Zanper to największy w Polsce samochód do podziemnego transportu osób

Andrzej Andrzejewski, KM | Utworzono: 2020-07-20 07:01 | Zmodyfikowano: 2020-07-20 07:02
 Zanper to największy w Polsce samochód do podziemnego transportu osób - fot. KGHM
fot. KGHM

Ma służyć nie tylko do transportu górników, ale również do akcji ratowniczych i przewożenia materiałów wybuchowych. Koncern KGHM "Polska Miedź" ujawnił, że pierwszy model jest już gotowy.

- 95 proc. podzespołów to nasze dzieło - podkreśla Daniel Bajus, specjalista-konstruktor w KGHM Zanam:

- Z bateriami jest problem, szczególnie z dostępnością. Nam się udało tutaj przy dobrej współpracy z polską firmą zamontować w pojeździe układ bateryjny rodzimej produkcji. Jest to jeden z najbezpieczniejszych, o ile nie najbezpieczniejszy układ bateryjny na rynku, sprawdzony - również pod ziemią - między innymi przez firmy europejskie, które zaopatrują się w Polsce - opowiada Daniel Bajus.

Polkowicki "Zanper" rozpoczął właśnie próby na naziemnym poligonie doświadczalnym. Do kopalń "Polskiej Miedzi" - również na testy - zjedzie za 3-4 miesiące.

- Z pierwszymi zadaniami na poligonie doświadczalnym koło Polkowic poradził sobie doskonale - podkreśla Krzysztof Okrent, dyrektor działu rozwoju maszyn i urządzeń w KGHM-Zanam:

- Zejdzie na testy do kopalni. Rozpoczną się za 3-4 miesiące. Będzie to zależało od zakończenia badań, testów poligonowych, jak również przygotowania całej dokumentacji dopuszczającej do pracy pod ziemią. Sądzę, że ten pierwszy pojazd zapoczątkuje u nas kolejne projekty tego typu - tłumaczy Krzysztof Okrent.

"Zanper" to pierwsza tak duża jednostka do transportu osób w polskich kopalniach. Od ubiegłego roku w kopalniach KGHM-u testy przechodzi znacznie mniejszy "Sokół" - elektryczna terenówka zbudowana na bazie land rovera.

 

 

Reklama

Komentarze (8)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~janek2020-07-20 21:11:37 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
To są już pierwsze samochody Morawieckego zostało jeszcze tylko 999 tyś do 1 mln
~Super2020-07-20 11:36:37 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Tylko nie dawajcie się namawiać obcym agentom wpływu na sprzedaż firmy/patentów, tylko sami sprzedawajcie za granicę - tak buduje się dobrobyt w każdym znaczącym dziś kraju. Niestety, oprócz ekonomicznej demolki lat 90-tych bogatsi sąsiedzi nadal są w natarciu - patrz sprzedaż Solarisa.
~12 groszy2020-07-20 20:47:19 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Jakie patenty? Przecież to przeróbka kilku innych pojazdów - dawców.... Jak przełożysz napęd z melexa do fiata pandy sport, to nie powstanie tesla....
~Marek 2020-07-20 16:25:28 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Zgadzam się.
~Tomek2020-07-20 11:30:03 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
tyle tekstu a nie wiele treści. Gdzie informacja o parametrach technicznych (moc silnika itd.), skoro to elektryk to jaka jest pojemność baterii, skoro są z Polski to kto jest ich producentem, cena takiego pojazdu, waga
~Rezerwa2020-07-30 09:40:32 z adresu IP: (1.144.xxx.xxx)
ZANAM jest znany z wprowadzania rozwiazan w niezby uczciwy i przejzysty sposob. Ponoc byly juz procesy sadowe o kopiowanie cudzych rozwiazan i wykorzystywanie nie swoich produktow jako wlasne i bez zgody producentow. Byc moze TOYOTA nic nie wie ze ich pojazdy sa przerabiane i sprzedawane jako ZANAM.
~Słuchaj Radia2020-07-20 15:40:13 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
Rano było dużo na ten temat na antenie. Zasięg 100 km na jedno ładowanie. Maksymalna prędkość ciut większa od tego co w kopalniach - 25 km/h.
~Norman2020-07-20 11:16:53 z adresu IP: (212.87.xxx.xxx)
Świetnie, że Polska się rozwija też pod względem motoryzacyjnym, "Zanper" zdecydowanie usprawni pracę górników, gratulacje dla KGHM, bo jako pierwszy wprowadzili ten model do przemysłu górniczego.