122 dzieci z całego świata na jednej scenie [BRAVE KIDS]

Dorota Kuźnik, na podstawie inf. prasowej | Utworzono: 2016-07-12 17:18 | Zmodyfikowano: 2016-07-12 17:18
122 dzieci z całego świata na jednej scenie [BRAVE KIDS] -

Finałowy Brave Kids wzruszy każdego widza prostotą, wrażliwością, tolerancją i otwartością na drugiego człowieka oraz jego kulturę. Zachwyci też wysokimi umiejętnościami artystycznymi uczestników projektu.

Większości młodych artystów pierwszy raz w życiu będzie mogła wystąpić na wielkiej scenie z profesjonalną obsługą techniczną, przed tysięczną publicznością, w wielobarwnych kostiumach, zarówno tych scenicznych jak i tych tradycyjnych. Dzieci zapamiętają ten występ na całe życie, a w trudnych chwilach przywołanie tego wspomnienia przypomni im, że marzenia się spełniają.

Wielki Spektakl Finałowy Brave Kids to wielobarwne, wielokulturowe przedstawienie, które wspólnie wypracuje 21 dziecięcych grup artystycznych z 5 kontynentów. Młodzi artyści w ciągu 3,5 tygodnia nie tylko wymieniali się swoimi umiejętnościami z zakresu sztuki i tradycji, ale także poznawali, zaprzyjaźniali się i pokazywali, że między dziećmi bariery znikają bardzo szybko. Nie mając wspólnego języka, dzieci stworzą kolaż mieniący się różnorodnością kultur, talentów i technik artystycznych.

W tym roku na jednej scenie wystąpią dzieci z Brazylii, Maroko, Ukrainy, Gruzji, Meksyku, Słowacji, Ugandy, Hiszpanii, Mołdawii, Indii, Estonii, Rumunii, Indonezji, Macedonii, Polski, Nepalu, Izraela, Włoch, Iranu.

W ramach Wielkiego Finału Brave Kids wystąpią następujące grupy artystyczne:


Brazylia, Więcej Ścieżek
Widok roztaczający się z faveli Cantagalo-Pavão-Pavãozinho i sąsiadującej z nią prestiżową Ipanemą i Copacabaną stanowi kontrast dla życia tutejszych mieszkańców, gdzie pomimo pięknych krajobrazów nie ma komfortowych domostw i innych przywilejów. Mais Caminhos („Więcej Ścieżek”) oferuje ambitnym dzieciom z tej społeczności uzupełniającą edukację, pozwalając im na marzenia o wielkiej przyszłości, nieograniczonej obecną sytuacją. Dzieci poznają starą tradycję Brazylii, m.in. tańce Indio, Carimbó i Forró – dziedzictwo pozostawione przez zróżnicowaną populację kraju.


Estonia, Zespół Folklorystyczny Sirguline
Estonia słynie ze Święta Pieśni i Tańca, które w 2003 zostało uznane przez UNESCO za arcydzieło niematerialnego dziedzictwa ludzkości. Grupa Sirguline pochodzi z małego miasteczka zwanego Märjamaa i wzięła udział w wielu ludowych obchodach. Zaśpiewają stare pieśni wywodzące się z narodowego folkloru, którego tradycja sięga 2000 lat. Ponadto, zaprezentują różne tańce ludowe – niektóre z nich liczą ponad 100 lat, inne są formą nowoczesnej sztuki.


Gruzja, Caritas
Dzieci z Ośrodka Dziennego w Tblisi od wczesnego wieku uczą się gruzińskich tańców, które są żywą kroniką zawierającą elementy sztuki i kultury każdego regionu. Poruszające się z gracją w pięknych kostiumach dziewczynki obrazują naturalne krajobrazy Gruzji i kobiecą wytrwałość. Towarzyszą im chłopcy, którzy poprzez gwałtowne ruchy reprezentują charakterystyczne sceny ślubu, wojny, tradycji pasterskich czy miejskiego życia.


Gruzja, Zahessi 5 – V Szkoła Artystyczna Zurab Anjaparidze
Szkoła Zurab Andjaparidze została nazwana na cześć legendarnego tenora, który dzięki swej kreatywnej energii pozwolił rozkwitnąć gruzińskiej muzyce. W celu zachowania cennej tradycji, dzieci uczą się gry na instrumentach dawnych. Niektóre z nich uczą się gry na Panduri – trzystrunowym instrumencie szarpanym, inne grają na Kemenche – strunowym instrumencie przypominającym skrzypce, inne na instrumentach perkusyjnych takich jak Doli czy Doira. Dzieci dzięki nauce poznawają, gdzie leży granica pomiędzy tradycyjną a nowoczesną sztuką, co pozwala im lepiej zrozumieć samych siebie.


Indie, Fundacja Sarvam
Pochodzący z północnych Indii, Kathak, jest jednym z sześciu klasycznych form hinduskiego tańca. Jego nazwa oznacza „opowiadać historię”. Łączy on hinduską poezję religijną z rytmicznymi ruchami, muzyką i pieśnią. Fundacja Sarvam promuje niezwykłą, hinduską sztukę jako narzędzie rozwijające dziewczęta z dwóch uboższych dzielnic New Dellhi.
Indonezja, Fundacja „Czerwony Nos”
Fundacja „Czerwony Nos” wspiera dzieci pochodzące z mniej uprzywilejowanych środowisk w ich edukacji i rozwoju artystycznym. U dzieci rozwijane są umiejętności wykonywania cyrkowych aktywności, na co wskazuje sama nazwa fundacji. Dzieci uczą się jak ważna jest koncentracja – choćby w żonglerce, a także pewność siebie na scenie – kiedy odgrywają role lub zachęcają innych, pracując w grupie. Bezpieczne środowisko fundacji pomaga im odkrywać świat, eksperymentować i pogłębiać wiedzę oraz wnosić swój własny pozytywny wkład w rozwój społeczności.


Iran, Instytut Badawczy Dzieci Donya
Dzieci z Instytutu Donya pracują nad twórczymi teatralnymi przedstawieniami i uczą się tolerancji oraz szacunku wobec innych kultur poprzez zbieranie wierszy, pieśni, opowiadań o pokoju i obrzędach, wierzeniach i ceremoniach, które kultywują koegzystencję ludzi. Materiały te są źródłem inspiracji dla sportretowania zarówno irańskiej kultury jak i jej starożytnych relacji ze światem.


Izrael, Ukulele dla pokoju na świecie
„Cztery struny, jeden świat” jest jednym z motto tej formacji, która szuka sposobu jak zaszczepić ducha koegzystencji w różnych grupach etnicznych Izraela. Grupa została utworzona przez muzyka grającego na ukulele – Paula Moora, który zrozumiał, że muzyka i proste, niekontrowersyjne ukulele mogą być mostem łączącym i przezwyciężającym różnice. Grupa używa instrumentu strunowego, aby zjednoczyć dzieci żydowskie z muzułmańskimi, ich rodziców, szkoły i społeczności. Każde ukulele w rękach tych dzieci obrazuje narzędzie społecznej zmiany.


Włochy, Case Molino – Qui Ternape
Jako dom dla znikającego powoli południowego lodowca, region Abbruzji jest znany jako „silny i delikatny”. Na wiejskim obszarze Case Molino, zespół muzyczny ze szkoły Qui Ternape pracuje nad przedstawieniem, które ukaże prawdziwego ducha Włoch z tego pięknego regionu. Dla nich, wspólne granie uczy nie tylko współpracy, ale także solidarności. Aby grać, musisz słuchać. Aby stworzyć piękną muzykę, musisz wyrazić wdzięczność innym.


Macedonia, Rada Zapobiegania Przestępczości Nieletnich. Placówka dziecięca Babilon
Babilon jest placówką dla dzieci i młodzieży stworzoną w celu zapobiegania przestępczości nieletnich. Jej program koncentruje się na rozmaitych aktywnościach, które obejmują zajęcia i szkolenia w wielu obszarach, aby zagospodarować czas dzieci i uchronić je przed zagrożeniami. Mimo, iż dzieci te pochodzą z kraju sąsiadującego z pięcio innymi państwami, dla dzieci wchodzących w skład grupy biorącej udział w Brave Kids będzie to pierwsza zagraniczna podróż i udział w międzynarodowym projekcie.


Meksyk, Casa Hogar Nueva Vida. “Abejitas de Puerto”
„Małe Pszczółki” z Puerto Escondido są grupą z sierocińca Casa Hogar Nueva Vida. Tańce, które zaprezentują są częścią ich dziedzictwa i wywodzą się z plemienia MIXE – jedynych rdzennych Amerykanów, których ziemie nigdy nie zostały podbite przez Hiszpanów, a ich bogata kultura jest podtrzymywana w tańcach i tysiącach starych mitów. Większość dzieci pochodzi z biednych, rdzennych społeczności, gdzie społeczne wykluczenie i brak edukacji należą do codzienności. Casa Hogar daje dzieciom szansę na normalne dzieciństwo, tworząc pokolenie pełnych serdeczności, promiennych i kreatywnych ludzi.


Mołdawia, Szkoła Tańca “REVERENCE”
Burzliwa historia Mołdawii zaznaczyła swoje piętno czyniąc kraj najbardziej zróżnicowanym we wschodniej Europie. Połączenie kultur Mołdawii, Rumunii, Ukrainy, Rosji i Gagauzi stało się źródłem inspiracji dla twórczej pracy grupy ze szkoły “Reverence”. Dzieci mają możliwość poznania tańców ludowych z różnych środowisk i szansę, by wzbogacić swój repertuar ucząc się klasycznego, latynoamerykańskiego i współczesnego stylu.


Maroko, Związek Młodzieżowy Kultury i Rozwoju
W zajęciach Związku Młodzieżowego Kultury i Rozwoju w Taroudant bierze udział zróżnicowana grupa dzieci. Razem tworzą spektakl, który przekracza społeczno-ekonomiczne i kulturowe granice, integrując się w myśl wspólnych korzeni. Grupa pracuje nad tańcem, który ma silne, duchowe znaczenie dla muzułmanów: Issawa – obrzęd który przedstawia mistyczną podróż do Boga. Transowa muzyka jest rytualnym błogosławieństwem, gdzie śmiech, śpiew i taniec odgrywają ważną rolę. Celem grupy jest stworzyć atmosferę jedności, szacunku, propagowania harmonii pośród wszystkich ludzi.


Nepal, Fundacja ROKPA
Fundacja ROKPA Nepal jest międzynarodową organizacją pomocy, która działa na rzecz rozwoju dzieci z wykluczonych środowisk. W ramach programu, samopomocowe podejście odgrywa najważniejszą rolę w edukacji, stanowiąc najefektywniejszy sposób na niesienie pomocy ludziom w potrzebie. Obchodząc w tym roku 35. rocznicę, organizacja bada ścieżki dzieci. Poprzez tradycyjne nepalskie pieśni i tańce jak i sławne choreografie z Bollywood, dzieci prezentują ewolucję poczynając od bezwładności, przechodząc w ruch.


Polska, Hope4Street
„Mały książę” jest społeczno-terapeutycznym ośrodkiem dla dzieci z trudnych i ubogich rodzin z dzielnicy Praga w Warszawie. Celem klubu jest spożytkowanie wolnego czasu na osobisty rozwój i pozytywne zmiany. Poprzez taniec, w szczególności breakdance, u tych młodych ludzi rozwijają się takie wartości jak: empatia i serdeczność wobec innych, wytrwałość i dyscyplina, praca zespołowa i szacunek wobec kolegów. Zajęcia artystyczne wypełniają życie młodzieży ekscytacją, zachęcając do realizowania marzeń i wykorzystywania szans.
Polska, Grupa Tańców i Pieśni Ludowych w Wałbrzychu
Zespół folklorystyczny z Wałbrzycha oferuje międzypokoleniowe muzyczne zajęcia, które obejmują kulturową spuściznę kraju. Zainspirowane romansami, podaniami o dawnych władcach i odwadze, literaturą pastoralną, pieśni, muzyka i tańce są retrospekcją starodawnych, historycznych, burzliwych czasów Polski. Poprzez nauczanie dzieci, młodzieży i dorosłych, grupa tworzy małą stabilną społeczność, która sprawia, że coraz więcej ludzi docenia tradycje przekazywane z pokolenia na pokolenie.


Rumunia, Mini Art Show
Mini Art Show powstało jako alternatywna forma edukacji dla dzieci w każdym wieku z różnych środowisk. Ośrodek używa sztuki, głównie teatralnej, jako formy ekspresji, osobistego rozwoju i środka integrującego społeczność. Przyjmując strategię edukacyjną, zbudowaną na zaangażowaniu i zabawach, ośrodek rozwija umiejętności i kreatywność dzieci, wpajając w dzieciach ducha współdziałania. Ta dyscyplinująca zabawa, gdzie rygor i wolność idą razem w parze, pomaga promować takie wartości jak zaufanie i szacunek dla pracy innych oraz zachęca dzieci do wyrażania siebie.


Słowacja, Fundacja Good Roma Fairy Kesaj


Miasto Kežmarok skupia najliczniejszą mniejszość romską na Słowacji. Chociaż w mieście znajduje się kilka liceów, żadne z nich nie zapewnia edukacji dla romskich uczniów w ich własnym języku, co pozostawia dzieci w sytuacji społecznego wykluczenia. Fundacja wzmacnia środki przeciwdziałania dyskryminacji, skupiając się na promowaniu wyjątkowości romskiej kultury. Grupa artystyczna przygotuje przedstawienie muzyczne, które zaprezentuje romski język, kulturę i tradycje.


Hiszpania, Estudio21
Miasto Walencja jest położone na wybrzeżu Morza Śródziemnomorskiego i jest słynne z uwagi na swój ciepły, słoneczny klimat i wyśmienitą kuchnię. Grupa z Estudio21 przedstawi w skrócie kilka tradycyjnych styli tańca hiszpańskiego, w tym najbardziej popularny i podziwiany na świecie gatunek tańca z Andaluzji – Fandango z Walencji, uważane obecnie za jeden z głównych styli flamenco. Innowacyjny projekt powstał z myślą zapewnienia dzieciom możliwości rozwijania się w dyscyplinie, tak zaniedbywanej w państwowym szkolnictwie.


Uganda, Akademia Tańca Speed & Funky Dance
Mimo, iż większość rozpoczyna swą przygodę z Afrykańską Sztuką Gujja Ting zerkając przez okno, dzieci ze slumsów Nabulagala w Kampali szybko zaczynają angażować się w kreatywne zajęcia. Młodzi ludzie, którzy pragną wyrażać siebie mają wspaniałą ku temu okazję w tej akademii. Organizacja, w celu poszerzenia artystycznego programu zapewnia zajęcia w różnych obszarach, od higieny po planowanie rodziny oraz niesie pomoc finansową ok. 30 dzieci tej społeczności. Tu mogą ćwiczyć tradycyjne, nowoczesne tańce, stepowanie i breakdance i dzielić się dziedzictwem Gujja.


Ukraina, Szkoła teatralna „ Słonecznik”
Dzieci ze szkoły Teatralnej w Rivne uczą się indywidualizmu w odgrywaniu ról i używania swojej kreatywności do wyrażania siebie. Teatr rozwija talenty dzieci z różnych środowisk w różnych obszarach, wspierając ich artystyczne uzdolnienia, kreatywność, promując serdeczność i umiejętności przywódcze. Ponadto, rozwija dziecięcą pewność siebie w dążeniu do realizacji marzeń.


Gruzja, Ormianie z Achalciche
Achalciche to miasto, które w swojej historii miało wiele epizodów związanych z wielokulturowym funkcjonowaniem miasta – od wieków mieszkali tu przedstawiciele różnych grup etnicznych i narodowych (Żydzi, Gruzini, Ormianie, Turcy, muzułmanie meschetyjscy). Przedstawiciele mniejszości ormiańskiej od najmłodszych lat kultywują tradycje swoich przodów, ale nie tylko. Równie doskonale znają tańce gruzińskie i z dumą i szacunkiem je prezentują. Młodzieżowa grupa taneczna jako gospodarze pilotażowej edycji Brave Kids w Gruzji zaprezentują różnorodność i bogactwo kulturowe regionu Samcche-Dżawacheti.


Więcej o Brave Kids:
W latach 2009 – 2015 w Brave Kids uczestniczyło:
800 dzieci!
200 rodzin goszczących!
200 wolontariuszy!
6 000 widzów!
9 polskich miast partnerskich!

Historia

Projekt Brave Kids powstał w 2009 roku jako część wrocławskiego Brave Festival - przeciw Wypędzeniom z Kultury. Naszą misją jest umożliwienie spotkania dzieciom z całego świata, aby
w atmosferze przyjaźni i szacunku mogły wymieniać się umiejętnościami i doświadczeniami. Efektem wspólnych warsztatów artystycznych są barwne spektakle mieniące się różnorodnością kultur
i tradycji reprezentowanych przez wszystkich uczestników. To również świadectwo, że niezależnie od komplikacji świata dorosłych dzieci o różnym statusie społecznym i materialnym mogą wspólnie działać. Dla widzów to niezapomniane wrażenia artystyczne. Bardzo ważnym aspektem Brave Kids jest włączanie lokalnej społeczności. Dzieci przyjeżdżające z zagranicy są goszczone przez lokalne rodziny. To wspaniała lekcja otwartości i wrażliwości dla obu stron. Poprzez Brave Kids pragniemy tworzyć zaprzyjaźnioną społeczność dzieci świata, których nie będzie dotykać cierpienie, przemoc, głód, niewolnictwo, osierocenie.
Honorowy patronat nad projektem Brave Kids co roku sprawuje UNESCO oraz Rzecznik Praw Dziecka.

WIELKI SPEKTAKL FINAŁOWY BRAVE KIDS
Wtorek 12 lipca, godz. 18.00, Hala Stulecia we Wrocławiu
Wstęp biletowany

Przydatne linki:

strona internetowa
Facebook
YouTube 

 

 

Reklama

Komentarze (1)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~MOLESTOWANIE2016-07-12 23:30:00 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
DZIECI PROCES TRWA LEGALNIE MAMONA też