Czy kolej wróci do Bielawy? Są chęci, jednak nie ma pieniędzy

Michał Wyszowski | Utworzono: 2016-01-28 10:02 | Zmodyfikowano: 2016-01-28 09:01
Czy kolej wróci do Bielawy? Są chęci, jednak nie ma pieniędzy -

Coraz bliżej do reaktywacji linii kolejowej Dzierżoniów – Bielawa. Jak ustaliło Radio Wrocław w najbliższą niedzielę samorządowcy z regionu podpiszą w tej sprawie porozumienie z Kolejami Dolnośląskimi. Chcą razem powalczyć o przywrócenia historycznego połączenia. Marek Chmielewski ze Stowarzyszania Turystycznego Gmin Gór Sowich, nie ma wątpliwości, że warto to zrobić.

Linia miałaby spełniać przede wszystkim funkcje turystyczne. Jej ostatnia stacja planowana jest przy popularnym Zbiorniku Sudety.

O przywrócenie połączenia kolejowego do Bielawy od wielu lat walczy grupa związania z inicjatywą KolejdlaBielawy.pl. Pomysł jest realny, ale niezwykle trudny. Przede wszystkim trzeba doprowadzić do stanu używalności ponad sześć kilometrów torów oraz całą infrastrukturę.

Udało się w Dzierżoniowie, czas na Bielawę. W najbliższa niedzielę podpisane zostanie porozumienie w sprawie prac nad reaktywacją linii kolejowej do tego miasta. To ponad sześć kilometrów torów, które ostatni raz używane były kilkadziesiąt lat temu. Trasę i pociąg doskonale pamiętają mieszkańcy Bielawy. Pomysł powrotu połączenia oceniają bardzo pozytywnie.

 

Porozumienie dotyczy także promocji Gór Sowich. Ma zostać podpisane w niedzielę w specjalnym pociągu jadącym z Wałbrzycha do Kłodzka. Jak czytamy na oficjalnej stronie Bielawy: „Pod dokumentem swoje podpisy złożą członkowie Stowarzyszenia Turystycznego Gmin Gór Sowich (Bielawa, Dzierżoniów, Głuszyca, Nowa Ruda, Pieszyce, Stoszowice, Walim), Marszałek Województwa Dolnośląskiego oraz przedstawiciel Kolei Dolnośląskich. Według założeń pociąg znów wjeżdżałby do Bielawy (z kierunku Dzierżoniowa), a ostatnia stacja miałaby się znajdować w okolicach zbiornika wodnego „Sudety”. Inwestycja, której koszt może sięgnąć kilkunastu milionów złotych, ma szansę zostać sfinansowana ze środków unijnych”. Porozumienie w tej sprawie podpiszą samorządowcy, przedstawiciele kolei oraz zarządu województwa.

Trasa ma stanowić przedłużenie już istniejącego połączenia z Wrocławia do Dzierżoniowa. Pierwszy pociąg tej relacji odjechał pierwszego września 2014 roku:

 

Reklama

Komentarze (5)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~konduktor2016-02-12 18:22:45 z adresu IP: (5.60.xxx.xxx)
Jeszcze większego sensu nabierze ta linia, gdy pociąg z przyzwoitą prędkością będzie mógł pojechać przez Sobótkę, zwłaszcza taki dla turystów, choć oczywiście nie tylko. Zgadzam się, że dużo dałoby też odtworzenie szlaku p/Łagiewniki Dzierż., ale tu trzeba być realistą...
~Czesław2016-02-01 07:56:18 z adresu IP: (141.0.xxx.xxx)
Kolej dla Bielawy to nie tylko reaktywacja przewozow pasazerskich i przyciagniecia turystow Ale szansa tez na reaktywacje w jakims procencie przewozow towarowych i przyciagniecie moze inwestorow,ktorzy z kolei w Bielawie by korzystali
~Ruta2016-01-30 09:10:46 z adresu IP: (46.76.xxx.xxx)
To wielka szkoda, że zlikwidowano połączenie np. Dzierżoniowa z Wrocławiem. Uruchomienie takiej linii pozwoliłoby uniknąć części korków w Łagiewnikach, w godzinach szczytu :/ Trzymam kciuki za Bielawę!
~f_musial2016-01-28 14:16:58 z adresu IP: (109.90.xxx.xxx)
Kolej na Dolny Śląsk! Trzymam kciuki :)
~Bielawianin2016-01-28 10:19:40 z adresu IP: (83.7.xxx.xxx)
Czekamy z niecierpliwością!!!!!;)