Na dawnych torach kolejowych z Kamiennej Góry do Krzeszowa powstanie droga rowerowa

Piotr Słowiński, BT | Utworzono: 2017-08-06 15:30 | Zmodyfikowano: 2017-08-06 15:30
Na dawnych torach kolejowych z Kamiennej Góry do Krzeszowa powstanie droga rowerowa - fot. archiwum radiowroclaw.pl
fot. archiwum radiowroclaw.pl

Będzie to nieco ponad 5 kilometrów trasy z łącznikiem o długości 250 metrów do drogi powiatowej. Wójt gminy Kamienna Góra, Patryk Straus mówi, że żadna instytucja nie jest na obecną chwilę w stanie zapewnić, że pociągi do Krzeszowa kiedykolwiek wrócą, więc wykorzystanie kolejowego nasypu do budowy drogi rowerowej jest jak najbardziej słuszne:

- Jedynym warunkiem przekazania i prowadzenia tutaj tego typu działalności związanej z turystyką rowerową jest zapis, który gmina musi spełnić, że na tym odcinku, byłej linii 330 ma zostać zachowana funkcja transportowa, a ruch rowery taką funkcję spełnia


Lider aglomeracji wałbrzyskiej Roman Szełemej rozumie intencje miłośników kolei, którzy sprzeciwiają się tym pracom, ale jak podkreśla, trzeba mierzyć siły na zamiary:

- Poza tym, że chcielibyśmy, żeby była kolej to musi jeszcze ktoś zadecydować o przeznaczeniu. Tutaj w przeciwieństwie do ścieżki rowerowej przeznaczeniu gigantycznych kwot na rewitalizację, a później na utrzymanie kolei. To jest jednak zupełnie inny poziom technicznej infrastruktury, ale również koszty


Inwestycja pochłonie 2,5 miliona złotych. Jej kolejny etap ma zrealizować miasto Kamienna Góra, z tym, że tam zadanie może być droższe z uwagi na konieczność dostosowania kilku mostów i wiaduktów.

Jednocześnie cała infrastruktura zostanie zachowana, co w przyszłości ma umożliwić ewentualny powrót pociągów. Miłośnicy kolei argumentują, że po zlikwidowaniu torów wszyscy o pociągach zapomną i starania o odtworzenie tej linii zostaną zaprzepaszczone.
Regularny ruch pasażerski do Krzeszowa został zlikwidowany w 1954 roku z powodu zbyt małej liczby pasażerów. Po tym okresie jeździły tam tylko pociągi towarowe, z których ostatni wyruszył na szlak w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Ostatni skład pasażerski, jako specjalny pociąg pielgrzymkowy, przejechał tamtędy 15 sierpnia 2002 roku. Od tamtego czasu linia do Krzeszowa nie była użytkowana, z wyjątkiem ubiegłorocznych przejazdów drezyn ręcznych na stacji w Krzeszowie.

Przeczytaj więcej:


Komentarze (33)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Komentarz został usunięty2018-04-05 09:55:20 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-05 09:50:48 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-05 09:46:17 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-05 09:41:28 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-05 09:34:49 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-05 09:25:35 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-05 09:19:28 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-05 09:13:59 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-05 09:06:42 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-04 12:38:09 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-04-04 12:32:53 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-02-14 12:10:02 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-20 19:07:47 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-20 19:05:39 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-04 17:28:03 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-04 17:26:45 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-04 17:25:45 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-04 17:25:07 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-04 17:23:45 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-04 17:22:59 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-01-04 17:22:02 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-10-07 15:22:52 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Jack2017-08-07 17:45:34 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Jak już robią to czemu nie do Okrzeszyna?
~emu2017-08-07 10:58:45 z adresu IP: (91.235.xxx.xxx)
W wywołanych do tablicy Niemczech mnóstwo starych, zlikwidowanych linii kolejowych funkcjonuje obecnie jako trasy rowerowe. Goerlitz-Konigshain, Stolpen-Dittersbach, Vulkanradweg w Hesji (130 km!) itd. itd. I na tych trasach jest mnóstwo ludzi, za czym idą konkretne pieniądze dla miejscowości przy trasie (spanie, jedzenie, inne atrakcje dodatkowe - lekko 30-40 EUR za dzień od osoby). Albo np. taka 150-kilometrowa Parenzana z Triestu (IT) przez Koper (SLO) do Poreca (HR). Więc kamiennogórski pomysł jak najbardziej, skoro ruch pasażerski zawieszony tam ponad 60 lat temu. Jako kolejny odcinek do przebudowy na rowerówkę Kamienna Góra - Kowary - Mysłakowice (z 1600-metrowym tunelem! Na Parenzanie jest kilka 500-metrowych) oraz Krzeszów - Okrzeszyn i byłby wówczas cały ciąg z Jeleniej Góry niemal do Adrspachu. Trasa Kuźnice swidnickie - Szczawno WCH Szczawienko też mogłaby być ciekawa.
~Efez2017-09-19 17:02:59 z adresu IP: (5.60.xxx.xxx)
Tak powinni pociągnąć do Okrzeszyna i dalej do Czech.
~Rutek2017-08-07 09:46:04 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Tak jak na innych tego typu sciezkach, wyda sie kasę na kostkę bauma po to żeby ją niedługo potem rozkradli.
~emu2017-08-07 11:00:37 z adresu IP: (91.235.xxx.xxx)
Nie znam długodystansowych ścieżek z kostki. Natomiast asfaltowe sprawdzają sie znakomicie: Jelenia Góra-Mysłakowice, Jelenie Góra-Siedlęcin, Pławna - Lwówek Śl. itd.
~Radko2017-08-07 07:55:50 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Totalna głupota i Polski debilzm samorządów. Kolej powinna być priorytetem. Pieniądze powinny powinny posłużyć za remont linii kolejowej i postarać się o reaktywacja pociągów. Nie ma innego kraju w Europie jak Polska, która ma totalnie gdzieś komunikację i na liniach kolejowych robi ścieżki rowerowe. To jest szczyt głupoty inaczej tego nie da się nazwać. Szczególnie teraz że kolej pomału wychodzi na prostą i są pieniądze na remonty
~Komentarz został usunięty2017-08-07 14:30:40 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~don2017-08-07 08:33:37 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
a kto utrzyma i tory i przejazdy kolejowe?
~Ślązak2017-08-06 23:28:40 z adresu IP: (37.249.xxx.xxx)
Śląsk za panowania polskiego cofa się do XVIII wieku...
~tomek2017-08-06 19:06:30 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Pociąg do każej gminy - za niemca tak było za Polaka będzie rower dla każdego
~Komentarz został usunięty2017-08-07 09:36:17 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty