Wrocław: Tramwaj na Nowy Dwór. Jest kolejny przetarg, ale...

Elżbieta Osowicz, jk | Utworzono: 2018-12-29 14:27 | Zmodyfikowano: 2018-12-29 14:28
Wrocław: Tramwaj na Nowy Dwór. Jest kolejny przetarg, ale... - zdjęcie ilustracyjne; fot. Andrzej Owczarek
zdjęcie ilustracyjne; fot. Andrzej Owczarek

Wrocławskie Inwestycje ogłosiły kolejny przetarg na budowę linii tramwajowej na Nowy Dwór. Tym razem urzędnicy podzielili inwestycję na osiem mniejszych i niezależnych zadań ale - jak informuje Gazeta Wrocławska - w tym przetargu nie zostało ujęte najważniejsze zadanie, czyli budowa torowiska od pl. Orląt Lwowskich do pętli przy ul. Rogowskiej.

Z budową nowej linii miasto ma problem od wiosny. Poprzedni przetarg, w którym inwestycja była podzielona na 22 części, został w 13 zadaniach unieważniony w listopadzie. Nie było chętnych, a ci którzy się zgłosili chcieli więcej, niż zakładał miejski plan. Teraz zadań jest 8 - między innymi wycięcie zieleni, która mogłaby przeszkadzać w budowie, badania archeologiczne czy budowa łącznika kanalizacji deszczowej. Oferty można składać do 4 lutego. Na budowę torowiska od pl. Orląt Lwowskich do pętli przy ul. Rogowskiej zostanie rozpisany odrębny przetarg.

Jeśli wykonawcy zostaną wreszcie wybrani, prace zostaną zrealizowane w ciągu niespełna dwóch lat. Nowa linia z centrum miasta na Nowy Dwór ma mieć 7 kilometrów.

Reklama

Komentarze (23)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~łowczarek2018-12-31 01:21:29 z adresu IP: (46.169.xxx.xxx)
czepta się tramwaju słoiki ! ta praca jest moja !!! łykać i nie dyskutować !
~bolo2018-12-30 19:29:02 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
to tylko wierszówka bez autoryzacji czyli fakenews
~Pani dziennikarz?2018-12-30 10:06:37 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
Czy ustaliła już pani, ile te przetargi kosztowały wrocławian oraz gdzie jest granica paranoi magistratu? Ile jeszcze będzie ten bezsensowny i głupi pomysł z tramwajem na Rogowskiej wrocławian kosztował? Bo obecnie nie robi pani nic tylko puszcza dymy z magistratu, niczym Przemek Gałecki. Kiedy Radio Wrocław zacznie krytycznie patrzeć na ręce magistratu?
~Grzegorz2018-12-29 21:56:57 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Czysty nonsens. Czy to jest jakieś pozorowane działanie? Wyceny poprawcie a nie dzielcie zadania. Nie w wartości zamówienia problem tylko złych kosztorysach inwestorskich. Ludzie... Komputery też będziecie na części kupować, żeby się wydawało że taniej.
~Rakietowa Wrocław2018-12-29 19:43:54 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
Tramwaj na Nowy Dwór, a później skargi, i trzeba będzie ekrany akustyczne budować? A jak tym tramwajem dojechać do Astry z Nowego Dworu czy stadionu? Chiny zrobiły tramwaj na oponach, co może omijać korki i wypadki. A co z trolejbusami i autobusami elektrycznymi, na pewno są ciche i tańsze?
~Grzegorz2018-12-31 11:36:08 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Ło matko.... prędkość trzeba uzyskać i utrzymać. Masa trochę sprawę utrudnia, ale tramwajd właśnie dzięki sposobowi przenoszenia obciążeniz na grunt są tańsze jeśli chodzi o koszty napędzania. Co do bezpieczeństwa zaś to przypadki potrącenia przez tramwaj mają charxkter incydentalny. Jeżeli już problemem bywa nieodpowiedzialny kierowca powodujący kolizję, względnie wykolejenie. Tu jednak też statystycznie skutki są relatywnie małe. Pamiętaj zresztą że tramwaje hamują inaczej niż samochody. Bolesław Prus jako autorytet w dziedzinie fizyki to smutny żart.
~@Grzegorz2018-12-31 01:08:38 z adresu IP: (46.134.xxx.xxx)
Opory oporami, ale zatrzymaj i rozpędź co 200 m 70 ton tramwaju. Oczywiście przyśpieszenie drogi Grzegorzu nie wymaga energii/pracy, czyli de facto siły. Opory toczne są do zaniedbania, jeśli opony autobusu, trolejbusu wystarczają na 60-100 tysięcy km. Za to siła tarcia odgrywa znaczenie jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Bus hamuje po 10 m przed dzieckiem, z możliwością zmiany trasy. Tramwaj po 50 m bez możliwości zmiany trasy. Jest opowiadanie Bolesława Prusa o życiu bez siły tarcia całkowicie. Właśnie potwierdziłeś, że gumowe koła to bezpieczeństwo, o czym wiedzą w Halle, gdzie tramwaje jeżdżą na gumowych kołach.
~Grzegorz2018-12-30 10:08:07 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Jak się kończy naukę fizyki na poziomie szkoły podstawowej, to tak się właśnie kończy. Opory toczenia są nie do oszukania. Guma i nawierzchnia asfaltowa (brukowa i betonowa zresztą też) robią swoje.
~//// ~Grzegorz2018-12-30 00:40:19 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
Są tańsze. Mają mniejszą masę. Resztę można wyliczyć z kursu podstawowego fizyki ze szkoły podstawowej - III Zasady Dynamiki Newtona.
~Grzegorz2018-12-29 22:27:44 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Tańsze nie są bo potrzują więcej energii z uwagi na opory. Infrastruktura drogowa we Wrocku, a konkretniej jej stan na ten moment całkowicie eliminują teń środek transportu. Nie wprowadzajcie zamieszania.
~Kłamstwo w artykule2018-12-29 18:11:18 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Z tą linią tramwajową, która jest całkowicie nie potrzeba, a jeśli już to winna iść na Muchobór Wielki, mieszkańcy mają problem od lat. Ale magistrat wie lepiej niż ludzie tam mieszkający.
~Bdbd2018-12-29 17:06:45 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Mieszkam na ND i ten tramwaj to jakiś bezsensowny wymysł. Buspas by się przydał i w zupełności wystarczył
~Jola2018-12-29 16:42:13 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Widać nie ma mądrego, aby powiedział, że to zupełnie niepotrzebna a nawet głupia inwestycja. Do tego jeszcze te tramwaje tak przeraźliwie piszczą przy zamykaniu drzwi, że ogłuchnąć można. Zgroza! Jazda mkp powinna być za darmo a w sumie powinni jeszcze nam za to dopłacać!
~Jan2018-12-29 16:40:19 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Ten tramwaj jest tam tak potrzebny, jak kozie smartfon
~////2018-12-29 15:25:39 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
"Po co jest ten Miś, no właśnie po co? A potem zrobi się protokół zniszczenia." Sensowny jest bus-pas, trojebus-pas. Ale po co tam tramwaj? Na Rogowskiej? Bareja.
~Grzegorz2018-12-31 12:07:19 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
A jeśli chodzi o uwagę o dziecinności aktywistów i Trójmieście to nie bardzo jest komentować. Najpierw podany jeden przykład.. jest ich mnóstwo. Na poparcie obu tez. Troldjbusy raczej rzadsze. Potem uciekanie się do wycieczek ad personam. Przykre bicie piany i rozmydlanie tematu. Kto wie, czy nie na zamówienie. A infrastrukturalnie Wrocław wciąż w ogonie. Łódź, Kraków, Warszawa. W każdym z tych miast więcej się z robi. Tylko puste gadanie i sny o potędze.
~Grzegorz2018-12-31 12:01:33 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Stek bzdur. We Wrocławiu zaniedbane są infrastruktura i tabor. Stąd większość problemów. Wpływ na otoczenie można drastycznie ograniczyć. Pojęcia takie jak przeżytek nie niosą żadnej wartości merytorycznej. Zresztą rozwiązanie to jest szeroko stosowane, zaś pojazdy spalinowe w obecnym czasie są eliminowane z uwagi na emisje gazów... i nie tylko.
~Goździkowa2018-12-31 05:54:36 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Tramwaj to przeżytek, do budowy infrastruktury potrzeba milionów ton stali, do tego jest głośny i powoduje wibracje a jazda nim po starówce to już nie głupota tylko zbrodnia (vide Kościół na Piasku). Wykonany po wrocławsku to już w ogóle dramat - wieczne korki tramwajowe, do tego nikt w tym mieście nie potrafi wykonać kostki w torowisku - przyjrzyjcie się, jak ona wygląda - można tam urwać koło. Zamiast tramwaju można kupić wielokrotnie więcej autobusów elektrycznych czy choćby hybrydowych - pod bokiem jest Volvo, które wyposaża pół Europy w takie pojazdy ale magistrat wrocławski elektryczne to chce hulajnogi i auta osobowe, a w taborze woli śmierdzące i trujące diesle - Euro VI to też emisja trujących tlenków azotu....
~@Grzegorz2018-12-31 01:10:57 z adresu IP: (46.134.xxx.xxx)
Jakoś mniej dynamiczne Trójmiasto nie ma problemów z wyborem trolejbusów. Problem zawsze jest we Wrocławiu i jego nadmiarem dynamizmu. Takich mamy aktywistów, Niedouczone dzieci.
~Grzegorz2018-12-30 10:16:30 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
A, no i trwałość nawierzchni.
~Grzegorz2018-12-30 10:11:41 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Oczywiście że minęło 50 ląt. Są też rozwiązania hybrydowe. Również w Europie. Nie zmienia to faktu że tramwaje już są, infrastruktura drogowa miejscami jest wręcz fatalna. Do tego w naszym kraju jest spory wybór dostawców trwamajów. Z trolejbusami jest nieporównalnie gorzej.
~//// ~Grzegorz2018-12-30 00:22:07 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
Trolejbus obecnie wygląda trochę inaczej niż te z lat 60 XX wieku w Mińsku. :) Mamy XXI wiek. Puk puk tam w magistracie. 1. Są to rozwiązania automatyczne. Nawet same się podłączają do sieci tam gdzie jest. 2. Gdy jej nie ma to zwykły autobus elektryczny.
~Grzegorz2018-12-29 22:24:30 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Taaaa zwłaszcza trolejbus-pas. Kolejny środek transportu, który w sporej części miasta kompletnie nie ma sensu a w pozostałej jest gorszą opcją od tramwaju i do tego nowy tabor... sens to dla Ciebie egzotyczne pojęcie.