Muzyka Dawna Persona Grata

Marianna Kasperczyk, | Utworzono: 2009-11-13 10:40 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12

Zanim Haendel dotarł do Londynu był i Londyn i muzyka. Była muzyka wielka jak czterdziestogłosowe "Spem in alium" Thomasa Tallisa i intymna, jak lutniowe medytacje Johna Dowlanda.

Chociaż, dokładnie tak samo jak w całej Europie, w muzyce artystycznej XVII wieku przenikały się pieśń, taniec, formalna swoboda i konstrukcyjny rygoryzm, w Anglii miały one coś szczególnego. Na to coś składała się maestria i prostota, precyzja i swoboda, radość i melancholia. Niby nic szczególnego, a przecież coś na tyle istotnego, by zaryzykować twierdzenie, że to Londyn zmienił Haendla, a nie na odwrót, jak czasami nam się wydaje.

Program:

Henry Purcell (1659 - 1695)
Suita G-dur Z. 770
Overture, Air, Borry, Minuet, Rigadoon, Jigg

Sonata a 3 nr 7 e-moll Z. 796
Sonnata, Canzona, Largo, Grave, Allegro, Adagio

Orlando Gibbons (1583 - 1625)
Fantasias a 3 nr 8
Pavana a-moll

William Lawes (1602 - 1645)
Sett nr 1
Fantasia, Alman, Galliard

Henry Purcell
Uwertura d-moll Z. 771

Sonata a 3 nr 8 G-dur Z. 797
Sonnata, Poco Largo, Allegro, Grave, Vivace

Christopher Simpson (ok. 1602 - 1669)
Suita D-dur
Pavan, Almaine, Courante, Air, Courante, Air

William Byrd (1540 - 1623)
Pavana a-moll

Henry Purcell
Sonata a 3 nr 9 c-moll Z. 798
Sonnata, Largo, Canzona, Adagio, Allegro

 

Reklama