100 lat niepodległości: We Wrocławiu powstanie Kopiec Obrońców Lwowa?

Piotr Kaszuwara | Utworzono: 2017-12-16 07:30 | Zmodyfikowano: 2017-12-16 07:30
100 lat niepodległości: We Wrocławiu powstanie Kopiec Obrońców Lwowa? - fot. Krzysztof Kopociński
fot. Krzysztof Kopociński

Oryginalny pomysł na upamiętnienie 100-lecia niepodległości Polski. We Wrocławiu pojawiła się idea, by w przyszłym roku w mieście usypać Kopiec Obrońców Lwowa. Miałby on nawiązywać do wspólnej historii stolicy Dolnego Śląska i kresowego miasta oraz stać się pamiątką podobną do krakowskiego Kopca Kościuszki czy Kopca Unii Lubelskiej właśnie we Lwowie.

- Nasyp mógłby powstać na Wzgórzu Andersa, przekonuje jeden z inicjatorów akcji, Krzysztof Kopociński:

Lokalizacja nie do końca spotyka się z poparciem wrocławian, ale drugi z braci Zbigniew Kopociński tłumaczy, dlaczego gruzowisko po Festung Breslau to trafne miejsce:

Zwolennikiem pomysłu jest między innymi Kazimierz Kimso, przewodniczący dolnośląskiej Solidarności, choć jak mówi, warto jeszcze przedyskutować lokalizację m.in. z urbanistami:

Inicjatywa podoba się również przewodniczącemu Rady Miejskiej Wrocławia Jackowi Ossowskiemu, który sam ma korzenie na Wschodzie, a członkowie jego rodziny spoczywają m.in. w Wilnie i na Cmentarzu Łyczakowskim we Lwowie:

Przychylnie na pomysł patrzy również Wojewódzkie Kuratorium Oświaty. Plan musi być przedyskutowany między innymi z Konserwatorem Zabytków oraz z Architektem Miejskim, a także z Prezydentem Rafałem Dutkiewiczem. Projekt wstępnie wspiera również prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.

Rada Miejska ma zająć się szczegółowym planowaniem obchodów setnej rocznicy odzyskania niepodległości po nowym roku.

Wrocław i Lwów łączy wiele. Nie mówiąc już o samych przesiedleniach ludzi w latach 40-stych XX wieku, to do dawnego Breslau przyjechały także zabytki i tradycje z kresów. Chociażby kolor tramwajów - niebieski. Jest taki sam jak w przedwojennym Lwowie. Ponadto we Wrocławiu stoi pomnik Aleksandra Fredry, również przywieziony ze Lwowa i Panorama Racławicka, która także dotarła tu ze Wschodu.

Środowisko lwowskie i kresowe to podwaliny wrocławskiej edukacji. Dziś świadczą o tym między innymi groby naukowców i zasłużonych wrocławian na cmentarzu św. Wawrzyńca przy ulicy Bujwida. Wiele miejsc urodzenia widniejących na płytach nagrobnych to Lwów, z kolei miejsce śmierci, to oczywiście Wrocław.

Czytaj także:

na zdj. Kopiec Unii Lubelskiej we Lwowie (Stako/CC BY-SA 3.0/Wikipedia)

Reklama

Komentarze (58)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~wroclawiak2021-12-02 00:16:31 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
kolejna z zapomnianych/zakopanych idei. A szkoda
~Baciar Wrocławski2018-11-25 15:09:03 z adresu IP: (83.29.xxx.xxx)
Nasi Przodkowie 100 lat temu odbili z rąk Ukraińców Lwów a we Wrocławiu .... nie usypaliśmy Kopca Obrońcom Lwowa i naszych Kresów. Może wkrótce ...
~Krasnoludek2018-09-02 07:23:59 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Ta Wrocławianka to zapewne rodowida UBywatelka ruskiego pochodzenia a dzisiaj totalna nowośmieszna POlszewiczka lub krewniaczka Józka Grzyba vel Frasyniuka, który wszystko i wszystkich ma w zadku.
~Wrocławiak2017-12-22 14:57:45 z adresu IP: (77.114.xxx.xxx)
Do Wrocławianki- miejsce na kopiec jest i wielce nie trzeba wysilać mózgu w celu planowania. Proszę się tak nie troszczyć o Niemców, w dwudziestoleciu międzywojennym i w czasie II wojny światowej dopuścili się okropnych zbrodni, które popełniano także w niemieckim wówczas Breslau. To wstyd, że władze Wrocławia do tej pory w należny sposób nie uhonorowały wkładu w odbudowę i rozwój miasta Lwowiaków. Gdyby nie lwowscy uczeni z UJK i Politechniki trudno byłoby mówić o powstaniu wrocławskich uczelni, a wielu z nich to Obrońcy Lwowa. Na ich nagrobkach zakazano używać tej nazwy przez 70 lat. Najwyższy czas by oddać im szacunek i honor w sposób godny i odpowiedni w stosunku do czynu, jakiego dokonali dla odzyskania niepodległości. Brednie o tym, że nie ma pieniędzy proszę sobie darować. Co roku na fajerwerki, festiwale, święta piwa etc. marnuje się miliony, więc raz na 100 lat można zrobić coś patriotycznego i trwałego, zamiast czekoladowego orła. Zresztą wystarczy rzucić hasło, to Kresowianie sami zbiorą potrzebne środki. Tożsamość Wrocławia tworzyli Lwowiacy jako elita naukowa, dla Polaków mieszkających w mieście to powinno być fundamentem, a nie resentymenty związane z zaborczymi Prusami czy III Rzeszą Hitlera.
~Zatroskany2017-12-21 15:02:45 z adresu IP: (46.169.xxx.xxx)
Wrocław był w przeciwieństwie do Breslau budowany przez Lwowiaków,wszystkie uczelnie,szpitale tworzyli profesorowie ze Lwowa,tu przeniesiono pomnik Fredry i Panoramę Racławicką,Ossolineum, tu słynny Hugo Steinhaus z lwowskiej szkoły matematycznej budował wielkość tej dziedziny w nowym mieście,to spoczęło na cmentarzu wielu Obrońców Lwowa,nie można oddać Wrocławia lemingom,trzeba walczyć o prawdę ale przede wszystkim o edukację,bo przeciętny wrocławski leming nie wie,co łączy Wrocław ze Lwowem a to już tragedia, kopiec to jest także atrakcja turystyczna, świetny punkt widokowy, gabarytowo wbrew pozorom nie zabiera dużo przestrzeni,co widać na zdjęciu kopca unii lubelskiej we Lwowie,nowe parki jak pisze Wrocławianka mogą sobie powstawać i nie ma to nic absolutnie wspólnego z kopcem, jeśli lokalnie wydłużymy przestrzeń spacerową o kilkadziesiąt metrów wokół kopca, to chyba lepiej nie gorzej,ta budowla ma powstać na 100-lecie odzyskania niepodległości,we Lwowie i Krakowie są parki ale to nie przeszkadzało wybudować kopca,proszę nie mieszać pojęć,Breslau to miasto budowane przez Niemców a w latach międzywojnia przez hitlerowców,jedni i drudzy fatalnie zapisali się w historii Polski,więc wolę budowanie kultu ludzi tworzących tożsamość polskiego Wrocławia, bo widać, że wiedza na ten temat jest znikoma
~Wrocławianka2017-12-21 13:43:39 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Na kopce to trzeba mieć lokalizację - a taka we Wrocławiu nie jest przewidziana. Inna sprawa, że wzniesień mamy trochę, ale nie po to, by je nadbudowywać, tym bardziej, że służą rekreacji. Jeśli ktoś pisze, że eksponowane są elementy zw. z historią Prus (zamiast z Polską - w domyśle) i wskazuje na istniejące budynki (Hala Stulecia i Zamek Królewski), to nasuwa się pytanie - a co, trzeba było je zburzyć, bo niemieckie? (kamienice i wszelkie inne budynki przedwojenne też - zostałyby PRL'owskie bloki i radosna sieczka czasów po 1989 - komu by się takie miasto podobało? :) ) Jeśli chodzi o eksponowanie, to należałoby popatrzeć na co innego - pomniki, tablice pamiątkowe, nazwy ulic. Przytłaczająca większość dotyczy ludzi, którzy z Wrocławiem nie mieli nic wspólnego (bo tu Polski nie było), za to byli Polakami. To właśnie cała historia Wrocławia sprzed 1945 r. 70 lat po wojnie nadal jest wstydliwie ukrywana. To miasto bez tożsamości. Boimy się wrocławian, którzy byli Niemcami, czy niemieckimi Żydami. Ktokolwiek myśli, że warto by było jakoś upamiętnić tych, którzy to miasto (współ)tworzyli, często boi się wyrazić swoje zdanie, by nie zostać oskarżonym o regermanizację. Nie stworzymy tu nagle polskiej historii, bo Wrocław polski było dawno, dawno temu (Kazimierz Wielki pozbył się Śląska, tak dbał o te ziemie), a potem długo był w rękach innych państw. Nie bójmy się tego i nie wstydźmy. Nie zamazujmy i nie deformujmy przeszłości. A Obrońcom Lwowa złóżmy jako wrocławianie hołd, ale bez demolowania tkanki miejskiej. Wrocławianie potrzebują nowych parków (na które pieniądze wyszarpują głównie w budżecie obywatelskim, bo generalnie to "nie ma") i na nie warto przeznaczać tereny. I nie łudźmy się, że kopiec przybliży nam historię - one zwykle służą za punkty widokowe i nie skłaniają do refleksji.
~Kordian2017-12-20 10:19:52 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
mam nadzieję, że wrocławianie zachowają się jak trzeba i po 70 latach zakłamywania historii oddadzą wreszcie hołd Obrońcom Lwowa
~Baciar Wrocławski2017-12-19 19:43:49 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Trza si wziąć du roboty. Potrzebny prawnik. Założenie fundacji. Legalna zbiórka szwajnerów. trzeba się spieszyć. Czasu Mało. Wnioskodawców proszę o ogłoszenie organizacyjne.
~Realista2017-12-19 16:46:05 z adresu IP: (37.7.xxx.xxx)
Jak widać jeśli nie będzie się edukować społeczeństwa,to powstanie zespół ludzi,których łączyć będzie to,że śpią,jedzą,defekują i robią zakupy,żadnego patriotyzmu,poczucia wspólnoty narodowej i dumy z historii Polski,miliony na fajerwerki,światełka do nieba i inne bzdury są wydawane co roku a tak ciężko doprosić się o uczczenie na 100-lecie odzyskania niepodległości Obrońców Lwowa,którzy walczyli i polegli w obronie Polski,jeśli nie stworzymy wzorca młodym ludziom,to kto będzie bronił Polski w razie potrzeby??!!!Kresowianie rozrzucenie po całej Polsce i świecie włączą się do budowy Kopca Obrońców Lwowa,bo tak nakazuje im pamięć,sumienie i wychowanie
~kol2017-12-19 09:27:33 z adresu IP: (78.88.xxx.xxx)
Wspaniała idea, która rozpropagowana połączy z pewnością nie tylko mieszkańców Wrocławia czy dolnego śląska ale cały naród !
~krzyki2017-12-19 09:23:54 z adresu IP: (83.22.xxx.xxx)
Panie Jerzy Nowak, gdy zajdzie potrzeba i ogłosi się zbiórkę na tak szczytny cel, to ludzie z całego Dolnego Śląska, częściowo Górnego oraz wszystkich województw zachodnich a także Polonia z różnych krajów dorzuci swoją cegiełkę, bo to nie jest budowa jakiegoś pomnika, który rozwali się przy zmianie władzy. Podejrzewam,że 3/4 kosztów będzie zebrane od ludzi, tylko trzeba chcieć.
~Jerzy Nowak2017-12-19 07:38:56 z adresu IP: (79.189.xxx.xxx)
Urośliśmy w siłę i żyjemy dostatnio. Kto bogatemu zabroni? I zgodne to z linią Partii przewodniczki Narodu. To będzie kupa na gruzie na miarę naszych ambicji! Polcy i Polacy: "Nie będą Oni pluć nam w twarz".
~maxx6662017-12-19 07:18:07 z adresu IP: (95.40.xxx.xxx)
- z historii należy wyciągać wnioski a nie budować kolejne jakieś dziwne pomniki --- postawcie szpital ; dom dla bezdomnych ; dom dla ludzi starszych itd itp a nie nic nie dający kolejny kawał kamienia czy innego brązu ---
~ddd2017-12-18 22:05:44 z adresu IP: (185.54.xxx.xxx)
Popieram inicjatywne.
~WKS Śląsk 2017-12-18 20:58:42 z adresu IP: (95.41.xxx.xxx)
Cześć i Chwała Bohaterom,Obrońcy Lwowa to najwspanialszy wzór do naśladowania dla każdego Polaka a kopiec im poświęcony we Wrocławiu to genialny pomysł,nie możemy zapominać o naszych narodowych bohaterach,bo przestaniemy być narodem a jedynie odmóżdżoną masą.która zamiast kultywować własne tradycje "bawi się" w halloween, robiąc z siebie karykaturę nieudolnie kopiującą wszystko to, co obce. jesteśmy Polakami i mamy polskie obowiązki czyli czcić Obrońców Lwowa
~Zawsze Wierny2017-12-18 13:09:11 z adresu IP: (77.115.xxx.xxx)
Wreszcie wspaniały pomysł dla godnego uczczenia zapomnianych bohaterów Obrony Lwowa, zamiast idiotycznych czekoladowych orłów czy różowych baloników.
~Jan Tarnowski2017-12-18 11:13:59 z adresu IP: (89.72.xxx.xxx)
zdecydowanie popieram inicjatywę Wrocław jest właściwym miejscem na powstanie kopca będzie to wielki patriotyczny pokaz i przekaz dla młodego pokolenia
~Tutejszy2017-12-18 11:12:00 z adresu IP: (188.121.xxx.xxx)
Jestem za. Warto oddać hołd Bohaterom tym co 100 lat temu dla nas wywalczyli niepodległość obrońcom Polskich Kresów zwłaszcza.
~marian2017-12-18 21:04:20 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
My, dzisiejsi wrocławianie, możemy uhonorować stulecie niepodległości w inny sposób. Nie musimy gloryfikować Lwowa. To obce nam miasto.
~marian2017-12-18 10:29:09 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Dobra, ja idę na kufel schoepsa, bo nam koledzy lwowiacy zaraz na głowę wejdą w naszym pięknym nadodrzańskim grodzie.
~olek2017-12-18 23:17:05 z adresu IP: (83.22.xxx.xxx)
To popijanie piwa masz od swoich przodków z zachodu? Nie bój się Polacy ze Lwowa nie wejdą Ci na głowę ani ich potomkowie. A tak nawiasem to jakie miasto chciałbyś gloryfikować może Berlin?
~Wrocławiak2017-12-18 07:11:32 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
albo jesteśmy Polakami i utożsamiamy się ze swoją historią i bohaterami, albo już nas nie ma jako narodu, przykład Obrońców Lwowa, którzy stanęli jednym murem w obronie swojego miasta, walczyły dzieci, kobiety, staruszkowie, to znakomita lekcja dla następnego pokolenia, aby wiedzieć jak bronić swojej Ojczyzny, wykreśleni z historii Obrońcy Lwowa wracają,FANTAstycznie
~kolumb2017-12-18 06:02:51 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Dobry pomysł. Warto rozpropagować i zjednoczyć Wrocławian i Dolnoślązaków patriotycznie. Dać młodym pokoleniom za wzór Orlęta Lwowskie jak walczyć o swoje.
~Lwowiak2017-12-17 23:24:22 z adresu IP: (31.1.xxx.xxx)
Skoro polskie państwo wydaje sto milionów na cmentarz żydowski,skoro ciężkie miliony wydajemy na Ukrainę, to chyba o wiele,wiele mniejszą kwotę można wydać na tak fantastyczny projekt, jeśli co roku 31 stycznia wypala się w ciągu 15 minut miliony na fajerwerki, to sądzę,że trwałe,wiekopomne dzieło poświęcone Obrońcom Lwowa nie jest gorsze od takich przedstawień dla mniej wymagającej gawiedzi,tylko zwierząt szkoda narażonych co roku,na kretyński huk petard
~bolak2017-12-17 22:02:08 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
a po co to komu i ciekaw skąd na to wszystko pieniążki?
~Lwowiak2017-12-17 20:36:55 z adresu IP: (77.112.xxx.xxx)
Do Eles 1949, opisałem nieco niżej dlaczego we Wrocławiu Polacy powinni uczcić Obrońców Lwowa.proszę jeszcze raz przeczytać ale tym razem ze zrozumieniem,nie chodzi skąd pochodzą pomysłodawcy,tylko gdzie w Polsce powinno się uczcić Obrońców Lwowa,idealnym miejscem jest Wrocław,to że wyrosło pokolenie,które nie ma zielonego pojęcia o związkach Wrocławia ze Lwowem i się dziwi,dlaczego we Wrocławiu,to wskazuje na ogromne braki edukacyjne,które trzeba nadrobić a budowa Kopca Obrońców Lwowa jest jedną z metod edukacji, Leopolis Semper Fidelis
~Popieram całym sercem2017-12-17 19:54:34 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Wrocławianka.
~eles19492017-12-17 19:50:25 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Skoro panowie-pomysłodawcy są z Żar, to może by tak u siebie . . . .
~xyz4842017-12-19 07:20:22 z adresu IP: (95.40.xxx.xxx)
słusznie --- łapy precz od Wrocławia -
~Semper Fi2017-12-17 16:25:58 z adresu IP: (31.1.xxx.xxx)
Wspaniały pomysł, trzymam kciuki za Wrocławian, by stali się godni swoich lwowskich przodków. Leopolis Semper Fidelis Tibi Poloniae!!!
~marian2017-12-18 10:05:53 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
My nie mamy żadnych lwowskich przodków. Bujda. Nie znam Lwowa i nie mam z nim nic wspólnego. Jestem wrocławianinem i nie potrzebuję lwowskiego rozpychania się łokciami po moim mieście.
~Łyczakowski Batiar2017-12-17 16:08:52 z adresu IP: (198.252.xxx.xxx)
Jako rodowity Lwowianin wychowany we Wrocławiu, gorąco popieram.
~Lwowiak2017-12-17 10:17:53 z adresu IP: (31.1.xxx.xxx)
Po przeszło 70 latach zakłamywania historii polskiego Lwowa wyrosło całe pokolenie Polaków, którzy nie mają zielonego pojęcia o grodzie Semper Fidelis i jego znaczeniu dla całej Polski ale także świata, bo tam żyli i rozsławiali Polskę tacy wielcy Polacy jak gen.prof. Ludwik Rydygier (Obrońca Lwowa spoczywający na Cmentarzu Obrońców Lwowa) czy Stefan Banach najwybitniejszy matematyk świata,to arcypolskie miasto odebrane nam po II wojnie światowej,większość jego mieszkańców wysiedlono w dużej części do Wrocławia, stąd przydomek "drugi Lwów", tu jest Panorama Racławicka, tu pomnik Fredry,Ossolineum, tu lwowscy profesorowie zakładali i rozwijali wrocławskie uczelnie,tu lwowscy medycy tworzyli medycynę wrocławską,tu mieszkał Hugo Steinhaus z wielkiej lwowskiej szkoły matematycznej,ale to wszystko trzeba wiedzieć aby zrozumieć ,dlaczego po kilkudziesięciu latach zakłamywania historii Wrocław powinien oddać hołd Obrońcom Lwowa, brak wiedzy na temat związków Lwowa i Wrocławia wśród komentujących jest przerażający i to utwierdza mnie o konieczności budowy kopca także ze względów edukacyjnych,proszę zrobić sondę na ulicach Wrocławia i zadać pytania o Steinhausa, Rydygiera, Panoramę Racławicką i obawiam się,że niewiele osób będzie potrafiło podać związek ze Lwowem.Polacy pod zaborami zbudowali kopiec Kościuszce i dla upamiętnienia Unii Lubelskiej we Lwowie,to w wolnej Polsce chyba damy radę oddać hołd wymazywanym z pamięci Polaków Bohaterom-Obrońcom Lwowa
~Baciar Wrocławski Krasnal2017-12-17 08:23:08 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Zacytuję wiersz wrocławskiego radiowca i kabareciarza Andrzeja Waligórskiego Rozmowa ze Lwowem Bądź zdrowy, Lwowie! Chociaż z ostatnimi Opuszczam mury Twoje prawiekowe i chociaż biorę garść Twej świętej ziemi Na życie nowe - Czuję się zdrajcą, żem w ciężkiej potrzebie nie zginął raczej, zamiast rzucić Ciebie. Przebacz mi, Lwowie... W godziny wieczorne, gdy słucham, z sercem ciążącym jak ołów, czy może dzwony usłyszę nieszporne Twoich kościołów - Modlitwy moje w Twoją lecą stronę - Grodzie mych ojców. Miasto wymarzone! W daleką stronę rzuciłeś nas Boże! Ludzie tu obcy - ich dusze jałowe nie rozumieją, jak tęsknić może serce kresowe... Nie mogą pojąć, że na śląskiej ziemi Lwów nam się marzy z kościoły swoimi. Bądź zdrowe, Miasto! Zanim noc nastanie, z duszą stęsknioną, ale nieugiętą, chcę Ci ślubować swe wierne oddanie przysięgą świętą: iż krwią wywalczę mury Twoje stare albo w popioły przemienić się szare!
~Baciar Wrocławski Krasnal2017-12-17 08:12:48 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Świetny pomysł We wrocławskiej ziemi w mieście i na całym Dolnym Śląsku leży wielu znanych i anonimowych obrońców Lwowa z 1918, 1920 i 1939 roku. Będzie to dobra okazja żeby na tablicach ich wszystkich upamiętnić. Wrocław to bardzo dobre miejsce. To tu zostali przymusowo wysiedleni Profesorowie akademiccy z lwowskich uczelni, lwowscy tramwajarze tworzyli komunikację miejską a mieszkańcy miasteczek i wsi z województw: lwowskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego to 90% osadników na ziemiach zachodnich.
~kobi2017-12-17 00:30:10 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Ślązak - czy Ty uważasz Polaków urodzonych na kresach za Ukraińców? A Lwów to kolebka Kultury Polskiej jak byś nie wiedział. Tylko obawiam się, że jesteś od Poroszenki i trollujesz w tym temacie. Popieram wniosek i uważam,że nawet wskazano dobre miejsce, gdyż jest tam podłoże z gruzów powojennych.
~Ślązak2017-12-16 18:40:27 z adresu IP: (37.249.xxx.xxx)
Absurd z kosmosu! Nie róbcie z nas dolnoŚlązaków ukraińców!
~sikor2017-12-18 13:43:56 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
spadaj ruski trolu. Taki z ciebie Ślązak jak z koziej d... trąbka.
~Wstyd mi za ludzi którzy2017-12-17 20:09:37 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
tak myślą. Wystawiają sobie fatalną opinię, że nie znają ani historii, ani literatury.
~wroKrasnal2017-12-16 17:16:20 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Super pomysł. Można wkomponować aleję narodowych bohaterów
~krak2017-12-16 14:20:06 z adresu IP: (83.22.xxx.xxx)
Bardzo dobry pomysł, właśnie Wrocław jest spadkobiercą Lwowa i po wojnie wielu profesorów Lwowskich zasiliło i wskrzesiło wrocławskie Uczelnie. Wielu ludzi zasiedliło Wrocław i okolice jadąc bezpośrednio z wywózki niemieckiej, gdyż kresy przejęte zostały przez ZSRR i nie było powrotu do miejsc zamieszkania. To właśnie Ci ludzie odbudowywali zniszczone miasto.
~Alojz2017-12-16 13:06:06 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
To się nie dzieje naprawdę... Absurd. Co ma Wrocław do Lwowa. Po wojnie repatrianci ze Lwowa stanowili zaledwie kilka procent populacji Wrocławia. Przestańcie z Wrocławia robić Lwów bo to kłamstwo. Najwięcej Lwowiaków po wojnie osiadło na Górnym Śląsku w Gliwicach i Zabrzu. Absurdalny, szkodliwy pomysł niszczący tożsamość Wrocławia.
~bytomska lwowianka2017-12-16 20:15:45 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Najwiecej w Bytomiu, kochany panie, potem Gliwice - i dopiero potem Zabrze, katowice itd
~marian2017-12-16 15:25:59 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
To nie jest tożsamość Wrocławia. To jest tożsamość towarzystwa z Kresów. To straszne stracić swoją ojczyznę, ale nie muszą Panowie nas zmuszać do honorowania Panów tradycji. To prawda że wiele lwowiakow zasiliło uczelnie. Ale na tym sie kończy. Teraz jest Wrocław. Ze swoją historią. Swoją kulturą. Swoimi zabytkami.
~krak2017-12-16 14:28:56 z adresu IP: (83.22.xxx.xxx)
Alojz nikt tu nie chce niszczyć tożsamości Wrocławia, chyba nie wiesz o czym piszesz, właśnie to jest tożsamość naszego miasta. Chyba, że uważasz jedynie iż pozostała garstka Niemców tworzyła tożsamość po 1945r. Nie zaprzeczam, że wielu kresowiaków osiedliło się w Zabrzu czy Gliwicach, ale to sprawa budowy kopca Obrońców Lwowa we Wrocławiu jest tematem.
~Wrocławianin2017-12-16 12:48:48 z adresu IP: (176.124.xxx.xxx)
Co?! Tu jest Wrocław, tu jest Śląsk, a nie żaden obcy Lwów. Precz z importowanymi na siłę symbolami ze wschodu! We Wrocławiu powinniśmy stawiać pomniki naszych władców- Piastów Śląskich, Henryka I Brodatego, Henryka II Pobożnego, Henryka IV Prawego. Wrocław jest historyczną stolicą Śląska i mamy własną historię, postacie i symbole.
~kobi2017-12-17 08:49:48 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Wrocławianin - ciekawy jestem skąd wywodzili się Twoi rodzice,dziadkowie? Dla Ciebie obcy, jednak dla tysięcy Lwów był i w sercach jest Polski. W obronie tego miasta ginął kwiat Polskiej młodzieży. Nie mam nic p-ko postawieniu jakiegoś pomnika naszego króla, ale dlaczego piszesz głupoty i tak ostro atakujesz pomysł? Można sie tylko domyślać.
~Marcin2017-12-16 11:51:44 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Swietny pomysł, wiekszosc wroclawian ma kresowe korzenie.
~Wrocławianka2017-12-20 22:31:02 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Jakieś statystyczne potwierdzenie tezy o większości co to ma kresowe korzenie?
~marian 2017-12-16 12:39:51 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Bez sensu. Tu jest Wrocław a nie Lwów. I wcale nie mamy kresowych korzeni. A nawet jeśli, to jesteśmy we Wrocławiu i mamy swoją historię.
~Filozof2017-12-16 11:25:40 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Nadal w tych czasach warto karmić narodowe głupoty?
~dziwne2017-12-16 08:19:54 z adresu IP: (89.78.xxx.xxx)
Kopiec przyklejony do Aquaparku? Zero wyczucia
~Popieram2017-12-16 00:27:01 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Bardzo dobry pomysł. Warto we Wrocławiu przybliżać wątki ściśle związane z historią Polski, a nie tylko eksponować te związane z historią Prus. Mam na myśli HALĘ STULECIA i PAŁAC KRÓLÓW PRUSKICH.
~m.r.n.2017-12-16 08:39:47 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Ale to są zabytki Wrocławia, więc nie ma co się obrażać na ich rzekome eksponowanie. A kopiec obrońców Lwowa? Sorry, to może niech panowie z Żar we Lwowie usypią.
~Czy Wam rozum odebrało?2017-12-16 00:18:14 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
~biskup2017-12-16 15:31:39 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Sorry, ja jestem wrocławianinem od trzech pokoleń. Znam jedną lwowiankę. Byłem we Lwowie raz na wycieczce. Nie mamy z tym miastem obecnie nic wspólnego. Co innego z naszym Wrocławiem, gdzieśmy się wychowali, wyrośli i które znamy. Przestańcie z nas robić lwowiakow bo to nie jest prawda. Nawet jeśli tych ludzi bardzo szanujemy i współczujemy im utraty swego miasta to nie jest to nasza historia.
~kobi2017-12-16 13:55:57 z adresu IP: (83.22.xxx.xxx)
Alojz a kto po za repatriantami ze Lwowa i okolic po wojnie przybył do Wrocławia nawet bezpośrednio z wywózki z Niemiec? Ilu Lwowskich profesorów zasiliło nasze Uczelnie, a Ossolineum to niby skąd?.
~krak2017-12-16 13:47:21 z adresu IP: (83.22.xxx.xxx)
Jak najbardziej dobry pomysł popieram z całego serca. Oczywiście, niektórzy chętnie jak widać zmienili by historię, podejrzewam, iż wyrażają tu opinie osoby nie związane obecnie z Wrocławiem, przybyłe do pracy z za wschodniej granicy.