Słynna "tekatka" nie wyjedzie już na tory? Nie ma pieniędzy na remont parowozu

Bartosz Szarafin, MC | Utworzono: 2021-09-17 07:00 | Zmodyfikowano: 2021-09-17 07:01
A|A|A

fot. www.muzeumkolejnictwa.pl

Między 1,5, a 2mln zł może kosztować remont parowozu TKt48-18 należącego do Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Lokomotywa była jedną z głównych atrakcji naszego regionu. Od 7 lat w wakacje obsługiwała pociągi turystyczne kursujące weekendowo po malowniczych liniach Dolnego Śląska. Teraz zjechała na boczny tor. W czerwcu skończyła się legalizacja kotła. Parowóz wymaga kosztownej naprawy, której nie można przeprowadzić w Polsce. Marzenie o podróżach pod parą schodzi więc - dosłownie - na dalszy tor. -Muzeum nie może sobie pozwolić na samodzielne sfinansowanie naprawy - wyjaśnia Katarzyna Szczerbińska - Tercjak.

Warto pamiętać, że poprzednia naprawa "tekatki" została przeprowadzona w dużej mierze własnymi siłami przez maszynistów i załogę warsztatów w parowozowni. Wtedy jednak, w Polsce działały zakłady w Pile, które przeprowadziły naprawę kotła. Najbardziej prawdopodobny jest więc wariant współpracy Polsko-Czeskiej, o którym mówiliśmy w Radiu Wrocław już w grudniu ubiegłego roku.

wyjaśnia Katarzyna Szczerbińska - Tercjak, dyrektor Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Jak mówią muzealnicy - nawet jeśli środki by się teraz znalazły, potrzeba czasu. Co najmniej rok oczekiwania to kolejka do zakładów naprawczych lokomotyw.

Jeśli nie uda się pozyskać wsparcia finansowego z zewnątrz - Muzeum Kolejnictwa, będzie musiało sfinansować naprawę samodzielnie. Na razie jednak priorytetem jest realizacja dużego projektu remontowego parowozowni, w ramach którego nowe życie zyskają też warsztaty. W Jaworzynie Śląskiej liczą, że uda się wówczas przywrócić ich działalność nawiązując współpracę z mechanikami, czy ślusarzami. Warto pamiętać, że Parowóz TKt48-18 do tej pory jeździł m.in dzięki remontowi, który w dużej mierze przeprowadzono kilka lat temu na miejscu - w parowozowni.

Właścicielem Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej jest Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska, która poza muzeum - opiekuje się jeszcze innymi obiektami. W tym Młynem Hilberta w Dzierżoniowie, czy Walcownią w Katowicach.

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~KONRAD
2021-09-18 21:32:14
z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Ocena: 20
Gdyby głupota poniżej piszących mogła latać to wzrosłoby znacząco pogłowie gołębi :-)
~Paro
2021-09-18 08:12:34
z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Ocena: 9
Pieniądze na remont są bo: Niw wydaliśmy ich na miliony samochodów elektrycznych, Nie wydaliśmy ich na milion nowych mieszkań, Nie zbudowaliśmy promów do Szwecji, Nie kupujemy już taniego gazu od Ruskich, Nie kupiliśmy helikopterów za miliardy od Francuzów, Podnieśliśmy ceny nowych mieszkań o 70 % Podnieśliśmy cenę energii elektrycznej, Podnieśliśmy cenę chleba o 30 % Podnieśliśmy inflacje do 5,5 % Wprowadziliśmy kilkanaście nowych podatków … A ludzie dalej narzekają , bo przecież 6 lat temu wstaliśmy z kolan i stać nas na wszystko
~pasażer
2021-09-17 20:04:55
z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
Ocena: 11
Kłamstwo i to grubymi nićmi szyte! Pan Premier powiedział że jesteśmy najlepszym miejscem do życia w Europie i że u nas jest większy dobrobyt niż w Niemczech. Jesteśmy bogaci i stać nas na remont zabytków techniki. Proszę nie siać defetyzmu!!!
~xx2
2021-09-17 09:35:09
z adresu IP: (80.253.xxx.xxx)
Ocena: 11
Przeciez mamy 23 miliardy na amerykanskie czolgi z budzetu. Jakby milion dolozyc, to nikt tej kropli nie zauwazy. A tak sie chlopaki beda w wojsko bawic i defilowac.
~Edii
2021-09-17 07:54:53
z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Ocena: 14
Jak to nie ma pieniędzy? Wystarczy obejrzeć wiadomości TVP zza ściany - gospodarka ma się świetnie, ma rewelacyjne wyniki, nie ma mafii vatowskich i jest to oaza dobrobytu w Europie niepotrzebująca żadnej jałmużny, dumna i wstająca z kolan, koniec kolonializmu i dyktowania nam co mamy robić. W związku z tym, że nakłady rosną to taki artykuł nie powinnien przejść cenzury.
Reklama