechami. W piątek blokada zacznie się w samo południe w Kobierzycach, potem co kilkadziesiąt minut zablokowane zostaną kolejne miejsca aż do Dusznik Zdrój. Krajowa "ósemka" to jedna z najniebezpieczniejszych dróg w Polsce.

- Na tej drodze zginęli moi bliscy - w 1996 roku ojciec, a dziesięć lat później - syn. Córka, mając cztery lata została potrącona, cudem z tego wyszła - mówi nam jeden z mieszkańców Szczytnej. Tylko w ostatnich trzech latach na ósemce zginęło ponad trzydzieści osób. Są miejsca, gdzie pędzące tiry powstrzymuje jedynie zatrudniona przez gminę… "pani stopka".

Protesty organizuje Marcin Kożuchowski, którego żona również niedawno zginęła na ósemce (KLIKNIJ I CZYTAJ WIĘCEJ). Magdalena Małolepsza miała wypadek wracając z blokady drogowej w Szczytnej. Podczas protestu niosła transparent z hasłem „Zbyt wiele nas tu ginie”.

W listopadzie 1938 roku, a działo się to już po podpisaniu Traktatu Monachijskiego (zachód oddał w nim Pragę w ręce Hitlera), Trzecia Rzesza i Czechosłowacja podpisały umowę dotyczącą budowy niemieckiej eksterytorialnej drogi szybkiego ruchu Breslau-Brno-Wien. Planu po stronie niemieckiej nigdy nie zrealizowano. W Austrii do dziś, poza niewielkim fragmentem A5, nie ma połączenia Wiednia z północną granicą. U Czechów natomiast roboty wystartowały już na początku 1939 roku i pomimo okupacji trwały z różnym natężeniem do roku 1942, gdy ostatecznie przerwała je wojna.

Praga chciała wykorzystać fragment drogi Wrocław-Wiedeń jako autostradę Praga-Ostrawa. Po wojnie powróciła do pomysłu budowy szybkiej trasy łączącej zachód z północnym-wschodem kraju. Czeska autostrada jeszcze do niedawna łudząco przypominała zbudowaną przez Niemców wrocławską autostradę A4 i pamiętne "schody do nieba" - technologia była ta sama.


SUGEROWANE OBJAZDY NA CZAS PROTESTU

Protest rozpocznie się w południe w piątek, na przejściu dla pieszych w Kobierzycach. Do akcji przyłączać się będą następnie mieszkańcy kolejnych miejscowości: Niemczy, Szklar, Barda, Boguszyna, Szalejowa, Polanicy, Szczytnej i Dusznik.

Blokady od Kudowy do Kłodzka, autem osobowym, można ominąć drogą 387 z Kudowy przez Radków do Ścinawki Średniej i dalej trasą 386 do Gorzuchowa, a następnie drogą 381 do Kłodzka. Samochodem ciężarowym na tę trasę, ze względu na jej nośność, przewyższenie i "przepaścistość", lepiej się nie zapuszczać. Ciężarówki mogą ominąć odcinek Kudowa-Kłodzko tylko przez Czechy, do tego niezwykle długimi objazdami: przez przejścia graniczne Pietrowice/Krnov koło Głubczyc lub Jakuszyce/Harrachov koło Jeleniej Góry.

Odcinek Kłodzko-Wrocław, na którym blokady zostaną ustawione w Bardzie, Boguszynie, Szklarach, Niemczy i Kobierzycach, ciężarówką można ominąć trasą 46 z Kłodzka do Pakosławic pod Nysą, a następnie drogą 401 przez Grodków do węzła Brzeg na A4 i stamtąd autostradą do Wrocławia. Można też jechać drogą 46 do Paczkowa, stamtąd trasą 395 przez Ziębice i Strzelin do Wrocławia. Trzecia zamienna droga wiedzie trasą 381 z Kłodzka przez Nową Rudę do Wałbrzycha, a następnie 35 do Wrocławia. Autem osobowym z Kłodzka do Wrocławia można jechać nieco krótszymi objazdami, a więc drogą 46 z Kłodzka do Złotego Stoku, następnie trasą 390 do Kamieńca i później drogą 382 przez Ząbkowice do Dzierżoniowa. Stąd jest kilka możliwości przejazdu, w tym trasą 382 do Świdnicy i dalej 35 do Wrocławia, przejazd drogą 384 do Łagiewnik, skąd 8 na nieblokowanym odcinku dojedziemy do Wierzbic, w których trasą 346 omijamy blokadę w Kobierzycach, dojeżdżając do Gniechowic. Stamtąd 35 kierujemy się do Wrocławia. Najbardziej malowniczy objazd z Dzierżoniowa wiedzie lokalnymi drogami przez przełęcz Tąpadła i Sobótkę do Mirosławic, gdzie wpadamy na drogę 35 Wałbrzych-Wrocław.


Kłodzko jest od wieków na uczęszczanym szlaku; znajdowało się przecież na jednej z odnóg szlaku bursztynowego, to także tamtędy wieki później do Polski jechała Dobrawa, a z nią chrześcijaństwo, to także tamtędy w swą pielgrzymkę wyruszył święty Wojciech. "Ósemka" i jej dwupasmowy przebieg dzisiaj kończą się tuż za Wrocławiem. Są dwa warianty wydłużenia drogi S8 na południe. Trasa miałaby przebiegać wzdłuż obecnej 8 do Jordanowa a potem odbijać w stronę Sobótki i Świdnicy, by połączyć się z S3 koło Kamiennej Góry. Drugi wariant (proponowany przez Urząd Marszałkowski Dolnego Śląska w strategii dla regionu) zakłada budowę drogi ekspresowej z Wrocławia do Kłodzka, a potem do granicy w Międzylesiu. Po czeskiej stronie droga biegłaby do Mohelnic, gdzie miałaby się połączyć z ekspresówką do Brna i dalej do Wiednia.

Kłopot z planami - forsowanymi m.in. przez marszałka - jest taki, że na ich realizację nie ma pieniędzy. W podpisanym niedawno "Kontrakcie Terytorialnym", czyli spisie inwestycji do których dołoży Unia Europejska, znalazły się inwestycje w infrastrukturę drogową, ale nie ma tam mowy o drodze do Międzylesia. Jest budowa dróg S3 (Sulechów - Legnica, Legnica - Bolków) i S5 (Korzeńsko - Wrocław) oraz budowa obwodnicy Kłodzka.

Sama ósemka, w ciągu 70 lat polskiego panowania na tych terenach przeszła pewne modernizacje. Są to obwodnice 5 miejscowości. Wybudowane w okresie PRL-u obejścia pozwalają ominąć Kobierzyce, Jordanów, Niemczę, Ząbkowice Śląskie i Kłodzko. W kilku miejscach są też dodatkowe pasy, na których możliwe jest wyprzedzanie wlokących się na podjazdach ciężarówek. "Ósemka" jest poszerzona między Przerzeczynem i Szklarami, na odcinkach Bardo-Boguszyn, Boguszyn-Kłodzko oraz Duszniki-Lewin. (Leszek Mordarski)

Reklama

Komentarze (43)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Poirytowany2014-12-19 18:49:43 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
To jest wierzchołek góry lodowej, dróg wymagających pilnej przebudowy jest o wiele więcej. Ostatnio z wielką pompą wybudowano drogę transgraniczną na styku granic DE-PL-CZ (wjazd w Polsce w miejscowości Sieniawka), ale po naszej stronie ociągano się z przebudową od dziesięcioleci nieremontowanego, prowadzącej do niej odcinka drogi nr 354. Pojawiły się na nim TIRy, zmierzające na południe Europy i prawie natychmiast zaczął się rozsypywać poniemiecki jeszcze most na Miedziance. Trzy tygodnie temu zamknięto go w trybie awaryjnym i puszczono ruch przez Bogatynię. Efekt: ciężki ruch kołowy odbywa wąskimi ulicami miasteczka dopiero odbudowanego ze zniszczeń powodziowych. Ciężarówki mają kłopot na zwężeniach i skrzyżowaniach dróg nieprzystosowanych do takiego tonażu, nieraz najeżdżają na chodnik, próbując się wyminąć. Ich kierowcy szukając skrótów jeżdżą też innymi trasami niż wyznaczony objazd, np. przez zabytkowy most. Do kogo teraz mieć pretensje: do tych, co wyznaczyli uciążliwy dla mieszkańców objazd, czy do tych, którzy latami zaniedbywali tamtą drogę?
~konrad2014-12-19 18:47:38 z adresu IP: (212.126.xxx.xxx)
4 godziny protestu. Spokojnie i bezpiecznie. Protest skończony, wypadek! I niech ktoś powie, że tam jest bezpiecznie... Popieram ten protest. Jestem kierowcą, ale takie blokady rozumiem bo to również dla mojego dobra, jak i dla tysięcy innych, którzy tamtędy się przemieszczają.Moja sugestia, aby dotarło do odpowiednich osób, proponuję zablokować dojazd do sejmu w dniu, w którym będą musieli zebrać się tam wszyscy posłowie. Niech zobaczą jak jest ciężko gdy po wypadku trzeba stać godzinami w korku. Albo jak oni blokują drogi tak jak np. podczas wizyty w Świdnicy pani premier...
~UCZESTNIK BLOKADY2014-12-19 15:43:10 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
JAK NIE ROZUMIECIE PO CO TE BLOKADY TO JUZ NIE MAMY O CZYM ROZMAWIAĆ HEHE DO SZKOŁY WRÓĆCIE HAHA BLOKADY SIĘ UDAŁY, BEDZIEMY POWTARZAC AŻ DO SKUTKU
~goo2014-12-19 16:34:45 z adresu IP: (83.8.xxx.xxx)
weź się za jakąś pracę a nie utrudniaj życia innym użytkownikom drogi którzy jeżdżą z zgodnie z przepisami ruchu drogowego i nie powodują wypadków.
~Packa2014-12-19 16:32:50 z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
A ja uważam, że bardzo dobrze robicie. Od dawna było wiadomo o blokadzie, wszystko było zabezpieczone przez policję. Walczycie w słusznej sprawie, to jedna z najniebezpieczniejszych dróg w Polsce, nie ma jak wyprzedzać, przejeżdża się przez wioski, kierowcom i mieszkańcom puszczają nerwy i nie dziwię się. Trzymam kciuki za Was!
~do uczestnika2014-12-19 16:06:57 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Moim zdaniem nie protestujecie tam gdzie potrzeba.
~janek2014-12-19 14:53:08 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Zupełnie nie rozumiem tych protestów na drodze. Ostatnio były wybory za rok są następnie. Po drugie trzeba zablokować urzędy. wjazdy, jak panowie z zarządu dróg krajowych/Sejmu nie będą mogli wyjechać swoimi furami to się nauczą. Taki sam prostest moga urządzić mieszkańcy np.Sz Poręby
~habi2014-12-19 14:44:18 z adresu IP: (91.236.xxx.xxx)
Droga jest fatalna. Można jechać ostrożniej i wolniej ale czy o to chodzi, żeby na drodze krajowej mieć średnią 50km/h ? Zamiast takich protestów wszystkie gminy powinny wystawić przy drodze wielkie tablice (najlepiej w 3 językach) z (niestety) wsuwanymi numerkami w celu aktualizacji: Witajcie na drodze śmierci nr 8 W ciągu ostatnich 10 lat xxx wypadków w tym yyy wypadków śmiertelnych. W tym roku zz wypadków w tym ss śmiertelnych. Jak wiadomo najbardziej rządzącym zależy na PR. To mieliby PR - może taka metoda zadziała. Przy okazji jadący zastanowiliby się nad stylem jazdy. ps - słuchałem audycji i ubawił mnie telefon (przemiłego skądinąd) pana z ciągnikiem. Jeździ często PO DRODZE KRAJOWEJ z Łagiewnik do Ząbkowic. Biorąc pod uwagę, ze ciągnik jedzie max 30km/h takie kursy powinny być zakazane. Rozumiem lokalne przeskoki ale do takich tras potrzeba ciężarówki a nie ciągnika.
~Mająracje2014-12-19 13:56:38 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Pieniędzy to w Polsce jest ogrom. Tylko, że nie są wydawane dla naszego dobra. Nabudowano debilnych aquaparków, stadionów-widm, muzeów dla potłuczonych (Wałbrzych-kopalnia, zaraz będzie też Zajezdnia na Grabiszyńskiej, itp...itd.. ) o setkach wyremontowanych daszków z wieżyczkami już nie wspominam. Tych ludzi nikt nie pytał czy wydawać ich pieniądze na te kosztowne w utrzymaniu kretynizmy, czy lepiej na niewydolną infrastrukturę drogową na której natężenie ruchu już masowo zabija. To nie jest demokracja ! "Bo żyjemy w kraju gdzie nas robią w ch....a ..za naszą kasę" - nućcie to często. I właśnie przeciwko temu Ci dzielni ludzie z DK8 protestują!
~marjan2014-12-19 13:32:07 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
lata drogę ekspresową obiecywali, teraz też powiedzą że zrobią i gówno będzie!
~yes2014-12-19 12:42:51 z adresu IP: (46.76.xxx.xxx)
TAK TRZYMAC - zgadzam sie z Toba Klemi calkowicie.
~dgj12014-12-19 12:33:15 z adresu IP: (79.189.xxx.xxx)
Jak najbardziej słuszny protest bo nie słucha się ludzi i nie widzi się ich problemów. Ósemka tj. jedna wielka koleina bez poboczy, aż wstyd.
~Anka222014-12-19 12:12:29 z adresu IP: (213.231.xxx.xxx)
również korzystam z tej drogi dojeżdżając na studia do Wrocławia. jak najbardziej popieram protest i walkę o drogę ekspresową. na 8 mnóstwo tirów, zakrętów, niebezpiecznych miejsc, nie znam drugiej tak niebezpiecznej trasy. ale uważam, że blokując przejazd nic nie wskórają. należy zmienić rządzących!
~romek2014-12-19 13:05:20 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Jak się nie umie jeździć , to się siedzi w domu.Baletnicy to i rąbek przeszkadza u spódnicy, bardzo często jeżdżę tą drogą i nie widzę w niej nic niebezpiecznego no ale jak niektórzy wyprzedzają na trzeciego i łamią wszystkie przepisy to się nie dziwię że na międzynarodowej 8 giną ludzie.
~Klemi2014-12-19 11:58:10 z adresu IP: (185.32.xxx.xxx)
Ludzie opamiętajcie się! Zamiast protestować przeciwko protestującym zacznijcie protestować przeciwko rządzącym! 16 mln na świtynie opatrzności, kilka miliardów rocznie na kler, religia dwa razy w tygodniu przez trzy lata po dwie godziny, to są powody do protestu a nie czepiacie się ludzi że chcą godnie i bezpiecznie żyć! Nikt się nimi nie intersuje to protestują, mają do tego prawo, blokada to akt rozpaczy! Niestety poza lokalnymi mediami nie wiele sie o tym mowi w stacjach ogolnopolskich.
~vito22014-12-19 11:20:30 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Vito: jeszcze Bardo i Duszniki.
~vito2014-12-19 11:17:14 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Co do modernizacji za PRL autor zapomniał jeszcze o obwodnicy Polanicy i Lewina Kłodzkiego.
~kornik2014-12-19 10:30:59 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
A tak naprawdę o co chodzi tym z Kobierzyć, Niemczy i Szklar, bo oni przeciez obwodnice mają? A tak nawiasem jak w tych całych Koberwyciach wycinano ponad 150 letnią aleję lip, nie protestowali, jak im zafundowano latarnie po srodku chodnika, nie protestowali, jak im ścieżkę rowefową zrobili dwa razy szerszą od chodni, nie protestowali, jak im przystanki autobusowe ze Spółdzielczej przenieśli w pole, nie protestowali, We łbach się baranom koberwyckim poprzewracało, czy co?
~toner2014-12-19 09:56:17 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
Na te blokady jest rada, porządkowe winne wysłać na mniejsce blokad dwie budy i w momencie rozpoczęcia blokady wezwać blokującyh do opuszczenia jezdni, i dać na to 5 minut, a jeśli w do tego czasu nie zrobią zapakować siłą do bud i wywieźć gdzieś w Bory Dolnośląskie i tam ich wyładować, niech sobie blokują
~someone2014-12-19 09:53:34 z adresu IP: (83.15.xxx.xxx)
Primo: z Genialnej mówią, że blokada stwarza zagrożenie. Wmawia się, że prędkość zabija. Ograniczenie jej w dni dzisiejszym do "0" zapewni pełne bezpieczeństwo: Secundo: W związku z blokada powiedziano o trasie alternatywnej przez Góry Stołowe ....ale za wyjątkiem ciężarowych. To najlepiej świadczy o tym , że nie ma alternatywy.
~kat2014-12-19 09:35:49 z adresu IP: (213.199.xxx.xxx)
a co na to władza? "a niech stoją te ch… w tych j… autach" a ja i tak samolotem polecę. Takie protesty mijają się z celem, bo szkodzą normalnym obywatelom, a władza i tak ma to w d...
~Tadek2014-12-19 07:39:13 z adresu IP: (95.48.xxx.xxx)
Piszecie, że zbyt wielu Was tam ginie. A może zbyt wielu z Was nie zachowuje ostrożności i łazi po drodze jak święte krowy. Naturalna selekcja jest zgodna z naturą. Blokujcie sobie swoje kible. Co ja Wam zrobiłem, że mi nie pozwalacie jechać ? Tępe jełopy
~Klemi2014-12-19 11:51:35 z adresu IP: (185.32.xxx.xxx)
Tadek, głupi się urodziłeś czy może głupoty się nauczyłeś?
~Tomek2014-12-18 15:10:20 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Wszystko rozumiem, tylko czemu kierowcy mają cierpieć, Nie można zrobić protestu pod GDDKiA ?? Lub w sobotę lub w niedzielę. ??
~mieszkanka2014-12-18 11:08:47 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Na tej drodze ginie naprawdę wielu ludzi...sama straciłam trzech znajomych,a to dużo jak na ta sama drogę...i tu akurat nie mówi się o jadących na podwójnym gazie,tyko po prostu TA DROGA JEST NIEBEZPIECZNA!!! Jestem całkowicie na TAK...protestujcie
~ mieszkaniec2014-12-19 10:39:13 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
Ty może też wybierz się na ten protest, może jakiś wk.... kiefowca obiję mordę!!!!??????
~Ania2014-12-18 01:38:37 z adresu IP: (83.17.xxx.xxx)
Bardzo dobrze! Niech protest trwa bo ta droga to makabra !
~ten2014-12-19 09:48:34 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
we łbach wam wsioki poprzewracało, chodźcie jak powinni chodzić ludzie, a nie jak barany, to nie będzie makabry!!!!!!!
~wolny2014-12-17 23:04:00 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
Po ch*ju lepiej niania, gdyby jezdzili na dk8 wolniej i ostrozniej i po trzezwemu to by nie bylo tyle wypadków.
~nie ważne.2014-12-17 21:50:44 z adresu IP: (151.248.xxx.xxx)
lepiej już nie będzie. A wina nie leży w zupełności i ostateczności do kierujących pojazdami ciężarowymi, tylko do tych co wsiadają do auta po alkoholu, narkotykach i bez prawa jazdy!!!
~niania2014-12-17 19:44:09 z adresu IP: (83.5.xxx.xxx)
Romek, by żyło się lepiej
~romek2014-12-17 19:36:28 z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
za robotę by się wzięli a nie buce będą chodzić po pasach w tą i z powrotem.
~tyn2014-12-19 10:21:05 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
A ty, jakiś tam monoraj jesteś największy z buców w TAMTYCH OKOLICACH!
~tyn2014-12-19 10:17:23 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
mosz recht romek, blokować bedą ino BUCE!!!!
~MONARAJ2014-12-18 14:00:06 z adresu IP: (80.53.xxx.xxx)
A TY BUCU zacznij myśleć oni tego nie robią dla siebie tylko dla wszystkich wiec jedno ze czas na czasie nie stoi
~bzium2014-12-17 13:24:40 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Do której mają trwać protesty? Wybieram się w piątek do Kłodzka i zastanawiam się, o której wyjechać
~Furman2014-12-17 12:24:36 z adresu IP: (83.7.xxx.xxx)
Za komuny nazywała się dumnie:E12 Mediolan - Moskwa,a teraz w stosunku do zachodniej sieci dróg jest po prostu polną drogą.
~bob2014-12-17 06:53:30 z adresu IP: (94.40.xxx.xxx)
Dobrze blokujcie, wrocławianom dobrze się piszę, siedzą sobie w mieście z każdej strony mają obwodnice i dobry wylot. Do kotliny przyjadą kilka razy w roku i tyle, a ludzie jeżdżą codziennie do pracy tą drogą. Akcja dobrze nagłośniona nawet bilbordy przy drogach stoją, kto ma jechać niech przesunie sobie godzinę wyjazdu i po problemie .
~ater2014-12-17 06:01:51 z adresu IP: (46.76.xxx.xxx)
na pewno nie było oby sumienia się ruszyły tych co decydują
~Carlos Ruiz Zafón 2014-12-16 23:23:00 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
"Nie da się żyć zbyt długo w realnym świecie. W każdym razie istota ludzka nie potrafi. Większą część życia spędzamy, śniąc, przede wszystkim na jawie." Nic więcej nie trzeba tu dodawać.
~cristo2014-12-16 22:22:43 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Niech blokują generalną dyrekcje dróg i autostrad - ich siedzibę a nie drogę. Nikt z GDDiA nie odczuje tego protestu. Co ja jako kierowca jestem im winny? Jaką wyrozumiałość oczekują ? Jak mnie zablokują to usłyszą, co o nich myślę... Jedyne co mogą osiągnąć to więcej fotoradarów i irytacje niczemu niewinnych kierowców.
~wrrr2014-12-16 14:18:24 z adresu IP: (80.68.xxx.xxx)
Ten protest to paranoja - mimo, że protestujący mają sporo racji. Ale blokada niemal całej drogi od Wrocławia do granicy to czysty egoizm. Niech ktoś dostanie zawału w jakiejś wiosce, to karetka nie dojedzie bo utknie w korku. A jak już im się uda i zaczną planować drogę s8 wg postulatów mieszkańców z teraźniejszego prostestu to mieszkańcy zaczną prostestować bo przebieg drogi im nie pasuje, bo będzie głośno, bo będzie za cicho, bo za blisko, bo za daleko do zjazdu, bo odszkodowania chcą... Ech.
~wwe2014-12-16 20:26:50 z adresu IP: (193.59.xxx.xxx)
dlaczego ma utknac w korku, przeciez korek stoi PRZED blokada na jednym pasie drogi?