Apel wrocławskich licealistów. "Nie jesteśmy niczyimi zakładnikami"

jk | Utworzono: 2019-04-23 10:59
Apel wrocławskich licealistów. "Nie jesteśmy niczyimi zakładnikami" - fot. Andrzej Owczarek
fot. Andrzej Owczarek

"Zostaliśmy mimowolnie wciągnięci w konflikt pomiędzy nauczycielami a rządem. Nie opowiadamy się za żadną ze stron, a mimo to ponosimy dotkliwe konsekwencje sporu. Czujemy się zaniepokojeni, widząc, że rząd nie podejmuje wystarczających kroków, a nasza przerwa w nauce niebezpiecznie się przedłuża. Państwo, jako niemalże monopolistyczny pracodawca nauczycieli, jest odpowiedzialne za to, żeby oświata funkcjonowała prawidłowo. Nie może dopuszczać do stanu, w którym tak ważny dla przyszłości kraju system edukacji jest niedofinansowany" - piszą uczniowie.  W liście domagają się wznowienia lekcji, terminowej klasyfikacji końcowej oraz rzeczowych negocjacji. Apelują tez o właściwy poziom debaty publicznej. "Chcielibyśmy usłyszeć konstruktywne propozycje (...). Nie jesteśmy zakładnikami ani nauczycieli, ani rządu, lecz sytuacji, do której doprowadził brak porozumienia".

List można podpisać TUTAJ.

Reklama

Komentarze (28)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Ilona2019-04-24 16:18:23 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Jestem matką tegorocznego maturzysty, matką uczennicy l klasy liceum oraz dziecka przedszkolnego. Ten powyższy list,który przeczytałam ewidentnie nie jest pisany przez uczniów apolitycznych. W tym liście chodzi tylko o politykę. A co z Konwencją Praw Dziecka?? Każde dziecko ma prawo do nauki. Dorosły powinien czynić dobro dla dzieci i trwać w nim. Nauczyciele chyba pomylili się z powołaniem. W takiej sytuacji za to co zgotowali naszym dzieciom nie Rząd nie powinien im się zgodzić na żadne żądania z ich strony a jeszcze nałożyć na nich karę. Niech będą docenieni Ci nauczyciele którzy nie przystąpili do strajku.
~Ticzer2019-04-24 23:48:34 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Nauczyciel po prostu korzysta ze swojego prawa do strajku. Prawa konstytucyjnego. Dlaczego pani zabrania korzystać z konstytucji.? To jest bezprawie.
~mocna kawa2019-04-24 19:57:54 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
Miałam napisać odpowiedź, ale szkoda słów i czasu. Dalej strajkuję, aby również dla dzieci tej Pani wywalczyć dobrą szkołę, czyli nie Zalewskiej.
~Beni2019-04-23 22:03:32 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Polityczna hucpa p. Broniarza skandal tak stresować młodzież przed maturą
~rodzic2019-04-23 21:25:27 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
To jest strajk o podłożu politycznym, przygotowany i rozpoczęty głównie przez postkomunistyczny ZNP i jego przewodniczącego. Żądania płacowe są kierowane do polskiego rządu ale zakładnikami tego strajku są polscy uczniowie. Trzeba uchylić postanowienia postkomunistycznej Karty Nauczyciela i zawrzeć nowy układ zbiorowy na nowych, wzorowanych na europejskich zasadach.
~Oki2019-04-23 19:20:21 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Pomidor te 15% dla nauczyciela stażysty to około 200 złotych miesięcznie w dodatku od wrześnie czyli kiedyś
~Pomidor2019-04-23 18:50:01 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Wcale nie staja, po zadnej stronie??? Co ma rzad do hucpy zbrodniarza z znp? Rzad daje 15% a gosc chce nadal krecic afere, widze ze uczniowie sa raczej niedouczeni, bo nie wiedza do kogo adresowac list, mysle ze raczej do znp a nie do ministerstwa. Nie wspomne o drugim dnie jakim jest podtekst polityczny tej zadymy ale mlodziez nie ogarnia szerszej analizy sytuacji
~oki2019-04-23 18:45:56 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Fajnie napisane. Mam nadzieję, że wszystko się ułoży. Mam nadzieję, że jutro będzie klasyfikacja. Mam nadzieję, że rząd przestanie kłamać. Strajkujący nauczyciel z LO
~Nalezy sie2019-04-23 16:22:24 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
Tylko czy prezydent Polski im odpowie?
~gosia2019-04-23 14:49:07 z adresu IP: (195.136.xxx.xxx)
brawo ,młodzi ludzie, popieram mocno, to Wy jesteście przeszłością narodu, nikt nie może zniszczyć Waszej przyszłości!!!!!!!!!!
~Grzegorz2019-04-24 05:16:51 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Czarku, to Rząd nie chce rozmawiać. Pozoruje zapraszając, ale nie mówi nicnowego.
~Czarek2019-04-23 18:37:00 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
To czemu strajkujący nauczyciele niszczą ich przyszłość?? Czemu nie chcą rozmawiać, skoro chcą pieniędzy?
~fizyczny2019-04-23 13:10:02 z adresu IP: (5.174.xxx.xxx)
Przecież nauczyciele (a raczej w większości tylko przekazywacze wiedzy) otrzymują zapłatę adekwatną do przepracowanych godzin. Skoro pracownik fizyczny średnio nie ma 3000 na rękę, przy 40- 48 godzinnym tygodniu pracy, to skoro pseudo nauczyciel pracuje 25 w tygodniu to o czym my mówimy. A z resztą co to za nauczyciele skoro coraz więcej uczni musi brać dodatkowe korepetycje....u tych samych nauczycieli u których mają słabe oceny
~ela2019-04-23 19:05:01 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
to prawda większość to przekazywacze wiedzy a nie nauczyciele. prawdziwy nauczyciel zdarza si ę jeden na tysiąc. strajkują bo mogą nikt ich nie wywali z pracy za strajk. w moim zakładzie jeszcze by się dobrze nie pomyślało o strajku a już by się było za bramą. a rząd się z nimi cacka.przecież nikt nikogo nie zmusza żeby był nauczycielem. zawsze można zmienić zawód.
~Sprawiedliwy2019-04-23 14:15:14 z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
Jak buś Pan czy Pani szanował wiedzę to byś dzisiaj nie był fizyczny ale intelektualistą. Ów brak wiedzy przelałeś Pan - Pani na papier i szczerze mówiąc modrości w tym nie widać. Jeżeli jako fizyczny zarabiasz mniej niż 3000 to marny z ciebie robotnik, gdyż ja zarabiam ponad 200% więcej od Ciebie jako pracownik fizyczny ale- właśnie ukończyłem szkołę wyższą czyli jestem intelektualistą pracującym fizycznie i robię to z wyboru. Mogę być kierownikiem za marne 3000, może za trochę więcej i do tego być obarczonym ogromną odpowiedzialnością za błędy podwładnych. Ponieważ nikt w Polsce nie szanuje kadry to wybrałem pracę fizyczną za ponad 9000 (dodam, że netto przy około 180 godz. pracy w miesiącu) bez jakiejkolwiek odpowiedzialności. W moim przypadku szkoła nie poszła na marne a wiedza pozwala mi na swobodę wyboru, może dlatego nie mam pretensji do nauczycieli i mogę im jedynie współczuć i wspierać duchowo. Wiem ile trzeba poświęcić czasu, zaangażowania i kosztów na uzyskanie wykształcenia i jakie powinno iść za tym wynagradzane. I wiem, że każdy kto chce się uczyć to nauczyciel mu w tym pomoże, gorzej z nieukami im do głowy wiedzy najlepszy nauczyciel na świecie nawet koparką nie załaduje.
~Grzegorz2019-04-23 14:07:10 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Przestańcież obrażać inteligencję ludzi tymi bzdetami na temat "lekkości" tej profesji. Przecież sami w te bzdety nie wierzycie. Pracownik przemysłu
~~umysłowy2019-04-23 14:02:17 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
poprawny link do raportu eduentuzjasci pl/images/stories/publikacje/ibe-raport-czas-i-warunki-pracy-nauczycieli.pdf
~~umysłowy2019-04-23 13:59:43 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
poczytaj w necie wypowiedzi nauczycieli jak wygląda ich praca, ile godzin FAKTYCZNIE spędzają na pracy, przeczytaj rónież raport Instytut Badań Edukacyjnych z 2013r (file:///C:/Users/pb2/Downloads/ibe-raport-czas-i-warunki-pracy-nauczycieli.pdf) i weź pod uwagę, że przez ostatnie 6 lat biurokracja w szkole znacząco wzrosła. Zobaczysz wtedy, że nauczyciele pracują właśnie między 40 a 48 godzin tygodniowo, mając skończone studia, porobione liczne kursy, oraz biorąc odpowiedzialność finansową i karną za życie i zdrowie dzieci. Nie da się porównać ich pracy do pracy "fizycznej". A statystyki zatrudnienia pokazują, że coraz mniej młodych magistrów leci na ten "lekki chleb" i jak zostawimy sprawy tak jak są, to za 10 lat będzie dziura pokoleniowa wśród nauczycieli.
~ssss2019-04-23 13:54:01 z adresu IP: (83.14.xxx.xxx)
no cóż a od kiedy mamy komunistyczne podejście do pracy? każdemu po równo bez względu na wiedże i kwalifikacje? nikt nikomu nie każe pracowac fizycznie prawda?, mozna sie było uczyc i zostac kims innym.?
~Maruder2019-04-23 11:23:55 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
POdziękujcie ZNP z Broniarzem. To oni rozpoczęli strajk. To od nich zależy kiedy zakończy się kabaret dla kamuflarzu nazwany domowym strajkiem rotacyjnym. Szanowni uczniowie wasz los jest w rączkach i główkach belfrów.
~Człowiek 2019-04-24 20:43:11 z adresu IP: (46.134.xxx.xxx)
A wszyscy inni co zarabiają po 2000 to ma maja zmienić pracę zawód albo wyjechać za granicę a nauczycieli rodzina jak zachowuje i pójdzie do szpitala to pielęgniarki też niech strajkuja też mało zarabiają i też się uczyli
~rodzic2019-04-23 21:20:19 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Maruder masz rację.
~Oki2019-04-23 19:18:54 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Rząd ponosi pełną odpowiedzialność za ten bałagan
~Grzegorz2019-04-23 16:29:46 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Szanowni Niepisie, PO zamroziło płace, ale przedtem nauczycielom znacząco je podniosło.Może nie traktuj tematu wybiórczo.
~~umysłowy2019-04-23 14:25:37 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Ani Broniarz nie rozpoczął strajku, ani ZNP. Strajk organizują pracownicy danego zakładu pracy - w tym wypadku szkoły. To co my nazywamy strajkiem nauczycieli, formalnie jest zjawiskiem polegającym na jednoczesnych i skoordynowanych strajkach w ponad 15 tysiącach placówek. Broniarz niczego nie rozpoczął, bo nikomu nie może ani kazać, ani zakazać, bo to nie jest jego strajk, tylko ponad 400 tysięcy nauczycieli w Polsce.
~Nie_Pis2019-04-23 14:18:51 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
Przypominam, że nie tylko ten rząd jest odpowiedzialny za bałagan w oświacie . Od czasu tzw. reformy nie mieliśmy szczęścia do ministrów edukacji niestety . Zaniedbania sięgają o wiele dalej wstecz a dodatkowo przypominam ,że to rząd PO zamroził płace w budżetówce , w tym i w szkolnictwie . Co do płac to raczej obecny rząd nie zgodzi się na danie od razu kwoty takiej jaką by wypracowali nauczyciele przez ostatnich powiedzmy 10 lat ale proponował pomału zwiększanie wynagrodzeń . Niestety ale są też inne grupy zawodowe w naszym kraju , których rządzący mieli głęboko w poważaniu a pieniędzy się niestety nie da cudownie rozmnożyć. Albo protestujący przyjmą układ skokowy albo wrócą do pracy z podkulonymi ogonami mając na karkach wściekłych rodziców a Pisowcy znowu otrąbią sukces negocjacyjny - tak czy siak . Niestety nie ma takiej siły , która może naprawić błędy wielu lat w kilka dni ....
~Grzegorz2019-04-23 14:04:54 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
W negocjacjach są dwie strony. Rząd udając że wynegocjował z kimkolwiek porozumienie i dalej nieustąpi zachowuje się niepoważnie. A sprawa jest nie trywialna.
~XYZ2019-04-23 11:56:04 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Nie pan Broniarz w pojedynkę trzęsie wszystkimi szkołami. Każdy ma prawo domagać się odpowiedniej zapłaty za wykonywaną pracę, a rząd jest odpowiedzialny za funkcjonowanie tego kraju. Skoro rząd nie potrafi sobie poradzić z grupą strajkujących ludzi to może nie powinien rządzić. To oni odpowiadają za kraj i jego przyszłość a nie nauczyciele.