Brak ocen równa się brakiem możliwości podejścia do matury. Zaostrza się konflikt strajkujących nauczycieli z rządem

Bartosz Szarafin, mk | Utworzono: 2019-04-12 14:16 | Zmodyfikowano: 2019-04-12 14:16
Brak ocen równa się brakiem możliwości podejścia do matury. Zaostrza się konflikt strajkujących nauczycieli z rządem - fot. archiwum radiowroclaw.pl
fot. archiwum radiowroclaw.pl

Związkowcy z Powiatu Wałbrzyskiego podjęli decyzję, że nie będą przeprowadzać rad pedagogicznych dotyczących kwalifikacji maturzystów, dopóki rząd nie zasiądzie do poważnych rozmów ze związkowcami.

Jak mówi prezes ZNP w Wałbrzychu - Jerzy Kowalski - brak tych rad może sparaliżować egzaminy dojrzałości, bo żaden uczeń nie może podejść do matury jeśli nie ma wystawionych ocen:

Jak wyjaśnia nam Bogusław Kuta - Dyrektor 4 LO Wałbrzychu - Rada Pedagogiczna została wyznaczona w jego szkole na poniedziałek. Jeżeli w weekend strajk zostanie odwołany to rada się odbędzie. Jeśli nie, to rady nie będzie, bo nauczyciele zdecydowali, że nie stawią się na radzie. Roman Kowalczyk,dolnośląski kurator powiedział Radiu Wrocław, że to niebezpieczna eskalacja konfliktu i że apeluje do nauczycieli, by jednak wystawili oceny swoim maturzystom. Mają na to czas do 25 kwietnia - bo dzień później jest oficjalny koniec roku dla młodzieży piszącej egzamin dojrzałości.

Każda szkoła ustala ten termin odrębnie. Waldemar Sęczyk - dyrektor Zespołu Szkół nr 3 - radę wyznaczył na wtorek. W rozmowie telefonicznej z Radiem Wrocław również potwierdził, że jej przeprowadzenie jest uzależnione od decyzji rządu.

Posłuchaj relacji Mai Majewskiej:

 

Reklama

Komentarze (26)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~nida2019-04-13 22:59:12 z adresu IP: (178.219.xxx.xxx)
Tak naprawdę to nic sie nie zaostrza bo co ma sie zaostrzać?Strajk kod i innych pomału sie kurczy bo nie ma odzwierciedlenia w bieżącej sytuacji.Rzad podwyżkę i tak wprowadzi w zycie wiec o co strajkować?Chyba o to żeby Pis odszedł.Ale to powinni mówić strajk przeciw PIS a nie strajk nauczycieli bo to naduzycie
~Obywatel2019-04-13 07:44:28 z adresu IP: (185.13.xxx.xxx)
No tak, przecież podziały zawsze były modne w naszym kraju. To trwa od zawsze. Po wojnie też wszyscy mieli mieć po równo. Ale górnicy nie mieli. Zasuwali najciężej i najzwyczajniej zasługiwali na to. Wtedy strajkowali głównie robotnicy. Po '89 strajkowali praciwnicy zakładów, które były "prywatyzowane=likwidowane". Od tamtej pory strajkują najczęściej TYLKO pracownicy sektora BUDŻETOWEGO. A CAŁE społeczeństwo jak zawsze zostaje ich zakładnikami.
~KONRAD2019-04-13 00:01:18 z adresu IP: (46.134.xxx.xxx)
@Zając:Szanowny Panie niech Pan nie pochlebia sobie podobnym bo jedno ze stanowisk psychiatrii mówi,że nie ma osób normalnych są tylko nie zdiagnozowane(-: PS. Ostatnie zdanie w Pańskim poście zionie mową nienawiści do osób o innych poglądach od Szanownego Pana.Niech Pan nie idzie tą drogą.
~zając2019-04-12 22:20:05 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Nauczyciele niech strajkują....walczą nie tylko o siebie ale też o uczniów....walczą o urzędników, młodych lekarzy, strażaków , policjantów oraz całą budżetówkę . Negują to tylko ludzie z klapkami na oczach którzy nie rozumieją powodu strajku. Większość nastawieni anty do nauczycieli to ludzie którzy nawet nie mają zielonego pojęcia co się dzieje w szkole a problemem jest głównie " co ja z dzieckiem zrobię?". Sami nie radzą sobie z ze swoimi pociechami a ich wychowanie polega udostępnieniem komputera dziecku aby samemu mieć spokój.Często wypowiadają się negatywnie ludzie którzy siedzą przed "pisowską tv". Propaganda działa....o to im chodzi. 500 plus co miesiąc i masz człowieka w kieszeni. Cesarz też kiedyś dał trochę wina chleba i igrzyska i głupi naród był szczęśliwy. Mówią że protest jest na tle politycznym...nie prawda. Ani PO ani PSL ani też teraz PIS niszczą edukacje w Polsce...co z tym idzie .....nie inwestują w dzieci . Ale tak głupim narodem łatwiej się rządzi. Inteligencja Polski mówi Nie...Jedynym narzędziem jest strajk w czasie egzaminów....to jedyna broń jaką mają.....w wakacje nikt by ich nie usłyszał....a "krzyczeli "już od wielu lat, i nic i nikt ich nie usłyszał. Trzymam kciuki za Nauczycieli i całą budżetówkę .....nie poddawajcie się ludzie Was wspierają ....ci normalni. Powodzenia
~retol2019-04-12 23:30:18 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Nauczyciele mają, co prawda, konstytucyjne prawo do strajku w celu poprawy warunków pracy i uzyskania godnego wynagrodzenia. Staranie o to nie powinno jednak wiązać się z wyrządzeniem szkody uczniom. Organizacja strajku w czasie egzaminów mogłaby bowiem godzić w ich prawo do nauki zagwarantowane przez Konstytucję i inne akty prawne – czytamy w stanowisku instytutu Ordo Iuris.
~retol2019-04-12 23:28:48 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
W roku ubiegłym, Trybunał Konstytucyjny Niemiec, odrzucił skargę czterech nauczycieli i tym samym zdecydował, że niemieckich urzędników państwowych obowiązuje nadal zakaz strajkowania. „Urzędnicy państwowi walcząc o wyższe uposażenia czy lepsze warunki pracy zasadniczo nie mają prawa strajku” – brzmiało orzeczenie niemieckiego TK. W uzasadnieniu tej decyzji, przewodniczący Trybunału Andreas Vosskuhle wskazał m.in.: „prawo strajku dla urzędników wywołałoby reakcję łańcuchową, jeśli chodzi o status urzędnika oraz prowadziłoby do naruszenia fundamentalnych zasad bycia urzędnikiem państwowym”. Wskazano również, że „Urzędnicy, będąc w szczególnym stosunku lojalnościowym wobec państwa, powinni w każdym momencie, również w przypadkach kryzysowych, być do dyspozycji. W zamian za to mogą oni korzystać ze szczególnych przywilejów. Status urzędniczy przyznawany jest im na całe życie, posiadają oni prawo do odpowiedniego wynagrodzenia, a państwo na zakończenie kariery zawodowej zapewnia im emeryturę. Mogą też liczyć na pomoc wtedy, kiedy zapadną na jakąś chorobę. Przyznanie im prawa do strajku zrównałoby ich z innymi pracownikami”. Niemieccy sędziowie TK wskazali też, że znaczenie systemu oświaty dla państwa powoduje, że nie można znieść zakazu strajkowania dla nauczycieli. Podkreślili przy tym zgodność niemieckiego systemu prawnego w tym względzie z orzeczeniami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, który mówi o obowiązującym urzędników państwowych, całkowitym zakazie strajkowania, przy dopuszczalności działalności związkowej . Niemiecki Związek Nauczycieli był usatysfakcjonowany orzeczeniem TK, ale jego działacze przypomnieli jednocześnie: „Nie chcemy prawa do strajku, ale większego prawa do konsultacji" .
~wrocławianin2019-04-12 21:57:44 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Nauczyciele zafundowali swoim Uczniom w Polsce wychowawczą lekcję - w życiu liczą się wyłącznie pieniądze.
~Angua2019-04-13 08:37:34 z adresu IP: (31.183.xxx.xxx)
Znajoma nauczycielka wczoraj na stacji paliw zaproponowała, że zapłaci ideą i powołaniem. Nie chcieli.
~////2019-04-12 22:50:14 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
W Polsce od 1989 mamy kapitalizm. Szybko zaczęli uczyć tego oczywistego faktu. Po 30 latach :) Widać idea wyparowała.
~Piotr2019-04-12 21:18:31 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
To już naprawdę skandal! Wydaje się, że to obecna władza najwięcej dała społeczeństwu. Skrócenie wieku emerytalnego, 500+ - nauczyciele też z tego korzystają. Broniarz, ze swoimi 12 tys. brutto, ponad 20 lat jest przewodniczącym ZNP i co wcześniej zrobił? Czemu się nie buntował parę lat temu jak władza wymyśliła, żeby nauczyciele pracowali do 67 roku życia?
~KONRAD2019-04-12 23:44:26 z adresu IP: (46.134.xxx.xxx)
@ Nauczycielka z przedszkola:Pani postawa napawa otuchą i nadzieją,że nie wszyscy nauczyciele w dzisiejszych czasach stracili busolę i potrafią utrzymać etyczny pion mimo grupowej nienawiści,którą podsycają liderzy niektórych związków zawodowych.Zbigniew Herbert w Przesłaniu Pana Cogito napisał na zakończenie:"Bądź wierny Idź ".Niech Pani pozostanie Wierna swojemu wyborowi.Sądzę,ze wdzięczność rodziców i dzieci wyrówna Pani przykrości i stres, których doznała Pani od strajkujących.Trzymam za Panią kciuki.
~Nauczycielka przedszkola 2019-04-12 21:58:31 z adresu IP: (194.29.xxx.xxx)
Dokładnie tak! Zgadzam się na 100 %. Ja nie strajkuje, ale to przez co musiałam przejść w tym tygodniu wykończyło mnie tak bardzo, że dziś nie miałam siły wstać, pójść do pracy i kolejny dzień znosić upokorzenia . Wiecie co dzieje się z nauczycielami, którzy powiedzieli NIE dla STRAJKU? Żyjemy w wolnym kraju i teoretycznie każdy ma prawo do swego zdania, jednak. Nie w tym przypadku... Strajk podzielił społeczeństwo, ale też pracowników. To kiedyś minie, ale niesmak do pewnych osób zostanie na zawsze...
~WROClove2019-04-12 20:42:53 z adresu IP: (89.76.xxx.xxx)
Bardzo współczuję dzieciakom i rodzicom, z powodu traumy jaką doświadczają przez postępowanie nauczycieli. Niech ZNP założy własne szkoły i zabierze wszystkich strajkujących nauczycieli!
~zając 2019-04-12 22:26:18 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
A myślałem że we Wrocławiu mieszkają mądrzy ludzie....myliłem się . Popatrz głębiej w ten problem anie tak powierzchownie na to patrzysz .
~KONRAD2019-04-12 20:06:13 z adresu IP: (46.134.xxx.xxx)
Dlaczego, nauczyciele ze szkół prywatnych i społecznych nie strajkują?Pompowanie kolejnych miliardów zł w szkolnictwo publiczne nic nie da. Szkoły podstawowe i średnie(oprócz tych,które mają tzw. klasy mundurowe) należy sprywatyzować lub uspołecznić(organem założycielskim byłyby np. stowarzyszenia,fundacje,zarejestrowane na terenie RP związki wyznaniowe). Rodzicom przekazać ulgę na dzieci w postaci tzw. bonu edukacyjnego,którym płaciliby za naukę dziecka.Szkoły mogłyby się starać o subwencje samorządowe lub państwowe na zasadzie konkursu ofert.Subwencje przysługiwałyby szkołom o najlepszych osiągnięciach dydaktycznych mierzonych np. ilością absolwentów,którzy w danym roku dostali się do renomowanych szkół średnich lub na renomowane kierunki wiodących uczelni wyższych.Subwencja obligatoryjna przysługiwałaby jedynie szkołom dla dzieci niepełnosprawnych oraz szkołom w miejscowościach poniżej 20 tys. mieszkańców(tzw.fundusz wyrównawczy). Podstawę programową ustalałby MEN oraz prowadziło rejestr szkół poprzez Kuratoria,które sprawowałyby nadzór metodyczny i programowy.Kartę Nauczyciela należy znieść.Wysokość płac nauczycieli byłaby również urynkowiona w oparciu o wynik finansowy szkoły.Tyle w skrócie.Taki system lub podobny do niego bądź jego elementy obowiązują m.in. w : Chile,Szwecji(fakultatywnie),Wielkiej Brytanii(tylko przedszkola),Irlandii,Holandii(fakultatywnie),USA(w 6 stanach),Honkongu (tylko przedszkola). Bon edukacyjny(oświatowy)był wprowadzony w Polsce w różnych okresach po 1989 przez nieliczne samorządy lokalne.Obowiązywał on lub obowiązuje w różnym zakresie w następujących gminach(prawo samorządowe zezwala na to fakultatywnie):Dzierżoniów, Gostynin, Kwidzyn, Olecko, Oleśnica, Olsztyn, Ostrzeszów, Piotrków Trybunalski, Puck, Sępolno Krajeńskie, Strzelin, Świdnica, Tuchola, Zielona Góra, Zwoleń.
~adxl2019-04-12 18:41:05 z adresu IP: (178.219.xxx.xxx)
To ze strajk odbywa się akurat w najgorętszym okresie całego roku szkolnego to niebywale chamstwo ze strony nauczycieli Broniarza. Bo można było prostestować w lutym , marcu a nie teraz. Wy nie robicie krzywdy rządowi który i tak ma was gdzies tylko swoim uczniom. Czy tak się nauczyciel zachowuje??? Jaki przykład dajecie uczniom??? A no taki ze silą a nie uczciwą pracą chcecie wydrzeć pieniądze. Tylko pogratulować pomysłu .
~Bbbbb2019-04-12 17:59:01 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Niech najpierw rozliczą się z nielegalnej kasy za korepetycje. Uczyć nie umieją, skoro korki są potrzebne, podatków nie płacą, czyli od siebie nic - dalej zachowanie przywilejów i bezprawia, a od innych wymagają i to jeszcze kosztem innych - uczniów. Banda niemoralnych hipokrytów
~monia2019-04-21 17:01:18 z adresu IP: (188.147.xxx.xxx)
Do Bbbb, jeżeli masz niezdolne dzieci i musisz im zapewnić korepetycje, to bynajmniej ci nie współczuję, a to że są potrzebne wynika li tylko z niewydolności nieefektywnego systemu który od dzieci i nauczyciel wymaga zbyt wiele (czyt. przerobienia materiału bez względu czy na to czy uczniowie go opanowali) i to jest między innymi zasługa reformy p. minister A. Zalewskiej, która to reforma i jej skutki nie będą już jej zmartwieniem. Dodam, że nie jestem nauczycielem matką dwojga dzieci w tym jednego niepełnosprawnego. Oczywiście w związku ze strajkiem moje dzieci nie przeżywają żadnej traumy, która jest wymysłem tych którzy nie mają dzieci w ogóle albo za wszelką cenę chcą uwiaryggodnić poczynania naszego rządu. Pozdrawiam nauczycieli.
~Bbbbb2019-04-12 19:40:59 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Paweł, to nie recepty a ocena zachowania. Trzeba patrzeć na najlepszych i brać wzorce od najlepszych, np Finlandii. Nieporozumieniem jest moim zdaniem to, że środowisko nauczycielskie widzi jak nauka się stacza i jakoś nie słyszę by przez ostatnie 10 lat cokolwiek zaproponowali. Potrafią tylko żądać i żądać niewiele dając w zamian. Cała budżetówka mało zarabia, sam to odczuwam bo w niej pracuję, ale nie olewam swoich obowiązków i nie strajkuję. Jak tak będzie dalej to zmienie pracę i tyle. Już kiedyś zmieniałem pracę, po prostu jak nie pasuje to się zmienia a nie płacze, krzyczy, żąda i niewinnych - uczniów karze. Pomijam już kwestię jaki autorytet wśród tych uczniów sobie nauczyciele wyrabiają.
~Paweł2019-04-12 18:27:18 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Cóż za przenikliwość i proste recepty na bolączki polskiej oświaty. Na takich jak Ty czeka co najmniej posada ministra edukacji.
~Dudek2019-04-12 17:39:20 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
To już nie są nauczycieke a broniarzowi terroryści.
~amaryl2019-04-12 17:31:26 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Dziwi mnie postawa nauczycieli,przekładają swoje finanse pond dobro swoich wychowanków.Jak można zestresowanej egzaminami młodzieży dodawać dodatkowych negatywnych bodźców stresorodnych swoim zachowaniem wprowadzając ich w stan niepewności czy w ogóle egzaminy sie odbędą.Zastanawiam się nad etyką i moralnością takiej kadry dydaktycznej.Jak takich nauczycieli ocenią wychowankowie i jak ich zapamiętają ?
~Edie2019-04-12 15:32:17 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Strajk strajkiem, ale postawcie się w pozycji przyszłego maturzysty. Jestem za nauczycielami całym sercem, ale tego robić im nie wolno! Jeżeli tak przebiegnie Wasza akcja strajkowa, to stracicie moje poparcie.
~////2019-04-12 22:53:28 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Statystyczny, współczesny maturzysta ma w rzyci co się będzie z jego życiem działo. Jest nauczany przez system, że jest prowadzony jak koń z zawiązanymi oczyma. Ma być tanią siłą roboczą i tyle. Teraz nagle wszyscy po 30 latach od 1989 roku troszczą się o życie "dorosłych" maturzystów.
~Alex2019-04-12 16:57:09 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Masz rację,mogli strajkować w styczniu,lutym,marcu.Ale oni czekali na sygnał z góry.Nauczyciele,ta kasa wam się należy,ale to co robicie właśnie teraz jest tylko zwykłą hucpą polityczną.Zostaliście zmanipulowani przez tzw.totalną opozycję.Wydaje wam się,że jak przyjdą ONI to wam dadzą?ONI już byli i co wam dali?Wam albo którejkolwiek grupie zawodowej?A jeżeli chodzi o opozycję to zawsze powinna być konstruktywna a nie totalna.Tylko merytoryczna walka na argumenty ma sens,a krytykowanie czegoś w myśl zasady"nie bo nie" jest tylko wyrazem ignorancji.
~Saly2019-04-12 16:49:07 z adresu IP: (188.121.xxx.xxx)
Ojej, to straszne, chyba zrezygnują ze strajku przez to. Nauczyciele też mają dzieci w wieku gimnazjalnym, maturalnym i w klasach ósmych, ale walczą o ich godne życie. O tym to chyba w tym kraju nikt nie pamięta. Jakby nauczyciele swoich dzieci nie mieli...