Kontrowersje wokół planowanych zmian zasad ruchu drogowego

Andrzej Andrzejewski, PP | Utworzono: 2020-02-12 09:05 | Zmodyfikowano: 2020-02-12 09:05
A|A|A

fot. archiwum radiowroclaw.pl

- Nagłe wtargnięcie jednego pieszego na jezdnię może być zagrożeniem dla  kilkudziesięciu osób - uważa Mirosław Serafin, kierownik działu przewozów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy:

- Autobus 12-metrowy ma dopuszczalną masę całkowitą osiemnaście ton. Przy gwałtownym hamowaniu pasażerowie mogą wpaść na siebie, się uderzyć o rurki, inne przedmioty i doznać obrażeń. Autobusy będą musiały poruszać się z mniejszą prędkością w celu zachowania bezpieczeństwa zarówno pieszych, jak i pasażerów na pokładzie.

Zarówno kierowcy legnickiego MPK jak i eksperci z tamtejszego WORD-u zgodnie opowiadają się za uprzywilejowaniem pieszego w ruchu drogowym. Jednak podkreślają, że proponowana zmiana w kodeksie oznacza konieczność przemodelowania wielu przejść tak, by piesi byli widoczni z daleka.

Sceptycznie do proponowanej zmiany podchodzą też samorządowcy z Jawora. Leszek Światkowski z tamtejszego magistratu podkreśla, że nie wszędzie da się odpowiednio wyeksponować chodnik przed zebrą.

- Na pewno samorządy będą musiały sobie z tym jakoś poradzić. Żeby wesprzeć kierowców, którzy prowadząc samochód, wyjeżdżają zza zakrętu i wjeżdżają bezpośrednio na przejście dla pieszych. Tak jest w wielu miejscowościach, w których mamy starą zabudowę w rynku.

W Jaworze może się jednak okazać, że - ze względu na nowe prawa pieszych - kilka przejść trzeba będzie zlikwidować. Bez zgody konserwatora zabytków architekci nie będą bowiem mogli wygospodarować przestrzeni, aby przechodnie byli widoczni z bezpiecznej odległości.

Planowane na połowę roku zmiany zasad ruchu drogowego, nie podobają się tez wielu kierowcom. - Przed laty krytykowaliśmy też pierwszeństwo dla autobusów wyjeżdżających z zatoczek, a dziś jest to normą - przypomina Józef Dudziński, legnicki instruktor nauki jazdy. I dodaje: uprzywilejowanie pieszych też zyska akceptację większości.

- Jeżeli zbliża się do przejścia dla pieszych, to ja już będę się starał czy on wejdzie, czy nie. Będą bezpieczniejsi, bo będę się bał jego potrącić. I to jest ta różnica. Pomalutku, poczekajmy... Będzie wszystko w porządku, ale to trzeba trochę czasu. 

Więcej o planowanych zmianach w Kodeksie Drogowym opowiemy dziś w Radiu Wrocław po godzinie 16.00.

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Becia mówi
2020-02-13 20:21:11
z adresu IP: (109.197.xxx.xxx)
Ocena: 2
Spotkajmy się na drodze....No i się spotkała kolumna Beci z Seicento !!
~NAJSZTUB MÓWI
2020-02-12 16:29:39
z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Ocena: -3
Znam sprawę
~inny
2020-02-12 13:58:01
z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Ocena: 1
zgodzę sie rozwiązanie niebezpieczne, ale nie dlatego ze idea jest zła - jest dobra i działa w całej EU zachodniej. Zgodzę sie tylko dlatego ze kierowcy w PL w dupie mają przepisy i prawie nie spotyka sie juz kierowców zwalniających przed przejściem dla pieszych. O nagminnym przekraczaniu prędkości w mieście , czy wyprzedzaniu na pasach nawet nie wspominam bo bez sensu ...
~bolo
2020-02-12 11:58:21
z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Ocena: -2
A co z pieszymi - prawie wszyscy ubrani na czarno - jak rowerzyści, więc jak ich zobaczyć w nocy? Zwłaszcza przy jadących z naprzeciwka samochodach? W nocy bezwzględne pierwszeństwo dla pojazdów - przejścia dla pieszych tylko ze światłami "na stop".
~Kodeks
2020-02-12 10:31:55
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: 0
Nie chcę się czepiać ale od dekad nie ma kodeksu drogowego tylko ustawa prawo o ruchu drogowym. Pan dziennikarz powinien odróżniać, taki zawód. Ustawa prawo prasowe obliguje.
~Czas zapytać Najsztuba
2020-02-12 10:12:30
z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Ocena: 6
o opinię, speca o jazdy 20km na godzinę i rozjeżdżania staruszek.
~Grzegorz
2020-02-12 09:22:51
z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Ocena: 4
Uwielbiam to. Rozwiązanie praktykowane od lat w wielu krajach, wg naszych ekspertów jest niebezpieczne. Szkoda gadać.
Reklama